Het bouwen van een website kan voelen als winkelen in de Mall Of America. Er zijn miljoenen opties en winkels om uit te kiezen en je weet niet precies waar je moet beginnen. Het maken van je website zou gemakkelijk, leuk en aanpasbaar moeten zijn – en dat is het ook met WordPress. Zodra je een WordPress hostingpakket hebt gekozen, kun je beginnen met het bouwen van je WordPress website. Laten we de brandende vraag beantwoorden – Wat is een thema?

De anatomie van een WordPress website

WordPress is als het Zwitserse zakmes voor het bouwen van websites – het kan zo’n beetje alles wat je nodig hebt. Maar net als een Zwitsers zakmes kan het een beetje overweldigend zijn als je voor het eerst begint. Zullen we het eens uit elkaar halen?

Stel je eerst je website voor als een fysieke winkel. Het gebouw, het ontwerp en de lay-out zouden je WordPress-thema zijn.

De goederen die je verkoopt in je winkel zijn je berichten en pagina’s. Berichten zijn meestal je updates, je nieuws, je blogartikelen – ze zijn gebaseerd op datum en worden in omgekeerd chronologische volgorde weergegeven op je blogpagina. Pagina’s zijn daarentegen je tijdloze, statische inhoud. Dingen zoals je “Over ons” pagina, je “Contact” pagina, je productbeschrijvingspagina – dit zijn allemaal, nou ja, pagina’s.

Vervolgens heb je opmerkingen. Zie opmerkingen als klantbeoordelingen of de levendige discussie in de winkelhoek. Ze stellen uw bezoekers in staat om zich met uw inhoud bezig te houden, vragen te stellen en gesprekken te beginnen. Het is de echte, oprechte interactie die een website tot leven brengt. Je kunt reacties altijd uitschakelen als je ze niet kunt modereren.

Menu’s zijn als de uithangborden van uw winkel. Ze helpen bezoekers gemakkelijk door je site te navigeren en te vinden wat ze zoeken. U kunt verschillende pagina’s, categorieën, aangepaste links en meer aan uw menu’s toevoegen.

En natuurlijk hebben we widgets, kleine blokken die specifieke functies uitvoeren. Ze kunnen allerlei functies aan je site toevoegen, zoals een korte over-rubriek, knoppen voor sociale media of een zoekbalk. Ze zijn als de kleine decoratieve stukjes of handige gadgets die je in je winkel zou plaatsen.

Herinner je je het bouwen, ontwerpen en opmaken waar we het eerder over hadden? Dat is waar WordPress thema’s om de hoek komen kijken. Ze geven vorm aan het uiterlijk en de sfeer van je website – net zoals architectuur en interieurontwerp de sfeer van een winkel beïnvloeden. Elk thema heeft verschillende stijlen, kleuren, lettertypes en lay-outopties om je te helpen een website te maken die bij je merk past.

Wat is een thema voor WordPress?

WordPress thema “s zijn een verzameling sjablonen en stylesheets die worden gebruikt om het uiterlijk en de weergave van een WordPress website te bepalen. In principe zijn ze een compilatie van inhoud en gegevens die media, lay-outs, afbeeldingen en ontwerpelementen weergeven in je browser. Het kiezen van het juiste thema is belangrijk voor je website omdat thema” s zijn ontworpen voor verschillende soorten markten.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een aspirant-schrijver bent die een inkomen wil verdienen met bloggen. Het juiste thema kan invloed hebben op hoeveel verkeer je ontvangt plus je betrokkenheid, mediafunctionaliteit en sponsoring. WordPress websites hebben de mogelijkheid om de prestaties van je website bij te houden, wat je inzicht kan geven in hoe het kiezen van het juiste thema de gebruikerservaring of UX beïnvloedt. Misschien was het publiek beter in staat om je inzendingen te lezen met het ene thema in plaats van aangetrokken te worden door de esthetiek van een ander thema .

Elk thema is ontworpen om het werk dat je al hebt gedaan te laten zien. Zie je website als een schilderdoek, kies een thema en plugins die je inhoud verbeteren om een meesterwerk te maken.

Hier zijn een paar vragen om in gedachten te houden voordat je aan het selectieproces begint:

  • Is mijn thema responsief?
  • Welke browsers zijn compatibel met mijn thema?
  • Wat zijn de beoordelingen en recensies over dit thema?
  • Wil ik meer conversies of meer verkeer?
  • Ga ik investeren in een gratis of premium thema?

Voor het geval je het je afvraagt, een responsief thema is belangrijk omdat het betekent dat het thema is gecodeerd om responsief te schakelen tussen desktop- en mobiele apparaten. Responsive thema’s worden niet alleen aanbevolen door Google, maar bieden ook verschillende voordelen. Het kiezen van een responsive thema vermindert de kans op veelvoorkomende fouten die mobiele sites kunnen beïnvloeden en problemen met het Google algoritme kunnen veroorzaken.

Pro tip: Voordat je een nieuw thema installeert, moet je je site op verschillende apparaten testen op mobiele responsiviteit.

Hier is een voorbeeld van hoe een thema wordt geïdentificeerd als responsief:

Responsive WordPress thema’s zijn in populariteit gestegen vanwege hun leesbaarheid en optimale UX die zich vertaalt naar tablets, smartphones en computers. Een responsief thema kan conversies en verkeer naar je site mogelijk verhogen door het voor gebruikers gemakkelijker te maken om naar je inhoud te linken met een URL. Zie uw site als een boek in een enorme bibliotheek. Een responsief thema kan uw site helpen om van stof te vergaren op een plank achterin naar een plaats in de vitrine vooraan, zodat iedereen het kan zien.

Nadat je hebt besloten welk type thema je wilt gebruiken, heb je de mogelijkheid om dat thema aan te passen met behulp van een ingebouwde filter. De WordPress functie filtertool zal je helpen om elk onderdeel dat je nodig hebt voor je website op te splitsen. We lopen nu met je door de verschillende filters van de WordPress thema’s sectie om keuzes te maken die het beste bij jouw interesses passen.

Je Dashboard, linksboven op je scherm, is de gele weg die je vanaf elke plek op je site naar huis leidt.

Laten we nu eens doorlopen hoe je een thema installeert voor je website.

Navigeren naar je thema’s in WordPress

Om naar je thema-opties te gaan, ga je met je muis over de sectie Uiterlijk aan de linkerkant, selecteer je Thema “s en kom je op de pagina Geïnstalleerde thema” s terecht. Als u geen thema “s op uw site hebt geïnstalleerd, is deze sectie leeg. Als u nieuwe thema” s uitprobeert, worden ze hier automatisch opgeslagen voor toekomstig gebruik.

Een thema kiezen

Om een nieuw thema te kiezen, klik je op Nieuw toevoegen. Je kunt dan een thema kiezen op basis van het type bedrijf of website dat je wilt bouwen.

Vervolgens kun je bovenaan de pagina kiezen uit de uitgelichte, populaire en gemeenschapsfavorieten. Als je een specifiek thema in gedachten hebt, kun je de zoekbalk gebruiken om meer opties voor je te vinden. Er is zelfs een optie om een thema te uploaden als je in de toekomst besluit je eigen thema te maken.

Lees meer over hoe je een WordPress-thema kiest.

De functie filter gebruiken

Klik op Thema “s filteren in het midden van de taakbalk en er verschijnen drie kolommen om je te helpen bij het sorteren van de thema” s op basis van je criteria.

Deze drie kolommen zijn je brood en boter om je te helpen beslissen welk type thema je wilt kiezen. Elke afzonderlijke sectie filtert de WordPress.Org-thema ’s op onderwerp, functies en lay-out.

Nu je de filteropties kent, is het tijd om ze aan het werk te zetten.

We gaan een thema kiezen voor Rosie (een hypothetische Bluehost klant), die een aspirant journaliste is en klaar is om haar website te lanceren.

Wat is het onderwerp van haar site? Rosie is geïnteresseerd in mogelijk verslaggeving en schrijven op haar website, dus heeft ze de onderwerpen blog en nieuws geselecteerd. Ze is niet beperkt tot deze onderwerpen omdat de onderwerpenfilter uitstekende opties biedt, maar deze twee passen het beste bij de algemene doelen voor haar site.

Hoewel Rosie geen ontwerper of ontwikkelaar is, geeft de gebruiksvriendelijke kolom Eigenschappen aan welke elementen haar thema zou kunnen hebben. Het gebruik van aangepaste kleuren, een header en een aangepaste achtergrond zijn een geweldige manier voor Rosie om creatief te zijn met haar thema. Als schrijfster heeft ze een strak, scherp ontwerp nodig, dus kiest ze ook voor de optie redacteursstijl.

Tot slot, maar zeker niet in de laatste plaats, selecteert Rosie de onderdelen van een lay-out die ze in haar thema wil hebben. Een lay-out is een deel van het grafisch ontwerp dat zich bezighoudt met visuele arrangementen, dus stel je voor dat je een digitale puzzel aan het bouwen bent en dat het eindplaatje je website is.

Zodra ze een filter heeft geselecteerd, wordt ze doorgestuurd naar een pagina met haar opties op basis van wat ze heeft gekozen. Nu zijn we klaar om te zien wat Rosie “s beschikbare thema” s zijn.

Rosie kan de details van elk thema dat ze overweegt gemakkelijk identificeren door met de muis over elk thema te gaan. Lees altijd de details van een thema zodat je meer te weten komt over de functies en onderdelen. Als je de details hebt bekeken, kun je een voorbeeld van het thema bekijken voordat je het installeert.

Op dit moment is ze voor ongeveer 90% klaar met het selecteren van haar thema, maar voordat ze haar gekozen thema installeert, is er nog één belangrijke stap.

Zoals eerder gezegd, is het belangrijk dat ze de details bekijkt voordat ze haar definitieve beslissing neemt. Je zou nooit een auto kopen zonder er eerst een proefrit in te maken, toch? We willen ook niet dat Rosie een thema op haar site installeert zonder het eerst te bekijken.

Of ze nu één of tien thema’s overweegt voor haar site, Preview is een redder in nood om te laten zien hoe een thema de inhoud van haar site weergeeft voordat ze het installeert. Terwijl ze beslist, leest ze ook de beoordelingen, recensies en themabeschrijving om er zeker van te zijn dat het compatibel is met haar site.

Wat vinden jullie van Rosie’s potentiële blog? Voldoet het aan haar criteria? Wij denken van wel!

Ze heeft het meeste werk gedaan, maar nu is het tijd voor haar om te Installeren en haar reis met WordPress voort te zetten.

Rosie’s themakeuze is slechts één voorbeeld van de duizenden die een gebruiker kan ervaren met WordPress. Met een buffet aan thema’s om uit te kiezen, kun je zoveel thema’s upgraden en vervangen als je wilt op je website, zo vaak je maar wilt. Geen twee sites zien er hetzelfde uit en iedereen heeft zijn eigen doelen voor zijn website. Wees niet bang om nieuwe functies uit te proberen en de filters aan te passen naarmate uw blogging, bedrijf of klantbehoeften evolueren.

Zodra je je thema hebt geïnstalleerd, kun je plugins toevoegen om je site te optimaliseren.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Up to 61% off on hosting for WordPress websites and online stores