Zoekmachineoptimalisatie (of kortweg SEO) bestaat nu ongeveer 25 jaar. Zoals je je kunt voorstellen, is er veel veranderd in die 25 jaar optimalisatie voor online zoeken. Zoekmachines zijn veranderd. Online gedrag is geëvolueerd en de tools die we gebruiken om SEO te oefenen en bij te houden zijn geëvolueerd. Dus, hoe kunt u grip krijgen op wat er gebeurt? Hoe kunt u uw SEO-inspanningen meten zonder de weg kwijt te raken in een berg gegevens? Laten we dat eens uitzoeken.
De “goede” oude tijd
Vroeger, toen SEO (en het internet zelf) nog jong was, leek het een stuk eenvoudiger om je pagina bovenaan de zoekresultaten te krijgen. Mensen vulden gewoon een pagina met het trefwoord waarvoor ze wilden ranken, zonder na te denken over de leesbaarheid. Het was ook veel gemakkelijker om backlinks naar je pagina te krijgen, omdat de kwaliteit niet veel uitmaakte. Omdat SEO nog in de kinderschoenen stond, waren updates van het algoritme in die tijd veel minder frequent. Dit betekende dat black hat SEO (duistere technieken om de rankings van een website te verbeteren) een hele tijd onopgemerkt kon blijven.
We hebben een lange weg afgelegd sinds de begindagen van het “misleiden van de zoekmachines”. SEO is meer dan twintig jaar oud en is veel complexer geworden. Er is meer concurrentie, zoekmachines worden met de dag slimmer en je wordt bestraft voor veel van de trucs die vroeger werkten.
Online zoeken verandert voortdurend
Een van de dingen die we vaak zeggen bij Yoast is dat de enige constante verandering is. Dit is een goede zin om in je achterhoofd te houden als het gaat om SEO en online gedrag. Hoewel de basis van SEO onveranderlijk is, blijft het algoritme zich ontwikkelen en houdt het ons scherp. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, dus laat me snel uitleggen wat ik bedoel.
De solide basis van SEO
Google en andere zoekmachines willen gebruikers een geweldige ervaring bieden tijdens het gebruik van hun services. Ze willen inhoud tonen van websites die hun gebruikers een geweldige ervaring bieden. SEO draait dus in wezen allemaal om gebruikerservaring. Uw website moet gebruiksvriendelijk zijn en uw inhoud moet mensen een goed antwoord geven op hun vragen. Het algoritme van Google wil websites tonen die hun gebruikers helpen. Daarom moet het optimaliseren van uw website voor gebruikers altijd uw primaire doel zijn, zelfs als u werkt aan zoekmachineoptimalisatie.
Dat is het fundament waarop SEO is gebouwd. Het Google-team rust echter niet en werkt er voortdurend aan om hun zoekmachine nog slimmer te maken. Hun algoritme en soortgelijke algoritmen kunnen tegenwoordig veel meer begrijpen. Het telt niet alleen het aantal zoekwoorden op een pagina. Het kan nu je pagina’s begrijpen en rekening houden met context, autoriteit over onderwerpen, gebruikerservaring, zoekintentie, enzovoort.
Ons online gedrag evolueert
Als we breder kijken, is niet alleen het algoritme complexer geworden. Nu meer generaties opgroeien in een wereld waar internet vanzelfsprekend is, is ons online gedrag aanzienlijk veranderd. Mensen hebben overal toegang tot het web door hun smartphone uit hun zak te halen. Het ligt letterlijk in de palm van hun hand. Sociale mediaplatforms worden gebruikt als zoekmachines, beïnvloeders worden autoriteiten en aankopen worden thuis gedaan. De manier waarop we het internet gebruiken is veranderd en het internet heeft ons leven drastisch veranderd.
Een sterke focus op privacy
Een ander aspect om te noemen is de privacywetgeving die nu relevant is voor iedereen die iets te maken heeft met gebruikersinformatie. Deze privacywetgeving is noodzakelijk in de wereld van vandaag, maar heeft wel invloed op SEO. Ze leiden ertoe dat we minder gegevens hebben over onze websitebezoekers, waardoor het lastiger wordt om inzicht te krijgen in wie deze mensen zijn en hoe ze zich gedragen. In verband hiermee heeft Google Analytics onlangs Google Analytics 4 gelanceerd, hun privacy-first benadering van cross-channel datatracking, waar we later op terugkomen.
