Er is geen tekort aan meningen en richtlijnen voor het bouwen van een effectieve website. Hoewel niet al deze websitewijsheid van gelijke waarde is, is het er meestal allemaal over eens dat een effectieve website absoluut fundamenteel is voor een klein bedrijf, of welk bedrijf dan ook. Om een website effectief te laten zijn, moet deze intuïtief en gemakkelijk zijn voor bezoekers om te krijgen wat ze nodig hebben, of het nu gaat om het vinden van een specifiek stuk informatie, contact opnemen met de klantenservice of het kopen van een product. De sleutel tot een geweldige website-ervaring is effectieve navigatie.
Veel van de inhoud die te vinden is over website-ontwerp is gericht op kleuren, afbeeldingen, lay-out en andere visuele elementen. Deze dingen zijn absoluut en cruciaal belangrijke ontwerpelementen, maar ze zijn ondergeschikt aan navigatie.
Laten we dit eens bekijken in de context van een luchthaven. Uw ervaring, ten goede of ten kwade, wordt bepaald door uw vermogen om te navigeren. Het maakt niet uit hoeveel leuke restaurants, schone badkamers en wachtruimtes er zijn, als je je vliegtuig of een badkamer kunt vinden of je weg naar de bagageband kunt vinden, zul je waarschijnlijk een frustrerende ervaring hebben. Goede navigatie is geen garantie voor een goede ervaring, maar slechte navigatie garandeert vrijwel zeker een slechte ervaring.
Navigatie 101 – Navigatie hoeft niet ingewikkeld te zijn en zou ook niet ingewikkeld moeten zijn. Er zijn een paar basiscategorieën die elke website zou moeten hebben:

Producten/Diensten

Bezoekers hebben misschien al een product of dienst in gedachten wanneer ze op uw site aankomen of ze willen misschien een snelle manier om alles wat u aanbiedt te bekijken. Het bieden van een gemakkelijke manier voor mensen om direct naar uw producten te springen, is een algemene navigatieconventie die elke site zou moeten bieden. In sommige categorieën kun je spelen met de labels, “Oplossingen”, “Ons aanbod”, enz., maar het idee is om alle dingen op te sommen die je te koop hebt.

Segmenten

Sommige bezoekers weten misschien niet zeker welk product ze willen, maar sluiten zich wel aan bij een bepaald marktsegment. Segmenten kunnen van alles zijn, denk maar aan uw bedrijf. Een ijzerhandel kan segmenten bevatten voor huiseigenaren, tuinarchitecten, bouwbedrijven. Een bloemenwinkel kan segmenten bevatten voor zakelijke accounts, weddingplanners, kerken of anderen. Segmenten gaan over het bieden van een manier om na te denken over hoe een klant zijn eigen unieke behoeften zou kunnen zien en het creëren van inhoud en eenvoudige navigatie om die behoeften te ondersteunen.

Scenario ‘s

Scenario’s zijn situationeel en vaak promotioneel. Een scenario kan “Terug naar school” of “Kerstaanbiedingen” zijn of gericht op productoplossingen zoals een “Kampeerset” of “Barbecueset in de achtertuin”. Scenario’s zijn doorgaans niet gebonden aan een bepaald segment of product, maar combineren beide tot hun eigen unieke verhaal en aanbod.

Basis conventies

Er zijn enkele basisnavigatieconventies die het vermelden waard zijn. Het bedrijfslogo neemt een bezoeker meestal mee naar huis, maar het is nooit een slecht idee om ook een duidelijke “home”-link te geven. Contactgegevens zijn essentieel om gemakkelijk te kunnen vinden, hetzij terugkerend op de site in het koptekstgebied en/of via een contactlink die aanwezig is in de algemene navigatie. Nogmaals, het doel is om de basis gemakkelijk te maken, laat bezoekers niet hard werken om contact met u op te nemen.
Een klassiek webdesign boek met aanvullende, zeer pragmatische begeleiding is “Don’t Make Me Think” door Steve Krug. Een zeer waardevolle investering voor elk klein bedrijf. Slechte navigatie kan mooie, maar frustrerende en ineffectieve ervaringen opleveren. Zorg voor de juiste navigatie en u zorgt ervoor dat al het andere op uw site veel beter werkt.

  • Devin is Senior Event Marketing Manager voor het merk Bluehost. Hij is onze brand steward voor alles wat met Bluehost en WordPress te maken heeft. Je zult hem altijd Bluehost zien steunen op WordCamps over de hele wereld!

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops