Een decennium geleden namen veel consumenten genoegen met het inhuren van iemand om te helpen bij taken die ze zelf niet gemakkelijk konden uitvoeren. Of het nu ging om het betalen van een elektricien om verlichtingsarmaturen te installeren, een dokter om een diagnose te stellen of een huishoudster om de vloeren schoon te houden, veel mensen vonden het noodzakelijk of gewoon praktisch om voor hulp te betalen.
Vandaag de dag gaan consumenten echter steeds meer voor de “doe-het-zelf”-mentaliteit; ze stellen zelf diagnoses met behulp van Web MD, bouwen hun eigen meubels met behulp van YouTube en installeren verlichtingsarmaturen met behulp van een tutorial van TikTok. Sommigen bouwen zelfs hun eigen website met behulp van een goede webhost, in plaats van een professionele webmaster te betalen om de site te lanceren.
Deze verschuiving in de psyche van de consument is deels te wijten aan de toename van beschikbare informatie en begeleiding, en deels het resultaat van een moeilijke economie. Consumenten worden gedreven om nieuwe dingen te proberen die ze anders nooit zouden overwegen, allemaal in de hoop een paar dollar te besparen.
Vooral op het gebied van webhosting lijkt de doe-het-zelf-mentaliteit niet te vertragen. Het lijdt geen twijfel dat naarmate deze nieuwe webmasters bekwamer worden en zich meer bewust worden van de mogelijkheden die het bouwen van hun eigen website met zich meebrengt, ze ook afhankelijker zullen worden van hun webhostingbedrijven. En deze afhankelijkheid is – misschien verrassend – geen slechte zaak.
Hier zijn enkele redenen waarom
- Hoe meer mensen hun eigen websites proberen te bouwen, hoe meer webhosts hun diensten zullen ontwikkelen om aan de groeiende behoeften van hun klanten te voldoen. Het lijdt geen twijfel dat als individuen consumenten worden van de webhostingindustrie en deze beslissingen niet meer overlaten aan professionals, er een verschuiving zal plaatsvinden in de wensen van webhostingconsumenten. Top webhosts zullen uitgebreide functies en diensten blijven tonen om aan deze veranderende behoeften te voldoen.
- Mensen die voor het eerst een website bouwen, vertrouwen op hun webhost om dit zo eenvoudig mogelijk te maken. De aanhoudende groei van deze trend zal webhosts ertoe aanzetten om hun webhostingdiensten op nieuwe en innovatieve manieren te vereenvoudigen. Dit zal een belangrijk voordeel zijn voor consumenten op alle vaardigheidsniveaus.
- Webhosting evolueert van een strikt technisch gebied naar een gebied dat veel ontwerpelementen bevat, en consumenten op alle niveaus zijn afhankelijk van hun hosts om deze diensten te leveren. Of het nu via een drag-and-drop website builder of een breed scala aan website sjablonen is, webhosts zijn begonnen om hun klanten te helpen niet alleen betrouwbare websites te bouwen, maar ook mooie sites – en dit is een trend die zich zeker in de toekomst zal voortzetten.
Nog iets om te overwegen
Het is ook belangrijk om te bedenken dat doe-het-zelven steeds populairder wordt, maar dat we ook in een tijd leven waarin mensen overprikkeld en overgepland zijn. Ze kunnen alleen tijd vrijmaken voor dingen die echt belangrijk zijn.
Sommige webhostingproviders bieden al mobiele platforms aan waarmee webmasters hun sites onderweg kunnen bijwerken. Alle top webhosts bieden automatische site back-ups om de informatie van hun klanten te beschermen, zonder de webmaster hiermee te belasten.
In de toekomst zullen webmasters het waarschijnlijk nog moeilijker vinden om de last van het bouwen en onderhouden van hun websites in evenwicht te houden met hun gezin, bedrijf of andere verplichtingen. Op hun beurt zullen ze nog meer vertrouwen op hun webhost om ondersteunende diensten, betrouwbare uptime en eenvoudige toegang te bieden – dingen die altijd voor verbetering vatbaar zijn.
Hoewel deze situatie paradoxaal kan lijken, is het er zeker een die op lange termijn voordelen zal hebben voor webmasters wereldwijd.