Globale kop
14 Mins Gelezen

Top 7 manieren om erachter te komen wie een website heeft gebouwd

Home Blog Websites Top 7 manieren om erachter te komen wie een website heeft gebouwd

Vraagt u zich af hoe u erachter komt wie een website heeft gebouwd? Het is niet altijd zo eenvoudig als het identificeren van de website-eigenaar. Er komt veel kijken bij het maken van een website: er is een ontwerper, een ontwikkelaar en soms zelfs een heel team voor nodig om alles tot leven te brengen. Dus als je nieuwsgierig bent naar wie er achter een bepaalde website zit, komt er wat meer speurwerk bij kijken.

De reis begint meestal met de domeinnaam. Wanneer iemand een domein registreert, reserveren ze in wezen hun plek op internet en die informatie bevat vaak de contactgegevens van de website-eigenaar. Deze kunnen je een goed startpunt geven.

Maar hier is het addertje onder het gras: het vinden van de eigenaar vertelt je niet altijd wie de site daadwerkelijk heeft gebouwd. Een website kan worden gemaakt door een solo-webontwikkelaar, een ontwerpbureau of een intern team.

Daarom leiden we je in deze gids door de 7 beste manieren om te ontdekken wie een website heeft gebouwd. Van het bekijken van domeinregistratiegegevens tot het gebruik van gespecialiseerde online tools, u kunt veel nuttige informatie verzamelen. Dit zal u helpen de eigenaar, de ontwikkelaar of het bureau achter de website op te sporen. Laten we beginnen!

Waarom u de eigenaar van een website wilt vinden

Er zijn tal van redenen waarom u de eigenaar van een website zou willen vinden en het gaat niet altijd alleen om toegang tot de inhoud. Een veel voorkomende reden is wanneer u een domeinnaam wilt kopen die al is geregistreerd. Controleren of het domein beschikbaar is , is een goede eerste stap.

Laten we zeggen dat je een geweldig idee hebt voor een nieuwe website en een perfecte naam in gedachten. Maar een snelle zoekopdracht in het Bluehost-domein laat zien dat de naam al in gebruik is.

Bluehost domeinnaam zoeken

Maak je geen zorgen: er is nog steeds een kans dat je het de jouwe kunt maken. Als je het domein serieus neemt, is het een slimme zet om contact op te nemen met de huidige eigenaar. De meeste domeineigenaren staan open voor de verkoop van het domein, vooral als het niet actief wordt gebruikt of potentiële waarde heeft voor uw bedrijf. Het is altijd de moeite waard om te vragen en wie weet? Misschien krijg je een goede deal.

Het vinden van de website-eigenaar is echter niet alleen handig voor domeindeals. Hier zijn enkele meer voorkomende scenario’s waarin deze informatie van pas komt:

  • Misschien wilt u samenwerken aan inhoud of een mogelijke samenwerking verkennen.
  • Het kan helpen bij het oplossen van juridische geschillen of het aanpakken van auteursrechtkwesties.
  • Misschien wilt u meer weten over het bedrijf of de organisatie achter de site.
  • Als u uw eigen website bouwt, kunt u tips of suggesties van de maker vragen.
  • Beginners kunnen in contact komen met website-eigenaren om technieken voor het bouwen van websites te leren of mentorschap te krijgen.

In al deze gevallen kan weten wie de eigenaar van de website is, u helpen de volgende stap te zetten. Dus wat uw reden ook is, begrijpen wie de eigenaar is van een website biedt tal van kansen. En het goede nieuws is dat er manieren zijn om dit op te sporen! Zelfs als de gegevens van de eigenaar niet meteen duidelijk zijn!

Zijn de domeineigenaar en de website-eigenaar hetzelfde?