Waarom is dit relevant voor het volgen van uw SEO-inspanningen?
In de afgelopen 25 jaar hebben we onze favoriete tools en statistieken gevonden om grip te krijgen op SEO-prestaties. Google Analytics geeft ons inzicht in organisch verkeer, paginaweergaves, bouncepercentages en de gemiddelde tijd die op een pagina wordt doorgebracht. Google Search Console geeft ons een idee van onze gemiddelde positie in Google en de zoekopdrachten die mensen gebruiken om op onze site te komen. En er zijn nog veel meer van dit soort tools. Maar hoewel ze inzichtelijk zijn, vertellen deze tools slechts een deel van het verhaal. Als je je te veel op deze cijfers concentreert, kan dat je op een dwaalspoor brengen en uiteindelijk de weg kwijt raken.
De manier waarop mensen met je merk omgaan is veranderd. Het is niet genoeg om al je inspanningen op je website te richten. Mensen gebruiken verschillende kanalen om te vinden wat ze zoeken en zoekmachines weten dat. Google is al lang geëvolueerd van een statische pagina met zoekresultaten naar een ecosysteem dat zich richt op het bieden van het soort inhoud dat gebruikers willen. Google kijkt niet meer alleen naar uw website. Gebruikers kijken niet meer alleen naar je website. Daarom is het meten van het organische verkeer naar je website niet meer voldoende.
Ga met de tijd mee
Het online landschap evolueert, dus SEO begint er ook anders uit te zien. Dat betekent dat we anders moeten gaan denken over het bijhouden van onze SEO. Natuurlijk is uw website nog steeds een essentieel onderdeel van uw SEO-strategie. Maar je moet niet bang zijn om iets groter te dromen. Je moet op meer dan één plek zichtbaar zijn.
Word de autoriteit in je vakgebied en zorg voor unieke content in verschillende vormen. Denk aan blog posts, social media content, video’s, podcasts, interviews, en dit alles, niet alleen op je website. Zorg dat je naam bekend wordt en maak het mensen moeilijk om je merk te negeren (op een goede manier). Stop met het optimaliseren van je pagina door deze constant aan te passen en richt je op het creëren van geweldige content in verschillende vormen. Dit betekent ook dat je de manier waarop je het succes van je SEO-inspanningen analyseert moet veranderen.
Dus hoe kunnen we onze SEO-inspanningen meten?
Nu we hebben vastgesteld dat onze goede oude statistieken niet meer zo nuttig zijn als vroeger, laten we eens kijken naar wat we wel kunnen doen. Waar moeten we ons op richten en waar moeten we mee stoppen? Hoe kun je je baas of klant laten zien dat je inspanningen niet voor niets zijn?
We moeten onze aanwezigheid, merkbekendheid en merkvoorkeur van ons publiek meten. We moeten bepalen of we op de juiste platforms actief zijn en ons publiek op voldoende (verschillende) plaatsen aanspreken, wat betekent dat we onze datagerichte mindset moeten verleggen naar een meer holistische en cross-channel mindset.
Ken uw publiek
De volgende stap die je af en toe moet herhalen is inzicht krijgen in je publiek. We moeten met ons publiek praten om erachter te komen welke platforms ze gebruiken, wat ze belangrijk vinden en wat ze van ons merk vinden. Een geweldige manier om dit te doen is door gebruikersonderzoek uit te voeren, wat je kunt doen door enquêtes te maken, gebruikerstests uit te voeren of met mensen te praten tijdens evenementen of andere contactmomenten waar het natuurlijk aanvoelt.
Voor Bluehost (en Yoast, wat dat betreft) zijn de WordPress evenementen geweldig om in contact te komen met ons publiek en te horen wat belangrijk voor hen is. Het kost tijd, zoals met veel dingen in SEO. Maar hoe meer je hoort van je publiek, hoe meer je een duidelijk beeld krijgt van wat je kunt doen om ze beter te bereiken en waar.
Een nieuwe manier om naar de “oude” statistieken te kijken
Het verzamelen en analyseren van gegevens over je organische verkeer is niet meer de oplossing. Dat betekent echter niet dat je al je gegevens uit het raam moet gooien. Tools zoals Google Analytics 4 zijn nog steeds erg nuttig. Ze helpen je een idee te krijgen van hoe je website het doet en kunnen je helpen inspiratie op te doen voor mogelijke verbeteringen of nieuwe content (voor meerdere platforms).
Google Analytics 4
Google Analytics 4 heeft een nieuwe manier om naar je websitegegevens te kijken. Maar ook al werkt het anders dan vorige versies, het geeft je nog steeds waardevolle inzichten. De homepage laat zien hoeveel mensen je website bezoeken en waar ze zich bevinden.
Maar het komt ook met het verkeersacquisitierapport, dat laat zien hoeveel bezoekers afkomstig zijn van organische zoekopdrachten (en andere bronnen). Simpel gezegd kun je hiermee je SEO-inspanningen vergelijken met andere marketinginspanningen. Een ander rapport om in de gaten te houden is het landingspagina-rapport, dat je helpt te begrijpen hoe individuele pagina’s presteren (organisch of anderszins). Een ander interessant rapport is het Conversierapport, dat inzicht geeft in de gebeurtenissen die hebben geleid tot conversie op uw site.
Als je nog niet de kans hebt gehad om in Google Analytics 4 te duiken, is het zeker de moeite waard. Het is even wennen, maar het kan je helpen inzicht te krijgen in het klanttraject, mogelijke verbeteringen en het effect van je SEO-inspanningen.
Google Zoekresultaten
Google Search Console is ontworpen om je te helpen het zoekverkeer en de prestaties van je site te meten. Het heeft verschillende secties, maar ik wil hier Prestaties en Ervaring uitlichten.
In het gedeelte Prestaties vindt u Zoekresultaten, waarmee u een overzicht krijgt van de belangrijkste trefwoorden waarop u het meest wordt gevonden en uw meest bezochte pagina’s, waarmee u een snelle lijst krijgt van de pagina’s die de meeste aandacht nodig hebben en trefwoorden die u bezit (of waarvoor u meer zou kunnen doen). Het tabblad Ontdek en Nieuws geeft een overzicht van pagina’s die goed presteren in die specifieke delen van Google.
Het ervaringsrapport vertelt je hoe goed je site het doet op het gebied van sitesnelheid en hoe Google je pagina-ervaring beoordeelt. Het vertelt je ook welke pagina’s problemen hebben die je moet oplossen op het gebied van prestaties. PageSpeed Insights en de Chrome-extensie Lighthouse kunnen u helpen uit te zoeken hoe u de prestaties van uw website kunt verbeteren.
Yoast heeft een uitgebreidere handleiding over het gebruik van Google Search Console als je geïnteresseerd bent.
Waardevolle SEO-tools
Naast de tools van Google kun je ook kijken naar andere tools die je helpen inzicht te krijgen in je organische verkeer en zoekwoordrangschikking. Wincher helpt je bijvoorbeeld om je positie (op belangrijke zoekwoorden) te vergelijken met die van concurrenten. Semrush werkt op dezelfde manier en geeft je vergelijkbare zoekwoorden om je inhoud op te richten. Deze tools maken het gemakkelijker om gegevens aan te passen om je vragen te beantwoorden.
Nog een laatste gedachte over organische statistieken
Onthoud alleen dat het niet het hele plaatje weergeeft, en het is niet langer een weerspiegeling van hoe je het doet op SEO-gebied, vooral met alle privacybeperkingen die tegenwoordig gelden voor deze tools. En dat gaat nergens heen, het zal waarschijnlijk moeilijker worden om de reis van een individuele gebruiker te volgen. Het geeft je geen idee van hoe je merk wordt waargenomen op al je platforms (zelfs offline). En dat is waar je naar zou moeten kijken.
Google respecteert autoriteit
Google hecht veel waarde aan autoriteit. Het is onderdeel van een van hun nieuwste acroniemen voor het evalueren van inhoud: E-E-A-T. Dit staat voor Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Als jij een merk bent dat deze dingen biedt, kunnen ze jou verkiezen boven een ander merk wanneer ze online zoekers informatie willen voorschotelen.
Er zijn tools die je een autoriteitsscore geven, wat interessant kan zijn om naar te kijken, maar alleen iets betekent als je het regelmatig in de gaten houdt. Je kunt ook kijken naar pagina-autoriteit voor belangrijke pagina’s op je website. Hoewel deze scores inzicht kunnen geven in de autoriteit van een website, is het geen directe rankingfactor die door Google wordt gebruikt. Het moet worden gebruikt als een vergelijkende metriek, maar andere factoren zoals de kwaliteit van de inhoud en de gebruikerservaring moeten ook in overweging worden genomen bij het evalueren van de betrouwbaarheid en het rangschikkingspotentieel van een website.
Om je een tastbaarder meetinstrument te geven, raad ik je aan om het aantal backlinks naar je website in de gaten te houden. Hoeveel backlinks heb je op dat moment? Komen ze van goede, betrouwbare websites? En stijgt het aantal? Dan ben je op de goede weg!
Een andere goede tip (van SEO-expert Jes Scholz) is om je merknaam te googelen en op de drie puntjes naast het zoekresultaat van je website te klikken. Dit laat zien wat Google weet over je merk. Als er alleen staat dat je website is geïndexeerd, kent Google je niet zo goed. Als het je website of bedrijf goed samenvat, weet je dat Google je merk kent en vertrouwt. Dit betekent dat ze je eerder als zoekresultaat zullen tonen aan hun gebruikers.
Het draait allemaal om betrokkenheid
De meeste dingen die ik hierboven heb genoemd, zijn gericht op het verkrijgen van inzicht in je organische verkeer en websiteprestaties. Maar zoals we hebben besproken, gaat het om zoveel meer. Vergeet niet om regelmatig met je publiek te praten en erachter te komen waar je ze kunt vinden en wat hun behoeften zijn.
Zorg ervoor dat je kijkt naar de gegevens van je posts op sociale media. De meeste platforms leveren hun gegevens mee als je een zakelijke account hebt. Dit helpt je te begrijpen of je de juiste dingen post en wat werkt (en wat niet). Het houdt je ook in contact met je publiek op verschillende plaatsen en manieren. Hetzelfde geldt voor video’s, podcasts en interviews die je doet. Kijk achteraf naar de gegevens en maak het mogelijk voor mensen om met jou en je team te communiceren.
Ook niet onbelangrijk: vergelijk de betrokkenheid die je krijgt met concurrenten. Doen zij het beter? En zo ja, wat kun je van hun aanpak leren? Wat werkt goed bij jou en zou je daar meer van kunnen doen? Wees je bewust van je positie ten opzichte van andere merken.
Tot slot zou ik aanraden om een contentkalender op te stellen en doelen te stellen over hoeveel je op welk platform wilt posten. Dit helpt je erachter te komen waar je aan kunt werken en zorgt ervoor dat je publiek jou en je content regelmatig ziet. Het meten van SEO-inspanningen kan ook eenvoudig bepalen hoeveel content je wilt plaatsen. Inhoud is nog steeds de sleutel tot dit alles.
Bekijk de lezing van Jes Scholz
Ik hoop dat dit bericht je aan het denken heeft gezet over hoe website optimalisatie deel uitmaakt van een breder spectrum. Als je hier meer over wilt horen, raad ik je ten zeerste aan om de video te bekijken waarin SEO-expert Jes Scholz vertelt waarom je zou moeten optimaliseren buiten search. Ze was een spreker op YoastCon 2023, en het was een zeer inspirerende presentatie. Hierin legt ze uit hoe Google afstapt van het indexeren van websites en zich richt op het indexeren van entiteiten zoals je merk.
Conclusie over het meten van SEO-inspanningen
Laten we afronden waar we het in deze blogpost over hebben gehad. Het online landschap verandert snel. En hoewel de kunst van SEO een stevige basis heeft, moet je rekening houden met wat er om je heen gebeurt. Het is nog steeds belangrijk om te werken aan traditionele SEO, omdat dit invloed heeft op hoe vaak Google je laat zien aan je potentiële publiek. Maar het is ook belangrijk om vooruit te kijken en niet al uw eieren in één mandje te stoppen.
Richt je op je merk en hoe het wordt waargenomen. Kijk naar je websitegegevens, maar laat je niet leiden bij elke beslissing. Houd rekening met je aanwezigheid op elk platform, niet alleen op je website. Op die manier kun je een toekomstbestendig merk bouwen!