De wereld van werk verandert voortdurend.
Neem de opkomst van thuiswerkmodellen(WFH), veranderende bedrijfsculturen, de toename van burn-out onder jonge werknemers en de steeds snellere aard van het bedrijfsleven. Dit zijn allemaal uitdagingen voor organisaties.
Deloitte ontdekte dat 78% van de bedrijfsleiders probeert een toekomstige werkplek te creëren waar werknemers kunnen floreren, maar vindt dat cultuur hun grootste obstakel is.
En volgens een onderzoek van PwC uit 2023 denkt bijna 40% van de CEO’s dat hun bedrijf over 10 jaar niet meer economisch levensvatbaar zal zijn als ze zichzelf niet transformeren.
Omdat leiders en medewerkers voortdurend voor nieuwe uitdagingen staan en zich aanpassen aan dynamische trends, moet u uw organisatiecultuur en toekomstige doelen optimaliseren.
Het creëren van overtuigende missie- en visieverklaringen is de eerste stap naar het vormen van een toekomstgerichte bedrijfscultuur die geoptimaliseerd is voor succes.
Misschien vraag je je af wat het verschil is tussen missie- en visieverklaringen. Of je weet niet zeker hoe je ze moet schrijven, integreren en gebruiken om met je doelgroep te communiceren.
Daarom hebben we deze gids voor jou gemaakt.
Missie- vs. visieverklaringen: Definities, voorbeelden en verschillen
Hoewel missie- en visieverklaringen veel overeenkomsten vertonen en in één zin kunnen worden samengevat, dienen ze elk een uniek doel.
Voordat we de belangrijkste verschillen bespreken, kijken we eerst naar de definities en voorbeelden van beide.
Missieverklaring gedefinieerd
Een missieverklaring drukt het doel, de kernwaarden en de basisdoelstellingen van je organisatie uit. Het vat het hart van je bedrijf samen en communiceert beknopt de primaire focus, merkidentiteit en aanpak. Het dient als een algemene leidraad voor je bedrijf.
Missieverklaring voorbeelden
- Starbucks: “De menselijke geest inspireren en koesteren – één persoon, één kopje en één buurt tegelijk.”
De missie van Starbucks is gedreven door passie en doet een beroep op emotie terwijl de focus ligt op het hoofddoel van het merk: wereldwijd koffie serveren. Het is kort, krachtig en gemakkelijk te begrijpen.
- Tesla: “Om de overgang van de wereld naar duurzame energie.”
De missieverklaring van dit autobedrijf communiceert beknopt de reden van bestaan en de fundamentele doelen. Het gebruik van “accelerate” is vooruitstrevend en snel, wat goed past bij de merkidentiteit.
- IKEA: “Een breed assortiment van goed ontworpenfunctionele woninginrichtingsproducten aan te bieden tegen prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen.”
IKEA presenteert zijn bedrijfsmissie op een toegankelijke manier. Het benadrukt wat het merk doet – praktische woninginrichting aanbieden die bijna iedereen zich kan veroorloven. Het wijst ook op zijn unieke aanbod – een enorme productvariëteit en goed ontworpen artikelen.
- Nike: “Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet* ter wereld. *Als je een lichaam hebt, ben je een atleet.”
Nike’s missie verwoordt haar fundamentele waarden, inspiratie en innovatie in atletiek. Het is opzettelijk inclusief en herinnert ons eraan dat “atleet” niet alleen verwijst naar de Michael Jordans van de wereld, maar naar ieder van ons. Dit maakt het begrijpelijk en gedenkwaardig.
- Google: “De informatie van de wereld organiseren en universeel toegankelijk en nuttig maken.”
De missieverklaring van Google communiceert in eenvoudige bewoordingen het scala aan complexe activiteiten waaraan het bedrijf werkt. Het benadrukt de primaire focus van het bedrijf op het catalogiseren en aanbieden van informatie aan de wereld, terwijl het de kernwaarden – toegankelijkheid en bruikbaarheid – uiteenzet.
Visie gedefinieerd
Een visieverklaring drukt de ambities, strategische doelen en toekomstplannen van je organisatie uit. Het communiceert waar je bedrijf naartoe gaat en dient als een actiegerichte kaart naar succes.
Voorbeelden van visies
- Starbucks “Om Starbucks als de belangrijkste leverancier van de beste koffie ter wereld, met behoud van onze compromisloze principes terwijl we groeien.”
De effectieve visieverklaring van Starbucks laat het publiek zien dat het merk van plan is om uit te breiden en daarbij vasthoudt aan zijn kernwaarden.
Het vertelt ons ook dat het de beste koffieleverancier ter wereld wil zijn. Dit wijst op de hoge ambities van het merk en de toewijding aan zijn vak.
- Tesla: “Het meest aantrekkelijke autobedrijf bedrijf van de 21e eeuw te creëren door de overgang van de wereld naar elektrische voertuigen te stimuleren.”
Tesla’s visie verwoordt de wens om het meest aansprekende autoconcern te worden en tegelijkertijd de hele wereld op weg te helpen naar een duurzamere, betere toekomst.
De innovatieve aspiraties komen overeen met de kernidentiteit en de futuristische merknaam. De bedrijfsverklaring biedt een overgangsdoel dat werknemers inspireert.
- IKEA: “Een beter dagelijks leven creëren voor veel mensen”.
IKEA’s visie doet een rechtstreeks beroep op maatschappelijk verantwoord ondernemen en communiceert de filantropische doelstellingen van het merk. Het komt overeen met de missie van het bedrijf om supergoedkope en toegankelijke producten te leveren.
- Nike: “Het meest authentieke, verbonden en onderscheidende merk blijven.”
De visieverklaring van Nike laat zien dat het bedrijf van plan is om door te gaan op de huidige weg naar de toekomst. De verklaring van het bedrijf suggereert dat het nu al het meest authentieke, verbonden en onderscheidende merk is. Dit bevestigt de autoriteit van Nike op zijn gebied.
- Google: “Toegang bieden tot alle informatie ter wereld met één klik.”
De visieverklaring van Google richt zich op wereldwijde toegankelijkheid. Het drukt het vooruitdenkende doel van het bedrijf uit om gemak, snelheid en gebruiksgemak te optimaliseren. Het doel van één klik dient als motivatie.
Missieverklaring vs. visieverklaring
Missieverklaringen beschrijven wat je doet en wie je bent in het heden. Ze vatten het doel en de primaire focus van je bedrijf samen. Visieverklaringen beschrijven wat je wilt doen en wie je wilt zijn. Ze schetsen de toekomstverwachtingen van je organisatie.
Missieverklaringen drukken de kernwaarden van je bedrijf uit. Ze vormen een fundament of kompas voor de bedrijfscultuur. Visieverklaringen integreren die kernwaarden, maar zijn een spelplan of actiegericht stappenplan voor het bereiken van bedrijfsdoelen.
Ondanks deze verschillen vormen ze samen een raamwerk voor je bedrijf.
Het belang van missie- en visieverklaringen
Uit een onderzoek uit 2022 van Leadership HQ bleek dat werknemers 115% meer betrokken zijn als hun organisatie een goed gedefinieerde reeks bedrijfswaarden heeft. Dit illustreert het belang van een missieverklaring om werknemers betrokken en op koers te houden.
Zonder een dergelijk logo is het moeilijk voor mensen buiten je organisatie om te weten waar je voor staat.
Visieverklaringen dienen ook belangrijke doelen, zowel intern als extern. Ze geven richting aan je bedrijfsstrategie, bieden benchmarks om naartoe te werken en laten het publiek zien waar je naartoe gaat.
Voordelen van missieverklaringen
- Klanten, werknemers, leiders, partners of belanghebbenden aantrekken en behouden wier waarden overeenkomen met de uwe.
- Cultiveer voortdurend een positieve interne cultuur. Dit is essentieel om het personeelsverloop te verminderen. Uit een onderzoek van SHRM uit 2022 blijkt dat 90% van de werknemers die hun werkcultuur als slecht beoordelen, erover hebben gedacht om ontslag te nemen.
- Zorg voor een basis die de leidraad vormt voor alle bedrijfspraktijken.
- Benadruk je unieke waardepropositie en onderscheid je merk van de concurrentie.
Voordelen van visieverklaringen
- Optimaliseer de bedrijfscultuur, motiveer uw team en verhoog het welzijn van uw werknemers.
- Assisteren bij strategische planning, het stellen van doelen en het nemen van beslissingen.
- Leid leiderschap door veranderende contexten, zorg ervoor dat je bedrijf op koers blijft en zich aan het bedrijfsplan houdt tijdens alle veranderingen.
- Herinner je klanten, werknemers en partners eraan waarom ze in jouw bedrijf moeten geloven.
Hoe je effectieve missie- en visieverklaringen maakt en gebruikt
Zo maak je je eigen missie en visie voor je bedrijf:
Richtlijnen voor het maken van geweldige missie- en visieverklaringen
Maak beknopte, duidelijke en overtuigende uitspraken. Vermijd ingewikkeld taalgebruik en schrijf in tegenwoordige tijd. Maak uitspraken specifiek maar niet te specifiek.
Injecteer je uitingen met passie en maak ze gedurfd, niet saai. Houd het unieke aanbod van je organisatie centraal en maak je uitingen gedenkwaardig en onderscheidend.
Vraag jezelf af hoe je missie en visie een positieve impact zullen hebben op je leiders en klanten. Zorg ervoor dat mondiale contexten je uitspraken ondersteunen.
Een 6-stappenproces voor het schrijven van missie- en visieverklaringen
- Stel jezelf samen met je leiderschaps- of adviesteam enkele belangrijke vragen, zoals:
- Missie:
- Wat moeten we doen?
- Voor wie doen we het?
- Waarom doen we het?
- Waar zijn we echt gepassioneerd over?
- Visieverklaring:
- Hoe zien we de toekomst?
- Waar staan we nu?
- Waar willen we over een jaar staan? Vijf jaar? 10 jaar?
- Hoe komen we daar?
- Wat zijn onze doelen op lange termijn?
- Gebruik je antwoorden om te brainstormen en uit te zoeken wat jouw organisatie nodig heeft:
- Missieverklaring: Kernwaarden en uniek doel.
- Visieverklaring: Centrale doelen, strategische doelen en ambities.
- Geef de overkoepelende visie/missie van je organisatie weer in een alinea.
- Werk die alinea uit tot het een enkele passiegerichte verklaring is die de visie/missie van je bedrijf duidelijk communiceert.
- Controleer of je uitspraken voldoen aan de bovenstaande richtlijnen en op elkaar zijn afgestemd.
- Ga af en toe terug naar je overzichten om ze te bekijken en bij te werken aan de hand van externe en interne veranderingen.
Strategieën voor het gebruik van missie- en visieverklaringen
Zodra je je missie en visie hebt geformuleerd, is het tijd om ze te implementeren.
Je moet ze niet alleen gebruiken bij het oprichten van je bedrijf. Je moet er consequent aan werken om ze in de aderen van je bedrijf te injecteren, zowel binnen je organisatie als in de publieke sfeer.
Leadership HQ ontdekte dat bedrijven die hun waarden dagelijks bespreken 37% meer werknemersbetrokkenheid hebben dan bedrijven die ze jaarlijks bespreken. Dat betekent dat je je missie voortdurend moet communiceren naar werknemers op alle niveaus.
Neem je mission statement op als de ruggengraat van alles wat je team doet. Geef specifieke informatie over hoe je je eraan moet houden en verwijs er consequent naar als ethisch kader.
Gebruik het wanneer je je merkpersoonlijkheid cultiveert, je website promoot en communiceert met je klantenbestand. Presenteer het niet alleen op je “Over”-pagina, maar ook in innovatieve, regelmatige inhoud via sociale mediaplatforms.
Gebruik je visieverklaring als een hulpmiddel om je organisatie te begeleiden in haar ontwikkeling en om je gemeenschappelijke doelen te bereiken. Verwijs er regelmatig naar wanneer je nieuwe marketingcampagnes start, je aanpast aan veranderingen in de sector en op zoek gaat naar vooruitstrevende zakenpartners.
Veelgestelde vragen over missie- vs. visieverklaringen
Hier zijn enkele veelgestelde vragen (FAQ’s) over missie- vs. visieverklaringen:
Wat zijn de overeenkomsten tussen missie- en visieverklaringen?
Beide soorten verklaringen geven vorm aan de bedrijfscultuur, vormen belangrijke kaders voor je organisatie en dienen als basis voor strategische planning.
Beide zijn belangrijk voor het motiveren en inspireren van medewerkers op alle niveaus en het communiceren van belangrijke aspecten van je merk naar het publiek.
Wat maakt een goede missie- en visieverklaring?
Een goede missie vat het hart, de essentie, de waarden en het doel van je bedrijf samen en communiceert tegelijkertijd je merkidentiteit.
Een goede visieverklaring vat de ambities en doelen van je bedrijf samen en communiceert je plannen voor de lange termijn.
Welke verklaring komt eerst – missie of visie?
De missieverklaring komt op de eerste plaats.
Slotgedachten: Missie- vs. visieverklaringen – Een handleiding met 5 voorbeelden
Nu de wereld van werk blijft evolueren, is het vaststellen van de missie van je organisatie belangrijk om je bedrijf te helpen zich te onderscheiden en een positieve interne cultuur te bevorderen.
Het bepalen van je visie is net zo cruciaal als je leiders en medewerkers op het goede spoor wilt houden om hogerop te komen, je langetermijndoelen aan de wereld wilt laten weten en succesvol naar de toekomst wilt toewerken.
Het strategisch schrijven van goede missie- en visieverklaringen en er vervolgens regelmatig naar verwijzen, is een belangrijke stap in het opbouwen van je merkidentiteit.
Het is belangrijk om het verschil tussen missie- en visieverklaringen te begrijpen om goede verklaringen op te stellen. Volg de bovenstaande richtlijnen bij het opstellen van je eigen verklaring.
Laat iedereen weten waar uw merk voor staat met de professionele marketingdiensten van Bluehost. Ons full-service team is er om uw organisatie te helpen haar volledige potentieel te bereiken door uw team te begeleiden naar succes. Vraag vandaag nog een consult aan.