De domeineigenaar en de website-eigenaar kunnen dezelfde persoon of entiteit zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Hier is een uitsplitsing:

Domeineigenaar

De domeineigenaar is de persoon of organisatie die de domeinnaam heeft geregistreerd via een domeinregistrar. Het eigendom is gekoppeld aan de registratiegegevens, zoals contactgegevens, en wordt meestal gedocumenteerd in de WHOIS-database.

Eigenaar van de website

Nu is de eigenaar van de website een beetje anders. De website-eigenaar is de persoon of organisatie die verantwoordelijk is voor de inhoud, het beheer en de hosting van de website die onder het domein wordt weergegeven.

Hoe ze kunnen verschillen:

  • Domeinen leasen of huren: Een domeineigenaar kan zijn domein verhuren aan iemand anders die vervolgens de website bouwt en beheert.
  • Beheer door derden: Een bedrijf kan eigenaar zijn van het domein, maar het beheer van de website uitbesteden aan een extern bureau.
  • Domein aankopen: Iemand kan een domein kopen voor investeringsdoeleinden, maar geen bijbehorende website ontwikkelen of bezitten.

Dus hoewel de maker en domeineigenaar van de website hetzelfde kunnen zijn, komen ze niet altijd op één lijn. Als u probeert te achterhalen wie de eigenaar is van een website, moet u waarschijnlijk wat dieper graven.

Het goede nieuws? Er zijn tal van online tools en methoden om u te helpen de juiste informatie op te sporen. Laten we eens kijken naar zeven bewezen manieren om te ontdekken wie de eigenaar is van een website.

Hoe vind je de eigenaar van een website?

Het vinden van de eigenaar van een website kan lastig lijken, maar maak je geen zorgen: er zijn verschillende manieren om de informatie te krijgen die je nodig hebt. Of u nu contact wilt opnemen met de eigenaar van de website, de webdesigner of de maker achter de site, er zijn tools die u kunnen helpen. Deze tools en technieken kunnen u helpen bij het opsporen ervan. Hieronder staan 7 manieren om daar achter te komen:

Zoeken op de website

Bekijk de voettekst van de website

Als u op zoek bent naar de eigenaar van een domein, is de website zelf een geweldige plek om te beginnen. Als het domein is geregistreerd maar de site nog niet live is, gaat u verder met het controleren van de domeinregistratiegeschiedenis. Maar als de site in de lucht is, zijn er een paar plaatsen om te controleren.

Kijk op de pagina’s Contact opnemen of Over. Veel websites, vooral zakelijke of professionele, vermelden hier contactgegevens. CV- of verkoopwebsites geven vaak vooraf informatie.

Als u echter niets vindt op de hoofdpagina’s, scrolt u omlaag naar de voettekst. Dit gedeelte kan copyrightinformatie bevatten of het bureau vermelden dat de site heeft gebouwd, wat u kan helpen de eigenaar te vinden.

Kijk ten slotte op de pagina met het privacybeleid. Sites die gebruikersgegevens verzamelen, moeten er een hebben en deze bevat vaak contactgegevens, zoals een e-mailadres of fysiek adres, die kunnen leiden naar de eigenaar van de website.

Controleer de WHOIS-database

Who.is

Als u de eigenaar van een domein probeert te vinden, is de WHOIS-database een goede plek om te beginnen. WHOIS is een openbaar document dat belangrijke details over een domein bevat, zoals de naam van de eigenaar, contactgegevens en de registratiegeschiedenis van het domein. Door in WHOIS naar een domein te zoeken, kunt u vaak de contactgegevens van de eigenaar en andere relevante informatie achterhalen.

Het is echter belangrijk om te weten dat veel domeineigenaren WHOIS-privacybeschermingsservices gebruiken om hun persoonlijke gegevens privé te houden. In deze gevallen kan het WHOIS-record de contactgegevens van de domeinregistrar of een service van derden weergeven in plaats van de directe informatie van de website-eigenaar.

Zelfs met privacybescherming is WHOIS nog steeds een van de beste tools om aan de slag te gaan. Het geeft je een solide eerste blik op de geschiedenis van het domein en kan soms leiden tot meer informatie over de eigenaar.

Notitie: Houd er rekening mee dat de toegang tot WHOIS-gegevens beperkt kan zijn vanwege GDPR-regelgeving en het privacybeleid van domeinen.

Gebruik Google-zoekoperators

Een slimme manier om de eigenaar van een website te vinden, is door gebruik te maken van Google-zoekoperators. Deze speciale zoekopdrachten helpen u informatie te ontdekken die misschien niet onmiddellijk gemakkelijk te vinden is. Probeer bijvoorbeeld te zoeken naar de domeinnaam van de website met trefwoorden als ‘eigenaar’, ‘contactpersoon’ of ‘over’. Dit kan soms het profiel of de contactgegevens van de eigenaar onthullen die op onverwachte plaatsen zijn verborgen.

Een behulpzame operator is “site:”. Hiermee kunt u binnen een specifieke website zoeken. U kunt ook proberen termen als ‘portfolio’ of ’team’ toe te voegen om het bureau of de persoon achter de site te vinden.

Als de eigenaar van de website openbaar online aanwezig is of wordt genoemd in artikelen of bedrijfsvermeldingen, kunnen deze zoekoperators u snel helpen die informatie te vinden. Probeer gewoon verschillende zoekwoorden en combinaties om de resultaten te verfijnen.

Controleer de geschiedenis van domeinregistratie

De geschiedenis van domeinregistratie wordt ook wel de WHOIS-opzoekgeschiedenis genoemd. Dit komt omdat het alle WHOIS-records verzamelt die aan een domein zijn gekoppeld, te beginnen met de eerste registratie. Beschouw de geschiedenis van domeinregistratie als de oude manier om bibliotheekboekgegevens bij te houden. Elk boek bevatte een lijst van alle mensen die het eerder hadden uitgecheckt. Het is vergelijkbaar voor domeinnamen, behalve dat alles online is.

De Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) beheert de registratie en het eigendom van domeinnamen. ICANN-domeinregistratie vereist het maken van WHOIS-records, die domeineigenaren identificeren en hun contactgegevens verstrekken.

Het goede nieuws is dat WHOIS-records openbaar beschikbaar zijn. ICANN vereist wettelijk dat deze contactgegevens worden gedeeld, dus het opzoeken van de URL-eigenaar is vrij eenvoudig.

U moet een WHOIS-zoekopdracht uitvoeren om een website-eigenaar te vinden met behulp van de domeinregistratiegeschiedenis.

U vindt daar de contactgegevens als het domein is geregistreerd.

De eigendomsgeschiedenis van het domein helpt u bij het identificeren van de juiste contactpersoon voor vragen over het domein of de website. Sommige services van domeinproviders bieden echter privéregistratie aan. Dit betekent dat de domeinprovider wordt vermeld als de registrant, zodat de individuele eigenaar een zekere mate van anonimiteit kan behouden.

Als er geen sectie met contactgegevens is en de gegevens van de registrar geen e-mailadres of telefoonnummer vermelden, is het domein waarschijnlijk privé geregistreerd.

U kunt ook nagaan wanneer het domein is ingesteld om te verlopen. Als de domeinregistrant geen automatische verlenging heeft, bestaat de kans dat het domein beschikbaar is nadat de vervaldatum is verstreken. Door een zoekopdracht op een verlopen domein uit te voeren, kunt u nieuw beschikbare domeinnamen vinden.

Neem contact op met een domeinmakelaar

Als uw zoekopdracht in de domeinregistratiegeschiedenis u niet de resultaten heeft opgeleverd waarop u had gehoopt, kunt u overwegen contact op te nemen met een domeinmakelaar. Domeinmakelaars zijn professionals die gespecialiseerd zijn in het helpen van mensen bij het kopen en verkopen van domeinnamen. Ze hebben vaak toegang tot contactgegevens die niet beschikbaar zijn via openbare registers en kunnen u helpen contact op te nemen met de domeineigenaar.

Sommige makelaars werken namens kopers, helpen bij het lokaliseren van domeineigenaren en onderhandelen zelfs over de aankoop als u geïnteresseerd bent in het kopen van het domein. Het is echter belangrijk om te weten dat domeinmakelaars een vergoeding vragen voor hun diensten, dus deze optie is het beste als u serieus bent over het kopen van het domein.

Als u besluit een domeinmakelaar te gebruiken, kunt u gemakkelijk online een lijst met gerenommeerde makelaars vinden. Zorg ervoor dat u wat onderzoek doet om er een te kiezen die bij uw behoeften en budget past!

Gebruik zoekmachines en social media

Een andere manier om informatie over de eigenaar van de website op te sporen, is door wat internetdetectivewerk te doen. U kunt online informatie over de eigenaar van de website onderzoeken met behulp van zoekmachines en sociale-mediaplatforms. LinkedIn kan bijvoorbeeld nuttig zijn voor het lokaliseren van werknemers die verbonden zijn aan een bedrijf, met name degenen in marketing- of IT-functies die de website kunnen beheren.

Andere sociale platforms, zoals Twitter of Facebook, kunnen ook aanwijzingen geven over het team van het bedrijf of de persoon die verantwoordelijk is voor de site. Het vinden van de juiste persoon kan een beetje vallen en opstaan vergen, maar als je eenmaal de juiste contactpersoon hebt gevonden, probeer dan rechtstreeks of via andere sociale-mediaplatforms contact op te nemen.

Als dat niet werkt, kan een eenvoudige Google-zoekopdracht hun contactgegevens onthullen als ze online worden vermeld. Deze methode kan u helpen de eigenaar van de website of de persoon die de site beheert op te sporen.

Zoek een e-mailadres dat is gekoppeld aan het domein

Als de geschiedenis van domeinregistratie en zoekopdrachten op sociale media niet helpen, kunt u proberen een e-mail te vinden die aan het domein is gekoppeld. Wanneer een domein is geregistreerd, stelt de eigenaar vaak e-mailadressen in met dat domein.

U kunt tools zoals Hunter.io gebruiken om deze e-mailadressen te vinden. Voer gewoon de domein-URL in en Hunter.io zoekt naar bijbehorende e-mails. De tool raadt het e-mailformaat en stuurt een test om te zien of deze terugkaatst, waardoor u een lijst met mogelijke contacten krijgt. Hoewel Hunter.io enkele gratis zoekopdrachten biedt, moet u mogelijk een account aanmaken voor meer.

Notitie: Dit werkt het beste met zakelijke domeinen, niet met persoonlijke. Als je een geldig e-mailadres vindt, kun je rechtstreeks contact opnemen met de domeineigenaar.

Bonustip: gebruik tools voor website-analyse

Als je nog steeds nieuwsgierig bent naar wie een website heeft gebouwd, kunnen tools voor website-analyse super handig zijn. Met tools zoals BuiltWith of Wappalyzer kun je je verdiepen in de technologie achter de site. Ze laten u de technologiestack zien, in feite de software en platforms die zijn gebruikt om de site te maken. U kunt ook het contentmanagementsysteem (CMS) of de websitebouwer van de site achterhalen.

Waar moet je op letten?

Zoek naar details zoals de software of het platform dat is gebruikt om de site te bouwen, zoals WordPress, Wix of Shopify. Als u bijvoorbeeld wilt weten waar WordPress wordt gehost, kunt u website-analysetools gebruiken om deze informatie te achterhalen.

Deze tools vertellen u ook op welke technologie de website vertrouwt en geven u toegang tot ontwikkelaarstools zoals frameworks of plug-ins.

Waarom dit werkt

Als u een specifiek webdesignplatform of ontwikkelaarstool ziet, kan dit u een aanwijzing geven over wie de site heeft gebouwd. Als u bijvoorbeeld merkt dat de site op WordPress is gebouwd, kunt u een ontwikkelaar vinden die gespecialiseerd is in dat platform. Het kan u zelfs helpen de grafisch ontwerper of webontwikkelaar erachter op te sporen.

Deze tools kunnen u helpen informatie samen te stellen over wie de website heeft gemaakt en hoe deze is gebouwd. Soms kunnen ze u zelfs naar de juiste persoon of instantie leiden.

Tot slot

Er zijn tal van redenen waarom u de eigenaar van een website zou willen vinden. Met een beetje speurwerk en het gebruik van ontwikkelaarstools kun je vaak aanwijzingen vinden die je in de goede richting wijzen. Of het nu gaat om een grafisch ontwerper of een IT-bedrijf achter de site, inzicht in de mensen erachter en hoe websites worden gebouwd, kan ook uw eigen online projecten inspireren.

Dus als u klaar bent om uw eigen professionele website te maken en uw bedrijf online te brengen, dan bent u bij Bluehost aan het juiste adres. Met een gratis domein voor het eerste jaar en intuïtieve tools voor het bouwen van sites, bieden Bluehost-webhostingplannen alles wat u nodig hebt om uw site gemakkelijk te ontwerpen, lanceren en laten groeien.

Als het bouwen van websites echter nieuw voor u is, kan Bluehost WordPress Commerce Solution het proces voor u vereenvoudigen! Het biedt een overvloed aan tools zoals Jetpack Forms voor eenvoudige vragen, Yoast SEO voor een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten, CreativeMail voor geautomatiseerde e-mailcampagnes en nog veel meer. Samen zorgen deze functies ervoor dat uw site professioneel, boeiend en klaar om te groeien is.

Veelgestelde vragen

Wat als de maker van de website een bureau is?

Als een bureau de website heeft gemaakt, kan het moeilijker zijn om de individuele ontwikkelaar achter de site te identificeren. Bureaus nemen echter vaak hun naam of contactgegevens op in de voettekst van de site of op de Over-pagina.

Kan ik achterhalen wie een website heeft gebouwd op basis van de ontwerpstijl?

U kunt naar aanwijzingen zoeken, maar niet rechtstreeks achterhalen wie een website heeft gebouwd, alleen aan de hand van de ontwerpstijl. Sommige webontwikkelaars of bureaus hebben een duidelijke ontwerpbenadering. Zoeken naar vergelijkbare sites of portfolio’s kan u dus soms helpen de maker op te sporen.

Hoe nauwkeurig zijn website-analysetools bij het identificeren van de ontwikkelaar of het gebruikte platform?

Website-analysetools zijn over het algemeen nauwkeurig in het identificeren van de technologiestack of het platform dat is gebruikt om de site te bouwen. Het is echter mogelijk dat ze niet altijd specifieke informatie geven over de ontwikkelaar of het bureau. Toch kunnen ze nuttig zijn om de potentiële makers te beperken op basis van de gebruikte technologieën.

Kan ik contact opnemen met de eigenaar van een website als de informatie privé is?

Als de gegevens van de website-eigenaar verborgen zijn, kunt u mogelijk nog steeds contact met hem opnemen via een anoniem e-mailadres dat door de domeinregistrar is verstrekt. U kunt ook contact opnemen via de contactpagina van de website of sociale media-accounts.

  • Ik ben een creatieve woordkunstenaar, toegewijd aan het cureren van content en het genereren van massa-appeal. Met mijn passie voor het schrijven van digitale content en bewezen ervaring in verschillende domeinen zoals gezondheidszorg, lifestyle, e-commerce, beauty en wellness, sport, cyberbeveiliging, onderwijs, enzovoort, kan ik je helpen je bedrijf uit te breiden!

Meer informatie Bluehost redactionele richtlijnen
Alles bekijken

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *