Als je bedenkt dat 85% van de wekelijkse pinners in de VS een aankoop heeft gedaan na het bekijken van een pin van een merk, is het duidelijk dat Pinterest een goudmijn is voor bedrijven die op zoek zijn naar leads van goede kwaliteit.

Of je nu de verkoop wilt stimuleren of naamsbekendheid wilt creëren op Pinterest, het begint allemaal met een prachtig beeldontwerp. Pinterest is immers een visueel platform, dus het soort afbeeldingen op je pagina kan je digitale marketinginspanningen maken of breken.

Maar hoe maak je afbeeldingen die converteren?

Dat en nog veel meer beantwoorden we in deze gids. Je leert hoe je Pinterest afbeeldingen kunt maken die je merk onderscheiden en organisch verkeer naar je website leiden. Je ontdekt ook best practices voor het gebruik van Pinterest voor je kleine bedrijf.

Waarom je bedrijf Pinterest nodig heeft

Pinterest's home feed.

Als je klaar bent om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen, is het tijd om een sociale aanwezigheid op Pinterest te bouwen. Hier zijn drie redenen waarom je bedrijf Pinterest nodig heeft:

  • Verhoogde merkbekendheid: Met meer dan 480 miljoen maandelijkse gebruikers is Pinterest een marketingkrachtcentrale voor merken die op zoek zijn naar meer bekendheid. Ongeacht je niche, je zult zeker een hoge concentratie van je doelgroep op dit platform vinden.
  • Meer verkoop: Shoppers besteden 2x meer geld per maand op Pinterest dan op andere sociale mediaplatforms. En 45% van de mensen met een inkomen van meer dan $100.000 winkelt actief op Pinterest. Door Pinterest te gebruiken voor uw kleine bedrijf, plaatst u uw merk voor mensen met een hoog inkomen die geïnteresseerd zijn in uw aanbod.
  • Leads genereren: Pinterest kan je op verschillende manieren helpen bij het genereren van kwalitatieve leads voor je kleine bedrijf. Omdat pins bijvoorbeeld aanzetten tot doorklikken, kun je gebruikers laten inschrijven op je nieuwsbrief zodra ze op je website zijn. Het optimaliseren van je inhoud voor zoekmachines maakt je merk ook beter vindbaar voor je beoogde publiek.

Hoe je Pinterest afbeeldingen maakt voor je kleine bedrijf

Als je leert hoe je Pinterest-afbeeldingen moet maken, zorg er dan voor dat ze on-brand zijn, de juiste grootte hebben en een duidelijke oproep tot actie bevatten.

Als je de beste resultaten wilt halen uit je Pinterest marketing inspanningen, moet je de juiste stappen volgen bij het maken van afbeeldingen.

Hier is een gedetailleerde handleiding om je op weg te helpen:

1. Definieer je merk

Je Pinterest afbeeldingen moeten een consistente stijl hebben die je publiek meteen kan associëren met je merk. Dit kan betekenen dat je voor elk afbeeldingsontwerp hetzelfde kleurenschema, lettertypen, overlays en dezelfde lay-out gebruikt. Je kunt ook je logo op elk ontwerp zetten.

Bordenmappen zijn een geweldig hulpmiddel om je te helpen een consistent merk te ontwikkelen. Pinterest borden zijn mappen waarin je je Pins kunt organiseren. Je kunt ze voorzien van je merkkleuren of andere ontwerpelementen toevoegen die de merkherkenning stimuleren.

Het is een goed idee om op alle platforms dezelfde merkelementen te gebruiken, of het nu gaat om je website, andere sociale mediaplatforms of andere marketingkanalen die je gebruikt. Dit helpt je om merkconsistentie te garanderen.

Sprout Social is een goed voorbeeld van een bedrijf dat Pinterest marketing in zijn voordeel gebruikt. Zoals de afbeelding hieronder laat zien, gebruikt het bedrijf consequent dezelfde lettertypen, afbeeldingen en kleurenschema’s om ervoor te zorgen dat de Pins gemakkelijk worden herkend.

