In het steeds veranderende landschap van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is er altijd één constante factor geweest. Inhoud en hoe belangrijk die is. Onder de factoren die uw positie op de pagina met zoekresultaten beïnvloeden, kan de rol van verse inhoud niet genoeg worden benadrukt. In deze blogpost duik ik in het belang van het regelmatig verversen van je content en hoe je dit onderdeel kunt maken van je routine.

Zoekmachines geven de voorkeur aan verse inhoud

Zoekmachines, zoals Google, gebruiken complexe algoritmes om gebruikers de meest relevante en actuele informatie te bieden. Om dit te bereiken, gebruiken ze crawlers die regelmatig websites bezoeken om ervoor te zorgen dat hun inhoud actueel is en de laatste ontwikkelingen weergeeft. En ja, deze crawlers bezoeken ook jouw website.

Websites die consequent verse en relevante inhoud produceren, geven zoekmachines het signaal dat ze actief zijn en actuele informatie bieden. Dit vertelt Google dat dit een beter resultaat is om aan hun gebruikers te tonen dan vergelijkbare websites die hun inhoud al een tijdje niet hebben bijgewerkt. Zoekalgoritmen geven vaak de voorkeur aan recent bijgewerkte inhoud, waardoor websites die hun inhoud regelmatig verversen een voorsprong hebben in de zoekresultaten.

Gebruikerservaring is de sleutel

Waarom geven zoekmachines de voorkeur aan verse inhoud boven inhoud die al een tijdje niet is veranderd? Als de inhoud goed is om mee te beginnen, moet je die dan af en toe veranderen om zoekmachines een plezier te doen? Ja en nee.

Het is goed om te weten dat zoekmachines altijd hun gebruikers in gedachten hebben. En gebruikers moeten zien dat uw website (en bedrijf) actief is en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in uw vakgebied. Regelmatige updates laten zien dat u betrokken bent bij het leveren van actuele informatie aan gebruikers en het moedigt hen aan om terug te keren naar uw site voor de nieuwste inzichten. Zo komen ze regelmatig terug en wordt ook uw relatie met uw doelgroep versterkt.

Natuurlijk hoef je prima content niet zomaar te veranderen. Maar het is goed om je bestaande inhoud af en toe te bekijken om te zien of deze een update kan gebruiken. Het moet relevant en fris blijven voor de bezoekers van je site. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig nieuwe inhoud plaatst om mensen te laten zien dat je actief bent en op de hoogte van het laatste nieuws. Word hun deskundige vriend op wie ze een beroep kunnen doen wanneer ze iets willen weten over uw product of diensten.

Dit alles maakt je de go-to website voor je publiek, maar het helpt je ook met je SEO. Hoe meer mensen terugkeren naar je website, hoe hoger je bezoekersaantallen worden. En hoe nuttiger je inhoud is, hoe lager je bounce rates worden. Dit alles laat zoekmachines zien dat je een goed resultaat bent, wat betekent dat ze je vaker zullen tonen in de zoekresultaten. Zo komt u ook in contact met nieuwe mensen.

Autoriteit en deskundigheid vestigen

Een meer recente ontwikkeling is Google’s focus op E-E-A-T, wat staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Tegenwoordig kijkt het algoritme naar deze factoren om de relevantie van websites te beoordelen. Want zoekmachines willen hun gebruikers gezaghebbende en betrouwbare inhoud bieden.

Het consistent produceren van nieuwe inhoud van hoge kwaliteit helpt uw website te vestigen als een gezaghebbende bron binnen uw vakgebied. Zo groeit uw kennisbasis en daarmee uw expertise. Bovendien versterkt verse inhoud de betrouwbaarheid van je website en bedrijf. Of het nu gaat om het bijwerken van bestaande inhoud om de laatste veranderingen weer te geven of om het creëren van nieuwe inhoud voor een recente ontwikkeling in uw vakgebied.

5 tips om verse inhoud te creëren

1. Werk uw hoeksteenartikelen bij

Elke website heeft een paar pagina’s of artikelen die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Als je niet zeker weet welke dat zijn, stel jezelf dan de volgende vraag: welke pagina’s zijn gericht op de termen waarop je gevonden wilt worden? Deze pagina’s/artikelen zouden de beste op je website moeten zijn en moeten regelmatig worden gecontroleerd en bijgewerkt.

Dit betekent dat je ze af en toe moet controleren om te zien wat je eraan kunt toevoegen, wat je eraf kunt halen en hoe je ze verder kunt optimaliseren om ervoor te zorgen dat ze relevant zijn voor je gebruikers. Een tip van een expert is om zelf te zoeken op het trefwoord en te zien welke pagina’s er verschijnen, wat anderen over dit onderwerp schrijven en wat het laatste nieuws is op dit gebied. Zorg ervoor dat jouw pagina goed en informatief genoeg is om daar ook te verschijnen.

2. Evalueer en vernieuw je andere inhoud

Afhankelijk van de grootte (en geschiedenis) van je website heb je misschien een beetje inhoud of juist heel veel. In ieder geval is het goed om een overzicht te maken van je content en deze te prioriteren. Duik in de cijfers om erachter te komen welke pagina’s het beste presteren en welke ondermaats presteren. Dit zal je helpen om een lijst te maken met content waar je als eerste aan moet werken en van daaruit verder te gaan.

Dit is geen taak die je in één dag kunt afronden (tenzij je maar één of twee pagina “s hebt, in dat geval zou ik aanraden om nieuwe inhoud te produceren). Bekijk dus één pagina per keer en neem de tijd om deze goed te optimaliseren. Doe wat onderzoek naar welke ontwikkelingen interessant zouden kunnen zijn om op die pagina te vermelden en wat je publiek wil weten over dit onderwerp. Kijk ook op je website of er vergelijkbare pagina” s zijn en kijk of het zinvol is om ze samen te voegen. Dit kan kannibalisatie van zoekwoorden voorkomen en u helpen om hoog in de zoekresultaten te komen met de pagina die u wilt.

Een ander punt dat ik wil noemen is verouderde inhoud. Als je website al een tijdje bestaat, zal sommige inhoud na verloop van tijd minder relevant worden. Het is altijd goed om te controleren of iemand deze inhoud nog leest, maar als dat ook niet het geval is, zou ik overwegen om het te verwijderen. Zo houd je je content actueel en beheersbaar. Zorg er wel voor dat je controleert of het echt overbodig is voordat je het verwijdert. En als je besluit de pagina helemaal te verwijderen, zorg er dan voor dat je een goede redirect gebruikt.

3. Maak een inhoudskalender

Een goede manier om je content fris te houden is door een contentkalender bij te houden. In wezen is dit een kalender waarin je alle content plant waar je de komende periode (weken, maanden of jaar) aan gaat werken. Dit helpt je om consistent nieuwe content te plaatsen en bestaande content in te plannen die opgefrist moet worden. Het is ook handig als je met meerdere auteurs werkt, want zo heeft iedereen een overzicht van wat er wanneer gedaan gaat worden.

Het kan zo eenvoudig zijn als het maken van een Excel-sheet, maar ik zou aanraden om een professioneler platform te gebruiken dat gericht is op contentplanning. Deze worden vaak geleverd met een geweldig kalenderoverzicht en helpen je overzicht te houden door gebruik te maken van categorisatie en het toewijzen van taken aan mensen. Een paar voorbeelden die je kunt bekijken zijn Trello, MeisterTask en Monday.

4. Onderzoek waarover je moet schrijven

Als je een overzicht hebt gemaakt voor je contentkalender, is het tijd om uit te zoeken waarover je wilt schrijven. Want je wilt dat je content fris is, maar ook relevant voor je publiek. Om erachter te komen wat interessante onderwerpen zijn, kun je het beste wat tijd investeren in zoekwoordenonderzoek. Dit helpt je om de zoekwoorden te vinden die je publiek gebruikt en hen naar je website te krijgen.

Als je besluit om over een onderwerp te schrijven, is het altijd belangrijk om een uniek standpunt in te nemen. Als je hetzelfde schrijft als wat er al is, kom je niet bovenaan de zoekresultaten. Jouw visie en expertise maken je inhoud uniek en “vers”. Wees origineel in je schrijven en gebruik je eigen tone of voice. Wil je informeel of humoristisch overkomen of wil je een professionele toon aanhouden? Wees consistent in je content om ervoor te zorgen dat je overal op je website betrouwbaar overkomt.

5. Omarm AI, maar doe het goed

Het is je misschien opgevallen dat er de laatste tijd veel commotie is rondom AI. Het afgelopen jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van AI en daarmee ook veel AI-tools. Wat zowel geweldig als gevaarlijk is voor ons contentmakers. Tools zoals ChatGPT maken het makkelijk om binnen een paar seconden nieuwe inhoud te creëren. Als je de juiste aanwijzingen gebruikt, kun je deze tools gebruiken om geweldige content of nieuwe ideeën voor content te creëren of om onderzoek voor je te doen. Het nadeel is echter dat het ook heel verleidelijk is om deze inhoud op je website te plakken en er dan mee te stoppen. Dat zal geen indruk maken op je publiek (noch op de zoekmachines).

De truc is om deze hulpmiddelen bewust te gebruiken. Gebruik ze om een ruwe eerste opzet van je blogbericht te maken, gebruik ze om een lijst met onderwerpen te genereren om over te schrijven of gebruik ze om interessante feiten te verzamelen. Maar doe altijd zelf de eindredactie. Controleer de feiten die worden genoemd, verander de toon zodat die overeenkomt met die van jezelf en pas de tekst aan zodat die overeenkomt met het doel dat je voor ogen hebt. Wees altijd de laatste stap bij het gebruik van AI-gegenereerde content om er zeker van te zijn dat het origineel en goed is.

Tot slot

In de wereld van SEO, waar algoritmes voortdurend worden verfijnd en het gedrag van gebruikers evolueert, kan het belang van verse inhoud niet genoeg worden benadrukt. Het regelmatig bijwerken van je website met relevante en waardevolle informatie is niet alleen goed voor zoekmachines, maar zorgt ook voor een positieve ervaring voor je publiek. U kunt dit doen door bestaande inhoud te vernieuwen of nieuwe inhoud te creëren op basis van nieuwe ontwikkelingen in uw vakgebied. Als je nieuwe inhoud creëert, zorg er dan voor dat je onderzoekt waarover je publiek wil lezen en let op hoe je AI gebruikt bij het creëren van inhoud. Maak tot slot een contentkalender om het werken aan content onderdeel te maken van je routine.

Door de kracht van verse inhoud te omarmen, positioneert u uw website en uzelf als expert en geweldige online bron. Dit zal je rankings en succes op lange termijn in het competitieve online landschap verbeteren.

  • Camille werkt als content specialist bij Yoast, het bedrijf achter de bekende Yoast SEO plugin voor WordPress. Ze schrijft inhoud die u helpt aan uw site te werken en SEO onder de knie te krijgen!

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops