Niemand houdt van spam e-mails, of e-mails ontvangen waar ze zich niet voor hebben opgegeven. Dat is frustrerend. Vooral als je je al hebt uitgeschreven en nog steeds e-mails ontvangt. Gelukkig hebben Google en Yahoo nieuwe eisen ingevoerd voor bulkverzenders (mensen die meer dan 5.000 berichten op één dag versturen) om de inbox van hun gebruikers spamvrij te houden. Wat betekent dit voor je e-mailmarketing?
Wat zijn de nieuwe vereisten?
Kortom, Google en Yahoo willen dat bedrijven en merken:
- Neem in alle e-mailsuitschrijf- en afmeldlinks op. En bedrijven moeten deze afmeldingsverzoeken binnen twee dagen verwerken en honoreren.
- Hun spamdrempels verlagen. De drempel moet lager zijn dan 0,10% en u moet 0,30% of hoger vermijden. Onderzoek dus uw huidige drempel voor spampercentage!
Authenticeer hun e-mails. Met andere woorden: je moet valideren dat je bent wie je zegt dat je bent. Je kunt dit doen voor je domein met standaardprotocollen zoals SPF, DKIM en DMARC.
Ben je een bulkverzender?
Stel eerst vast of je een bulkverzender bent: iemand die 5.000 of meer berichten op één dag verstuurt. Google heeft niet gespecificeerd dat je 5.000 berichten per dag of binnen een bepaald tijdsbestek moet versturen.
Controleer dus goed of dit op jou van toepassing is. En vergeet niet om rekening te houden met je vakantiemarketingpiek. Want als je dan meer dan 5.000 berichten verstuurt, kunnen deze nieuwe vereisten nog steeds op jou van toepassing zijn.
Wat moet je doen?
Zelfs als je geen bulkverzender bent, is het nog steeds goed om ervoor te zorgen dat je je aan de nieuwe vereisten houdt. Google en Yahoo hebben deze wijzigingen immers doorgevoerd zodat je gebruikers zich niet hoeven te ergeren aan ongewenste e-mails. En het is altijd goed om je gebruikers tevreden te houden!
- Stap 1: Stel een eigen domein in (@uwbedrijf.nl) in plaats van gratis e-maildomeinen zoals @gmail.
- Stap 2: Verifieer vervolgens je afzenderdomein met SPF of DKIM. Als je een verzender bent van grote volumes (dus meer dan 5000 e-mails per dag), dan moet je ook een DMARC-beleid implementeren, zelfs als dit is ingesteld op “geen”.
- Stap 3: Houd het percentage spamrapporten onder de 0,30% (nog beter: probeer het onder de 0,10% te houden).
- Stap 4: Schakel one-click unsubscribes in en verwerk deze binnen 2 dagen.
Tip: maak je e-maillijst schoon
Om er zeker van te zijn dat je e-mails de mensen bereiken die je wilt bereiken, is het goed om je e-maillijst bij te houden. Begin met het verwijderen van de voor de hand liggende contacten: uitgeschreven, ongeldige of dubbele contacten. Kijk vervolgens naar gebouncede e-mails, spamadressen en catch-all adressen (dit zijn adressen die alle mail accepteren).
Vervolgens kun je beter kijken naar disengaged mensen, dat zijn gebruikers die je e-mails al tijden niet meer hebben geopend of erop hebben geklikt. Geef ze niet zomaar op! Je kunt een gerichte re-engagement campagne implementeren om hun interesse weer aan te wakkeren.
Hoe kan Bluehost helpen?
Als je je eigen domein wilt instellen, kun je nu Bluehost Professional Email gebruiken. Het is een kosteneffectieve manier om professionele e-mailadressen aan te maken die overeenkomen met je domein (dus @uwbedrijf.nl). Met onze geavanceerde spam- en virusbeveiliging zorgen we er ook voor dat je online communicatie veilig is.
We bieden verschillende plannen, zodat zowel kleine als grote bedrijven iets passends kunnen vinden.
Veel succes!
Het zal wat werk vergen om al deze veranderingen door te voeren. Maar als je eenmaal klaar bent, zal het de moeite waard zijn. Uw e-mailmarketing voldoet aan de nieuwste eisen en uw gebruikers zullen niet langer geïrriteerd zijn. Blijf dus op de hoogte van uw e-mailmarketing door uw domein te verifiëren, afmeldingen met één klik op te nemen en uw spamrapportage onder de 0,30% te houden!