Een van de pins van Sprout Social op Pinterest.

2. Kies een grafisch ontwerpprogramma

Er zijn verschillende grafische ontwerpprogramma’s die je kunt gebruiken om Pinterest afbeeldingen te maken, zelfs als je een beginner bent. Populaire opties zijn Canva, PicMonkey en Adobe Express. Deze tools stroomlijnen het proces voor het maken van afbeeldingen en helpen je tijd te besparen terwijl je ervoor zorgt dat je afbeeldingen zo aantrekkelijk mogelijk zijn.

Canva is bijvoorbeeld gemakkelijk te gebruiken en biedt aanpasbare sjablonen om je te helpen merkconsistentie te behouden. Je kunt ook je eigen Pinterest-sjablonen maken voor toekomstig gebruik.

Bovendien heeft Canva een bibliotheek met gratis foto’s en afbeeldingen die je kunt gebruiken in je ontwerpcompositie.

Pinterest sjablonen op Canva.

3. Beeldafmetingen en beeldverhouding instellen

Wanneer je uitzoekt hoe je Pinterest afbeeldingen moet maken, moet je de grootte van je afbeeldingen niet als een bijzaak beschouwen. Het heeft namelijk een directe invloed op hoe je afbeeldingen worden weergegeven in de feeds van gebruikers.

De meeste Pinners bekijken je inhoud op mobiele apparaten, dus kun je het beste verticale afbeeldingen gebruiken. Voor optimale prestaties raadt Pinterest een beeldverhouding van 2:3 aan van 1.000 x 1.500 pixels.

Als je een beeldverhouding van meer dan 2:3 gebruikt, kunnen je afbeeldingen worden afgesneden in de feeds van mensen. Met andere woorden, mensen krijgen niet de kans om de volledige afbeelding te zien en dit kan een negatieve invloed hebben op je marketinginspanningen.

Houd je aan de aanbevolen beeldverhouding en afmetingen om ervoor te zorgen dat Pinners een positieve gebruikerservaring hebben bij het bekijken van je inhoud.

4. Leesbare tekst toevoegen

Tekstoverlays kunnen de aandacht van gebruikers naar je Pinterest afbeeldingen trekken. Zorg er wel voor dat je tekst gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Het doel is immers dat de kijker doorklikt naar je website en niet dat hij moeite heeft om de boodschap die je probeert over te brengen te begrijpen.

Je moet ook de tekst tot een minimum beperken, zodat de afbeelding de belangrijkste focus van je inhoud kan zijn.

Hier zijn een paar manieren om ervoor te zorgen dat de tekst die je toevoegt leesbaar is:

  • Gebruik een goed kleurcontrast. De tekstkleur moet bijvoorbeeld contrasteren met de achtergrondkleur.
  • Kies leesbare lettertypes en test ze om te zien wat het beste werkt voor je merk en je gebruikers.
  • Controleer hoe je afbeeldingen worden weergegeven op mobiele apparaten.

5. Optimaliseer voor Pinterest zoeken

Het optimaliseren van je afbeeldingen voor Pinterest kan de zichtbaarheid vergroten. Net als andere zoekmachines gebruikt Pinterest een algoritme dat prioriteit geeft aan boeiende en relevante inhoud. Dus door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kun je je zichtbaarheid verbeteren en meer mensen bereiken.

Als je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, kan Pinterest zelf je op weg helpen. Typ een relevant trefwoord of zin in het zoekvak en je ziet waar gebruikers actief naar zoeken op het platform. Voor meer zoekwoordideeën scroll je naar beneden naar de sectie Gerelateerde zoekopdrachten.

In de schermafbeelding hieronder zie je de gerelateerde zoekopdrachten voor het trefwoord “wandelshort”.

Verwante zoekopdrachten op Pinterest.

Als je eenmaal een lijst met relevante trefwoorden hebt gemaakt, verwerk ze dan in verschillende delen van je inhoud, zoals pinbeschrijvingen, titels, forumnamen en hashtags. Je bio is ook een goede plek om trefwoorden toe te voegen.

Pinners zijn vaak op zoek naar ideeën en inspiratie wanneer ze door afbeeldingen op het platform scrollen. Het maken van bijvoorbeeld how-to guides en tutorials kan je helpen organisch verkeer te genereren en je bereik te vergroten.

Het Pinterest algoritme geeft de voorkeur aan nieuwe en unieke inhoud, dus houd hier rekening mee bij het ontwikkelen van je SEO strategie.

6. Schrijf een overtuigende oproep tot actie

Maak overtuigende CTA’s zodat je publiek weet wat de volgende stap is na het bekijken van je afbeelding. Denk hierbij aan het opslaan van je bericht, doorklikken naar je website of het kopen van je product. Zonder een duidelijke CTA blijven Pinners misschien scrollen na het bekijken van je inhoud en loop je een potentiële verkoop mis.

Je kunt CTA “s op strategische plaatsen plaatsen, zoals de beschrijving van je Pin en de afbeelding zelf. Zorg ervoor dat je CTA” s duidelijk en beknopt zijn om de gewenste resultaten te behalen.

Strategieën om Pinterest afbeeldingen te promoten

Het maken van prachtige afbeeldingen is de eerste stap naar het bereiken van je zakelijke doelen op Pinterest. Vervolgens moet je je afbeeldingen promoten om verkeer naar je website te leiden en je bereik te vergroten.

Hier zijn een paar strategieën die je kunt implementeren:

  • Zet Pinterest advertentiecampagnes op: Of je nu een loyale aanhang wilt opbouwen of de verkoop wilt stimuleren, Pinterest advertentiecampagnes kunnen je helpen om meer mensen te bereiken. Pinterest biedt verschillende advertentieformaten, waaronder verzamelingen, carrousels en video’s. Het biedt ook een rapportagedashboard, zodat je de prestaties van je advertenties kunt volgen.
  • Werk samen met beïnvloeders: Net als bij influencer marketing op Instagram of een ander sociaal netwerkplatform, kan samenwerking met Pinterest-beïnvloeders je helpen om je publiek te laten groeien. Maar om deze marketingstrategie te laten slagen, moet je influencers kiezen wiens publiek geïnteresseerd zal zijn in je aanbod. Zorg er daarom voor dat je met de juiste mensen samenwerkt.
  • Cross-promoot op andere sociale mediaplatforms: Cross-promotie is een effectieve manier om je aanwezigheid op Pinterest te laten groeien, vooral als je al actief bent op andere sociale mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn en X (voorheen Twitter). Als gebruikers op deze platforms al interesse hebben getoond in je bedrijf, nodig ze dan uit om zich bij de Pinterest-bandwagon aan te sluiten.

Pins toevoegen aan Pinterest

Hier is een stap-voor-stap handleiding voor het maken van pins, zodat je in een mum van tijd kunt beginnen met pinnen:

1. Meld je aan bij je Pinterest account of maak een nieuw account aan.

2. Klik op Maken in de linkerbovenhoek van de pagina.

3. Sleep een afbeelding of upload er een vanaf je computer.

4. Zodra je je afbeelding hebt toegevoegd, vul je het formulier voor het maken van een speld in met de titel van je speld, een beschrijving (maximaal 500 tekens), een bestemmingslink en je bord. Onder Meer Opties kun je opmerkingen en winkelaanbevelingen aan- of uitzetten.

Een afbeelding maken Pin.

5. Zodra u alle benodigde informatie hebt verstrekt, selecteert u Publiceren in de rechterbovenhoek van de pagina.

Dat is het! Je hebt zojuist je eerste image Pin gepubliceerd op het platform.

Het is belangrijk om te weten dat je een speld als klad kunt opslaan. Deze concepten vervallen echter na 30 dagen. Dus als je concepten hebt, voltooi en publiceer ze dan binnen deze periode om te voorkomen dat je ze kwijtraakt.

Best practices voor het gebruik van Pinterest afbeeldingen voor bedrijven

Als je het meeste uit je Pinterest account wilt halen, zijn hier een aantal best practices om toe te passen bij het zakelijk gebruik van Pinterest afbeeldingen.

Dubbelcheck je links op snelheid en nauwkeurigheid

Als je een link aan je afbeelding toevoegt, zorg er dan voor dat deze naar een live pagina leidt en snel laadt, idealiter binnen drie seconden of minder. Het laatste wat je wilt is dat een potentiële klant doorklikt naar je website en een 404-foutmelding krijgt of een pagina die traag laadt. Dit kan leiden tot een slechte gebruikerservaring en schade toebrengen aan de reputatie waaraan u zo hard hebt gewerkt.

Het kiezen van een betrouwbare webhost zoals Bluehost is één manier om ervoor te zorgen dat je website snel laadt.

Houd het eenvoudig

Als het aankomt op Pinterest afbeeldingen, is minder meer. Overweeg een minimalistische benadering van grafisch ontwerp. Dit voorkomt afleiding, zodat je publiek zich kan concentreren op je boodschap.

Een manier om een minimalistisch ontwerp te maken is door de principes van visuele hiërarchie toe te passen – organiseer je ontwerpelementen op basis van hun belang. Visuele hiërarchie beïnvloedt de volgorde waarin gebruikers elk element in je afbeelding bekijken. Als je je afbeelding volpropt met te veel elementen, zal je publiek waarschijnlijk het belangrijkste punt missen dat je probeert over te brengen.

Rijke spelden gebruiken

Rich Pins zijn pins die automatisch alle wijzigingen weergeven die je op je website maakt. Er zijn drie soorten rich pins:

  • Pins met veel artikelen geven informatie weer over een artikel op je website.
  • Pins met veel producten vereenvoudigen het aankoopproces door productinformatie en een knop “Koop nu” weer te geven.
  • Receptrijke pins geven informatie weer over recepten op je website.

Door rich pins te gebruiken, voorzie je je publiek van extra context die klikken en conversies kunnen verhogen.

De knop “Opslaan” toevoegen aan je website

Een van de beste manieren om meer bekendheid te krijgen voor je kleine bedrijf is door de knop “Opslaan” (voorheen “Pin-It” knop) toe te voegen aan je website. Deze knop verschijnt op de afbeeldingen op je website, zodat bezoekers elke afbeelding kunnen opslaan op hun Pinterest account door er gewoon op te klikken.

Plan je pins

Het plannen van je Pins is een andere manier om het meeste uit Pinterest te halen. Het handmatig plannen en publiceren van je Pins kan echter een groot deel van je tijd in beslag nemen die je aan andere zakelijke activiteiten had kunnen besteden.

Een social media planningstool zoals Tailwind kan je helpen om regelmatig berichten te plaatsen, waardoor je tijd bespaart omdat je zonder gedoe je contentkalender beheert. Het resultaat? Een meer betrokken publiek en een betere merkpositionering.

Gebruik visuals van hoge kwaliteit

Het gebruik van afbeeldingen van hoge kwaliteit op Pinterest is essentieel voor succes. Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je uploadt duidelijk en helder zijn en passen bij de esthetiek van je merk. Met pixelachtige of slecht belichte afbeeldingen behaal je niet de gewenste resultaten op het platform.

Ontwerp waar mogelijk je eigen afbeeldingen. Je kunt ervoor kiezen om stockfoto’s te gebruiken, maar eigen afbeeldingen zijn effectiever om de aandacht te trekken. Als je bovendien je eigen afbeeldingen ontwerpt, weet je zeker dat je het wettelijke recht hebt om ze te gebruiken, waardoor je problemen met auteursrechten kunt voorkomen.

Volg uw prestatiecijfers

Een van de voordelen van een Pinterest zakelijk account is dat het een analysepakket biedt waarmee je de prestaties kunt volgen. Door de prestaties van je pins, borden en advertentiecampagnes bij te houden, kun je waardevolle inzichten krijgen in je doelgroep. Deze gegevens kunnen je helpen om je marketingstrategie aan te passen op basis van wat werkt en wat niet werkt.

Hier zijn een paar statistieken om bij te houden op Pinterest:

  • Opgeslagen: Voorheen repins, dit laat zien hoe vaak mensen je Pins opslaan voor toekomstig gebruik.
  • Betrokken publiek: Dit is simpelweg het aantal Pinterest gebruikers die interactie hebben gehad met je inhoud. Ze hebben bijvoorbeeld je pin opgeslagen, erop geklikt of doorgeklikt naar je website.
  • Uitgaande klikken: Deze metriek meet het aantal keren dat mensen doorklikken naar de bestemmings-URL.

Laatste gedachten: Hoe je Pinterest afbeeldingen maakt: Een beginnersgids

Het verhogen van conversiepercentages met Pinterest afbeeldingen is geen raketwetenschap. Met de juiste tools en strategieën kun je opvallende afbeeldingen ontwerpen die organisch verkeer van Pinterest naar je website leiden.

Of je je Pinterest afbeeldingen nu koppelt aan je blogposts, e-commerce winkel of verkooppagina, je hebt een betrouwbare hostingservice nodig die je kan helpen je groei te versnellen.

Bij Bluehost bieden we verschillende WordPress hostingpakketten aan, zodat je de optie kunt vinden die het beste bij je past. Alle plannen worden geleverd met automatische WordPress installatie en een gratis domeinnaam voor één jaar. Bovendien is ons supportteam 24/7 beschikbaar om je te helpen wanneer je maar wilt.

Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over ons aanbod.

Hoe maak je Pinterest afbeeldingen? Veelgestelde vragen

Hoe verdien ik geld met Pinterest?

Hoewel Pinterest in de volksmond bekend staat als een bron van inspiratie, kun je nog steeds geld verdienen op het platform door je aan te sluiten bij het Verified Merchant Program om je merk te laten groeien en de verkoop te stimuleren.
Je kunt je bestaande winkel integreren met een Pinterest bedrijfsaccount dat je hele productcatalogus omzet in Pins. En om je verdienpotentieel te vergroten, kun je rich Pins gebruiken die informatie van je website synchroniseren.

Kan ik Pinterest afbeeldingen gratis gebruiken?

Nee. Tenzij je toestemming hebt, kun je Pinterest afbeeldingen niet gratis gebruiken. Als je een afbeelding of video wilt gebruiken die je op Pinterest hebt gevonden, moet je eerst toestemming vragen aan de houder van het auteursrecht. Je kunt hoge boetes of juridische problemen krijgen als je de rechten schendt die worden verleend in de auteurswet.

Wat voor soort inhoud kan ik op Pinterest maken?

Omdat Pinners graag nieuwe ideeën en producten ontdekken, kun je met het maken van inhoud zoals how-to gidsen, blogartikelen, tutorials en infographics de betrokkenheid en zichtbaarheid op Pinterest vergroten. Voeg trefwoorden toe waar je ideale doelgroep naar zoekt en je hebt een succesformule.

Hoe maak ik een goede Pinterest Pin?

Een goede Pinterest Pin moet afbeeldingen van hoge kwaliteit, een beschrijvende titel, minimale tekst en een duidelijke CTA bevatten. Daarnaast moet het ontwerp van de pin passen bij de esthetiek van je merk en relevante hashtags bevatten om je te helpen een groter publiek te bereiken.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Up to 61% off on hosting for WordPress websites and online stores