Nu 2024 goed en wel onderweg is, kunnen we terugkijken op wat er is gebeurd en onze beste inschattingen maken van wat de toekomst voor ons in petto heeft.

De COVID-19 pandemie ligt grotendeels achter ons en de AI-revolutie is begonnen. Dit is het jaar waarin ChatGPT beroemd (en berucht) werd en veel werknemers vrezen dat AI hen zal vervangen.

Als je een website hebt – of je nu een bedrijfseigenaar, blogger of maker van cursussen bent – helpt het om het online landschap van 2024 te begrijpen.

Om bij te blijven met de consumentenvraag en de concurrentiemogelijkheden: Bouw eerst aan je bewustzijn. Deze roundup levert websitestatistieken en feiten waarmee je in 2024 op de hoogte blijft.

Website statistieken over verkeer en SEO

In april 2023 waren er meer dan 5,18 miljard internetgebruikers – meer dan 64% van de wereldbevolking. Met dit enorme aantal mensen online, mag het geen verrassing zijn dat 4,8 miljard mensen (59,9% van de wereldbevolking) een social media account hebben.

Gegevens over webverkeer worden beschouwd als de op één na belangrijkste maatstaf om te bepalen of contentmarketinginspanningen succesvol zijn.

Gegevens over webverkeer worden beschouwd als de op één na belangrijkste maatstaf om te bepalen of contentmarketinginspanningen succesvol zijn.

Qua belang wordt webverkeer alleen overtroffen door verkoopcijfers.

Als je een bedrijf hebt, kun je op twee manieren profiteren van het online landschap: Betaalde advertenties en SEO (zoekmachineoptimalisatie).

In 2022 zouden ondernemers naar verwachting tot 164,6 miljard dollar uitgeven aan advertenties in zoekmachines. Dat bedrag zal naar verwachting groeien tot 190,5 miljard dollar in 2024. Het is duidelijk dat ondernemers de waarde van online adverteren erkennen.

SEO is ook booming: 29% van de ondervraagde marketeers gaf aan een voor zoekopdrachten geoptimaliseerde bedrijfswebsite of blog te gebruiken om leads aan te trekken en te converteren. Van de marketeers die SEO al gebruiken, is 88% van plan om hun inspanningen volgend jaar voort te zetten of te vergroten.

Over zoekmachines gesproken, Google is de eerste keuze (tot niemands verrassing) in bijna elk land waar het niet verboden is. Het marktaandeel van Google in zoekmachineverkeer is meer dan 85%.

Websitestatistieken over zoekmachinegebruik.

De altijd aanwezige zoekmachine Google heeft ook de titel van meest bezochte website, met 83,9 miljard bezoeken in april 2023. Daarom is het noodzakelijk om te voldoen aan de inhoudsnormen van Google als u een SEO-strategie overweegt voor uw bedrijf.

Gebruik Google Analytics om de SEO-gezondheid van je website te controleren. Je vindt er nuttige statistieken, zoals het bouncepercentage van je website. Wil je je SEO-game verbeteren? Bekijk onze gids met de beste SEO-tools in 2024.

YouTube volgt Google op de voet voor de meeste bezoeken. In november 2022 waren er 71 miljard bezoeken. Eind 2022 overtrof YouTube Netflix als het beste streamingplatform in de VS; de populariteit van YouTube onderstreept de impact van video-inhoud.

Statistieken over websitegebruik

Wat zijn de bouten en moeren die de meeste websites bij elkaar houden? Wereldwijd komt WordPress als beste uit de bus. Meer dan 43% van alle websites werkt met het WordPress content management systeem.

Hoeveel websites zijn er?

Meer dan 1,12 miljard websites bevolken momenteel het World Wide Web.

Laat dat getal je niet afschrikken: Maar liefst 82% van deze websites is inactief. Deze inactieve websites genereren weinig tot geen verkeer en worden niet bijgewerkt of onderhouden. Dan blijven er nog zo’n 200 miljoen websites over die actief worden onderhouden en bezocht.

Ondanks het aantal inactieve websites raakt het maken van websites niet uit de mode. Sterker nog: elke drie seconden wordt er een nieuwe website gelanceerd.

Als je een online platform voor je bedrijf aan het maken bent, overweeg dan om de website builder van Bluehost te gebruiken om eenvoudig een zakelijke website samen te stellen.

Kom meer te weten over websitegebruik door de statistieken te bekijken.

In de nasleep van een wereldwijde pandemie moesten veel fysieke bedrijven een online winkel opzetten of het risico lopen om uit te sterven. In 2021 had 71% van de kleine bedrijven een website. En de bedrijfseigenaren die geen website hadden? Wel, 44% was van plan er dat jaar een te maken.

