Het gebruik van WordPress voor je website heeft vele voordelen, waaronder toegang tot plugins zoals Ninja Forms. Ninja Forms is een populaire bouwer van contactformulieren die speciaal is gebouwd voor WordPress websites. Maar net als bij elk ander WordPress contactformulier kunnen er fouten optreden en kun je e-mailproblemen krijgen.
Als Ninja Forms geen e-mails verstuurt, kan dit leiden tot gemiste feedbackkansen, verloren leadconnecties en stagnerende publieksgroei.
Onze gids gaat in op de redenen waarom Ninja Forms e-mails mogelijk niet verzendt, helpt je bij het oplossen van problemen en geeft oplossingen. We beantwoorden ook veelgestelde vragen.
Laten we er meteen in duiken.
Waarom Ninja Forms je e-mails niet verstuurt
Er zijn verschillende mogelijke redenen waarom Ninja Forms e-mails niet verzendt. Laten we de meest voorkomende eens nader bekijken.
Onjuiste hostingserverconfiguratie
Standaard verzendt WordPress de e-mails van je website met behulp van de PHP mailfunctie. De servers van de meeste hostingproviders zijn echter niet geconfigureerd om deze functie te gebruiken, waardoor je Ninja Form e-mailmeldingen niet op de beoogde bestemming aankomen. Plus, zelfs als de PHP mailfunctie is ingeschakeld, kunnen je e-mails als spam worden gemarkeerd omdat de functie e-mails niet kan verifiëren.
Standaard verzendt WordPress de e-mails van je website met behulp van de PHP mailfunctie. De servers van de meeste hostingproviders zijn echter niet geconfigureerd om deze functie te gebruiken, waardoor je Ninja Form e-mailmeldingen niet op de beoogde bestemming aankomen.
Test het
Je kunt testen of de hostingserver e-mails verstuurt door de Check Email plugin te gebruiken.
Formulier instellingen
Soms zijn ontbrekende e-mails het gevolg van een gemiste instelling. De optie Reacties stoppen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat Ninja Forms e-mails niet meer verzendt.
Test het
Ga naar Ninja Forms en klik vervolgens op Dashboard. Klik vanaf hier op het formulier dat problemen veroorzaakt en controleer de instellingen om er zeker van te zijn dat alles correct is ingesteld.
Hoe repareer ik Ninja Formulieren die geen e-mails verzenden?
Laten we eens in detail bekijken hoe je een diagnose kunt stellen en de problemen kunt oplossen die er waarschijnlijk de oorzaak van zijn dat Ninja Forms geen e-mails verstuurt.
Test je contactformulier
Je contactformulier is het eerste dat je moet controleren als je wilt weten waarom Ninja Forms geen e-mailberichten verstuurt. Een nieuwe plugin of thema kan een conflict veroorzaken met je formulier, of de instellingen kunnen verkeerd staan.
Vul je live formulier in en wacht op een bevestigingsbericht. Als je dit bericht niet ziet, ligt het probleem ergens anders.
Controleer je Ninja Forms instellingen
Zoals eerder vermeld, kun je door de instellingen van je formulier te controleren achterhalen waarom de e-mailmeldingen van Ninja Forms niet worden verzonden.
Om te beginnen ga je naar je WordPress dashboard. Selecteer hier Ninja Forms en klik vervolgens op Dashboard. Selecteer vervolgens E-mails en Acties. Je ziet nu de vier acties die Ninja Forms bevat en die je met de toggle kunt in- of uitschakelen:
- Record inzending
- Bevestiging per e-mail
- Melding per e-mail
- Succesbericht
Controleer of alle acties goed zijn geconfigureerd om meldingen te triggeren na het verzenden van een formulier. Als alle acties zijn ingeschakeld, maar de berichten niet worden verzonden, moet u wellicht de instellingen voor de acties aanpassen. Klik op het tandwielpictogram naast een actie om wijzigingen aan te brengen. We hebben de functie Succesbericht al getest, maar als het succesbericht niet is aangekomen, moet u deze instellingen mogelijk ook aanpassen.
Record inzending
Record Submission slaat alle informatie op die websitebezoekers op je formulier invoeren en slaat deze automatisch op in de WordPress database.
Selecteer Inzendingen bekijken om de inzendingen voor je formulier te bekijken.
Bevestiging per e-mail
E-mailbevestiging beheert de e-mails die naar een websitebezoeker worden gestuurd na het verzenden van je formulier. Standaard wordt de bevestigingsmail verzonden naar het “Aan” e-mailadres dat is opgegeven in het formulier met behulp van de {field:email} merge tag.
Kennisgeving per e-mail
De E-mail Notificatie tool bevat de verzendgegevens van uw formulier, die automatisch worden verzonden naar {system:admin_email}. Dit is de e-mail die de website-eigenaar ontvangt nadat een gebruiker het formulier heeft verzonden.
Merk op dat de system:admin_email het standaard WordPress admin e-mailadres is. Als je een verkeerd e-mailadres invoert, stuurt Ninja Forms e-mails naar het verkeerde adres.
Je kunt controleren welk e-mailadres je hebt ingesteld als administratief e-mailadres door naar Instellingen en dan Algemeen te gaan. Zoek hier naar Administratief e-mailadres en pas eventueel aan.
Als alles klopt met de formulierinstellingen, geen paniek. Er zijn nog andere manieren om het niet verzenden van Ninja Forms e-mails te verhelpen, zoals het gebruik van een SMTP plugin.
Een SMTP-plugin installeren
Hoewel SMTP effectiever is dan PHP vanwege authenticatieprotocollen, zijn configuratieproblemen met Simple Mail Transfer Protocol (SMTP) een veelvoorkomende boosdoener voor ontbrekende e-mails van Ninja Forms.
Door SMTP in te stellen op je WordPress website kun je e-mails versturen via een speciale e-mailverzendservice in plaats van via de hostingserver van je website. Met SMTP kun je ook e-mails versturen als je WordPress host geen PHP mailfuncties ondersteunt.
Je kunt kiezen uit vele SMTP WordPress plugins, inclusief gratis plugins zoals de Gmail SMTP server, en elke plugins heeft zijn eigen instellingsinstructies.
Test om te bevestigen dat Ninja Forms e-mails verstuurt
Nadat je de instellingen hebt gewijzigd, moet je kijken of de wijzigingen hebben gewerkt. Je kunt een testmail versturen met de plugin WP Mail SMPT. Ga naar WP Mail SMTP en klik vervolgens op tools. Kies vervolgens de Email Test tab om een testmail te versturen. Controleer of de testmail is aangekomen in je inbox. Controleer ook zeker je spamfolder.
Voorkomen dat e-mails naar spam gaan
Als u vermoedt dat uw e-mails verloren gaan in spammappen, zijn er manieren om het filteren van spam te verminderen.
Gebruik een professioneel e-mailadres
Standaard is je administratieve e-mailadres het e-mailadres dat je website gebruikt om e-mails te versturen. Als het adres algemeen is, zoals info@ of sales@, kan het als spam worden aangemerkt. Daarom moet je een professioneel e-mailadres maken.
E-mailadressen in professionele stijl hebben meestal een naam en de domeinnaam van je bedrijf, bijvoorbeeld [email protected], in plaats van een e-mailadres van een derde partij zoals Gmail. Je kunt een eigen domein kopen bij Bluehost. Vermijd ook het gebruik van hoofdletters en onnodige interpunctie bij het schrijven van onderwerpregels.
DNS-records configureren
Als ze correct zijn ingesteld, kunnen DNS-records (Domain Name System) uw e-mails uit de spammap houden.
De mailserver van de ontvanger controleert of een e-mail afkomstig is van een legitieme afzender. Als de records dus niet goed zijn geconfigureerd of ontbreken, kunnen uw e-mails in de map met spam terechtkomen. DNS-records omvatten Sender Policy Framework (SPF) en DomainKeys Identified Mail (DKIM), die helpen bij het verifiëren van de authenticiteit.
Zorg dat gebruikers je e-mailadres whitelisten
Voeg een opmerking toe aan je formulier waarin je de kijker vraagt om het e-mailadres dat je gebruikt te whitelisten (ook wel toestaan genoemd). De meeste e-mailsystemen, zoals Gmail, plaatsen deze functie onder instellingen en dan filters. Sommige hebben gewoon een optie “nooit naar spam sturen”, terwijl andere het een veilige lijst, toestemmingslijst of witte lijst noemen. E-mailadressen die op deze manier worden gefilterd, worden nooit geclassificeerd als spam of junkmail.
Best practices voor het verzenden van Ninja Forms e-mails
Hier zijn enkele best practices die je kunt volgen om ervoor te zorgen dat je Ninja Forms e-mails succesvol worden afgeleverd.
Houd uw e-mailstatistieken in de gaten
Het bijhouden van je e-mailstatistieken is een goede manier om ervoor te zorgen dat je e-mails de inbox van ontvangers bereiken. Als uw e-mails bijvoorbeeld een lage open rate hebben, kan dit betekenen dat ze worden geblokkeerd door spamfilters. Het is ook mogelijk om een lage open rate te hebben door factoren zoals algemene onderwerpregels en frequente wijzigingen in de “Van” naam.
Daarnaast kan een toename in bounce rates erop wijzen dat verificatieprotocollen zoals SPF niet goed zijn geconfigureerd. Naast het oplossen van e-mail afleverproblemen, kun je met WP Mail SMTP ook e-mail statistieken bijhouden, dus je kunt deze plugin gebruiken om je statistieken in de gaten te houden.
Het monitoren van je belangrijkste statistieken kan je ook een goed inzicht geven in je afzenderreputatie. Afzenderreputatie is een maatstaf die e-mailserviceproviders (ESP “s) en internetserviceproviders (ISP” s) gebruiken om de betrouwbaarheid van een e-mailafzender te bepalen.
Als je een slechte afzenderreputatie hebt, is de kans groter dat je e-mails naar spam worden gestuurd.
Werk met een gerenommeerde en betrouwbare e-mailprovider
Als je een gratis e-mailservice zoals Yahoo en Gmail gebruikt, loop je het risico dat je Ninja e-mails niet worden afgeleverd omdat veel scammers deze services gebruiken.
Een alternatief is om een betrouwbare en gerenommeerde betaalde e-mailprovider te gebruiken, zoals SendLayer of Google’s beveiligde zakelijke e-mail.
Laatste gedachten: 3 manieren om het niet verzenden van e-mails door Ninja Forms op te lossen
Slecht functionerende e-mails kosten je bedrijf geld en reputatie, dus het is essentieel dat je Ninja Forms snel oplost als er problemen optreden. En zelfs als e-mails worden verzonden, heb je een betrouwbare e-mailprovider nodig en de mogelijkheid om je e-mailstatistieken bij te houden om je kansen op succes te vergroten.
Zorg ervoor dat je de betrouwbare webhosting hebt die je nodig hebt om je website en contactformulieren live te houden met Bluehost. Wij bieden betrouwbare en betaalbare WordPress hosting, plus ons support team is 24/7 beschikbaar om al je vragen te beantwoorden.
FAQs
Een veel voorkomende reden voor het niet ontvangen van e-mails van je WordPress formulier is dat je webhost de PHP mail functie die WordPress gebruikt om e-mails te versturen misschien niet ondersteunt. Verkeerd geconfigureerde instellingen zijn een andere mogelijke reden waarom je WordPress e-mails niet verstuurt.
Formulieracties in Ninja Forms activeren automatisch bepaalde acties nadat een potentiële lead met succes een formulier heeft verzonden. Deze acties vind je op het tabblad E-mails en acties van de formulierbouwer. Bovendien kun je meer acties toevoegen met de blauwe plusknop.
Een manier om op te lossen dat e-mail geen berichten ontvangt, is door gebruik te maken van Simple Mail Transfer Protocol (SMTP) in plaats van de PHP mailfunctie. Met SMTP kun je e-mails versturen via een externe e-mailserviceprovider die verificatiegegevens aan je e-mail toevoegt.
Met Ninja Forms kun je instellen hoe lang je formulierinzendingen bewaart. Op het tabblad E-mails en acties selecteer je de actie Indiening vastleggen en vervolgens Geavanceerd om de aan/uit-knop te openen en het aantal dagen in te voeren.
Door inzendingen zo in te stellen dat ze verlopen, kun je ook voldoen aan privacywetten zoals GDPR.