Amazon is het meest bezochte e-commerce platform in de Verenigde Staten, met alleen al in april 2023 2,2 miljard bezoeken.
Als je wilt beginnen met het online verkopen van producten, is Amazon een voor de hand liggende keuze. Maar Fulfillment by Amazon (FBA) en de voordelen voor verkopers van derden maken verkopen via Amazon zeer concurrerend.
De grote concurrentie van het platform kan je doen nadenken over andere manieren om online te verkopen – inclusief op je eigen website. Beide opties hebben hun voor- en nadelen, dus het maken van een weloverwogen beslissing is van vitaal belang voor eCommerce succes.
Vraag je je af of verkopen op Amazon de moeite waard is? Dan is deze gids iets voor jou.
Is verkopen op Amazon de moeite waard?
Amazon is een e-commerce platform dat favoriet is bij kopers en verkopers over de hele wereld. Het enorme klantenbestand van het platform en functies zoals Amazon FBA maken het aantrekkelijk voor mensen die online willen verkopen.
Maar ondanks de populariteit is het bedrijfsmodel van Amazon voor sommige bedrijven geschikter dan voor andere. Je moet de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen om te bepalen of het de moeite waard is om op Amazon te verkopen.
Voordelen
Met Amazon kun je je bedrijf naadloos online zetten door verschillende voordelen te bieden:
Het verhoogt je zichtbaarheid
Amazon heeft een gevestigd klantenbestand van miljarden die vertrouwen hebben in het merk. Als je je niet te veel op marketing wilt richten, kun je nog steeds profiteren van het grote klantenbestand van Amazon en mogelijk je bereik vergroten, zelfs als je een beginner bent.
61% van de Amerikaanse consumenten begint hun zoektocht naar een product op Amazon, in tegenstelling tot andere populaire platforms zoals eBay en Walmart. De populariteit van Amazon geeft je bedrijf meer exposure, waardoor je meer kans hebt om je doelgroep te bereiken.
Bovendien geeft Amazon producten weer op basis van relevantie in plaats van populariteit. Dit kan ervoor zorgen dat je producten beter zichtbaar zijn bij relevante zoekopdrachten, zelfs als ze nieuw zijn.
Amazon FBA handelt de logistiek af
Als je voor het eerst online verkoopt, kan het overweldigend zijn om met meer dan alleen productverkoop bezig te zijn. Amazon biedt een uitbestedingsdienst genaamd Fulfillment by Amazon (FBA) om nieuwe verkopers te helpen hun e-commerce activiteiten te stroomlijnen.
Met Amazon FBA kun je voorraadbeheer, verpakking, verzending en zelfs klantenondersteuning uitbesteden via de fulfillment centers van Amazon.
Door een Amazon FBA-verkoper te worden, kun je je richten op het nemen van betere zakelijke beslissingen terwijl je je winkel online zet met minimale risico’s.
Het verbetert je geloofwaardigheid
Positieve beoordelingen zijn essentieel voor het opbouwen van een geloofwaardig merk. Bovendien lezen online shoppers meestal klantbeoordelingen voordat ze producten kopen op e-commerceplatforms.
Als je je merk geloofwaardig wilt maken maar niet weet hoe, dan is Amazon een geweldig platform om mee te beginnen. Volgens een rapport van Feedvisor bekijkt 75% van de consumenten productbeoordelingen en prijzen op Amazon.
Het platform geeft ook alle productbeoordelingen weer, waardoor klanten soortgelijke artikelen gemakkelijk kunnen vergelijken.
Hoewel er een aantal voordelen zijn die het verkopen op Amazon de moeite waard maken, zijn er ook een aantal nadelen.
Nadelen
Hier zijn enkele nadelen van verkopen op Amazon die je moet overwegen voordat je een beslissing neemt:
Uw bedrijf zal niet op uw voorwaarden werken
Als merkontwikkeling een belangrijk onderdeel is van je digitale marketingstrategie, dan is het maken van een Amazon winkel misschien niets voor jou.
Zelfs als je eigenaar bent van de producten die je op Amazon verkoopt, heeft de marktplaats verschillende richtlijnen en beperkingen om de integriteit te behouden.
Je kunt bijvoorbeeld niet rechtstreeks contact opnemen met klanten en kunt alleen de kopers-verkopers berichtenservice van Amazon gebruiken. Ook kan Amazon geld inhouden als ze frauduleuze of illegale activiteiten ontdekken.
Amazon neemt ook een deel van je omzet, afhankelijk van je verkoopplan. Dit is misschien niet voor alle bedrijven haalbaar.
Als je op Amazon wilt verkopen, lees dan goed het verkopersbeleid en ga alleen verder als je je aan de regels kunt houden.
Hoge retour- en vervangingspercentages
Hoewel retourzendingen en vervangingen deel uitmaken van online verkopen, werken ze misschien niet voor alle soorten bedrijven. Retourzendingen zullen je verliezen alleen maar vergroten als je handelt in aangepaste of op bestelling gemaakte producten.
Amazon is klantgericht en heeft een handig retour- en vervangingsbeleid.
Kopers maken geen kosten voor het retourneren van producten. In plaats daarvan brengt Amazon de kosten van verzending en vervanging in rekening bij verkopers, zelfs als het retourneren de schuld van de klant was.
Als je bedrijf zich niet te veel retourzendingen kan veroorloven, dan werkt het beleid van Amazon misschien niet in je voordeel.
Verkopen op Amazon brengt hoge kosten met zich mee
Een van de belangrijkste factoren bij het bepalen of het de moeite waard is om op Amazon te verkopen, zijn de kosten. Afhankelijk van je verkoopplan heeft het platform verschillende kosten, zoals:
- Verwijzingskosten
- Amazon FBA vergoedingen
- Opslagkosten
Deze kosten kunnen oplopen tot 50% van je Amazon verkoopopbrengsten per maand.
Deze hoge kosten zijn een groot nadeel van het hebben van een Amazon bedrijf – vooral wanneer andere methoden, zoals verkopen op je eigen website, minder kosten.
Hoewel het beleid van het platform misschien rigide is, is het de moeite waard om op Amazon te verkopen als je nieuw bent in de e-commerce.
Maar zelfs als het je uiteindelijke doel is om je eigen website te bouwen en een volwaardig e-commerce bedrijf te runnen, kan Amazon je helpen om de nodige inkomsten te genereren als je een winstgevend verkopersaccount onderhoudt.
Hoe word je een winstgevende Amazon-verkoper
- Producten verkopen waar veel vraag naar is
- Optimaliseer je productvermeldingen
- Gebruik afbeeldingen en wees beschrijvend
- Prijs je producten goed
- Zorg voor productkwaliteit
- Reageer op feedback en vragen
Amazon heeft 9,7 miljoen geregistreerde verkopers. Dit maakt de marktplaats zeer concurrerend, gezien het gebruiksgemak en de voordelen voor verkopers.
Hoewel het eenvoudig is om een Amazon-verkoper te worden, heb je een effectieve online marketingstrategie nodig om je producten te onderscheiden van concurrenten en een winstgevende online business te runnen.
Hier zijn enkele best practices om een succesvolle Amazon-verkoper te worden.
1. Verkoop producten waar veel vraag naar is
Het kan verleidelijk zijn om al je producten op Amazon te zetten, maar het zal ook resulteren in hoge opslag- en fulfillmentkosten.
Vermeld in plaats daarvan alleen producten waar veel vraag naar is. Dit zal je helpen verkopen te genereren terwijl je de kosten minimaliseert.
Je kunt productonderzoek doen door de productgegevens op Amazon bij te houden of door extensies van derden te gebruiken, zoals SellerApp.
2. Optimaliseer je productvermeldingen
Het zoekalgoritme van Amazon is ontworpen om de meest relevante producten voor een bepaald trefwoord te tonen. Om ervoor te zorgen dat je product bovenaan de zoekresultaten komt te staan, moet je je Amazon listings optimaliseren voor relevante zoekwoorden.
Het is echter niet genoeg om je productvermeldingen te optimaliseren voor algemene zoekopdrachten. Je moet ook specifieke criteria opnemen, zoals leeftijd, seizoenen of feestdagen.
Stel bijvoorbeeld dat je een horloge verkoopt. Je product kan ook verschijnen als gebruikers zoeken naar “kerstcadeaus” als je vergelijkbare trefwoorden gebruikt in de productomschrijving.
3. Gebruik afbeeldingen en wees beschrijvend
Online shoppers zoeken naar afbeeldingen en beschrijvingen om een product beter te begrijpen voordat ze het kopen. Je kunt afbeeldingen en levendige beschrijvingen gebruiken om de productkenmerken te laten zien en het product te onderscheiden van soortgelijke aanbiedingen.
Zorg ervoor dat je originele afbeeldingen van hoge kwaliteit toevoegt en wees zo beschrijvend mogelijk om de aandacht van de koper te trekken.
4. Prijs je producten goed
Je prijs bepaalt je verkoop en omzet op Amazon. Als de prijs van je product te hoog is, zal het niet genoeg verkopen genereren. Maar als de prijs te laag is, maak je niet veel winst.
Om succesvol te zijn op Amazon moet je een balans vinden tussen winstmarges en verkoop terwijl je ook de kwaliteit van het product moet garanderen. Meestal streven Amazon verkopers naar een winst van een derde van de totale productprijs.
5. Productkwaliteit garanderen
Amazon zorgt voor de orderverwerking als je geregistreerd staat als een Amazon FBA-bedrijf. Maar de productkwaliteit hangt van jou af.
Een product van hoge kwaliteit zorgt voor betere beoordelingen, recensies en aanbevelingen. Dit helpt je op te vallen, waardoor je meer verkoopt en meer winst maakt.
6. Feedback en vragen beantwoorden
Je kunt direct communiceren met klanten op Amazon door te reageren op feedback en vragen.
Door te reageren kun je twijfels van klanten wegnemen en vertrouwen in je merk opbouwen. Door te reageren kun je ook een positief imago opbouwen, wat uiteindelijk leidt tot meer verkoop.
Hoewel het de moeite waard is om op Amazon te verkopen, wil je misschien ook andere opties onderzoeken, zoals het maken van een website. Lees verder om te beslissen of verkopen op je eigen website geschikt is voor jouw bedrijf.
Moet je op je eigen website verkopen?
Amazon is een geweldig platform om te beginnen met online verkoop. Maar net als veel andere ondernemers wil je misschien je eigen e-commerce website maken.
Een onafhankelijke website heeft veel voordelen voor online bedrijven.
Dit is wat je moet weten voordat je ervoor kiest om via je eigen website te verkopen:
Voordelen
Hier zijn de belangrijkste voordelen van een eigen bedrijfswebsite:
Mensen zullen je merk kennen
Als je op de Amazon marktplaats verkoopt, staat je product tussen veel vergelijkbare producten. Klanten die via deze lijsten kopen, zijn misschien dol op je product, maar kennen je niet als merk. Maar als je verkoopt via een speciale bedrijfswebsite, zal je naamsbekendheid groeien.
Je hebt volledige controle over je bedrijf
Ook al is het de moeite waard om op Amazon te verkopen, verkopen via je eigen website geeft je meer controle over je bedrijf. Anders dan op Amazon kun je je eigen bedrijfsprocessen creëren, richtlijnen opstellen en op je eigen voorwaarden contact leggen met klanten.
Er is weinig concurrentie
Amazon heeft miljoenen verkopers, voornamelijk kleine en middelgrote bedrijven. Dit maakt het een zeer concurrerend platform, vooral voor nieuwe verkopers.
Een e-commerce website bestaat echter alleen uit uw merk. Kopers bezoeken uw website alleen voor uw merk en zijn misschien bereid om meer van uw producten te ontdekken.
De kosten zijn flexibeler
Verkopen via je eigen website brengt verschillende kosten met zich mee, zoals websiteontwerp, hosting en marketing. Maar deze kosten zijn flexibeler omdat je ze kunt toewijzen afhankelijk van de unieke behoeften van je bedrijf.
Bovendien kunnen sommige grote kosten (zoals webhosting en ontwerp) worden beheerd door betrouwbare webhosts.
Bluehost heeft een voordelig shared hostingpakket dat speciaal is ontworpen voor eigenaren van online winkels.
Als bedrijfseigenaar geeft het verkopen via je eigen website je meer onafhankelijkheid. Maar het brengt ook uitdagingen met zich mee die je moet begrijpen voordat je een e-commerce website bouwt:
Nadelen
Hier zijn enkele nadelen die je moet overwegen voordat je op je eigen website gaat verkopen:
Het brengt meer risico met zich mee
Verkopen via je website vergt een aanzienlijke investering om bedrijfsactiviteiten zoals inventaris, logistiek en klantenservice te beheren. Dit is misschien niet haalbaar als je een startende of kleine onderneming met een beperkt budget runt.
De enorme investeringen kunnen riskant zijn voor bedrijven zonder financiële back-up.
Marketing is een must
Een van de grootste nadelen van het verkopen via je eigen website is het ontbreken van een vooraf gevestigd klantenbestand. Je moet de zichtbaarheid van je merk opbouwen door middel van marketingstrategieën zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), sociale media en adverteren via pay-per-click (PPC).
Je concurreert ook met grote bedrijven voor zichtbaarheid, dus je marketingstrategie moet robuust zijn en overeenkomen met die van hen.
Maar ook al is het de moeite waard om op Amazon te verkopen, een onafhankelijke website helpt je om een herkenbaar merk neer te zetten.
Toch moet je een strategie ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je e-commerce website winstgevend is.
Hoe onderhoud je een winstgevende e-commerce website?
In 2023 zijn er ongeveer 24 miljoen e-commerce websites online. Het succespercentage van nieuwe online bedrijven is echter minder dan 20%.
Als je een succesvol e-commercebedrijf wilt runnen, zijn hier enkele best practices die je moet volgen:
Website SEO verbeteren
Als je meer wilt verkopen, is een hoge positie in de zoekresultaten cruciaal. Enkele SEO-fundamenten zijn het gebruik van relevante zoekwoorden en backlinks op uw website. Dit kan uiteindelijk uw positie in relevante zoekresultaten verbeteren.
Ook al zijn er andere vormen van marketing, SEO zorgt voor organisch verkeer en werkt voor je succes op de lange termijn. Volgens HubSpot staat SEO in de top vijf van marketingtrends die het hoogste rendement op investering (ROI) genereren in 2023.
Hier is een checklist om ervoor te zorgen dat je e-commerce website goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines:
Het aankoopproces vereenvoudigen
Klanten winkelen graag op websites die een eenvoudige en probleemloze winkelervaring bieden. Stappen zoals het aanmaken van een account kunnen het proces verlengen en potentiële klanten wegjagen.
Een snel en eenvoudig aankoopproces kan je helpen om meer verkopen te genereren op je e-commerce website.
Bied incentives voor winkelen op je website
Incentives werken goed als je op meerdere platforms verkoopt, maar meer klanten rechtstreeks op je website wilt laten kopen. Terwijl je producten op andere e-commerce platforms toont, kun je website-exclusieve kortingen, freebies en couponcodes aanbieden.
Dit kan je helpen de verkoop op je website te verhogen terwijl je productbekendheid opbouwt via andere platforms.
Gebruik strategieën om klanten te behouden
Je kunt verschillende strategieën gebruiken om kopers te behouden en een loyaal klantenbestand op te bouwen. Je kunt bijvoorbeeld een beloningsprogramma aanbieden voor klanten die meerdere keren bij jouw bedrijf winkelen.
Je kunt ook exclusieve promotieaanbiedingen sturen naar kopers die zich aanmelden op je website. Uiteindelijk moet het je doel zijn om klanten aan te moedigen direct vanaf je website te winkelen en elke maand voorspelbare inkomsten te genereren.
Het leveringsproces optimaliseren
Hoewel je producten een belangrijk onderdeel van je bedrijf zijn, is het leveringsproces net zo belangrijk. Volgens ShipStation zegt bijna 78% van de consumenten dat ze misschien niet bij een merk zullen kopen na een slechte bezorgervaring.
Om een goede bezorgervaring te creëren, moet je je producten goed verpakken voor maximale veiligheid onder alle omstandigheden. Bied ook meerdere verzendopties aan en besteed de bezorging alleen uit aan vertrouwde partners.
Verkopen op je eigen website helpt je om een online bedrijf te runnen op jouw voorwaarden. Het is echter de moeite waard om op Amazon te verkopen als je net begint en niet de middelen hebt om een volwaardig bedrijf te runnen.
Als beide opties haalbaar lijken, is hier een snelle vergelijking om je te helpen beslissen:
Hoe te kiezen tussen verkopen op Amazon en je eigen website
Het kiezen van het juiste platform voor een online bedrijf hangt af van je doelen, eisen en budget. Deze factoren zullen je helpen beslissen of het de moeite waard is om op Amazon of op je eigen website te verkopen:
- Zakelijke doelen: Wat zijn je zakelijke doelen? Als je producten wilt verkopen en inkomsten wilt genereren, dan is verkopen op Amazon een goede keuze.
Maar als je een onafhankelijk merk wilt opbouwen, is verkopen via je eigen website een betere optie.
- Winst: Bereken alle kosten van Amazon versus je eigen website. Als de totale kosten voor het verkopen via je website lager zijn dan verkopen via Amazon, dan is het misschien beter om je eigen e-commerce website op te zetten.
- Producttypes: Bepaalde producten kun je beter op een onafhankelijke website verkopen dan via een online marktplaats zoals Amazon.
Op maat gemaakte kunstwerken kunnen bijvoorbeeld niet in grote hoeveelheden worden gemaakt en opgeslagen. Het is dus beter om ze op je eigen e-commerce website te verkopen.
Maar massaproducten zijn misschien beter geschikt voor Amazon.
Laatste gedachten: Is verkopen op Amazon de moeite waard? Verkopen op Amazon vs. je eigen site
Online verkopen is een grote stap voor elk bedrijf. Daarom moet je de voor- en nadelen van het verkopen op Amazon versus je eigen website zorgvuldig overwegen voordat je het beste platform kiest voor jouw online bedrijf.
Maar je kunt het beste van twee werelden krijgen door zowel op je website als op de Amazon marktplaats te verkopen. Zo kun je een betrouwbare inkomstenbron opbouwen via Amazon en tegelijkertijd je merk opbouwen.
De WooCommerce hostingpakketten van Bluehost kunnen je helpen om een online winkel te bouwen terwijl je ook verkoopt op de beste online marktplaatsen.
Klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Kijk dan eens naar WooCommerce hosting van Bluehost.
Veelgestelde vragen over verkopen op Amazon vs. je eigen website
Amazon is een uitstekend platform om online producten te verkopen en inkomsten te genereren. Het biedt verschillende voordelen, zoals orderverwerking en een wereldwijd klantenbestand. Maar het platform heeft ook veel kosten, die een aanzienlijk deel van je inkomsten kunnen opslokken.
Uiteindelijk zullen de eisen en doelen van je bedrijf bepalen of verkopen op Amazon de moeite waard voor je is.
Nee, je hebt geen aparte website nodig om op Amazon te verkopen. Je kunt je eigen winkelpui maken via Amazon Seller Central zodra je je registreert op het platform. Met Seller Central kun je bedrijfstaken zoals inventaris, productvermeldingen en prijzen beheren.
Ja. Amazon weerhoudt je er niet van om op andere platforms te verkopen, inclusief je eigen website. Merk op dat als je je aanmeldt voor FBA, de magazijnen van Amazon je voorraad vasthouden. Dit betekent dat je het niet op andere platforms kunt verkopen.
FBA is de orderverwerkingsservice van Amazon voor verkopers. Eerst moet je je aanmelden voor Amazon FBA en productlijsten maken. Amazon vervoert vervolgens de voorraad voor deze producten naar een van zijn fulfillment centra.
Je kunt producten vermelden, prijzen instellen en orders accepteren zoals gewoonlijk via je verkoperspagina. Amazon verpakt en verzendt deze bestellingen op basis van de voorraad. Het platform brengt ook opslag- en verzendkosten in rekening, afhankelijk van het aantal verkopen.