In 2023 vindt 28% van alle zaken online plaats.

In 2023 vindt 28% van alle zaken online plaats.

In sommige sectoren is dat percentage zelfs nog hoger. Door In december 2021 had bijna 60% van de B2B-bedrijven in de detailhandel en entertainment een e-commerce bedrijfsmodel aangenomen.

In hoeverre zorgt een website voor meer business?

Wereldwijd is het gemiddelde conversiepercentage voor websites 3,68%. Dat betekent dat van elke 100 bezoekers er drie of vier reageren op een oproep tot actie (CTA), zoals “schrijf je nu in”.

Met dit getal in gedachten moet je weten dat 43% van de eigenaren van kleine bedrijven in 2024 wil investeren in de prestaties van hun website. Het vergt zorgvuldige, consistente inspanningen om zelfs die drie of vier potentiële klanten online aan te trekken.

Website feiten over ontwerp en ontwikkeling

Het hebben van een website is het halve werk. Om de bezoekers van je website te helpen van de landingspagina naar de kassa te navigeren, heb je een geweldig websiteontwerp nodig. De visuele elementen van je website helpen bij het vormen van de eerste indruk van je bezoekers, die cruciaal is voor het succes van elke website.

Kijk eens naar de volgende website feiten over eerste indrukken.

  • De gemiddelde websitebezoeker brengt slechts 54 seconden door op één pagina: Dat lijkt misschien genoeg tijd om indruk te maken met je homepage, maar denk eens aan het volgende punt.
  • Een solide 42% van de websitebezoekers meldt dat ze websites verlaten die niet functioneel genoeg voor hen zijn, en 40% van de gebruikers houdt rekening met toegankelijkheid. Dit illustreert het belang van responsive design – een website bouwen met verschillende browsermogelijkheden en schermformaten in gedachten. Zorg er dus voor dat je website gebruiksvriendelijk is op alle belangrijke apparaten.
  • De helft van de internetgebruikers beoordeelt het ontwerp van een website om te bepalen wat ze van een bedrijf vinden. En 31% van de online klanten geeft aan dat gebruikerservaring een prioriteit moet zijn bij het ontwerpen van websites.

Wat is de prijs van een goed ontwerp? De gemiddelde kosten voor een basisontwerp van een website variëren van $ 2000 tot $ 9000. Zoals je zou verwachten, varieert dit cijfer afhankelijk van individuele webdesigners en -bureaus. Zoals met de meeste dingen, krijg je waar je voor betaalt.

Als je op zoek bent naar webdesigndiensten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, vraag dan een consult aan bij het webdesignteam van Bluehost.

Inhoudsstatistieken website

Om je online bedrijf te laten opvallen in een zee van concurrentie, moet je strategische digitale marketinginspanningen leveren.

Contentmarketing is nog steeds een populaire manier om de zichtbaarheid van merken te vergroten, een publiek te laten groeien en leads te voeden. Uit een onderzoek van 2022 onder contentmarketingprofessionals bleek dat bijna 50% verwacht dat hun budget voor content het komende jaar zal toenemen.

Maar je kunt niet zomaar veel geld uitgeven zonder een formeel plan en verwachten dat je resultaten ziet. Concentreer je contentmarketinginspanningen zorgvuldig, zoals de beste marketeers doen. Volgens een rapport van het Content Marketing Institute had 73% van de respondenten een contentmarketingstrategie.

Maar op welk type inhoud moet je je richten?

Volgens een rapport van HubSpot uit 2023 gaven online marketeers aan dat videocontent van alle contentformaten het meeste rendement op investering genereert. Video kreeg 25% van de stemmen, gevolgd door afbeeldingen en blog posts met respectievelijk 12% en 9%.

Wat zeggen mensen over video’s? Online consumenten beoordeelden videocontent als het meest nuttig voor het maken van een aankoopbeslissing.

Wat zeggen mensen over video’s? Online consumenten beoordeelden videocontent als het meest nuttig voor het maken van een aankoopbeslissing.

Het eerder genoemde HubSpot-rapport onthulde ook dat 50% van de ondervraagde marketeers videocontent maakt en deelt, en 24% van hen is van plan meer te investeren in video dan in enig ander type content. Het gebruik van videomedia voor marketing zal blijven toenemen.

Houd de waarde van video in gedachten bij het plannen van een contentstrategie voor je website.

Veiligheidsstatistieken website

Op het World Wide Web zijn brengt risico’s met zich mee, vooral voor mensen met een zakelijke website.

Fraude is een groot probleem in eCommerce. In een onderzoek uit 2022 onder online handelarenmeldde 43% van de respondenten dat ze te maken hadden met phishing-, pharming- of whaling-fraude. In een ander onderzoek zei 34% van de respondenten slachtoffer te zijn geworden van “vriendelijke fraude”, formeel bekend als misbruik door de eerste partij.

Bijna 60% van de e-commerce handelaren meldde een toename vanfraude met online betalingen in 2022, en 56% constateerde een toename van misbruik van terugbetalingen. Het testen van kaarten en identiteitsdiefstal kwamen veel voor en troffen elk een derde van de ondervraagde online handelaren.

Veel voorkomende vormen van fraude op websites.

Dit soort cybercriminaliteit kan moeilijk te voorkomen zijn, maar bedrijven vechten terug. In 2021 werd wereldwijd ongeveer 36,7 miljard dollar uitgegeven aan het opsporen en voorkomen van eCommerce fraude. Onderzoekers voorspellen dat deze uitgaven in 2027 zullen zijn opgelopen tot 100 miljard dollar.

De beveiliging van websites is onvermijdelijk gekoppeld aan gegevensprivacy. Hoewel er een groeiende bezorgdheid is over gegevensprivacy op sociale mediaplatforms zoals TikTok, toont onderzoek aan dat consumenten lakser worden over het beschermen van hun gegevens als hen een gepersonaliseerde ervaring en beloningen worden beloofd.

Uit onderzoek van Statista blijkt dat bijna 75% van de online gebruikers hun geslacht zou delen om een betere service te krijgen. En ongeveer 65% zou hun geboortedata en e-mailadres delen.

Maar het is logisch om aan te nemen dat internetgebruikers een grens trekken als het gaat om het delen van foto’s of hun realtime locatie. Dat is niet helemaal het geval.

De belofte van kortingen of loyaliteitsbeloningen resulteerde in een veel grotere bereidheid om persoonlijke informatie en voorkeuren te delen.

De belofte van kortingen of loyaliteitsbeloningen resulteerde in een veel grotere bereidheid om persoonlijke informatie en voorkeuren te delen.

Meer specifiek was 93% van de online gebruikers bereid om hun persoonlijke gegevens te delen voor kortingen en kortingsbonnen, en 90% was bereid om hun persoonlijke gegevens te delen voor loyaliteitsbeloningen.

Als je eigenaar bent van een website, zorg er dan voor dat je hostingprovider veel belang hecht aan beveiliging. Bijvoorbeeld: Bluehost biedt op veel shared hostingpakketten gratis SSL-certificaten, domeinprivacy en malwarescanning.

Mobiele website statistieken

Het is geen verrassing dat het gebruik van mobiele apparaten gestaag toeneemt. Velen gebruiken zelfs een mobiele browser als hun primaire browser. In november 2022 was Google Chrome de populairste mobiele browser, met een marktaandeel van 66%.

Mobiele apparaten (tablets niet meegerekend) zijn vanaf begin 2023 goed voor bijna 57% van de bekeken webpagina’s wereldwijd. Toegegeven, Noord-Amerika neigt voorlopig nog iets meer naar desktops (53,12%).

Aandeel webverkeer in 2023, per apparaattype.

Zoals je zou verwachten, worden veel e-commerce verkopen gedaan op mobiele apparaten. In 2021, tijdens de COVID-19 pandemie, steeg het winkelen op mobiele websites met 48%.

Slimme bedrijfseigenaren begrijpen dat en zijn dienovereenkomstig in actie gekomen. Van de kleine bedrijven die in 2021 werden ondervraagd, gaf 32% aan een mobiele app te hebben en 42% was van plan er een te maken.

Mobile-first design en optimalisatie zijn strategische tactieken om het webverkeer te vergroten. In feite verklaarde 64% van de SEO-marketeers dat mobiele optimalisatie een effectieve investering is.

In de top negen van trends die marketeers gebruiken in hun strategieën voor 2024, eindigde mobielvriendelijk websiteontwerp op een nipte tweede plaats met 32% van de stemmen van marketeers. Het volgt vlak na korte videocontent, die bovenaan de ranglijst staat met 33% van alle stemmen.

Prestatiestatistieken website

We weten allemaal hoe frustrerend een traag ladende website is. Soms is het genoeg om een website helemaal te verlaten en nooit meer terug te gaan. Hoewel dit een klein ongemak is voor de toevallige internetgebruiker, kunnen trage laadtijden de resultaten van online bedrijven ernstig schaden.

In een onderzoek uit 2022 van Portent onthulden onderzoekers dat voor eCommerce een website die in één seconde laadt een 2,5 keer hoger conversiepercentage heeft dan een website die in vijf seconden laadt. Het onderzoek onthulde ook het ideale bereik van laadtijden.

Om je conversie te maximaliseren, moet je website binnen één tot twee seconden laden.

Om je conversie te maximaliseren, moet je website binnen één tot twee seconden laden.

Dit lijkt misschien een hele opgave, maar er zijn veel dingen die je kunt doen om de prestaties van je website te verbeteren.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een webhost die de prestaties optimaliseert, zoals Bluehost. Zelfs bij gedeelde hostingpakketten krijg je resourcebescherming om ervoor te zorgen dat andere websites op je gedeelde server de snelheid van je website niet beperken.

Je kunt je shared hosting plan ook upgraden naar VPS hosting of dedicated hosting. Hiermee voorkom je dat je doelgroep een slechte ervaring heeft tijdens het browsen op je website en bespaar je dus geld op de lange termijn.

Laatste gedachten: Top website statistieken die je moet weten in 2024

Dit is een interessant jaar geweest. Met een wereldwijde pandemie achter de rug en een AI-revolutie die zich in realtime afspeelt, blijft één feit constant: online aanwezigheid is van vitaal belang voor bedrijven.

Misschien overweeg je een website te maken om een graantje mee te pikken van de winst van het wereldwijde web. Of misschien bent u al online en is groei de volgende stap. Het komt er allemaal op neer dat je je website zo goed mogelijk moet maken.

Om je kansen op succes te maximaliseren, gebruik je de beste tools, de beste webhost en het beste contentmanagementsysteem voor je bedrijfsdoelen. Als je een geweldige e-commerce oplossing wilt, start je online winkel dan met WooCommerce voor WordPress. Combineer dat met Bluehost, dat hosting op maat van WooCommerce heeft en 24/7 eCommerce ondersteuning bij elke stap.

Statistieken over websites: FAQs

Wat wordt beschouwd als een goed bouncepercentage?

Het gemiddelde bouncepercentage voor e-commerce en retailwebsites is 20% tot 45%. Daarentegen is het gemiddelde bouncepercentage voor blogs 65% tot 90%.

Denk hier ook eens over na: Voor verkeer van e-mails is het gemiddelde bouncepercentage 35%. Maar voor verkeer van sociale media is het gemiddelde bouncepercentage 54%.

Tot slot wordt een goed bouncepercentage bepaald op basis van je concurrenten, branche, verkeersbronnen en typen pagina’s.

Wat zijn de beste tools om websiteverkeer te meten?

Een van de beste tools voor het meten van verkeer is Google Analytics, dat functies heeft zoals real-time activiteitenrapportage en gebruikersverkenning. De basisversie is gratis, maar je kunt geavanceerde functies krijgen met een premium abonnement.

Andere handige tools zijn Ahrefs, Similarweb, Semrush en Sitechecker.

Controleer voordat je geld uitgeeft aan hoogwaardige tools voor het meten van verkeer of je webhost deze aanbiedt. Bluehost biedt bijvoorbeeld AWStats en Webalizer om je bezoekersstatistieken te controleren.

Wat zijn de populairste zoekmachines in 2024?

Google is de populairste zoekmachine voor desktopgebruikers, met een marktaandeel van ongeveer 85,53%. De naaste concurrenten zijn Bing en Yahoo, die ver achterblijven met marktaandelen van respectievelijk 8,23% en 2,44%.

Bij mobiele gebruikers is Google nog dominanter – het marktaandeel in april 2023 was 94,92%.

Wat maakt een website geloofwaardig?

Om het vertrouwen van je klanten te winnen, moet je ervoor zorgen dat je website in orde is. Dit betekent aandacht besteden aan webdesign, beveiliging, website-inhoud en snelheid.

Om de geloofwaardigheid van je webinhoud te verbeteren, gebruik je betrouwbare bronnen en controleer je alle informatie die je aan klanten verstrekt op feiten.

Beperk bannerreclame en affiliatelinks op je website, want te veel kan de argwaan wekken van sommige websitebezoekers.

  • Minal is de directeur Brand Marketing bij Bluehost. Met meer dan 15 jaar zakelijke ervaring in de technologie-industrie streeft ze ernaar oplossingen en inhoud te creëren die voldoen aan de behoeften van een klant. Ze is een hondenmoeder en een voorstander van kalenders.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops