Veel bedrijven gebruiken platforms zoals Facebook, Instagram en TikTok voor hun social media marketingcampagnes. Pinterest staat misschien niet eens op hun radar, maar het is een potentiële goudmijn voor je bedrijf.

Pinterest is een gestaag groeiend platform. Vergeleken met vorig jaar zijn de maandelijks actieve gebruikers wereldwijd met 8% gestegen tot 482 miljoen.

Pinterest wordt ook gedomineerd door vrouwelijke gebruikers – 79,5% van het publiek – dus het is een geweldig platform om te marketen als je doelgroep uit vrouwen bestaat.

Laten we met dat in gedachten eens kijken naar de best practices voor marketing op Pinterest, inclusief hoe je een zakelijke account kunt instellen en erop kunt adverteren.

Pinterest: Creativiteit ontmoet conversies

Pinterest is een digitaal sociaal prikbordplatform.
Schermafbeelding

Pinterest is een digitaal prikbord waar gebruikers verschillende visuele content kunnen ontdekken, verzamelen en organiseren. Hieronder vallen producten, fotografie, kunstwerken, grafische ontwerpen, video “s en GIF” s.

Gebruikers kunnen dergelijke visuele media “pinnen”, waardoor het wordt opgeslagen op hun account, en vervolgens hun pins categoriseren en organiseren in aangepaste borden.

Mensen gebruiken Pinterest op allerlei manieren, zoals:

  • Ze maken verlanglijstjes van producten voor zichzelf of hun vrienden.
  • Inspiratie opdoen voor persoonlijke projecten, van interieurontwerp tot koken en knutselen.
  • Het maken van moodboards voor kunst, schrijven of andere creatieve projecten.
  • Samenwerken met anderen aan creatieve projecten.
  • Afbeeldingen en video’s opslaan om te delen met anderen.
  • Zien wat trending is in hun branche, interesse of hobby.

Kortom, Pinterest combineert content curatie, het delen van afbeeldingen en sociale media, en mensen gebruiken het meestal om inspiratie op te doen of nieuwe producten te vinden die ze leuk vinden.

Omdat het een soort visuele zoekmachine is, zijn goede afbeeldingen een must als je op Pinterest wilt verkopen. Gebruikers genieten van inhoud die schattig, mooi of esthetisch is. Het moet vooral van hoge kwaliteit zijn en je doelgroep aanspreken.

Waarom bedrijven Pinterest moeten gebruiken

Pinterest is niet zomaar een social media website. De zeer visuele en creatieve aard onderscheidt het en bepaalde merken kunnen de nichegebruikers makkelijker aanspreken dan het algemene publiek op andere sociale netwerken.

Elke Pin linkt terug naar een bron. Dit betekent dat je verkeer terug kunt leiden naar je productpagina’s of waar je mensen ook naartoe wilt sturen. Je kunt ook gebruik maken van de domein autoriteit van Pinterest en je gepinde afbeeldingen hoog laten scoren in Google Afbeeldingen.

Pinterest zorgt voor 10x meer merkzoekopdrachten buiten het platform dan andere platforms. Dat betekent dat als mensen je posts op Pinterest zien, ze je offsite gaan zoeken.

En omdat Pinterest gebruikers op zoek zijn naar oplossingen waar ze iets mee kunnen – of het nu gaat om het vinden van een cadeau voor een vriend of het plannen van hun volgende recept – ligt de nadruk op actie in plaats van op ijdele statistieken. Dit platform geeft prioriteit aan betrokkenheid. Met andere woorden, de mensen die op je Pins klikken, je website bezoeken en je producten kopen.

Pinterest is geschikt voor bedrijven die zich richten op vrouwen of jongvolwassenen en producten hebben in categorieën zoals gezondheid, schoonheid, kunst, woningdecoratie, koken, mode, reizen en doe-het-zelf.

Bijna elk merk kan echter slagen op Pinterest als ze weten hoe ze hun markt moeten vinden en afbeeldingen van hoge kwaliteit moeten maken om hen aan te spreken.

Hoe maak je een Pinterest zakelijk account?

Er zijn verschillende manieren om aan de slag te gaan met Pinterest marketing, maar de eerste stap is het aanmaken van een zakelijk account.

Het lijkt erg op een persoonlijk account, maar je krijgt toegang tot de Business Hub. Hier kun je leren hoe je je zakelijke account beheert, analytics voor je pins controleert en advertentiecampagnes start.

Er zijn drie manieren om een Pinterest zakelijk account op te zetten: maak een gloednieuw account, converteer je persoonlijke account of koppel een nieuw zakelijk account aan je persoonlijke account.

Maak een nieuw zakelijk Pinterest account

Als je niet van plan bent om Pinterest voor ontspanning te gebruiken, kun je een gratis zakelijk account aanmaken.

1. Ga eerst naar Pinterest en selecteer Aanmelden. Klik op Een gratis zakelijk account maken onderaan het pop-upvenster.

Het aanmaken van een Pinterest zakelijk account is gratis.
Schermafbeelding

2. Voer je gegevens in en je wordt gevraagd om je bedrijf en het doel ervan te beschrijven.

3. Daarna kun je een speld of een advertentie maken, je profiel opbouwen of teruggaan om de Business Hub te verkennen.

Zet je persoonlijke Pinterest account om naar een zakelijk account

Ben je al op Pinterest en wil je je Pins en borden gebruiken? Je kunt je persoonlijke account eenvoudig omzetten naar een zakelijke account.

1. Als je persoonlijke account al is gekoppeld aan een zakelijke account, moet je deze eerst ontkoppelen.

Je kunt een persoonlijk Pinterest account eenvoudig omzetten naar een zakelijk account.
Schermafbeelding

2. Klik op de pijl in de rechterbovenhoek en ga naar de pagina Instellingen . Ga naar Accountbeheer en scroll naar Omzetten naar een zakelijke account.

Je kunt je account omzetten onder Accountbeheer.
Schermafbeelding

3. Klik op Account converteren en vul je bedrijfsgegevens in, waarna je account wordt overgezet.

Persoonlijke en zakelijke Pinterest accounts koppelen

Als je ten slotte een persoonlijk en zakelijk account wilt houden, kun je deze twee accounts koppelen. Zo kun je snel van het ene naar het andere account overschakelen, zodat je ook voor je plezier op Pinterest kunt blijven surfen.

Je kunt een zakelijke account aanmaken terwijl je bent aangemeld bij een persoonlijke account.
Schermafbeelding

1. Klik op de pijl in de rechterbovenhoek en klik vervolgens op Account toevoegen. Zoek naar de optie om een gratis zakelijk account te maken en klik vervolgens op Een gekoppeld zakelijk account maken, onderaan de aanmeldingspagina.

Maak een gekoppelde zakelijke account aan op de aanmeldingspagina.
Schermafbeelding

2. Vul je gegevens in om het aanmelden af te ronden.

3. Daarna blijf je ingelogd op beide accounts tegelijk.

Welke optie je ook kiest, het is tijd om je profiel te optimaliseren.

Hoe je je Pinterest bedrijfsprofiel optimaliseert

Een slecht gemaakt Pinterest profiel zal potentiële leads zeker afschrikken. Pinners willen een mooi profiel zien met doordachte borden, een interessante bio en voldoende links naar je website zodat ze gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

Laten we eens een paar snelle tips doornemen om je Pinterest profiel te optimaliseren:

  • Selecteer een relevante profielfoto en omslagfoto: Een leeg profiel zal mensen afschrikken die je anders misschien zouden volgen.
  • Gebruik trefwoorden: Zoals bij alle sociale media moet u rekening houden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Voeg trefwoorden toe aan pinbeschrijvingen en -titels, borden en profielgebieden. Bekijk de Pinterest trends voor een idee van waar je kunt beginnen.
  • Gebruik een consistente merknaam: Als mensen iets leuks zien op Pinterest, gaan ze vaak op zoek naar het merk. Maar als ze je website of sociale-mediaprofielen niet kunnen vinden, is dat een verloren lead. Houd dingen consistent, zoals het gebruik van dezelfde avatar op alle merkprofielen.
  • Link terug naar je website: Elke pin op Pinterest verwijst naar een originele bron – in dit geval je website. Zorg ervoor dat je ook op je profiel een link hebt opgenomen om mensen aan te moedigen om door te klikken.
  • Claim je domein: Hiermee voeg je je profielinformatie en een volgknop toe aan alle Pins die afkomstig zijn van je website en kun je aangepaste analyses bekijken voor alle Pins die op deze manier zijn aangemaakt.
  • Gebruik Pinterest Analytics: Alle zakelijke accounts hebben toegang tot analytics. Met deze functie kun je zien welke Pins en borden populair zijn en welke zijn geflopt en daar veranderingen in aanbrengen.
  • Maak borden van hoge kwaliteit: Pinterest gebruikers bladeren graag door borden, dus blijf ze maken en stel je beste borden in als aanbevolen borden.

Succesvolle Pinterest marketing strategieën

Door gebruik te maken van de visuele aard van Pinterest en de unieke contentmarketingfuncties die het te bieden heeft, kun je je merkbekendheid vergroten en succes boeken. Laten we eens kijken naar de belangrijkste tactieken om je Pinterest marketing campagnes te laten floreren.

Genereer organisch verkeer met Pins van hoge kwaliteit

Bluehost heeft ook een Pinterest account.
Schermafbeelding

Een goede Pinterest strategie kan je helpen om organisch verkeer te genereren en gebruikers naar je zakelijke website te trekken.

De beste manier om dit te doen is om Pins van hoge kwaliteit te maken die je doelgroep aanspreken:

  • Maak nieuwe pins: Begin met het maken van originele Pins die betrekking hebben op je merk en services. Met de widget Opslaan kunnen jij en anderen direct Pins maken van afbeeldingen en producten op je website, en andere Pinterest widgets helpen je om je Pins en borden in te sluiten.
  • Geef prioriteit aan visuele kwaliteit: Op zo’n visueel platform is werk van hoge kwaliteit een must. Je kunt het beste getalenteerde grafisch ontwerpers, fotografen of kunstenaars inhuren. Maar als je budget dat niet toelaat, kun je grafische tools gebruiken om werk van professionele kwaliteit te maken.
  • Gebruik video Pins: Videomarketing zorgt voor veel engagement op elke website, dus upload aantrekkelijke GIF “s en video” s om wat beweging toe te voegen aan je profiel.
  • Gebruik rich pins: Rijke spelden, vergelijkbaar met de rijke resultaten van Google, synchroniseren automatisch informatie van je website met behulp van schema markup. Er zijn momenteel drie soorten: recept-, artikel- en productpins.
  • Optimaliseer Pinterest SEO: Verbeter de vindbaarheid van je Pins en profiel door de SEO richtlijnen in gedachten te houden in je Pin, bord en profiel titels en beschrijvingen met de juiste hashtags. Je kunt ook trefwoorden toevoegen aan alt-tekst en bestandsnamen van afbeeldingen.
  • Plan pins: Zorg voor consistentie terwijl je pagina fris en actief blijft door Pins te plannen zodat ze op specifieke tijden worden uitgebracht.
  • Feature blog posts en pagina “s: Producten zijn niet het enige dat je kunt plaatsen. Je kunt ook blogberichten of pagina” s op je website voorzien van een interessante visual of infographic.

Organiseer je profiel met boards

Organiseer je pins in borden.
Schermafbeelding

Als er één grote fout is die je kunt maken op Pinterest, dan is het wel dat je alleen maar Pins maakt en vergeet om borden te gebruiken.

Borden helpen je bij het organiseren en cureren van je pins, zowel de pins die je zelf maakt als de pins die zijn gemaakt door beïnvloeders. Behalve dat het je profiel minder rommelig maakt, kun je er ook aantrekkelijke collecties mee maken die aansluiten bij de interesses van je publiek. Stel featured boards in op je profiel om mensen door je content te laten scrollen.

Maak Pinterest-borden met trefwoorden of trends waarop je je wilt richten. Maak borden over je eigen producten en merk, maar ook algemene inspiratieborden.

Een kledingbedrijf kan bijvoorbeeld een bord “Herfstoutfitinspiratie” maken met links naar hun kledinglijnen voor de herfst.

Vermijd het maken van lege borden met weinig afbeeldingen, omdat dit er slecht uit kan zien op je profiel. Gebruik in plaats daarvan geheime boards om inhoud te verzamelen totdat je klaar bent om een goed samengesteld board aan het publiek te tonen.

Verkopen op Pinterest met productpins

Je kunt producten verkopen via Pinterest door productpins te maken.
Schermafbeelding

Pinterest biedt mogelijkheden om je producten te verkopen met behulp van speciale productpins en winkelcatalogi.

In plaats van rechtstreeks via Pinterest te verkopen, integreert Pinterest met platforms van derden of je eigen website. Dat betekent dat je producten aan gebruikers worden getoond, maar dat de verkoop elders plaatsvindt en Pinterest geen verwerkingskosten in rekening brengt. Het is gratis.

Er zijn drie manieren om te verkopen op Pinterest:

Als je hiervoor in aanmerking komt, kun je je ook aanmelden voor het Verified Merchant Program. Dit biedt verschillende voordelen, zoals het organisch laten verschijnen van je producten bij bepaalde gebruikers. Je moet voldoen aan de richtlijnen van Pinterest om hiervoor in aanmerking te komen.

Tot slot kun je de Pinterest tag installeren om bij te houden hoe goed je productpins conversies genereren op je website.

Adverteren op Pinterest

Je kunt op Pinterest adverteren met Promoted Pins.
Schermafbeelding

Als je wilt dat je Pins en producten door een groter publiek worden gezien, kun je adverteren op Pinterest. Hiervoor moet je kiezen welk doel je wilt bereiken, zoals het stimuleren van offline verkoop of het vergroten van de bekendheid, en je budget instellen.

Je kiest ook wie je wilt targeten met je advertenties, waarbij je ze selecteert op basis van factoren zoals hun interesses of specifieke zoektermen. Om meer gebruikers te bereiken, richt je je op gebruikers met dezelfde interesses als je primaire doelgroep.

Je kunt kiezen uit verschillende soorten Pinterest-advertenties:

  • Standaard: Eenvoudige, standaard bannerafbeelding om je merk te laten zien.
  • Video: Boeiende video om extra aandacht te trekken.
  • Idee: Multimediaal formaat met meerdere pagina’s dat teruglinkt naar je website.
  • Carrousel: Meerdere afbeeldingen waar gebruikers doorheen kunnen vegen.
  • Collectie: Collectie van producten die zowel afbeeldingen als video toestaan.
  • Winkelen: Product Pins omgezet in advertenties.
  • Showcase: Multimedia-indeling met meerdere veegbare kaarten en ondersteuning voor video.
  • Quiz: Bevat maximaal drie vragen en biedt aangepaste resultatenpagina’s.

Bekijk na afloop van je campagne de diepgaande analyses om te zien hoe effectief de campagne was.

Pinterest claimt twee keer zoveel rendement op advertentie-uitgaven te bieden als andere sociale mediaplatforms voor retailmerken, dus het is een goede investering als je publiek deze website gebruikt.

Bekijk voordat je begint de best practices voor advertenties op Pinterest om een idee te krijgen hoe je het meeste uit je geld kunt halen.

Ga de dialoog aan met anderen

Pins opslaan op je eigen borden is eenvoudig.
Schermafbeelding

Pinterest heeft een sterke gemeenschap en door vrienden te maken kun je ver komen. Ga op een natuurlijke manier om met het werk van anderen om interesse te wekken voor jouw inspanningen.

Hier zijn enkele opties:

  • Repin en delen: Repin inhoud van andere gebruikers naast het plaatsen van je eigen Pins. Overdrijf echter niet en maak je prikborden niet vol met inhoud van derden.
  • Reageer en geef commentaar: Reageer op de pins van anderen en laat vriendelijke, oprechte opmerkingen achter.
  • Volg makers: Volg andere makers in de community, vooral degenen in jouw niche of gerelateerde velden. Misschien volgen ze je wel terug, waardoor je bereik nog iets groter wordt.
  • Reageer op berichten: Als je aandacht krijgt via opmerkingen en rechtstreekse berichten, reageer dan onmiddellijk. Door in gesprek te gaan met je volgers bouw je vertrouwen en loyaliteit op.
  • Word lid van groepsboards: Overweeg samen te werken met anderen om inhoud te verzamelen die aansluit bij je merk.

Gebruikers in de gaten houden

Op Pinterest is het gemakkelijk om je doelgroep in de gaten te houden en hun huidige interesses en toptrends te zien.

Naast het bekijken van Pinterest’s Explore pagina, kun je ook de borden en repins van je volgers bekijken. Dit kan je een goed idee geven van hun gerelateerde interesses.

Je kunt ook de profielen van je concurrenten opsporen. Vergelijk jouw profielinstelling met die van hen en let op of zij inhoud van hogere kwaliteit lijken te plaatsen of meer volgers lijken te krijgen.

Tot slot kun je een van je borden selecteren en Meer ideeën bekijken om soortgelijke pins te vinden. Dit kan je een idee geven van gerelateerde trends en manieren om je focus uit te breiden.

Je kunt een bord verder uitwerken door meer ideeën te gebruiken.
Schermafbeelding

Gebruik de Pinterest analytics

Met de uitgebreide analytics op je zakelijke account kun je de prestaties van je Pins en Pinterest advertentiecampagnes bijhouden.

Zodra je bent overgestapt op een zakelijke account, zie je bovenaan het scherm een nieuwe keuzelijst Analytics.

Krijg toegang tot analyses binnen je zakelijke account.
Schermafbeelding

Hier kun je een overzicht van statistieken, publieksinzichten en conversies bekijken. Je kunt ook de toptrends op Pinterest bekijken, waaronder de trends waar je specifieke doelgroep zich mee bezig houdt.

Laatste gedachten: De complete gids voor Pinterest marketingstrategieën

Pinterest is een essentieel social media platform en een onschatbare bron van leads. Elk merk dat hoogwaardige visuele media maakt, kan hier een betrokken publiek vinden.

Met een Pinterest zakelijk account kun je je richten op de interesses van je klanten en inhoud op de markt brengen waar zij van houden. En de juiste digitale marketingstrategie brengt je merk naar geïnteresseerde gebruikers die klaar zijn om actie te ondernemen.

Als je klaar bent om het te proberen, biedt Bluehost WooCommerce hosting om je te helpen een e-commerce winkel op te zetten en te beginnen met marketing op Pinterest. De sociale media website integreert naadloos met WooCommerce, dus je kunt je Pinterest catalogus snel opzetten.

Pinterest marketing veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een persoonlijk en een zakelijk Pinterest account?

Zakelijke en persoonlijke Pinterest accounts werken op dezelfde manier. Toch biedt een zakelijk account toegang tot de Business Hub, waar je je analytics en advertenties kunt bijhouden.

Is Pinterest marketing gratis?

Het aanmaken van een bedrijfsaccount en het plaatsen van Pins om je bedrijf te promoten is gratis. Gepromote Pins op Pinterest kosten geld. Je kunt echter je eigen budget instellen en Pinterest zal je advertenties dienovereenkomstig verdelen.

Is verkopen op Pinterest gratis?

Het is gratis om producten te verkopen op Pinterest. Het sociale mediaplatform neemt geen deel van de verkoop die je doet en brengt geen kosten in rekening.

Hoe maak ik betere pins?

De juiste pin hangt af van je doelgroep. Je kunt je dus het beste verdiepen in de categorieën waarin je de markt op wilt. Je moet ook afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruiken, een SEO-vriendelijke titel en beschrijving opnemen en aantrekkelijke en interessante Pinterest borden maken.

Hoe word ik een Verified Merchant op Pinterest?

Meld je aan voor het Verified Merchant Program als je aan de voorwaarden voldoet: woon in een van de in aanmerking komende landen, heb een account en een zakelijke website van een bepaalde leeftijd en voldoe aan de richtlijnen voor verkopers. Deze omvatten het hebben van een duidelijk verzend- en retourbeleid, het invullen van een “Over ons”-pagina en het niet hebben van onoriginele of onafgemaakte website-inhoud.

Kan ik op Pinterest verkopen met WooCommerce?

Je kunt op Pinterest verkopen als je een WooCommerce website hebt. Pinterest Shopping kan producten weergeven van platforms van derden, waaronder WooCommerce.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops