Met meer dan twee miljard maandelijks actieve gebruikers is Instagram momenteel het op drie na populairste sociale netwerkplatform ter wereld. De populariteit maakt het een aantrekkelijk platform voor slimme bedrijfseigenaren die hun verkoop willen stimuleren.

Volgens een rapport van HubSpot over Instagram-engagement uit 2023 maakt 79% van de bedrijven gebruik van de kracht van de shoppingtools van Instagram. Ook jij kunt deze tools gebruiken om online items te verkopen en je sociale media-aanwezigheid een boost te geven.

In deze stap-voor-stap handleiding leer je hoe je kunt verkopen op Instagram. We laten je zien hoe je een Instagram-bedrijfsaccount aanmaakt en Instagram Shopping instelt voor je kleine bedrijf.

Laten we erin duiken.

Voordelen van verkopen op Instagram

Instagram is niet voor niets een van ’s werelds meest toonaangevende sociale mediaplatforms. Het biedt unieke winkelfuncties om je te helpen je verkoop- en marketingdoelen te bereiken.

Hier is een blik op de belangrijkste voordelen die je kunt genieten van verkopen op dit platform:

Merkbekendheid

Internetgebruikers spenderen gemiddeld 3,46 uur per dag op hun telefoon. Omdat Instagram een mobiel en zeer visueel platform is, krijgt het een groot deel van deze tijd.

Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, met Instagram kun je een wereldwijd publiek bereiken, waardoor je merk de zichtbaarheid krijgt die het nodig heeft om succesvol te zijn.

Gericht adverteren

In plaats van je advertenties weer te geven aan het grote publiek, kun je je met Instagram richten op je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je advertenties worden gezien door mensen die eerder geneigd zijn om te kopen wat je verkoopt.

Je kunt gerichte advertenties maken op basis van specifieke criteria zoals leeftijd, geslacht, locatie, gedrag en interesses. Dit leidt tot hogere conversieratio’s en verhoogt je return on investment (ROI).

Functies voor e-commerce

Met Instagram-winkels kunnen bedrijven hun merkverhaal vertellen en productontdekking stimuleren. Je kunt een winkel maken en productcatalogi en collecties toevoegen, allemaal binnen de Instagram-app.

Als Instagram Checkout is ingeschakeld, kunnen klanten direct op je bedrijfsprofiel winkelen zonder de app te verlaten. Dit gemak maakt online winkelen minder een karwei en meer een spannende ervaring.

Kosteneffectiviteit

Instagram is een gratis platform voor het delen van video “s en foto” s, dus je hoeft niets te betalen om producten of diensten te gaan verkopen. Als je echter Instagram Checkout inschakelt, moet je 5% per verzending betalen of een vast bedrag van $ 0,40 voor verzendingen van $ 8 of minder.

Dus in tegenstelling tot andere platforms die maandelijkse abonnementskosten in rekening brengen, kun je met Instagram besparen op opstartkosten, waardoor je een winstgevend e-commercebedrijf kunt runnen.

Hulpmiddel voor analyse

Met de ingebouwde analysetool van Instagram is het nog nooit zo eenvoudig geweest om je prestaties in de gaten te houden. Deze tool geeft je een overzicht van belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) zoals geschat bereik, impressies, betrokken accounts en profielactiviteit.

De inzichten die je uit deze tool haalt, zullen je helpen je publiek te begrijpen zodat je je marketingstrategie kunt optimaliseren voor meer conversies.

Vereisten om in aanmerking te komen voor Instagram-handel

Vereisten om in aanmerking te komen voor verkoop op Instagram.

Met minder toetredingsdrempels is Instagram commerce een uitstekende optie als je je online aanwezigheid wilt versterken en de verkoop wilt stimuleren. Je moet echter wel specifieke regels volgen voor het verkopen op Instagram.

Voldoe aan het beleid van Instagram

Instagram heeft beleidsregels die de activiteiten van gebruikers sturen om een veilige online community voor iedereen te creëren. Neem even de tijd om de Servicevoorwaarden en Communityrichtlijnen van Instagram door te nemen voordat je begint met verkopen op dit platform. Je moet alleen een Instagram-winkel openen als je het eens bent met dit beleid. Het schenden van een van deze beleidsregels kan ertoe leiden dat je account wordt uitgeschakeld.

Vertegenwoordig je bedrijf en domein

Instagram vereist dat je je winkel koppelt aan je website voor directe aankoop. Je zakelijke account moet de website vertegenwoordigen waarnaar je linkt. Om dit te bevestigen, vraagt Instagram je om het eigendom van de website te verifiëren. Hoewel domeinverificatie een proces is dat uit meerdere stappen bestaat, zou het goed moeten gaan als je toegang hebt tot het beheerpaneel van je website.

In een ondersteunde geografische regio zijn

Hoewel Instagram Shopping een innovatieve functie is, is deze niet in alle markten beschikbaar. Om toegang te krijgen tot deze functie, moet je Instagram-bedrijfsaccount zich in een van de meer dan 20 ondersteunde markten voor Instagram Shopping bevinden. Instagram Checkout is echter alleen beschikbaar voor bedrijven in de Verenigde Staten.

Betrouwbaarheid tonen

Om haar klanten en reputatie te beschermen, schakelt Instagram accounts uit die worden gebruikt voor frauduleuze activiteiten. Toon betrouwbaarheid door je beloften na te komen, kwaliteitsproducten te verkopen en een uitstekende klantenservice te bieden.

Zorg voor accurate informatie

Nauwkeurigheid kan je helpen authenticiteit op te bouwen. Het is een van de strategieën die je kunt gebruiken om betrouwbaarheid aan te tonen en de verkoop te stimuleren. Je kunt accurate informatie geven door ervoor te zorgen dat je productbeschrijvingen, video “s en foto” s de werkelijke staat van je producten weergeven.

Wat verkopen op Instagram

Dingen die je kunt verkopen op Instagram

Je kunt de meeste fysieke goederen verkopen op Instagram. Meta – het moederbedrijf van Instagram – geeft echter een goede handleiding over dingen die je niet op Instagram kunt verkopen, zoals alcohol en producten voor volwassenen.

Nu je alle regels kent voor het verkopen op Instagram, zijn hier enkele van de meest winstgevende items om te verkopen:

Telefoon accessoires

De wereldwijde populatie smartphonegebruikers wordt geschat op 4,6 miljard in 2023 en zal naar verwachting in 2028 de 5,1 miljard overschrijden. Dit maakt telefoonaccessoires tot een winstgevende nichemarkt. Telefoonhoesjes, selfie sticks, schermbeschermers en opladers zijn veelgevraagde accessoires om te verkopen op Instagram.

Kleding

Iedereen heeft kleren nodig, dus of je nu besluit om nieuwe of tweedehands kleren te verkopen, er is een constante vraag naar deze producten. Je kunt ervoor kiezen om sportkleding, pakken, blazers, sneakers en zelfs seizoenskleding zoals badpakken en vakantiejurken te verkopen.

Geschenken

Mensen kopen cadeaus bij speciale gelegenheden zoals verjaardagen, jubilea, Valentijnsdag, Vaderdag, Moederdag en Kerstmis. Er is een eindeloze lijst met cadeau-artikelen die je kunt verkopen zolang de producten die je kiest niet verboden of illegaal zijn. Populaire cadeaus zijn bloemen of merkartikelen zoals kaarten, t-shirts en waterflessen.

Accessoires voor fitness

Fitnessaccessoires die je kunt verkopen op Instagram.

Nu steeds meer mensen thuis fitnessen, blijft de vraag naar fitnessaccessoires stijgen. Van yogamatten tot weerstandsbanden en alles daartussenin, er is geen tekort aan accessoires om te verkopen aan fitnessenthousiastelingen.

Diensten

Diensten zijn een uitstekende manier om een terugkerende inkomstenstroom te creëren zonder voorraad aan te houden. In tegenstelling tot fysieke goederen hoef je niet op zoek te gaan naar leveranciers. Passie en expertise zijn alles wat je nodig hebt om te beginnen. Veelgevraagde diensten om te verkopen op Instagram zijn webdesign, advies en marketing.

Babyproducten

UNICEF onthult dat er in 2023 wereldwijd meer dan 134 miljoen baby’s worden geboren, waarvan 3,7 miljoen in de Verenigde Staten. Deze statistieken geven aan dat babyproducten altijd in trek zijn. Producten die je in deze niche kunt verkopen zijn onder andere speelgoed, luiers, kinderwagens en kleding.

Meubilair

Als mensen nieuwe huizen en kantoren betrekken of hun bestaande ruimtes renoveren, neemt de vraag naar nieuw meubilair toe. Bedden, banken, tafels en kasten zijn slechts een paar voorbeelden van winstgevende meubels om te verkopen op Instagram.

Keukenaccessoires

De keuken is een van de belangrijkste kamers in moderne huizen, waardoor keukenaccessoires erg gewild zijn. Populaire producten in deze niche zijn onder andere messen, tangen, snijplanken, maatbekers en gardes.

Biologische huidverzorgingsproducten

Biologische huidverzorgingsproducten bevatten natuurlijke ingrediënten die zonder pesticiden, synthetische meststoffen of herbiciden zijn geteeld. Deze producten veroorzaken geen huidbeschadiging of irritatie, waardoor ze erg gewild zijn. Voorbeelden zijn biologische lippenbalsems, gezichtsoliën, vochtinbrengers en scrubs.

Kunstwerken

Kunstwerken zijn decoratieve voorwerpen die huizen en commerciële ruimtes visueel aantrekkelijker maken. Er zijn talloze kunstwerken om te verkopen, zolang je gekozen producten niet in strijd zijn met de regels voor het verkopen op Instagram. Kunstwerken die je kunt verkopen zijn onder andere beeldjes, schilderijen, glas-in-loodontwerpen en sculpturen.

Hoe verkopen op Instagram

Hoe te verkopen op Instagram.

Instagram brengt je in contact met een wereldwijd publiek dat geïnteresseerd is in jouw aanbod en helpt je de verkoop te maximaliseren. Maar om je slagingskans als bedrijfseigenaar te vergroten, moet je de juiste benadering van Instagram commerce volgen.

Hier lees je hoe je kunt beginnen:

1. Kies producten om te verkopen

De producten die je verkoopt bepalen je algehele winstgevendheid. Hoewel er een lange lijst is van dingen die je online kunt verkopen, moet je ervoor zorgen dat er veel vraag is naar de producten die je kiest.

Hier zijn andere factoren om te overwegen bij het kiezen van nieuwe producten om te verkopen op Instagram.

  • Deskundigheid: Door producten of diensten te kiezen waar je veel kennis over hebt, kun je jezelf positioneren als expert op jouw gebied.
  • Vraag en concurrentie: Houd rekening met de marktvraag naar de dingen die je wilt verkopen. Artikelen met een hoge vraag en weinig concurrentie leveren over het algemeen meer winst op dan artikelen met een lage vraag.
  • Niche: In plaats van het grote publiek te bedienen, kun je je richten op specifieke producten of diensten die een kleiner marktsegment bedienen. Richt je bijvoorbeeld op schoenen in plaats van op alle modeproducten.

2. Maak een zakelijke account

Om een zakelijk Instagram-account te maken, moet je een gewoon account maken en dit omzetten naar een zakelijk account.

Zo doe je dat:

  • Ga naar je Instagram-profiel door rechtsonder op je profielfoto te tikken.
  • Tik op het hamburgermenu (de drie horizontale balken) in de rechterbovenhoek van je profiel.
  • Open Instellingen en privacy > Accounttype en tools > Overschakelen naar professioneel account.
  • Kies een categorie die het beste bij je bedrijf past en selecteer vervolgens Business.

Zodra je deze stappen hebt doorlopen, is je Instagram bedrijfsprofiel klaar.

3. Bouw je aanhang op

Hoe bouw je een volger op Instagram op.

Je Instagram-volgers laten groeien vereist hard werk en consistentie. Naast het maken van een contentkalender zijn hier andere best practices om je groei te versnellen:

  • Optimaliseer je account door een opvallende profielfoto te uploaden en een boeiende bio te schrijven.
  • Creëer en onderhoud een consistente contentkalender.
  • Ga de dialoog aan met klanten door te reageren op opmerkingen en directe berichten (DM’s), commentaar te geven op hun berichten en door gebruikers gegenereerde inhoud opnieuw te plaatsen.
  • Zet je Instagram-account offline en online in de markt om naamsbekendheid te creëren.
  • Gebruik relevante hashtags om je zichtbaarheid te vergroten.

4. Stel je shop in en maak shoppable posts

Winkels zijn toegankelijk voor bedrijven in ondersteunde markten. Vanaf 24 april 2024 zullen winkels zonder Checkout with Facebook of Instagram echter niet langer toegankelijk zijn.

Hier lees je hoe je een Instagram-winkel opzet:

  • Maak een Facebookpagina en catalogus aan.
  • Ga naar Commerce Manager om je winkel te maken. Als je al verkoopt op een e-commerce platform, klik dan op Synchroniseer een partnerplatform om je producten te importeren en te synchroniseren.
  • Kies je afrekenmethode > Volgende.
  • Selecteer je zakelijke Instagram-account of maak een nieuwe aan en klik op Volgende.
  • Selecteer je productcatalogus (deze stap is alleen zichtbaar als je al een productcatalogus hebt).
  • Controleer de gegevens van je winkel en klik op Voltooien.

Zodra je je winkel hebt opgezet, volg je onze uitgebreide Instagram shoppinggids om shoppable Instagram posts te maken.

5. Instagram Checkout inschakelen

Met Instagram Checkout kunnen klanten rechtstreeks in je Instagram-winkel kopen in plaats van op je bedrijfswebsite. Deze optie is echter alleen beschikbaar in de VS.

Zo schakel je Instagram Checkout in:

  • Navigeer naar Commerce Manager en selecteer je winkel.
  • Klik op Instellingen in het menu aan de linkerkant.
  • Kies rechtsonder de Afrekenmethode.
  • Kies de afrekenmethode Facebook en Instagram.
  • Klik op Wijzigen > Bevestigen.

Zodra je klaar bent, wordt je afrekenmethode onmiddellijk bijgewerkt.

Beste praktijken voor verkopen op Instagram

Best practices voor verkopen op Instagram.

Als je de juiste stappen volgt, kun je een Instagram-winkel opzetten als je daarvoor in aanmerking komt. Maar als je de groei en algehele winstgevendheid van je merk wilt versnellen, zijn hier de best practices om te implementeren.

Gebruik visuals van hoge kwaliteit

Een hoogwaardige visual op Instagram voldoet over het algemeen aan de volgende standaarden:

  • Het weerspiegelt echt je bedrijf (bijv. actuele productafbeeldingen).
  • Afbeeldingen hebben de aanbevolen resolutie en de reels voldoen aan de uploadvereisten van Instagram.
  • De foto’s worden genomen in goed verlichte omgevingen zodat de producten goed zichtbaar zijn.

Visuals die aan deze standaarden voldoen, zijn aantrekkelijker voor Instagram-gebruikers en hebben meer kans om klanten aan te trekken, waardoor het engagement uiteindelijk toeneemt.

Gebruik relevante hashtags

Volgens een rapport van HubSpot uit 2023 zijn hashtags goed voor 19% van de impressies die merken op Instagram ontvangen. Voordat je hashtags gebruikt, moet je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren om er zeker van te zijn dat je gekozen hashtags verkeer naar je bericht zullen leiden. En nog belangrijker, zorg ervoor dat ze niet verboden worden door Instagram.

Je kunt controleren of een hashtag verboden is door hem in de zoekbalk te typen. Als de hashtag in de resultaten verschijnt, klik er dan op. Verboden hashtags hebben geen volgknop, maar een bericht dat recente berichten die de hashtag gebruikten verborgen zijn.

Ons bericht over het gebruik van hashtags in sociale media bevat goede tips voor het gebruik van hashtags op Instagram.

Boeiende rollen publiceren

Het algoritme voor reels werkt niet volgens hetzelfde principe als de Instagram-feed. Reels zijn niet gebonden aan tijd, wat betekent dat een reel die je vorige week hebt gemaakt over twee maanden kan worden opgeblazen, omdat hij op basis van interesse in de feeds van mensen blijft verschijnen.

Reels hebben een limiet van 90 seconden – zorg dat elke seconde telt. Om je reels boeiender te maken, gebruik je trending muziek, schrijf je boeiende bijschriften, moedig je interactie met het publiek aan en gebruik je aansprekende beelden.

Instagram stories delen met klikbare links

Sommige stickers zorgen ervoor dat je Instagram-verhalen klikbaar worden. Met deze stickers kun je een verhaal koppelen aan een productpagina op je website. Op deze manier zijn potentiële klanten slechts een paar klikken verwijderd van het plaatsen van een bestelling.

Uw merk op de markt brengen

Hoe je je merk op Instagram kunt promoten.

Influencer marketing en betaalde advertenties zijn de meest effectieve manieren om je merk op Instagram in de markt te zetten. Instagram-influencers hebben een enorme social media-volgers en kunnen de aankoopbeslissingen van hun volgers beïnvloeden.

Naast influencer-marketing kun je ook overwegen om Instagram-advertenties op te nemen in je social-mediamarketingstrategie. Instagram helpt je om mensen met specifieke interesses of gedragingen te bereiken via gerichte advertenties, waardoor je de kans op een verkoop vergroot.

Verhalen achter de schermen vertellen

Het delen van activiteiten achter de schermen vergroot het vertrouwen door klanten te informeren over je harde werk om hen de producten te leveren waar ze van houden. Deze verhalen voegen een menselijk tintje toe aan je bedrijf, waardoor klanten gemakkelijker een emotionele band met je krijgen.

Schrijf een overtuigende bio

In de Instagram-bioruimte kun je je bedrijf beschrijven. In slechts een paar woorden kun je je klanten vertellen waar je bedrijf over gaat en hoe ze het beste met je in contact kunnen komen. Door de URL van je winkel aan je bio toe te voegen, kunnen gebruikers direct vanaf je Instagram-profiel je website bezoeken.

Door gebruikers gegenereerde inhoud plaatsen

Door gebruikers gegenereerde inhoud is een merkspecifieke afbeelding of video die door een onbetaalde gebruiker is gemaakt. Als potentiële klanten echte kopers jouw producten zien gebruiken, zullen ze eerder geneigd zijn om tot een aankoop over te gaan.

Veel klanten staan toe dat je hun inhoud deelt op je pagina als je hun toestemming vraagt. Vraag altijd toestemming aan klanten voordat je hun inhoud plaatst om juridische problemen te voorkomen.

Laatste gedachten: Hoe te verkopen op Instagram

Met miljarden wereldwijde gebruikers is Instagram een van de beste sociale netwerkplatforms om online producten te verkopen. Om je kansen op succes op Instagram te vergroten, bouw je een snelladende website die de persoonlijkheid van je merk weerspiegelt.

WooCommerce hosting bij Bluehost stelt je in staat om een functionele e-commerce website op te zetten die prioriteit geeft aan snelheid en veiligheid, zodat je bedrijf van de grond komt met minimale kosten.

Meld je aan voor onze WooCommerce hosting en bouw een gebruiksvriendelijke website met een superieure winkelervaring.

Hoe verkopen op Instagram? Veelgestelde vragen

Is het legaal om te verkopen op Instagram?

Ja. Verkopen op Instagram is volledig legaal. Maar in tegenstelling tot traditionele bedrijven heb je geen licentie nodig om te verkopen. Je moet alleen alle regels voor het verkopen op Instagram volgen. Anders kan je account worden uitgeschakeld.

Hoeveel moet ik verkopen op Instagram?

Verkopen op Instagram is gratis. Voor het vinden van producten om te verkopen zijn echter financiële middelen nodig – tenzij je kiest voor dropshipping, waarbij je geen voorraad hoeft aan te houden.

Waarom heeft Instagram mijn shop geweigerd?

Als Instagram je winkel afwijst, kom je mogelijk niet in aanmerking om deze functie te gebruiken. Lees de vereisten van Instagram om in aanmerking te komen voor commerce voor meer informatie over de voorwaarden waaraan je moet voldoen voordat je kunt beginnen met verkopen op het platform.

Heb ik een bedrijfslicentie nodig om op Instagram te verkopen?

Nee. Je hebt geen bedrijfslicentie nodig om te verkopen op Instagram. Instagram vereist echter wel dat je je houdt aan de servicevoorwaarden en communityrichtlijnen. Dit zorgt voor een positieve winkelervaring en biedt een veilige plek voor andere Instagram-gebruikers.

Hoe krijg ik mijn account geverifieerd?

Je kunt je Instagram-account verifiëren door een verificatieverzoek in te dienen. Het verificatieteam beoordeelt je aanvraag en bepaalt of je in aanmerking komt. Zodra je account is geverifieerd, ontvang je een “geverifieerde” badge die je authenticiteit aantoont.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Up to 61% off on hosting for WordPress websites and online stores