Om de prestaties van uw website te meten, moet u verder gaan dan alleen het aantal verkopen. Kijk onder de motorkap om te zien hoe mensen met je website omgaan.

Deze aanpak heet webanalyse en begint met het verzamelen van gegevens over uw websitebezoekers. Vervolgens kunt u de gegevens analyseren voor ideeën om de gebruikerservaring van uw website te verbeteren. Het resultaat is een super effectieve website die zorgt voor meer klanten, betrokkenheid en verkoop.

Laat je tijdens het leren niet afschrikken door ingewikkeld klinkende termen; met een aantal eenvoudige stappen en gebruiksvriendelijke hulpmiddelen krijg je een beter idee van wat je doelmarkt wil.

Wat is webanalyse?

Webanalyse is het proces van het bijhouden en analyseren van wat gebruikers doen terwijl ze uw website gebruiken. Deze gegevens onthullen waar u uw voordeel mee kunt doen en wat u kunt verbeteren aan uw bedrijf. Dat is waardevol, dus bedrijfseigenaren installeren webanalysetoepassingen die relevante gebruikersgegevens verzamelen.

Zonder softwareprogramma’s zouden veel tactieken voor webanalyse een grote uitdaging zijn voor de meeste bedrijfseigenaren. Met de juiste tools krijgt u echter een goede grip op de routine van webanalyse; deze gids bevat aanbevelingen voor de beste tools voor webanalyse voor beginners.

Laten we eerst eens kijken wat website analytics voor je bedrijf kan betekenen.

Voorbeeld van webanalyse

Stel je voor dat je probeert je blogwebsite te laten groeien. Met behulp van webanalyse zou je al je blogberichten kunnen vergelijken en de best presterende kunnen ontdekken, op basis van bijvoorbeeld de gemiddelde tijd die je bezoekers op elke pagina doorbrengen. Nu je weet wat werkt, kun je er nog een schepje bovenop doen, er een nieuwe draai aan geven en proberen het formaat nog verder te verbeteren.

Er is geen standaardaanpak voor webanalyse en ook geen vast draaiboek voor het gebruik van de inzichten. Om te weten wat het beste werkt, moet u kritisch denken, tests uitvoeren om het zelf te zien, meer leren over marketing en geduldig blijven.

Wat kun je doen met website analytics?

Website analytics laat zien welke soorten kijkers je website bezoeken, waar ze de website hebben gevonden en waarvoor ze de website gebruiken. U kunt zien welke onderdelen van uw website populair zijn bij klanten en welke onderdelen beter zouden kunnen. En uiteindelijk krijgt u meer ideeën voor marketing.

Laten we elk aspect eens grondig bekijken.

Beter inzicht krijgen in klantgedrag

Besteden klanten tijd aan het lezen van uw blog of navigeren ze rechtstreeks naar uw pagina met wekelijkse aanbiedingen? Hoe dan ook, het verzamelen van deze informatie zal u helpen om wijzigingen aan te brengen op uw website om deze gebruiksvriendelijker te maken. U kunt bijvoorbeeld besluiten om de populaire pagina prominenter in beeld te brengen.

Ontdek wie je website bezoekt

Gebruikersdemografie, vooral geografische locatie, zal helpen bij marktsegmentatie – een strategie die is gericht op het categoriseren van je doelmarkt in groepen die kenmerken en motivaties delen.

Als je eenmaal weet wie er naar je website komt, kun je een grondige doelgroepanalyse uitvoeren en gerichte advertenties, incentives of inhoud rechtstreeks naar de mensen sturen die het meest geïnteresseerd zijn.

Nadat je hebt vastgesteld welke delen van je website een hit zijn bij klanten, kun je die delen tot aandachtsgebied maken om conversies te stimuleren.

Als de meeste mensen het grootste deel van hun tijd doorbrengen op je productbeschrijvingspagina’s, zou je je kunnen richten op het sluiten van de verkoop door een sectie productvergelijking, een tijdsgevoelige deal of duidelijkere links naar de afrekenpagina toe te voegen.

Leer welke onderdelen van je website beter kunnen presteren

Als je veel tijd hebt besteed aan het bijwerken van je blogsectie, wil je weten of je inspanningen vruchten hebben afgeworpen. Aan de andere kant kun je je realiseren dat een landingspagina een opknapbeurt nodig heeft omdat de meeste kijkers op de terugknop klikken.

Identificeer waar uw websitebezoekers vandaan kwamen

Webanalyses onthullen je organische verkeer, dat wil zeggen het aantal mensen dat een zoekmachine heeft gebruikt om je website te vinden. Op dezelfde manier kunt u bepalen of u websiteverkeer krijgt van uw sociale media-accounts. Deze informatie laat je weten of je marketingstrategie vruchten afwerpt.

Belangrijke statistieken voor webanalyse

Een paar webanalysecijfers zijn erg populair en nuttig gebleken.

Web analytics meetgegevens worden soms key performance indicators (KPI’s) genoemd, maar slechts enkele meetgegevens zullen relevant zijn voor uw bedrijfsdoelen. Met dat in gedachten is hier een lijst met algemeen waardevolle metingen van de prestaties van een website:

  • Webverkeer.
  • Paginaweergaves.
  • Bouncepercentage.
  • Verkeersbronnen.
  • Conversiesnelheid.
  • Tijd op locatie doorgebracht.
  • Unieke bezoekers.
  • Terugkerende bezoekers.
  • Winkelwagen verlaten.

Webverkeer

Dit is het aantal gebruikers dat je website bezoekt in een bepaalde periode. Het is een van de meest gebruikte statistieken in webanalyse, maar de impact varieert. Als bijvoorbeeld heel veel mensen op je website terechtkomen en slechts één pagina bekijken, dan zal het hoge verkeer je waarschijnlijk nergens brengen.

Omgekeerd, als bezoekers doorgaans een groot aantal pagina’s op je website doorbladeren, duidt dat op een hoge mate van betrokkenheid waar je je voordeel mee kunt doen.

Bekeken pagina’s

Nadat je het verkeer op je website hebt gecontroleerd, bekijk je de prestaties van elke pagina door het aantal bekeken pagina’s te controleren, ook wel bekend als pagina-impressies. Als je van plan bent om een product of korting te promoten op een individuele webpagina, vergeet dan niet om vooraf te kijken naar het aantal paginaweergaves en daarna de paginaweergaves te vergelijken.

Bouncepercentage

Dit is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder verder te gaan (bijvoorbeeld door naar een ander deel van je website te navigeren). Een hoog bouncepercentage kan betekenen dat je website traag is, waardoor bezoekers ongeduldig worden en vertrekken – of dat je pagina niet interessant en relevant genoeg is voor de kijkers.

Volgens Semrush is een goed bouncepercentage 40% of minder. Het streefpercentage verschilt echter voor verschillende sectoren en soorten websites. Zo hebben blogs over het algemeen een veel hoger bouncepercentage (65% tot 90%) dan e-commerce websites (20% tot 45%).

Als je ontdekt dat je webpagina’s een hoog bouncepercentage hebben, is het cruciaal om alle hulpmiddelen te gebruiken die je tot je beschikking hebt om het in overeenstemming te brengen met de industrienormen.

Verkeersbronnen

Verkeersvolume is een nuttige maatstaf, maar weten waar je publiek vandaan komt is net zo belangrijk. Hier zijn enkele voorbeelden van verschillende verkeersbronnen:

  • Organisch verkeer van Google, Bing, Yahoo en meer.
  • Mensen die op je betaalde zoekadvertenties of andere advertenties hebben geklikt.
  • Gebruikers op je website na een verwijzing van een ander merk.
  • Bezoekers van links in je berichten op sociale media.
  • Kijkers afkomstig van je e-mailcampagnes.

Het krijgen van veel sitebezoekers van een bepaalde bron kan bevestigen dat je iets goed doet met je strategie en dat het lucratief is om te verdubbelen.

Omrekeningskoers

Dit percentage staat voor het percentage van alle websitebezoekers die op de gewenste manier handelen (ze doen bijvoorbeeld een aankoop, schrijven zich in voor je nieuwsbrief of delen een bericht op Facebook). Een aantrekkelijke website maken is leuk, maar het moet kijkers ook dwingen om de acties te ondernemen die jij wilt voor je bedrijf.

Volgens Statista hadden B2C eCommerce websites in 17 verschillende sectoren een gemiddeld conversiepercentage van slechts 2% in het eerste kwartaal van 2023. Je kunt een vergelijkbaar getal verwachten en daar omheen werken.

Tijd op locatie

Korte bezoeken aan je website kunnen betekenen dat je niet genoeg doet om gebruikers betrokken te houden. Voorkom echter dat je verzandt in het zoeken naar de hoofdoorzaak van elk kort websitebezoek. Ga in plaats daarvan uit van de gemiddelde tijd die gebruikers op elke pagina doorbrengen en of dat overeenkomt met het doel van de pagina.

Aantal unieke bezoekers

Dit totaal houdt geen rekening met meerdere bezoeken van dezelfde persoon, dus het is een goede indicator van de potentiële nieuwe klanten die je in een bepaalde periode hebt bereikt. Google gebruikt cookies om deze unieke bezoekers te identificeren en je gegevens over hen te geven.

