In het vierde kwartaal van 2022 werden volgens Verisign meer dan 350 miljoen domeinen geregistreerd in alle topleveldomeinextensies. Dit aantal blijft groeien omdat bedrijven en particulieren online aanwezig willen zijn.
Het kiezen van de juiste domeinextensie is de sleutel tot het bereiken van potentiële klanten, omdat ze zo uw website kunnen vinden en openen. Maar met duizenden opties om uit te kiezen en nieuwe die blijven opduiken, hoe bepaalt u de meest geschikte voor uw bedrijf?
In deze gids beantwoorden we vragen als:
- Wat zijn de beste domeinextensies?
- Hoe kies je het beste topleveldomein?
- Wat zijn de nieuwere opties op de markt?
Laten we beginnen met de basis.
Wat is een domeinextensie?
Eenvoudig gezegd is een domeinextensie het deel van het URL-adres dat na de domeinnaam komt – het deel dat na de laatste punt komt. Voorbeelden zijn .com en .co. Deze URL-einden worden ook wel topleveldomeinen (TLD’s) genoemd.
Momenteel bestaan er meer dan duizend domeinnaamextensies. Dat zijn er een heleboel! Bij het kiezen van een domeinnaam moet je dus ook rekening houden met de beste domeinextensies.
In combinatie met een domeinnaam (d.w.z. second-level domain of SLD) is het websiteadres compleet – bijvoorbeeld Bluehost.com.
Naast de domeinnaam en extensie zijn er subdomeinen. Subdomeinen worden gebruikt om gebruikers naar een specifieke pagina op een website te leiden. Bijvoorbeeld my.bluehost.com. Bekijk deze handige bron voor meer informatie over wat een subdomein is en hoe ze SEO beïnvloeden.
Daarnaast zijn domeinextensies onderverdeeld in verschillende categorieën die het type website specificeren. Laten we ze in meer detail bekijken.
Soorten domeinextensies
Er zijn verschillende soorten domeinextensies die u kunt overwegen in uw zoektocht naar de beste TLD. Hier zijn de meest voorkomende types:
- Generieke domeinextensies (gTLD’s): Generieke topleveldomeinen zijn waar de meeste mensen online bedrijven mee associëren. In principe kan dit type extensie door iedereen worden gebruikt, ongeacht hun locatie of land. Oudere extensies zoals .com en .org worden beschouwd als generiek.
- Gesponsorde domeinextensies (sTLD’s): Een sTLD wordt gesponsord door een specifieke organisatie of bedrijf. De .gov-extensie is bijvoorbeeld voorbehouden aan Amerikaanse overheidsinstanties en -agentschappen en de .mil-extensie is gereserveerd voor Amerikaanse militaire websites.
- Landcodedomeinextensies (ccTLD “s): Landcodetopniveaudomeinen zijn van toepassing op individuele landen, zoals de .uk-extensie voor het Verenigd Koninkrijk. Ze bestaan altijd uit twee letters. ccTLD” s hebben strikte regels over wie ze mag gebruiken, maar sommige staan open voor het publiek (bijvoorbeeld .co voor Colombia).
Het belang van het kiezen van de juiste domeinextensie
Volgens een onderzoek uit 2022 van GrowthBadger is .com de meest vertrouwde extensie op het web. Hieruit blijkt dat mensen oudere of traditionele domeinextensies zoals .com en .co als betrouwbaar beschouwen.
Dus als een gebruiker wordt geconfronteerd met een .com-extensie en een minder populaire extensie zoals .icu, zal hij waarschijnlijk eerder op de .com-website klikken.
Als u zich echter afvraagt of het kiezen van een nieuwere TLD dan .com invloed kan hebben op uw vermogen om in Google te scoren, moet u weten dat dit niet het geval is. John Mueller, Search Advocate bij Google, bevestigt dit door te zeggen: “De nieuwere topleveldomeinen zijn gelijkwaardig aan andere generieke topleveldomeinen zoals .com als het gaat om zoekmachineoptimalisatie (SEO).”
Bovendien, hoewel .com een populaire extensie blijft, is het niet altijd de beste TLD om het aanbod en het merk van uw bedrijf effectief over te brengen aan uw doelpubliek.
Bepaalde extensies worden ook gezien als spam- of scamsites, dus u kunt deze het beste vermijden om een solide reputatie op te bouwen. Volgens Spamhaus zijn enkele topleveldomeinen met een slechte spamreputatie.rest, .hair, .wiki en .live.
Wat zijn de populairste domeinextensies?
De populairste domeinextensies zijn traditionele topleveldomeinen zoals .org, .com en .net. Veel van deze extensies bestaan al eeuwen. De .com-extensie bestaat bijvoorbeeld al sinds 1985. Dat is maar liefst 37 jaar!
Tegen de tijd dat ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) in 1998 van start ging, was elke populaire extensie op onze lijst, behalve .io, al beschikbaar.
Het is dan ook geen verrassing dat ze erg gewild zijn in vergelijking met de nieuwere versies op de markt (waarover later meer).
Laten we de populairste domeinextensies vergelijken, te beginnen met de extensie .com.
.com
Het TLD .com is veruit de populairste domeinextensie tot nu toe. Volgens Statista heeft de .com-extensie een marktaandeel van 46%, waardoor het een van de beste domeinextensies voor elk bedrijf is. Deze extensies waren oorspronkelijk bedoeld voor e-commerce websites.
Zoals gezegd wordt dit type extensie geassocieerd met vertrouwen. Naast de vertrouwensfactor zijn .com-extensies gemakkelijker te onthouden, wat betekent dat consumenten hun weg terug naar uw website kunnen vinden als dat nodig is.
In het licht van dit alles zult u een voordeel behalen als u een .com-domeinextensie kiest. In sommige gevallen leidt populariteit echter tot schaarste – wat meestal het geval is bij .com-extensies.
Mocht je erachter komen dat het niet lukt om je gewenste domeinnaam te registreren of te registreren tegen een betaalbaar tarief, dan zijn er nog andere opties die je kunt overwegen.
.net
Hoewel mensen over het algemeen .com kiezen, zijn .net-extensies een haalbaar alternatief. Ze zijn bijna even populair als .com TLD’s en worden meestal geassocieerd met netwerkservices. Als uw bedrijf actief is in deze ruimte, is het het meest logisch om een .net te kiezen.
Bijvoorbeeld, het gebruik van een .net-extensie voor een online kledingwinkel zal je doelpubliek waarschijnlijk in verwarring brengen en is gewoon niet de beste TLD voor dit type bedrijf.
Bedrijven die netwerkgebaseerde technologie vertegenwoordigen, zijn onder andere internetserviceproviders (ISP’s) en e-mailserviceproviders. De registrar voor .net is Verisign.
Vanwege de populariteit kiezen bedrijven die geen .com kunnen bemachtigen vaak voor een .net-topleveldomein.
.org
.Org is de afkorting van “organisatie”. Aanvankelijk was het bedoeld voor organisaties zonder winstoogmerk, maar dat is niet langer het geval – het is nu beschikbaar voor iedereen.
Hoewel de .org-extensie voor iedereen toegankelijk is, wordt deze over het algemeen als niet-commercieel beschouwd. Als u deze extensie gebruikt, loopt u dus het risico de verkeerde indruk te wekken of gebruikers van u te vervreemden. Toch is .org een geschikt alternatief voor .com omdat het gemakkelijker te beveiligen is en de aandacht trekt. Bovendien is het de op één na populairste extensie.
Enkele populaire voorbeelden zijn Craigslist en Acumen.
.co
Als het eerste waar je aan denkt bij .co-domeinextensies Colombia is, ben je niet alleen. Het is immers de landextensie voor Colombia. Maar belangrijker nog, het staat voor “bedrijf”. Net als bij een .net of .org is het verkrijgen van een .co-einde eenvoudiger dan bij een .com.
Deze extensie lijkt echter enigszins op een .com, wat een klein nadeel kan zijn bij het selecteren van de beste TLD’s of URL-einden voor uw bedrijf.
Stel je het volgende voor: als iemand naar jouw website zoekt, komt hij misschien op de website van de concurrent (als de concurrent een naam gebruikt die er verwarrend veel op lijkt) in plaats van op de jouwe, omdat de meeste mensen ervan uitgaan dat websites eindigen op .com.
Over het algemeen is een .co een beter alternatief dan een .net als de .com-extensie niet beschikbaar is.
Een ander nadeel van een .co is dat het duurder is dan een .com TLD. Een goed voorbeeld van een .co-website is Ello.co – dit is een nichewebsite die speciaal voor artiesten is gemaakt.
.io
Hoewel .io-extensies meestal worden geassocieerd met technologiebedrijven of startende technologiebedrijven, staat de registratie open voor iedereen. Het staat voor input/output en dit is een van de redenen waarom het aantrekkelijk is voor mensen in de technische ruimte.
Een voordeel van deze extensie is dat ze kort is en over het algemeen niet verward kan worden met een andere extensie. Interessant is dat .io “I” betekent in het Italiaans, dus het gebruik van deze extensie kan je zeker helpen om je te onderscheiden van de massa.
Je zult echter merken dat het duurder is dan andere extensies, omdat technische merken het gebruiken.
Nieuwe domeinextensies om te overwegen
De bovengenoemde domeinextensies zijn zeker het overwegen waard voor uw bedrijf. Maar wist je dat er steeds nieuwere domeinextensies op de markt komen?
Om ervoor te zorgen dat u niets mist van wat mogelijk een goede vondst is, hebben we een lijst samengesteld van de nieuwere en enigszins populaire domeinextensies.
Veel van deze zijn creatieve en unieke domeinextensies die gemakkelijk originaliteit aan je domeinnaam kunnen toevoegen:
- .site: Van artiesten tot webontwikkelaars, vrijwel iedereen kan deze extensie gebruiken. Het heeft een mooie klank, is gedenkwaardig en past moeiteloos in het online landschap.
- .xyz: Interessant genoeg zijn .xyz-extensies het populairst onder de nieuwe generieke TLD’s, met een marktaandeel van 16,71%. Als uw eerste keuze niet beschikbaar is, kunt u overwegen een .xyz-extensie te registreren.
- .me: Dit generieke TLD werkt goed voor een persoonlijke website of portfolio. Het was oorspronkelijk bedoeld als landcode-TLD voor Montenegro, maar dit veranderde vanwege de wereldwijde aantrekkingskracht.
- .online: Het gebruik van een extensie als .online om uw domeinnaam af te sluiten kan deze memorabel maken omdat het woord online staat voor bedrijven met een aanwezigheid op het web (het kan dus een uitstekende TLD zijn om een succesvol online bedrijf te starten).
- .shop: Het gebruik van .shop is een van de beste manieren om een e-commercebedrijf op te starten. Het staat voor online winkelen en is gemakkelijk te typen, waardoor het een van de meest memorabele en nuttige domeinextensies is.
- .icu (“Ik zie je”): Dit is een vrij unieke domeineinde. Het kan goed werken voor merken, personen en entiteiten. Bovendien kunt u ermee spelen en een extensie kiezen die potentiële klanten aanspreekt.
- .info: Afkorting voor informatie. Als u een gratis of betaalde online community wilt opzetten, waarom zou u dan geen .info-extensie overwegen?
Hoe kies je de beste domeinextensie
Nu we de populairste extensies en wat ze doen hebben besproken, volgen hier vier tips die u kunnen helpen bij uw zoektocht naar de beste TLD:
Controleer op beschikbaarheid
Wanneer u een domeinextensie selecteert, moet u de beschikbaarheid ervan controleren, vooral als uw gewenste domeinextensie een .com is omdat deze vaak niet beschikbaar is.
Het goede nieuws is dat je bij Bluehost kunt controleren of de domeinnaam van je eerste keuze beschikbaar is en wat de prijs ervan is. Het heeft meer dan een dozijn domeinextensies waarvoor je je kunt registreren. Bovendien krijg je extra voordelen, zoals domeinprivacy en automatische domeinverlenging.
Als het domein van uw eerste keuze niet beschikbaar is, kunt u het ook van de eigenaar kopen – een domeinregistrar kan namens u met hem onderhandelen. Maar u zult waarschijnlijk meer betalen dan wanneer u een beschikbaar domein koopt.
Over het algemeen is er vraag naar TLD’s met de laagste prijzen – de meeste hebben een prijskaartje van $1, inclusief de oudere topleveldomeinen. Dat komt neer op $12 per jaar als er jaarlijks wordt gefactureerd (wat het geval is met domeinnamen).
Eén ding om op te merken: verlengingen kosten meestal meer dan de startprijs, dus houd hier rekening mee als je een domein budgetteert.
Kies indien mogelijk voor .com
Zoals eerder vermeld hebben .com-topleveldomeinen talloze voordelen en vertegenwoordigen ze meer dan de helft van alle websites. Dus als u zich afvraagt “Hoe kies ik de beste domeinextensie?”, is het kiezen van een .com-extensie een van de belangrijkste factoren om te overwegen.
Bovendien is het een van de beste domeinextensies om standaard te gebruiken als u een andere extensie op het oog had, maar deze niet kon krijgen. Aan de andere kant, als u uw bedrijfsnaam iets langer moet maken (kortere domeinen zijn gemakkelijker te onthouden) of helemaal moet veranderen, is het misschien niet de moeite waard om een URL te registreren die eindigt op .com.
Vanuit het oogpunt van branding is het echter moeilijk om fout te gaan met een .com-extensie. Dit brengt ons bij ons volgende punt.
Zorg ervoor dat het overeenkomt met je branding
Meer dan wat dan ook is uw website een weerspiegeling van wat uw bedrijf vertegenwoordigt. Als zodanig heeft de keuze van een extensie een directe invloed op uw branding of reputatie.
Branding is een essentieel onderdeel van marketing. Zo geeft 54% van de respondenten in een onderzoek uit 2022 toe dat het opbouwen van een merk net zo belangrijk is als het genereren van vraag bij het behalen van marketingdoelstellingen.
Dat roept de vraag op: hoe wilt u dat consumenten uw bedrijf zien? Het begint allemaal met een domeinnaam en de extensie die erbij hoort.
Daarom moet je er vanaf het begin voor zorgen dat je domein en extensie in lijn zijn met je branding.
Bovendien hoeven gebruikers zich niet af te vragen waar uw website over gaat of er verward over te raken. Nogmaals, de extensie die u kiest draagt bij aan het succes van uw bedrijf – het kan u helpen u te onderscheiden van de concurrentie.
Denk aan je locatie
Tot slot, maar daarom niet minder belangrijk, moet u rekening houden met uw locatie wanneer u een van de beste domeinextensies kiest.
Als je bedrijf zich bijvoorbeeld in hetzelfde gebied bevindt als je doelmarkt, kun je een landextensie gebruiken. Of, als je marketing gericht is op een lokaal publiek, zou het logisch zijn om een extensie te kiezen die populair is in je bepaalde locatie. Op deze manier wordt het eenvoudiger om je bedrijf op te zetten voor succes.
Laatste gedachten: beste domeinextensies – welke is geschikt voor jou?
Om een bloeiende online aanwezigheid te vestigen, is het beter om algemeen erkende domeinextensies zoals .com en .net te kiezen wanneer deze beschikbaar zijn. Het kiezen van een nieuwere TLD kan echter een manier zijn om u te onderscheiden van de massa, en landextensies zoals .us kunnen voordelig zijn als u zich op een specifieke regio wilt richten.
Na het kiezen van je domeinnaam moet je er alleen nog voor zorgen dat je publiek altijd toegang heeft tot je website.
Bluehost heeft verschillende webhostingopties waaruit je kunt kiezen. Bovendien krijg je een gratis domein, SSL en ondersteuning waar je op kunt vertrouwen.
Veelgestelde vragen over de beste domeinextensies
Hier is een lijst met enkele van de meest gestelde vragen op internet over de beste domeinextensies:
Een .net-extensie is niet beter dan een .org-topleveldomein. Wat verschilt, zijn de gebruikssituaties. Een .net wordt meestal gebruikt door bedrijven die te maken hebben met netwerkgebaseerde technologie, terwijl non-profitorganisaties meestal een .org gebruiken.
Vanaf december 2022 zijn de vijf populairste topleveldomeinen .com, .cn, .de, .net en .uk.
Een van de beste domeinextensies voor persoonlijk gebruik is een .me-topleveldomein. Andere opties zijn een .biz- en een .com-extensie. Deze extensies geven potentiële klanten direct een professionele indruk.
Een .co-extensie is een goede domeinextensie omdat deze kort en bondig is, waardoor het een perfect domein is voor sociale media. Bovendien is de kans dat u deze extensie krijgt groter dan bij een .com.