Je begrijpt waarschijnlijk hoe belangrijk de eerste indruk is. Je eerste ontmoeting met iemand kan de relatie voor de nabije toekomst bepalen, vooral hoeveel je die persoon vertrouwt.
Het is hetzelfde wanneer je voor het eerst een webpagina opent. Na slechts 50 milliseconden naar een website te hebben gekeken, vellen gebruikers al een oordeel.
Om een effectieve indruk te maken die je bedrijfsdoelen vergemakkelijkt, heb je een goed ontwerp nodig voor elk element op de pagina. Dus waarom zien mensen user experience copywriting over het hoofd, ondanks dat het zoveel bijdraagt aan de eerste indruk?
In dit artikel leggen we uit wat UX copywriting is, waarom het essentieel is en hoe je je website kunt optimaliseren met UX copywriting.
Wat is UX copywriting?
Op een website zijn UX-copywriting de bewerkte woorden die gebruikers de weg wijzen, de navigatie verbeteren en een intuïtieve ervaring creëren. UX-copywriters ontwikkelen “microcopy”, waaronder oproepen tot actie, meldingen en labels – stuk voor stuk essentieel voor gebruikers om digitale interfaces te begrijpen en erdoor te navigeren.
UX-kopij komt gewoonlijk voor in alle elementen van digitale interfaces, in de vorm van instructies, helptekst, foutmeldingen, oproepen tot actie (CTA “s), menu” s, navigatielabels, meldingen, waarschuwingen, product-/functiebeschrijvingen en andere tekst die gebruikers tijdens hun ervaring tegenkomen.
UX copywriting vs. marketing copywriting
UX-copywriting heeft een heel andere aanpak dan traditionele marketingcopywriting. In plaats van te overtuigen of te verkopen, is UX-copy bedoeld om gebruikers soepel door taken en prestaties te leiden. Het richt zich uitsluitend op het verbeteren van de gebruikerservaring door middel van duidelijkheid en richting.
Marketingteksten zijn daarentegen gericht op verkoop – bedoeld om bezoekers te promoten, te beïnvloeden en uiteindelijk te converteren. Het boort onze emoties aan, zoals de angst om iets te missen en het verlangen naar oplossingen.
Hier is een voorbeeld van Gary Halbert over het schrijven van marketingteksten:
Hoewel ze elkaar aanvullen, maken UX-schrijvers deel uit van productteams terwijl marketingtekstschrijvers advertentiecampagnes en contentstrategie aansturen. De eerste helpt de huidige gebruikers, terwijl de tweede nieuwe bezoekers aantrekt. Dit verschil benadrukt ook waarom user experience copywriting zo essentieel is.
Het belang van UX-copywriting
Volgens WebFX heeft 94% van de eerste indrukken van mensen betrekking op het holistische ontwerp van je website, inclusief je UX-copywriting.
UX-copy geeft gebruikers de informatie en richting die ze nodig hebben bij elk contactmoment en elke interactie.
UX-copy geeft gebruikers de informatie en richting die ze nodig hebben bij elk contactmoment en elke interactie.
Stel je even voor dat je een nieuwe gebruiker bent van je favoriete website, maar er is geen:
- Beknopte instructies en uitleg over de bruikbaarheid van de website
- Foutmeldingen die verwarring wegnemen en oplossingen bieden
- Contextueel handige tooltips die je helpen bij taken
- Duidelijke CTA’s die kansen onthullen, zoals inschrijvingen en aankopen
- Boeiende productbeschrijvingen die je interesse en vertrouwen wekken
De impact van goede UX-copy wordt duidelijk.
Bovendien bouwt UX-copywriting, naast de korte stukjes microcopy, aan de toon, de boodschap en de persoonlijkheid die een digitaal product of een digitale dienst tot leven brengt. Effectieve UX-copy past bij de stem van het merk en brengt een charmante sfeer over.
Je weet nu wat UX copywriting is. Nu moet je het in actie zien; probeer te leren van de onderstaande voorbeelden om te begrijpen hoe groot succes eruitziet en hoe je microcopy kunt toepassen in je websites.
Voorbeelden van effectieve UX-copywriting
Je vindt geweldige UX-copywriting in alle bedrijfstakken. Hier is een showcase van enkele van de meest complexe bedrijven en hoe ze hun interfaces intuïtief houden.
Klaviyo
Klaviyo schittert als het gaat om het inwerken van gebruikers op hun geavanceerde e-mailmarketingplatform. Vanaf de eerste installatie is de UX-tekst van Klaviyo gericht op het begeleiden van gebruikers bij de noodzakelijke stappen, zoals het aansluiten van een online winkel en het importeren van contactpersonen.
Klaviyo gebruikt visuele indicatoren om een hiërarchie te creëren, waarbij de aandacht wordt gevestigd op de meest kritieke instellingselementen die door de gebruiker moeten worden ingevoerd.
In de tekst wordt direct aangegeven welke informatie nodig is; er wordt gevraagd om “Voer de URL van je online winkel in”, waardoor de vereisten meteen duidelijk zijn.
Op het dashboard van Klaviyo zorgen duidelijke labels zoals “Flows” en “Analytics” ervoor dat gebruikers zonder verwarring kunnen navigeren. Dit illustreert hoe effectieve UX-copywriting het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.
Beschrijvende microcopy zoals “Maximaliseer inkomsten met Flows” helpt gebruikers bij elke interactie, begeleidt en stimuleert hen in de richting van wat hen zal helpen om het meeste uit de software te halen.
Belangrijkste ervaring: Wees direct en beknopt.
Streep
Stripe wil kant-en-klare analyses en gegevenstabellen opnemen in zijn platform – maar omdat financiën vaak overgecompliceerd worden, benadert het UX-team dit met een eenvoudige en georganiseerde interface waarmee gebruikers betalingstaken gemakkelijk kunnen uitvoeren.
Het dashboard gebruikt voor zichzelf sprekende kopjes zoals “Betalingen” en “Home” voor de navigatie. Vanuit UX-ontwerp- en copyperspectief communiceert Stripe snel hoe gebruikers doelen kunnen bereiken. De mogelijkheid om de menubalk aan te passen zorgt voor flexibiliteit en gebruiksgemak.
De beschrijvende en overtuigende tekst “Doe meer met Stripe” laat zien dat je snel financiële taken kunt uitvoeren en functies kunt toevoegen die zijn afgestemd op de behoeften van je bedrijf.
Met name als gebruikers een specifieke actie niet kunnen vinden, stelt Stripe onmiddellijk voor dat ze in de kennisbank zoeken naar een antwoord op hun vraag.
Tussen de thematisch consistente lay-outs en de gerichte copywriting zorgt Stripe voor positieve en kleurrijke ervaringen, vooral in vergelijking met typische financiële tools.
Belangrijkste ervaring: Maak de taak van de gebruiker gemakkelijk in alle fasen van zijn reis.
Duolingo
Duolingo is een populaire app voor het leren van talen die spelachtige lessen gebruikt om taalvaardigheid in de echte wereld op te bouwen.
Trouw aan Duolingo’s leuke en ondeugende merk verwelkomt de app nieuwe gebruikers met een helder palet van groen, oranje en paars om het podium te vormen voor de sprankelende mascottefiguren.
Dit speelse ontwerp straalt een plezierige, stressvrije ervaring uit en sluit goed aan bij de opbeurende UX-tekst van de app.
Als gebruikers hapklare activiteiten voltooien, wordt hun vooruitgang gevierd met motiverende berichten zoals “Je bent goed bezig! Op andere momenten moedigen onbeschaamd dringende herinneringen herhaalde betrokkenheid aan.
Duolingo begeleidt gebruikers ook met richtinggevende woorden en labels. Belangrijk is dat al hun microkopij gemakkelijk te begrijpen is voor alle lees- en schrijfniveaus. Tijdens het lezen, schrijven en luisteren biedt Duolingo’s tekst onmiddellijk context om het begrip intuïtief te maken.
De vriendelijke kopij van het merk ondersteunt de levendige esthetiek en bezorgt Duolingo een goede reputatie omdat gebruikers communicatievaardigheden opdoen.
Belangrijkste ervaring: Stimuleer actie met kleuren, animaties en bemoedigende woorden.
Canva
Canva heeft als doel het ontwerpproces te democratiseren. Het is dan ook logisch dat nieuwe gebruikers bij het openen van het minimalistische startdashboard meteen een duidelijke oproep tot actie te zien krijgen: “Wat ga je vandaag maken?”
Eenvoudige voorbeeldafbeeldingen vertegenwoordigen elke sjabloonkeuze, inclusief presentaties, posters, documenten en sociale berichten. Op deze manier is het starten van projecten intuïtief zonder dat er design lingo nodig is, zelfs als de gebruiker nog niet helemaal beslist heeft over het gewenste resultaat.
Als gebruikers aan hun ontwerp werken, gebruikt Canva instructieve microkopieën zoals “Sleep hier foto’s” en “Wijzig hier tekst” om uit te leggen hoe de tools moeten worden gebruikt. In tutorials biedt de beknopte en conversationele toon (bijv. “Formaat wijzigen door vanuit de hoeken te slepen”) nuttige begeleiding zonder overbelasting.
Door vast te houden aan een algemeen vocabulaire en een natuurlijke syntaxis, geeft Canva zelfs beginnende ontwerpteams een gevoel van empowerment.
Aangezien het succes van Canva voor een groot deel berust op het bieden van een beginnersvriendelijke, prettige gebruikerservaring, moet de tekst van het UX-team het ontwerp van de inhoud versterken, niet belemmeren. Simpel gezegd zou het intuïtieve en toegankelijke ontwerp van Canva worden verpest door te veel tekst of een pretentieus scriptlettertype.
Wanneer je je copywriting voor gebruikerservaringen bekijkt, moet je nagaan of het je merkidentiteit accentueert.
Belangrijkste afhaalmaaltijd: Als u een klantendienst zou verlenen aan een gebruiker die in de war is, hoe zou u uw instructies dan formuleren?
Typeform
Als bouwer van interactieve enquêtes kan Typeform het zich niet veroorloven om saaie vragenlijsten te gebruiken. In plaats daarvan voelen hun iconische conversatieformulieren aan alsof u aan tafel zit met een inzichtelijke interviewer, inclusief microkopieën zoals “Vertel ons meer” en “Een moment…”. – Het injecteert persoonlijkheid tussen de vragen door.
Het platform begeleidt het maken van enquêtes door middel van handige tooltips met uitleg en veldlabels die geoptimaliseerd zijn om te scannen. Zelfs bevestigingsberichten stralen de merkstem van Typeform uit met een speelse toon: “Boem! U staat op het punt heel veel reacties te krijgen.”
De uitgesproken menselijke schrijfstijl geeft gebruikers energie, zelfs tijdens het invullen van een enquête, wat meestal wordt gezien als een alledaagse taak. Typeform erkent dat het verrukken van het publiek begint met een gebruikersinterface (UI) die net zoveel plezier heeft als u zou moeten hebben.
Belangrijkste ervaring: Verwerk de persoonlijkheid van je merk in het schrijven. Wees enthousiast; het werkt aanstekelijk.
Hoe schrijf je effectieve UX-teksten?
Je kunt de beste copywriting voor gebruikerservaringen bereiken in slechts zes stappen. Ontdek het zelf hieronder.
Marktonderzoek uitvoeren
Een grondig marktonderzoek is de eerste stap in copywriting. Verschillende bedrijven hebben verschillende prioriteiten, maar marktonderzoek is de manier waarop je je doel en het exacte pad vindt.
Nuttige soorten marktonderzoek zijn onder andere:
- Gebruikersonderzoeken over workflows, pijnpunten en benodigde functies
- Individuele interviews die dieper ingaan op specifieke use cases
- Analytics-analyse om gedragspatronen zoals afhaakpunten te ontdekken
- Logboekoverzichten van de klantenservice om terugkerende vragen te benadrukken
- Concurrentieonderzoek naar vergelijkbare stages en differentiators
Onderzoek onthult specifieke uitdagingen en motivaties van klanten. Analyses kunnen bijvoorbeeld een belangrijk gebruikerssegment aan het licht brengen dat worstelt met het afhaken bij een bepaalde stap.
Interviews helpen de aard van de uitdagingen bloot te leggen; deze inzichten moeten de copy direct vormgeven. Als de verwarring bijvoorbeeld te wijten is aan vage instructies, richt je je op het probleem door vervangende tekst te schrijven die beknopt en richtinggevend is.
Ten slotte is marktonderzoek het nuttigst wanneer u uw doelgroep definieert. Het doelpubliek van Typeform is bijvoorbeeld tussen de 20 en 55 jaar oud, en een informele, geestige toon vindt weerklank bij de gebruikers.
Daarentegen zou een app voor de gezondheidszorg met een ouder ideaal publiek waarschijnlijk baat hebben bij directe en bruikbare UX-copywriting.
UX-onderzoek uitvoeren
Terwijl marktonderzoek bredere inzichten in het publiek onthult, graaft toegewijd UX-onderzoek in hoe mensen omgaan met uw digitale interfaces.
Hier zijn enkele van de beste UX-onderzoeksstrategieën om mee te beginnen:
- Testen van bruikbaarheid om verwarrende taakstromen te ontdekken
- Prototypen van alternatieve lay-outs en inhoudsstructuren om te vergelijken
- Oogbewegingen volgen om te zien wat er op pagina’s wordt genegeerd
- Klanten rechtstreeks ondervragen over de begrijpelijkheid van berichten
- Analyse van afhaakpagina’s om slechte gebruikerservaring te herstellen
Stel je bijvoorbeeld de UX voor van de uploadsectie van een bedrijf dat bestanden deelt. Er staat eenvoudigweg: “Voeg hier bestanden toe. Dit brengt sommige gebruikers in verwarring wanneer PDF’s niet goed worden geüpload.
Na een enquête onder ontevreden klanten heeft het UX-team van het bedrijf de tekst wat specifieker gemaakt: “Sleep afbeeldingen, audio- of videobestanden van minder dan 10 MB om ze te delen”.
Door de inzichten uit het gebruikersonderzoek nauwkeurig aan te pakken, elimineert de microkopie veel toekomstige supporttickets met betrekking tot uploadproblemen. U kunt een vergelijkbare aanpak gebruiken om de UX van uw website te verbeteren.
Tekst afstemmen op de stem van het merk
Het handhaven van een consistente merkstem is van vitaal belang voor het opbouwen van gebruikersbekendheid na verloop van tijd. Bovendien kan een vriendelijke toon iemand direct beïnvloeden om je merk te vertrouwen.
Voordat je aan een nieuw UX-copywritingproject begint, moet je de bestaande berichtgeving op al je digitale touchpoints, waaronder je website, productinterfaces, ondersteuningsartikelen, marketinge-mails, sociale media en advertenties, uitgebreid doornemen. Documenteer de algemene tone of voice, vooral hoe je merk gebruikers begeleidt.
Hoe worden functies uitgelegd? Welke woordkeuzes hebben de voorkeur? Zijn de zinnen kort en krachtig of lang en beschrijvend? Neigt de berichtgeving naar humor of professionaliteit? Hoe zit het met visuele stijl en structuur?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de homepage van Typeform:
Er wordt snel een vriendelijke toon aangeslagen en de waarde van het product wordt meteen duidelijk.
Merk op dat het verzamelen van UI-schrijftips in een stijlgids de beste referentie is voor toekomstige kopij.
Merk op dat het verzamelen van UI-schrijftips in een stijlgids de beste referentie is voor toekomstige kopij.
Gebruik duidelijke, beknopte taal
UX-copy betekent vaak duidelijke, beknopte taal op een makkelijk verteerbaar leesniveau. Informatie met veel jargon daarentegen overlaadt gebruikers met complexiteit en verwarring. Het doel is om makkelijk scanbare teksten te maken die menselijk aanvoelen in plaats van robotachtig en saai.
Schrijvers moeten goed letten op de cruciale concepten en technische uitleg van de website en het product – vereenvoudig die ideeën tot hun essentie. Kunnen visuals of voorbeelden worden gebruikt als alternatief? Concepten samenvatten zonder de essentie te verliezen is een kunstvorm.
Zinnen moeten direct zijn, gebruik maken van de actieve stem en overbodige woorden schrappen. Gebruik een gratis tool om te zien op welk niveau je schrijft; streef naar een leesniveau van de 5e tot 6e klas. Test kopij bovendien met echte gebruikers om te ontdekken wat het beste werkt.
Kopij strategisch structureren
Naast woordkeuzes omvat duidelijke UX-copywriting ook de positionering en visuele presentatie van informatie.
Begin met de meest cruciale informatie en gebruikersacties. De openingsparagrafen op een landingspagina met functies moeten bijvoorbeeld direct de voordelen vermelden waar gebruikers hartstochtelijk om geven – en daaronder aanvullende details opnemen.
Daarnaast verbetert het gebruik van witruimte (lege ruimte rond kopijelementen) de leesbaarheid en maakt het belangrijke details makkelijker te vinden tijdens het doorbladeren van de pagina.
Probeer contrasterende secties te gebruiken met opvallende en verleidelijke kleuren voor je UX en typografie. Vestig de aandacht van gebruikers op de belangrijkste dingen: koppen, invoervelden en CTA’s, om er een paar te noemen.
Hier is een voorbeeld:
Gebruikers bepalen sneller belangrijke volgende stappen wanneer lay-outs zich houden aan gevestigde conventies zoals F-patronen en visueel gewicht.
Hoewel woorden belangrijk zijn, berust gebruiksvriendelijk websiteontwerp veel op structuur. Het stroomlijnen van iemands digitale ervaring vereist het georganiseerd en gefocust houden van interfaces door het selectief plaatsen van tekst door UX-schrijvers.
Test uw UX voortdurend om te optimaliseren
Nadat je uitstekende UX-copywriting hebt gemaakt en deze hebt geïmplementeerd op je live website, moet je het vieren – maar hang je cape niet op. Probeer een optimalisatiementaliteit te ontwikkelen die gericht is op geleidelijke verfijning.
Testen is de sleutel tot het behalen van steeds positievere resultaten na verloop van tijd. Hier zijn enkele tactieken die je kunt gebruiken om je UX-copywriting te controleren op functionaliteit en prestaties:
Doe een A/B-test met licht aangepaste versies van de tekst. Zo kun je bepalen welke tekst gebruikers beter overtuigt om te converteren. Zelfs subtiele aanpassingen aan de tekst van knoppen en introparagrafen hebben vaak al invloed op de resultaten.
Je kunt bijvoorbeeld een inschrijvingsstroom voor een nieuwsbrief testen door te kijken of een pittige knop als “Schrijf je in” het beter doet dan een langere optie als “Word vandaag nog lid van onze lijst”.
Controleer vervolgens de analysedashboards in de loop van de tijd om te kwantificeren hoe tekstwijzigingen de statistieken beïnvloeden. Controleer voor elke pagina die je hebt gewijzigd de verschuivingen in de gemiddelde tijd op de pagina, de scrolldiepte en het aantal CTA-klikken. In UX copywriting zijn deze op gebruikerservaring gebaseerde statistieken het belangrijkst.
Houd ten slotte directe interviews of enquêtes met klanten om feedback te krijgen. Op die manier kun je onverwachte hiaten zien waar gebruikers verdwalen of in de war raken.
Laatste gedachten: User experience copywriting
Nu je hebt geleerd wat UX copywriting is en hoe succes eruitziet, is het tijd om het te implementeren. Of je nu optimalisatie nastreeft met je bestaande website of net begint met een nieuwe, vergeet niet dat geweldige UX afhankelijk is van een geweldige webhostingprovider.
Een snelle website gaat hand in hand met tevreden gebruikers. Zelfs met een website met veel content is de WordPress hosting van Bluehost 75% sneller dan de grootste WordPress hosting providers. Word vandaag nog lid om te zorgen voor een soepele gebruikerservaring voor uw publiek – en een intuïtieve website editor om uw leven gemakkelijker te maken.