Een stijging van het aantal unieke bezoekers zou bevestigen dat je laatste digitale marketingcampagne nieuwe klanten naar je website heeft gebracht. Een andere mogelijkheid is dat mensen op het juiste moment zoeken naar wat u aanbiedt.

Deze maatstaf is echter niet feilloos nauwkeurig. Stel dat een websitebezoeker meerdere apparaten gebruikt om op uw website te surfen (bijvoorbeeld ’s ochtends zijn telefoon, ’s middags zijn desktop en ’s avonds zijn tablet). In dat geval wordt elk apparaat geregistreerd als een uniek bezoek.

Als je bezoekers bijzonder waakzaam zijn in het verwijderen van cookies, kun je ook af en toe een verkeerd aantal unieke bezoekers krijgen. Al met al, gebruik deze metriek als een schatting.

Terugkerende bezoekers

Een terugkerend bezoek kan duiden op een trouwe klant of op de wens van een vorige bezoeker om zijn aankoop af te ronden. Vergeet niet dat het gemakkelijker is om terugkerende bezoekers tevreden te houden dan om nieuwe klanten aan te trekken.

Volgens Dotdigital is de gemiddelde conversieratio voor loyale klanten 60% tot 70%, vergeleken met slechts 5% tot 20% voor nieuwe klanten.

Winkelwagen verlaten

Dit is wanneer klanten producten aan hun winkelmandje toevoegen, maar later toch afzien van een aankoop. Uit een onderzoek van het Baymard Institute bleek dat het gemiddelde percentage klanten die hun winkelmandje achterlaten 70,19% is.

Als het percentage winkelwagens dat wordt achtergelaten hoger is, kan dit betekenen dat klanten technische problemen hebben met je website of dat ze vinden dat je totaalprijzen moeten worden verlaagd.

Een ander probleem kan een gebrek aan vertrouwen zijn in de manier waarop je merk met klantgegevens omgaat. Veel gebruikers zullen naar je URL kijken om er zeker van te zijn dat je een SSL-certificaat hebt, dus zorg ervoor dat je dat hebt. Bij Bluehost krijg je automatisch een gratis SSL-certificaat.

Hoe u website analytics voor uw website kunt laten werken

Als je voor het eerst web analytics gebruikt, raak je gemakkelijk overweldigd door de overvloed aan tools en KPI’s.

Hier volgen enkele stappen om beginners te helpen bij het analyseren van websites:

  1. Maak een plan en schrijf je doelen op voor het gebruik van website analytics. Wil je bijvoorbeeld het verkeer op je website vergroten door zoekmachineoptimalisatie te gebruiken, of wil je je marketingstrategie veranderen om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten?
  2. Plan een voorspelbaar, terugkerend moment om de analytics van je website te controleren. Dit kan een wekelijkse check-in met verschillende teamleden betekenen of een maandelijks gegevensverzamelings- en analyseproject.
  3. Begin klein om een overdaad aan informatie te voorkomen. Een gegevensgedreven aanpak is alleen nuttig als je de statistieken die je krijgt verstandig kunt gebruiken. Als je eenmaal de basiskennis van analytics hebt, kun je verder gaan met de lastigere maatregelen.
  4. Nadat u een inzicht hebt ontdekt, moet u ernaar handelen. Webanalyse geeft u aanwijzingen om de functionaliteit van uw website te verbeteren. In lijn met deze aanwijzingen kunt u uw website proactief bijwerken, inclusief het toevoegen van nieuwe inhoud en het wijzigen van visuele elementen.
  5. Blijf geduldig tot je resultaten ziet. Het kan zijn dat u uw aanpak meerdere keren moet veranderen voordat u een aanpak vindt die werkt. Documenteer uw proces in elke fase om webanalyse gemakkelijker te maken voor u en uw teamleden.
  6. Overweeg meerdere meetgegevens. Hoewel het onpraktisch is om alles tegelijk te doen, moet je verschillende tools en metingen gebruiken om ervoor te zorgen dat je een breed beeld krijgt van gebruikersinteracties. Met de grotere context weet je nog zekerder dat je je op de juiste dingen richt.

Als u web analytics wilt gaan gebruiken, maar niet zeker weet waar u moet beginnen, lees dan verder. We bespreken de populairste webanalysesoftwareprogramma’s en leggen uit welke functies u het meest zullen helpen.

Beste tools voor webanalyse voor beginners

Als je snel op Google zoekt, zie je veel tools voor webanalyse, waarvan sommige beter geschikt zijn voor experts en multinationals met miljoenenbudgetten. Tools vinden voor beginners kan moeilijk zijn.

Voor jouw gemak zijn de beste apps voor websiteanalyse die je kunt overwegen:

  • Google Analytics
  • Gek ei
  • Hotjar
  • Bluehost
  • Vergelijkbaarweb
  • Semrush

Google Analytics

Google Analytics is een bekende tool voor webanalyse.

Volgens onderzoek van Statista had deze tool een website analytics marktaandeel van 29,62% in 2022. Elke website-eigenaar zou Google Analytics moeten proberen, en de academie is een geweldig startpunt voor degenen die net aan hun analytics-reis beginnen.

Als je eenmaal klaar bent om in dit analyseplatform te duiken en het te gebruiken, kijk dan uit naar een realtime momentopname van hoe je website presteert. Je kunt bijvoorbeeld het aantal bekeken pagina’s, het aantal nieuwe gebruikers, de totale omzet, de retentie en het aantal afgebroken aankopen bekijken.

Gek ei

Crazy Egg is een geweldige keuze voor webanalyse.

Crazy Egg heeft verschillende meer analytische tools, zoals heatmaps, A/B-tests en foutopsporing. Omdat je dieper kunt duiken dan de nominale cijfers, wordt het gebruikt door grote namen als Dell en Etsy.

Crazy Egg registreert volledige kijkersessies, zodat je tot in de kleinste details kunt volgen wat de muisbewegingen van een gebruiker zijn wanneer hij of zij overweegt om zich in te schrijven.

Qua prijs is Crazy Egg een betaalde tool, maar als je een proefrit wilt maken voordat je koopt, maak dan gebruik van de gratis 30-dagen trial. Een basisplan van Crazy Egg omvat 30.000 getraceerde paginaweergaven, onbeperkte enquêtes, websites en A/B-tests.

Hotjar

Hotjar is een veelzijdige optie voor webanalyse.

Een handige functie van Hotjar is dat het integreert met Slack, HubSpot, Google Analytics en meer. In plaats van simpelweg statistieken uit te spugen, helpt het website-eigenaren de redenen achter prestatieproblemen te begrijpen.

Net als Crazy Egg biedt Hotjar handige functies zoals heatmaps, opnames en enquêtes. Een belangrijk verschil is dat het basispakket van Hotjar voor altijd gratis is, wat geweldig is voor degenen die net beginnen met analytics. Voor meer dan 35 gevolgde sessies per maand moet je echter upgraden naar een betaald plan.

Bluehost

Rapportage voor webanalyse is eenvoudig met Bluehost.

Kies Bluehost als je webhostingprovider om statistieken van Awstats en Webalizer rechtstreeks vanaf het dashboard van je website te ontvangen.

Met het grootste gemak kun je rapporten genereren over belangrijke statistieken zoals unieke bezoekers, aantal bezoeken, bekeken pagina’s, hits en bandbreedte. Bovendien zijn er geen extra kosten aan verbonden.

Vergelijkbaarweb

Similarweb heeft gratis tools voor webanalyse voor beginners.

Deze analytics-gigant heeft betaalde en gratis tools. Op de site van Similarweb kun je een willekeurige URL invoeren in de zoekbalk van de analytics om de categorierangorde, het totale aantal bezoeken, het bouncepercentage, het aantal pagina’s per bezoek en de gemiddelde bezoekduur te achterhalen.

Similarweb kan worden verbonden met Google Analytics om nog meer statistieken van gebruikersactiviteiten op uw website te bieden.

Semrush

Webanalyse-rapporten zijn een aanvulling op andere SEO-aanbiedingen van Semrush.

Semrush heeft een hele reeks tools voor het verzamelen van nuttige websitegegevens. Hoewel het platform bekend staat om SEO, heeft het ook een handige analysefunctie.

Met Semrush kun je de gemiddelde bezoekduur van je website vinden, verkeersbronnen, verkeersaandeel per apparaat, unieke bezoekers, bouncepercentage en aantal pagina’s per bezoek. Momenteel kun je 10 gratis verkeersrapporten per dag genereren als je je registreert bij Semrush.

Laatste gedachten: Webanalyse voor beginners – uw gids voor tools en statistieken

Terwijl je je weg vindt in website analytics, realiseer je je dat de snelste manier om je gebruikerservaring te verbeteren is om ervoor te zorgen dat je webhost razendsnel laadt en het groeiende verkeer van je website bijhoudt.

Maar waarom zou je webhost het daarbij laten? Bluehost biedt digitale marketingdiensten aan die een actieve rol spelen bij het verbeteren van de SEO van je website en het adverteren. Je ontmoet marketingexperts om je bedrijfsdoelen te bespreken, zij creëren digitale marketingcampagnes en je ziet je web analytics statistieken stijgen.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops