Uw domeinnaam is het digitale adres van uw bedrijf. Klanten gebruiken uw URL om uw merk te vinden en ermee te communiceren. Soms besluit een bedrijfseigenaar om zijn fysieke winkel of kantoor te verhuizen. Ook digitaal verhuizen is in bepaalde gevallen slim.
Om de metafoor verder uit te breiden: een bedrijfseigenaar die haastig van winkellocatie verandert, kan klanten verliezen die niet op de hoogte zijn van de verandering of die hulp nodig hebben bij het vinden ervan. Bedenk nu dat de bots van zoekmachines je website hebben geassocieerd met het unieke digitale adres – plus je hebt een menselijk publiek online om op de hoogte te blijven.
Deze gids leert je beproefde methoden om domeinnamen te veranderen terwijl je je publiek behoudt en wint bij zoekmachineoptimalisatie (SEO). Laten we meer leren over de SEO-impact van het veranderen van domeinnamen en hoe u aan de goede kant van de algoritmen van zoekmachines kunt blijven.
SEO-impact van het veranderen van domeinnamen
Het veranderen van de domeinnaam van je website heeft een groot effect op SEO. Zoekmachines indexeren individuele webpagina “s en koppelen elke pagina aan een URL. Met een domeinwijziging veranderen al uw URL” s, wat betekent dat ze verdwijnen voor zover zoekmachines weten. Om weer op de radar te komen, moet u wachten tot de bots van de zoekmachines uw webpagina “s met nieuwe URL” s opnieuw bezoeken en indexeren.
John Mueller, senior zoekanalist bij Google, liet doorschemeren dat het enkele uren tot enkele weken kan duren om een enkele pagina te indexeren. Als je op zoek bent naar een vuistregel, schat Conductor dat de meeste websites met minder dan 500 webpagina’s in drie tot vier weken worden geïndexeerd.
In de tussentijd ontvangt het nieuwe domein meestal niet hetzelfde niveau van organisch verkeer als voor de overstap – dit kan een paar maanden of langer duren.
Wanneer moet je je domeinnaam veranderen?
Omdat een domeinnaamwijziging een dip in je organische verkeer betekent, kunnen je inkomsten worden beïnvloed. Vraag jezelf af of de verandering optimaal is voor de toekomst van je bedrijf. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van wanneer het kiezen van een nieuw websiteadres uw beste keuze is.
- Rebranding: Als uw bedrijf een belangrijke rebranding ondergaat, inclusief een verandering van merknaam of algemeen publiek, hebt u mogelijk een nieuwe domeinnaam nodig die aansluit bij de nieuwe merkinspanningen.
- Fusie: als uw bedrijf fuseert met een ander bedrijf en een nieuwe entiteit vormt, kan een nieuwe domeinnaam deel uitmaken van de integratie.
- Verandering van doelgroep: Als je je doelgroep opnieuw wilt definiëren, kan een nieuwe naam effectief zijn. Als je merk lokaal is begonnen – en bijvoorbeeld “Denver” in de URL heeft staan – maar zich nu richt op een nationaal of internationaal publiek, probeer dan een nieuw domein.
Hoe een domeinnaam veranderen met minimale SEO-impact
Hier lees je hoe je op de juiste manier kunt beginnen, je online aanwezigheid kunt behouden en de SEO-impact van het veranderen van domeinnaam kunt beperken.
Allereerst moet u begrijpen waaruit een domeinnaam bestaat. Er zijn twee belangrijke onderdelen: Het topleveldomein en het domein op het tweede niveau. In bluehost.com bijvoorbeeld is “bluehost” een domein op het tweede niveau en .com een domein op het hoogste niveau.
Een domein op het tweede niveau kan bijna alles alfanumeriek zijn. Je kiest een populair topleveldomein uit een lijst met opties.
Sommige topleveldomeinen worden generieke topleveldomeinen (gTLD’s) genoemd, zoals .com, .net,.co en .info. Iedereen kan deze gebruiken. Aan de andere kant zijn er ook opties die landcodetopniveaudomeinen (ccTLD’s) worden genoemd, zoals .us,.uk en .ca. Alleen mensen in het bijbehorende land kunnen deze gebruiken. Andere TLD’s, zoals .gov en .edu, zijn nog meer gereserveerd.
1. Kies voor een altijdgroene domeinnaam
Inmiddels weet je dat het veranderen van je domeinnaam heel wat is. Begrijp ook dat je domeinnaam een immense waarde heeft. Kies voor een domeinnaam die aansluit bij je merkwaarden op lange termijn, je marketingdoelen en je bedrijfsrichting.
Hier zijn een paar aanbevelingen voor het kiezen van geweldige domeinnamen:
- Ga voor .com: Hoewel er bucket-loads aan gTLD “s zijn, zijn .com-domeinen 33% beter te onthouden dan URL” s met andere gTLD “s. Gebruikers gebruiken . com 3,8 keer vaker om een URL te onthouden dan andere gTLD” s. Dit is verrassend, maar logisch. Wanneer gebruikers een URL proberen te onthouden, gebruiken ze .com zelfs 3,8 keer meer dan elk ander gTLD – verrassend, maar het is logisch.
- Denk op lange termijn: In plaats van je domeinnaam te baseren op een specifiek product, trend of geografisch gebied waar je uit zou kunnen groeien, brainstorm je over domeinnamen die een robuuste merkgroei over de jaren heen kunnen ondersteunen.
- Vermijd koppeltekens en cijfers: Een koppelteken kan een verleidelijke domeinnaam onthullen die open is, maar koppeltekens en cijfers zijn moeilijker te onthouden voor websitebezoekers. Probeer een korte reeks eenvoudige woorden of verzin een merknaam die gemakkelijk te spellen is.
Een slimme keuze vandaag bespaart u de SEO-impact van het opnieuw veranderen van domeinnamen in de toekomst.
Om de beste optie tegen een betaalbare prijs te vinden, gebruik je de tool voor domeinregistratie van Bluehost. Als je je nieuwe adres bij Bluehost registreert, geniet je van een intuïtief controlepaneel om je domeinen te beheren en een privacy-instelling die je persoonlijke info veilig houdt op het internet.
2. Maak een back-up van je website
Maak voordat je grote veranderingen aanbrengt altijd een back-up van je website, zodat je een herstelpunt hebt voor het geval er iets onverwachts gebeurt.
Bluehost-klanten kunnen een back-up maken via het configuratiescherm; navigeer naar Websites > [Naam van uw website] > Back-ups.
Je kunt ook een back-up maken van een WordPress website met plugins zoals UpdraftPlus. Hoe je deze stap ook voltooit, maak een volledige back-up van al je WordPress bestanden, databases, thema’s en plugins.
3. Maak een lijst met verwijzende pagina’s
SEO omvat veel concepten, waaronder zoekwoordoptimalisatie, technische websiteverbeteringen en het creëren van inhoud – maar wist je dat er ook een mond-tot-mond dynamiek bij komt kijken?
Net zoals je waarde hecht aan een aanbeveling van je technische vriend, geven zoekmachines over het algemeen een hogere ranking aan pagina’s die door gezaghebbende websites als betrouwbaar worden beschouwd.
Bekijk ter illustratie wat Google zijn zoekkwaliteitbeoordelaars adviseert om mee te wegen bij het verifiëren van de kwaliteit van inhoud.
Webpagina’s die verwijzingen of links ontvangen van gezaghebbende websites verschijnen meestal hoger op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).
Als u uw domeinnaam wijzigt, zullen alle websites die naar uw inhoud hebben gelinkt nu een gebroken link hebben, en u zult niet profiteren van de SEO voor uw nieuwe domeinnaam. Daarom maakt het veranderen van je domeinnaam ook deel uit van het benaderen van mensen van elke website en hen vragen om hun links bij te werken met je nieuwe URL.
Het maken van een lijst met verwijzende pagina “s is de eerste stap en er zijn twee manieren om dit te doen. Als je een betaalde SEO tool gebruikt, zoals Semrush of Ahrefs, ga dan naar de backlinks functie en exporteer alle verwijzende webpagina” s in een CSV of Excel bestand.
Je kunt ook naar Google Search Console gaan, navigeren naar Links > Top gelinkte pagina “s > [Webpagina] > [Verwijzende site] en elke backlink op je top webpagina” s exporteren.
4. De URL’s van je website exporteren
Nadat u uw domeinnaam hebt gewijzigd, moet u verkeer van de vorige webpagina “s naar de nieuwe leiden. Om ervoor te zorgen dat dit proces naadloos verloopt, hebt u eerst een lijst nodig van alle URL” s op uw website.
Als je Semrush of Ahrefs hebt, gebruik dan hun website audit tools om een lijst van je huidige webpagina’s te krijgen. Je kunt ook tot 500 webpagina’s per scan crawlen met de gratis versie van Screaming Frog. Als je website aan de kleine kant is, kun je deze eenvoudig gebruiken om gratis een lijst van je webpagina’s te exporteren.
5. Nieuwe URL “s uitzetten voor bestaande webpagina” s
Aangezien het veranderen van domeinnaam een grote verandering is, moet je de gelegenheid aangrijpen om je website beter te structureren. Waarom? Het implementeren van best practices voor webstructuur compenseert de SEO-impact van het veranderen van domeinnaam.
Stel je voor dat je een blogbericht hebt over algemene onderhoudspraktijken. De URL was eerst olddomain.com/generalpractices1. Voordat u van domein verandert, hebt u de kans om een geschikt trefwoord te identificeren en een betere URL te bedenken, zoals newdomain.com/blog/maintenance-practices.
Stel SEO-vriendelijke URL “s op voor nieuwe pagina” s met behulp van de volgende aanbevelingen:
- Gebruik koppeltekens om woorden te scheiden: In plaats van “bestast-budapest-restaurants” in je URL te schrijven, kun je beter kiezen voor “best-east-budapest-restaurants” – koppeltekens hebben de voorkeur van Google.
- Houd URL’s kort: Beperk de lengte van uw URL’s tot 70 tekens zodat ze gemakkelijker te onthouden zijn en zonder inkorten op SERP’s worden weergegeven. Om binnen de limiet te blijven, verwijdert u stopwoorden zoals “en, “of” en “want”. Zorg er wel voor dat lezers het onderwerp van de pagina kunnen afleiden uit de URL.
- Beperk submappen: Vermijd het maken van diepe URL-structuren met veel lagen – bijvoorbeeld, example.com/subfolder/sub-subfolder/post. Houd het in plaats daarvan bij submappen en berichten – bijvoorbeeld example.com/subfolder/post.
6. Stel het nieuwe domein in
Zodra je helemaal klaar bent voor de overstap, configureer je het nieuwe domein in een nieuwe hostingomgeving. Bluehost-klanten kunnen beginnen in het configuratiescherm en vervolgens navigeren naar Hosting > Site toevoegen. Volg de intuïtieve stappen om WordPress in een paar minuten te installeren.
Als je host geen installatie met één klik voor WordPress biedt, moet je het handmatig installeren.
Zodra dat is gebeurd, schakel je een SSL-certificaat in voor het nieuwe domein om de communicatie tussen je hostserver en de webbrowsers van gebruikers te versleutelen. SSL-certificaten zorgen voor HTTPS-gebruik en een veilig slotpictogram naast de URL van je website, wat vertrouwen wekt bij bezoekers.
Met WordPress hosting van Bluehost krijg je gratis een SSL. Schakel deze in door te navigeren naar Websites > [Jouw website] > Beveiliging. Als je een andere hostingprovider gebruikt, moet je mogelijk betalen voor een SSL-certificaat voordat je je website kunt beveiligen.
7. Inhoud van website migreren
Zodra je WordPress website is geconfigureerd, log je in op je WordPress dashboard om de website back-up terug te zetten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar we raden aan om de back-upplugin te installeren die je hebt gebruikt om de back-up te maken. Gebruik vervolgens de restore functionaliteit.
Zodra je de database, plugins, thema’s en andere bestanden van de website hebt hersteld, open je de permalink-instellingen en bevestig je dat deze het nieuwe domeinadres gebruikt.
8. 301-omleidingen implementeren
Nu je website is ingesteld op het nieuwe domein, bereiden we je voor om zoekmachines te laten weten dat je het adres van je website hebt gewijzigd.
Gebruik 301 redirects, een HTTP-statuscode die zoekmachines vertelt dat de opgevraagde webpagina permanent is verplaatst naar een andere URL. Omdat dit een permanente wijziging is, reageren zoekmachinebots hierop door hun indexen bij te werken.
Er zijn verschillende manieren om 301-omleidingen in te stellen, maar wij raden Yoast SEO en de onderstaande stappen aan:
- Installeer Yoast SEO op je oude site.
- Navigeer naar Yoast SEO > Redirects.
- Selecteer de vervolgkeuzelijst Type en vervolgens 301 permanent verplaatst.
- Voer het volledige pad in van een oude URL en een nieuwe URL.
- Klik op Omleiding toevoegen.
- Blijf nieuwe redirects toevoegen voor alle webpagina “s die je verplaatst naar nieuwe URL” s.
Test daarna een paar URL’s van het oude domein door ze in een webbrowser te openen en te controleren of ze naar de overeenkomstige pagina op uw nieuwe domein leiden.
Zodra de 301-omleidingen goed werken, kunt u erop vertrouwen dat u uw SEO terugkrijgt nadat u van domeinnaam bent veranderd.
9. Domeinadres wijzigen in Google Search Console
Nu ben je klaar om Google en andere zoekmachines te vertellen dat je website van adres is veranderd. Hier volgt een stap-voor-stap uitleg.
- Open Google Search Console en klik op Eigenschap toevoegen.
2. Voer uw nieuwe domeinnaam in.
3. Open de eigenschap van de vorige organisatie.
4. Navigeer naar Instellingen > Adreswijziging.
5. Selecteer de eigenschap van het nieuwe domein door te klikken op Selecteer nieuwe site en klik vervolgens op Valideren & bijwerken.
Google zal de vereiste omleidingen valideren om de adreswijziging te verifiëren. Je wordt gevraagd de verhuizing te bevestigen.
10. Interne links bijwerken
Nadat je de adreswijziging hebt bevestigd, werk je je interne links bij, die een van je webpagina’s verbinden met een andere binnen je website.
Als je SEO-richtlijnen voor websitestructuur hebt geïmplementeerd, is de kans groot dat je minstens één interne link op elke pagina hebt. Om deze interne links bij te werken, open je elke pagina in WordPress en bewerk je de URL’s van de interne links.
Als je toch bezig bent, werk dan ook de links bij die zijn gekoppeld aan knoppen in je header en footer.
Nadat je al je webpagina’s hebt bijgewerkt, doe je een tweede poging met een website-auditprogramma, zoals Semrush of Ahrefs, om alle interne links op te sporen die je over het hoofd hebt gezien.
11. Neem contact op met verwijzende merken om backlinks bij te werken
Zodra je de 301-omleidingen hebt geconfigureerd, zullen backlinks die je oude domeinnaam gebruiken autoriteit gaan toekennen aan je huidige domein, omdat zoekmachines nu begrijpen dat het adres van je website is veranderd.
Toch is het het beste om verwijzende merken te vragen om de links op hun websites bij te werken – het is een kans om de gebruikerservaring te verbeteren, positieve relaties met andere merken te ontwikkelen en verloren marketingkansen te voorkomen.
Hoewel het misschien geen zin heeft om elke website te benaderen die naar je linkt, zoek je de meest gezaghebbende websites op de lijst die je in de derde stap hebt opgesteld. Stuur daarna korte maar specifieke berichten naar de beheerders van die websites.
12. SEO-prestaties bijhouden na de overstap
Nadat je van domein bent veranderd, zal je zoekverkeer dalen omdat zoekmachines enige tijd nodig hebben om je webpagina’s opnieuw te indexeren.
Je zou binnen een week of twee klikken moeten beginnen te ontvangen. Aan de andere kant zul je het een paar maanden een uitdaging vinden om de cijfers van je vorige domein te evenaren.
Monitor je verkeer via Google Analytics om te zien of er iets is dat je aandacht nodig heeft. Als je bijvoorbeeld lange tijd geen verkeer krijgt, moet je misschien een gebroken link of een onjuiste 301-omleiding repareren.
Van domeinnaam veranderen: Beste werkwijzen
Als u de bovenstaande procedure volgt, bespaart u SEO tijdens het wijzigen van domeinnamen. Om nog een stap verder te gaan, moet u zich houden aan de volgende best practices die zorgen voor bedrijfscontinuïteit tijdens en na de overstap:
- Plan de overstap voor het laagseizoen: Hoewel u misschien graag zo snel mogelijk uw domeinnaam wilt veranderen, is het beter om te wachten op maanden met minder bedrijfsactiviteit. Op deze manier is de kans het kleinst dat u waardevolle prospects verliest terwijl zoekmachines uw website opnieuw indexeren.
- Werk uw informatie bij: Om te voorkomen dat uw klanten in verwarring raken na een domeinnaamwissel, moet u uw domeinnaam bijwerken op al uw sociale media-accounts. Als je een Google bedrijfsprofiel hebt, werk dat dan ook bij. Heb je visitekaartjes of e-mailhandtekeningen? Neem een paar minuten de tijd om na te denken over elke plek waar uw oude domein kan worden vermeld.
- Informeer je belanghebbenden: Je digitale marketingteam is als eerste op de hoogte van de komende verandering, maar zorg ervoor dat het nieuws ook de rest van je personeel bereikt. Vertel het ook aan je stakeholders, klanten en leveranciers.
Laatste gedachten: Gids voor het veranderen van domeinnaam zonder SEO te schaden
Het veranderen van uw domeinnaam lijkt veel op het verhuizen van uw bedrijf naar een nieuw adres. Terwijl uw producten en diensten hetzelfde blijven, is de zorg of uw klantenbestand zal volgen en de bedrijfsactiviteiten zullen blijven stromen.
Als je een verstandige naam kiest, de nodige 301-omleidingen instelt en het nieuws grondig verspreidt, kun je snel genieten van organisch verkeer op je nieuwe en verbeterde domein.
Begin op de juiste voet met een betaalbare hostingprovider die het veranderen van domeinnaam gemakkelijk maakt. Kijk eens naar WordPress hosting van Bluehost, met een WordPress installatie met één klik, een intuïtief controlepaneel en 24/7 technische ondersteuning.
korte trouw, verzoeken van klantenoriginaliteit, rubriek uniciteitknipselimplementatie, koppenstructuurtrefwoorddichtheid, clearscope scorealt-tekst, afbeeldingen en mapinterne en externe linksmeta titel en beschrijvingtekstcorrectie en grammatica- proeflezen en woordentelling
- schoon exemplaar met markeringen en opmerkingen
- statusupdates feedback