Zoekmachineoptimalisatie, of SEO, is een must om verkeer naar je blog of website te krijgen. Een nieuwe site zoekvriendelijk maken kan echter een uitdaging zijn – vooral voor mensen zonder veel ervaring in webontwikkeling. Maar WordPress biedt gebruikers een aantal eenvoudige manieren om de doorzoekbaarheid van een website te verbeteren door de algemene instellingen aan te passen die beschikbaar zijn in het WordPress dashboard van de site.

Lees verder om te leren hoe de SEO tools van Bluehost je website kunnen helpen om meer verkeer te krijgen.

SEO is belangrijk op elk niveau

De exacte algoritmes die de grote zoekmachines aansturen zijn ondoorzichtig en veranderen voortdurend, maar het is duidelijk dat veel elementen een rol spelen bij het helpen van zoekmachines, zoals Google, bij het indexeren en rangschikken van een website, zodat zoekers snel de gewenste inhoud kunnen vinden. SEO omvat twee belangrijke aandachtsgebieden: on-page seo en off-page seo.

digitale marketingdiensten en seo-service door bluehost

On-Page SEO heeft betrekking op het optimaliseren van je blogberichten/inhoud en heeft invloed op rankings. Dit zijn elementen die kunnen worden gewijzigd en bijgewerkt binnen WordPress, hetzij in de algemene instellingen of met behulp van een SEO-plugin zoals Yoast. Deze omvatten:

  • Titel tags
  • Meta-beschrijvingen
  • Kopteksten – H1, H2 en H3 tags
  • Alt-tekst afbeelding

Off-Page SEO heeft betrekking op elementen die extern zijn aan de website en die meestal niet kunnen worden gewijzigd, inclusief maar niet beperkt tot:

  • Inkomende links, ook bekend als linkbuilding
  • Sociaal delen
  • Domein Autoriteit (DA)

Deze basis SEO strategieën helpen om de zichtbaarheid en autoriteit van een website op te bouwen, zodat deze hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine komt en de ogen van potentiële bezoekers bereikt. Maar sites die met WordPress zijn gebouwd, zijn standaard uitgerust met een aantal SEO-vriendelijke opties voor het optimaliseren van websitepagina’s om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten.

Eigenaars van een WordPress site kunnen de zoekzichtbaarheid van een site aanpassen, doorzoekbare permalinks maken voor elke post, kiezen hoe een domeinnaam wordt weergegeven, een metabeschrijving en een trefwoord voor elke blogpost toevoegen en nog veel meer – en dat alles vanuit het gebruiksvriendelijke WordPress dashboard van de site. En voor extra functies die het Instellingenpaneel gewoon niet aankan, bevat het WordPress basisplatform ook een lange lijst krachtige plugins voor het optimaliseren van berichten, pagina’s en andere inhoud voor organische zoekopdrachten.

Hoe SEO inschakelen in WordPress

WordPress is oorspronkelijk ontworpen voor online publicaties, dus het is inherent SEO vriendelijk, met een aanzienlijke set ingebouwde tools voor het eenvoudig en snel beheren van WordPress SEO Instellingen vanuit het Instellingen menu op het Admin dashboard van de site. Deze tools worden over het algemeen gebruikt om gebruikers verschillende aspecten van het uiterlijk en de functies van een site te laten beheren, maar ze kunnen ook worden gebruikt om de zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Vanuit het menu Instellingen kunnen meerdere aspecten van de site, zoals Lezen, Schrijven en Uiterlijk, worden aangepast en geoptimaliseerd voor SEO zonder dat je toegang hoeft te hebben tot WordPress site bestanden of enige kennis van codering.

Gerelateerd: Meer informatie over de beste SEO-tools voor beginners.

7 essentiële SEO-instellingen in WordPress

Leer hoe je je blogberichten of website-inhoud kunt optimaliseren met deze eenvoudige instellingen.

1. Site-titel en -tagline instellen

WordPress thema’s worden geleverd met de optie om de titel en tagline van de site aan te passen binnen Instellingen > Algemeen. Dit gedeelte wordt gebruikt voor de naam van je website. Normaal gesproken wordt dit gebruikt om de naam van je bedrijf toe te voegen en het zou niet gebruikt moeten worden voor SEO. Het gebruik van dit gebied voor SEO en trefwoord doeleinden kan meer kwaad dan goed doen. Trefwoorden moeten worden bewaard voor de title tags & meta descriptions omdat die worden gezien in de SERPs (zoekmachine resultaten).

De tagline is een korte beschrijving van waar je bedrijf over gaat. Dit zijn algemene instellingen en niet paginaspecifiek. Deze sitestructuur wordt standaard gebruikt in zoekresultaten als deze niet ergens anders is geoptimaliseerd, bijvoorbeeld met een SEO-plugin. Het wordt echter aanbevolen om elke pagina en elk bericht afzonderlijk te optimaliseren voor SEO.

2. Optimaliseer elke pagina en post met een metatitel en metabeschrijving

Elke pagina en post op je WordPress site moet unieke en relevante title tags en meta descriptions hebben. Deze zijn belangrijk voor de resultatenpagina “s van zoekmachines (SERP” s) en moeten de inhoud van de pagina nauwkeurig beschrijven. De meta titel van elke pagina is een van de meest invloedrijke factoren in de ranking van Google. Elke pagina moet worden geoptimaliseerd voor een unieke zoekopdracht of reeks zoekopdrachten en uw meta-titel moet deze specifieke zinnen bevatten.

Je kunt SEO-plugins zoals Yoast SEO of All in One SEO Pack gebruiken om deze elementen eenvoudig te beheren.

3. Zichtbaarheidsinstellingen beheren

In sommige gevallen wilt u misschien niet dat uw site zichtbaar is voor zoekmachines, bijvoorbeeld wanneer deze nog in aanbouw is of een make-over ondergaat. Maar als u vergeet om de zichtbaarheidsinstellingen uit te schakelen, blijft de site onzichtbaar en kan deze worden geïndexeerd door Google. Selecteer in Instellingen Lezen om naar de optie “Zichtbaarheid voor zoekmachines” te gaan en zorg ervoor dat deze is uitgeschakeld zodat zoekmachines er toegang toe hebben.

Elke post en pagina op een WordPress site heeft een aangepaste URL, maar de standaard URL bestaat uit een verzameling getallen en is niet bepaald zoekvriendelijk. Selecteer in Instellingen de optie Permalinks en selecteer “postnaam” om een aangepaste permalink-structuur te maken die trefwoorden bevat uit elke blogpost of paginatitel. Permalinks kunnen ook worden bewerkt vanuit de teksteditor voor zowel berichten als pagina’s.

5. Het webadres instellen

Vroeger begon elk webadres met “www.”. Nu hoeft dat niet meer zo te zijn, maar veel mensen zoeken nog steeds naar websites met dit voorvoegsel, dus als het deel uitmaakt van de websitenaam, kan dat de zichtbaarheid van de site bij zoekopdrachten verbeteren. Met de SEO-instellingen in WordPress kunnen gebruikers kiezen of hun domein de www- of niet-www-versie van de URL van je site weergeeft.

Ga naar Instellingen>Algemeen en voeg uw voorkeurs-URL toe aan “Webadres” en “Siteadres”.

Hoewel het niet direct toegankelijk is via de Instellingen opties van het dashboard, bieden de afbeeldingsinstellingen van WordPress ook mogelijkheden om een site te optimaliseren voor SEO. Wanneer een afbeelding wordt geselecteerd om toe te voegen aan een bericht of pagina, krijgen gebruikers de optie om een titel of bijschrift toe te voegen, of “alt” tekst-een korte beschrijving van de afbeelding. Het aanpassen van deze instellingen biedt meer mogelijkheden om doorzoekbare trefwoorden toe te voegen die toegankelijk zijn voor zoekmachines.

7. Optimaliseer de site voor snelheid

De laadsnelheid van pagina’s is een belangrijke factor voor zowel de gebruikerservaring als de positie in zoekmachines. Overweeg om caching plugins zoals WP Rocket of W3 Total Cache te implementeren om de snelheid van je website te verbeteren. Optimaliseer daarnaast afbeeldingen door ze te comprimeren zonder kwaliteitsverlies en minimaliseer je CSS- en JavaScript-bestanden.

Overweeg het gebruik van SEO-plugins

De ingebouwde WordPress SEO instellingen bieden een aantal manieren om een site te optimaliseren voor zoekmachine zichtbaarheid, maar meer geavanceerde hulp is ook beschikbaar met behulp van een WordPress SEO plugin of plugin van derden, zoals Yoast. Populaire plugins zoals All in One SEO Pack en Yoast SEO plugin voegen meer aanpasbare instellingen toe aan het WordPress dashboard, met opties voor het analyseren van nieuwe posts en pagina’s voor optimale zoekwoorden en het genereren van metadata op basis van de inhoud. Yoast SEO plugin en een verscheidenheid aan andere plugins kunnen worden geïnstalleerd vanuit de WordPress plugin directory, en hun instellingen zijn ook beschikbaar vanaf het dashboard.

WordPress is ontworpen met zoekzichtbaarheid in gedachten en de ontwikkelaars werken er hard aan om ervoor te zorgen dat de code de SEO best practices volgt. Daarom bevat WordPress hosting een robuuste set SEO tools die kunnen worden gebruikt door gebruikers van alle vaardigheids- en ervaringsniveaus, rechtstreeks vanuit het beheerdersdashboard van een site.

Met extra gespecialiseerde SEO-functies die worden geleverd door de vele plugins, kunt u eenvoudig SEO-strategieën implementeren om een site en de inhoud ervan te optimaliseren voor maximale zichtbaarheid en vindbaarheid.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops