Als eigenaar van een klein bedrijf doe je het allemaal. Boekhouding, verkoop, financiën, verzending, inventaris en natuurlijk marketing. De eerste prioriteit voor de meeste kleine bedrijven is, niet verwonderlijk, groei, en de sleutel tot sterke groei is sterke marketing.
De uitdaging is echter dat veel kleine bedrijven over eindige middelen beschikken: beperkte budgetten en beperkte tijd om marketingprogramma’s te maken en te beheren. Zelfs met de meest innovatieve planning en uitvoering kan een slimme marketeer slechts een dollar tot nu toe oprekken.
Voor veel kleine bedrijven kunnen partnerschappen met andere bedrijven de reikwijdte en impact van hun marketinginspanningen drastisch vergroten. Hoe ziet een marketingpartnerschap met een ander klein bedrijf eruit?
- Gedeelde doelgroep of markt. Het is essentieel om een partner te vinden die goed aansluit bij uw bedrijf. Dat begint meestal met een gedeeld kopersprofiel. De pasvorm hoeft niet exact te zijn, maar je wilt proberen hetzelfde publiek te bereiken, of dat nu het profiel, de geografie of een andere factor is.
- Complementaire — of in ieder geval niet-concurrerende — aanbiedingen. Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar in de meeste gevallen wilt u werken met bedrijven waarvan de producten en diensten complementair zijn en geen concurrenten van uw eigen aanbod. Er zijn enkele situaties waarin concurrerende bedrijven hun krachten bundelen om een groter bereik en schaal te bereiken, maar in de meeste gevallen wilt u een partner zoeken in een aangrenzende categorie.
- Eenvoudige tot complexe campagnes. De schaal van uw samenwerking kan zo eenvoudig zijn als een gezamenlijk gefinancierde en geproduceerde direct mailing of zo complex als een multi-channel marketingcampagne. Er is enige wijsheid rond het idee om klein te beginnen en het partnerschap in de loop van de tijd uit te breiden. Begin met iets bescheidens en bouw in de loop van de tijd voort op dat succes.
- Geweldige aanbiedingen. Sterke aanbiedingen of promoties zijn de kern van succesvolle campagnes. Zelfs de best ontworpen campagne kan middelmatige resultaten opleveren zonder sterke aanbiedingen. Zorg ervoor dat beide partners aantrekkelijke aanbiedingen opnemen die qua schaal en verhouding vergelijkbaar zijn. Beide partners moeten iets bieden waar potentiële klanten enthousiast over zullen zijn.
Als uw partnerprogramma de hierboven genoemde elementen bevat, zijn er nog een paar kritieke details die u moet aanpakken.
- Stel verwachtingen en spreek statistieken af. Het is belangrijk dat beide partijen in een partnerschap op één lijn zitten als het gaat om de definitie van succes en hoe succes zal worden gemeten. Transparantie is in deze situaties belangrijk, zodat beide partijen de algehele prestaties van het programma kunnen volgen. Partnerschappen werken alleen goed als beide partijen succes ervaren. Het is misschien niet precies gelijk, maar beide partners moeten zich goed voelen over hun rendement op de investering.
- Definieer budget, rollen en verantwoordelijkheden. Zoals bij elk goed partnerschap, moeten er duidelijke rollen en verantwoordelijkheden zijn verbonden aan het project. Definiëren welke partner welke elementen van het programma afhandelt — bijvoorbeeld het budget of het algemene projectbeheer — is essentieel.
Naast het voor de hand liggende, zijn er nog andere voordelen die kunnen voortvloeien uit het werken met een ander klein bedrijf.
- Maak gebruik van partners, leveranciers en expertise. Er is waarschijnlijk enige overlap van relaties en vaardigheden met elke partner, maar u zult ook worden blootgesteld aan nieuwe ondersteunende leveranciers, ideeën en middelen. Zelfs als immaterieel kan dit zeer waardevol zijn.
- Bouw co-brand bekendheid op. Als je programma goed verloopt, is er de mogelijkheid dat je twee merken samen één worden. Dit gezamenlijke bewustzijn kan beide bedrijven ten goede komen, maar komt over het algemeen pas na een langere duur van partnerprogramma’s.
- Leer samenwerken. In de loop van de tijd kan uw bedrijf experimenteren met een groot aantal partnerschappen en de vaardigheden ontwikkelen om gemakkelijker nieuwe bedrijven te zoeken en ermee samen te werken. Het leren van de nuances en voordelen van partnerschappen kan een belangrijke zakelijke discipline zijn.
Werken met andere kleine bedrijven kan een enorme krachtvermenigvuldiger zijn voor uw bedrijf, waardoor u uw impact kunt vergroten, uw merk kunt verrijken en nieuwe zakelijke en klantrelaties kunt creëren.