Een bedrijf starten is een spannende, maar vaak ook overweldigende onderneming.
Na de eerste sensatie van dat briljante bedrijfsconcept of idee dat in je hoofd opkomt, is je volgende vraag waarschijnlijk: Wat nu?
Het ontwikkelen van een ondernemingsplan is de logische volgende stap. Een ondernemingsplan blaast leven in je idee en verandert het in een solide actiegids.
Nog nooit een ondernemingsplan geschreven? Maak je geen zorgen. Wij hebben alles voor je.
Laten we eens kijken wat een ondernemingsplan is, waarom je er een nodig hebt en hoe je het schrijft.
Bedrijfsplannen 101: De basis begrijpen
Een ondernemingsplan is een document dat de doelstellingen van je bedrijf definieert en een koers uitzet om die doelstellingen te bereiken.
In essentie is een ondernemingsplan een formeel, goed geschreven document dat het wat, wanneer, waar, hoe en waarom van je bedrijf beschrijft. Zie het als een routekaart voor je zakelijke reis. Het beschrijft de huidige staat van je bedrijf, schetst je doelstellingen en stippelt een strategie uit om die doelstellingen te bereiken.
Soorten ondernemingsplannen
Er zijn twee algemene soorten ondernemingsplannen: traditionele en lean startup ondernemingsplannen.
Traditioneel ondernemingsplan
Dit is het meest voorkomende type ondernemingsplan. Het is uitzonderlijk gedetailleerd en behandelt bijna elk aspect van het bedrijf. Daardoor kost het meestal meer tijd en moeite om op te stellen en kan het meerdere pagina’s beslaan.
De uitgebreide aard van het traditionele ondernemingsplan betekent ook dat dit het type is dat de meeste kredietverstrekkers of investeerders vragen wanneer ze beslissen of ze in je willen investeren of je kapitaal willen lenen.
Lean startup ondernemingsplan
Dit type plan is minder formeel en gedetailleerd dan de traditionele versie. Het schuwt overdadige details ten gunste van het benadrukken van de belangrijkste onderdelen van het bedrijf – zoals de waardepropositie, doelmarkt en klanten, kerninfrastructuur en financiën. Een slank ondernemingsplan is snel op te stellen en kan slechts één pagina beslaan.
Dit type plan heeft de voorkeur als het bedrijf relatief eenvoudig is of als het plan nog in ontwikkeling is.
Doel van het maken van een ondernemingsplan
Bedrijfsplannen dienen verschillende nuttige doelen. Laten we ze hieronder elk in meer detail bekijken.
Strategische richting aangeven
Stel je voor dat je op avontuur gaat in het hele land zonder kaart of gps. De reis zou vol onzekerheid en misstappen zitten. Zo is het om een bedrijf te starten zonder plan.
Een ondernemingsplan helpt om de strategische richting van je bedrijf te bepalen. Ten eerste verduidelijkt het je missie en visie, die samen de overkoepelende richting bepalen. Vervolgens beschrijft het ondernemingsplan de specifieke zakelijke doelen en doelstellingen die je hoopt te bereiken en de strategieën om dat te doen.
Door deze bijzonderheden in kaart te brengen, fungeert het ondernemingsplan als een continu referentiepunt voor het sturen van je strategie. Wanneer je geconfronteerd wordt met beslissingen, dilemma’s of kansen, kunnen jij en andere teamleden teruggrijpen naar deze “kaart” om jezelf te herinneren aan je kerndoelen en zo je acties daarop af te stemmen.
Helpen bij het verkrijgen van financiering
Voor het starten en onderhouden van een succesvol bedrijf is kapitaal nodig. Helaas is het verkrijgen van financiering een van de grootste hindernissen waarmee aspirant-ondernemers en nieuwe bedrijfseigenaren te maken krijgen.
Of je nu banken, durfkapitalisten of individuele investeerders benadert, ze willen de zekerheid dat je bedrijf een gezonde investering is voordat ze hun geld uitgeven.
Een goed opgesteld ondernemingsplan biedt deze zekerheid. Het laat zien dat je een duidelijke visie hebt, het nodige marktonderzoek hebt gedaan en strategieën hebt om mogelijke uitdagingen het hoofd te bieden.
In wezen biedt een ondernemingsplan een tastbare maatstaf voor de levensvatbaarheid en het potentieel voor succes van je bedrijf. Het geeft geldschieters of investeerders het vertrouwen dat het een verstandige beslissing is om je te steunen.
In essentie biedt een ondernemingsplan een tastbare maatstaf voor de levensvatbaarheid en het potentieel voor succes van je bedrijf.
Assisteren bij het monitoren en evalueren van prestaties
Een bedrijfsplan dient ook als instrument voor prestatiecontrole en evaluatie.
Door duidelijke mijlpalen, belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) en doelen te definiëren, kun je je plan gebruiken om de gezondheid en vooruitgang van je bedrijf te meten. Door regelmatig de werkelijke prestaties te vergelijken met deze vooraf gedefinieerde meetgegevens, kun je tijdig ingrijpen, koerscorrecties doorvoeren en strategische beslissingen nemen.
Risico’s beperken
Tot slot fungeert een ondernemingsplan ook als een hulpmiddel om risico “s te beperken. Alleen al het opstellen van een ondernemingsplan vereist dat je kritisch nadenkt, niet alleen over de kansen die voor je liggen, maar ook over de risico” s en valkuilen.
Als je deze risico’s van tevoren identificeert, heb je meer tijd om je erop voor te bereiden, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
Een ondernemingsplan maken
Nu we hebben gedefinieerd wat een ondernemingsplan is, wat het doel ervan is en wat de belangrijkste soorten zijn, is het tijd om te leren hoe je er een maakt.
1. Maak een samenvatting
De samenvatting is het eerste deel van een ondernemingsplan en geeft een overzicht van één tot twee pagina’s van je hele plan.
Het is waarschijnlijk het belangrijkste deel van het document, omdat het het enige is dat bijna elke lezer zal lezen. Als het de lezer niet weet te boeien, gaat hij misschien niet verder.
Enkele van de belangrijkste onderdelen die je in je samenvatting moet opnemen zijn:
- Missieverklaring
- Waardevoorstel
- Beschrijving van product en service
- Beschrijving van de markt
- Marketingplan
- Belangrijkste bedrijfsleden
- Financiële plannen en prognoses
- Benodigde investering of kapitaal
In latere delen van je plan zul je dieper ingaan op bovenstaande onderdelen, dus benadruk alleen de meest cruciale punten voor elk onderdeel. Idealiter zou je samenvatting beknopt genoeg moeten zijn om alles in minder dan vijf minuten te kunnen lezen.
Pro tip: Hoewel dit het eerste deel van je ondernemingsplan is, schrijf je de samenvatting als laatste, omdat je een beter idee hebt van de belangrijkste punten van je plan nadat je de rest van het document hebt uitgewerkt. Onthoud dat het gaat om het samenvatten van de andere delen van je plan in een samenvatting, niet om het uitbreiden van de samenvatting om het plan te vullen.
2. Beschrijf uw bedrijf
In het gedeelte met de bedrijfsbeschrijving wordt je bedrijf in detail voorgesteld en worden het doel, de missie en het unieke voordeel verduidelijkt. Het vertelt het publiek wat je bedrijf is en wat het doet.
Begin met de basis, zoals de geregistreerde naam en locatie van je bedrijf. Je kunt ook een korte geschiedenis en achtergrond vermelden, zoals wanneer en hoe het bedrijf is opgericht.
Beschrijf vervolgens wat je bedrijf van plan is te doen, met de nadruk op de problemen die je van plan bent op te lossen. Vul je bijvoorbeeld een gat in de markt door een nieuw product te maken en te verkopen of verbeter je bestaande oplossingen?
Stel vervolgens je doelgroep voor en definieer deze. Wie zijn je ideale klanten? Schets een duidelijk beeld van wie ze zijn en hoe ze zullen profiteren van je aanbod.
Ga tot slot kort in op het concurrentievoordeel van je bedrijf. Wat is het belangrijkste dat uw bedrijf onderscheidt van anderen op de markt?
3. Verklaar de organisatiestructuur en het managementteam
Hier leg je uit hoe je organisatie zal worden gestructureerd en wie betrokken zal zijn bij het runnen ervan.
Begin met het beschrijven van de juridische structuur van het bedrijf. Wordt het bijvoorbeeld een eenmanszaak, vennootschap of vennootschap met beperkte aansprakelijkheid? Leg uit waarom je deze keuze hebt gemaakt.
Beschrijf daarna de interne organisatiestructuur. Een visuele weergave, zoals een organigram, kan hier bijzonder effectief zijn, omdat het een duidelijke momentopname geeft van de hiërarchie, afdelingsdivisies en rapportagerelaties.
Kijk vervolgens naar de belangrijkste managers en leidinggevenden die betrokken zijn bij de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf.
Wat zullen hun rollen en verantwoordelijkheden zijn? Vertel kort over hun professionele reis en benadruk het werk dat ze in het verleden hebben gedaan waardoor ze geschikt zijn voor jouw onderneming. Als ze lofbetuigingen, prijzen of prestaties hebben ontvangen, kun je die hier vermelden.
4. Beschrijf je producten of diensten
Dit deel van je ondernemingsplan is gewijd aan een grondig onderzoek van je producten en diensten. De belangrijkste punten die je hier moet vastleggen zijn:
Unieke kenmerken of eigenschappen: Wat zijn de kerneigenschappen van je producten of diensten? Wat onderscheidt ze van die van de concurrentie? Als er intellectuele eigendomsrechten op je producten rusten, zoals auteursrechten, handelsmerken of patenten, dan is dit de plek om die te vermelden.
Voordelen: Hier overbrug je de kloof tussen wat je producten zijn en waarom ze belangrijk zijn. Welke behoeften vervullen ze of welke problemen lossen ze op? Hoe verbeteren ze het leven of de business van de klant? Welke waarde voegen ze toe?
Prijsstrategie: Bespreek het prijsmodel dat je van plan bent te gebruiken – bijvoorbeeld cost-plus, value-based of concurrerend. Leg uit waarom dat specifieke model de beste keuze is voor je producten of diensten.
Andere elementen die je ook kunt opnemen in het onderdeel producten en diensten van je plan zijn het productie- of fabricageproces en de levenscyclus van het product.
5. Presenteer de resultaten van je marktanalyse
Een goed begrip van de markt waarin je je begeeft is cruciaal voor succes. Het onderdeel marktanalyse van je ondernemingsplan moet een uitgebreid overzicht geven van de markt waarop je je begeeft en hoe jouw bedrijf daarin past.
Begin met het definiëren van de markt die je wilt bedienen. Wat is de huidige omvang in termen van volume en waarde? Om je beweringen te staven, moet je concrete gegevens en statistieken geven die je hebt verzameld bij geloofwaardige bronnen in de sector.
Stop niet bij de omvang – duik in het karakter van de markt. Analyseer de belangrijkste thema’s en trends.
Groeit, stagneert of krimpt de markt bijvoorbeeld? Wat zijn de dominante klantgedragingen of aankooptrends in de markt? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee bedrijven in deze markt worden geconfronteerd en waarmee u mogelijk ook te maken krijgt?
Beschrijf vervolgens de belangrijkste spelers in de markt, je concurrenten. Ontleed hun activiteiten om hun sterke en zwakke punten te identificeren. Waar blinken ze uit en waar schieten ze tekort?
Nadat je verslag hebt uitgebracht over je concurrentie, breng je de focus terug naar jouw bedrijf. Wat kun jij anders of beter doen? Misschien heb je een niche geïdentificeerd die concurrenten over het hoofd hebben gezien. Misschien bieden je producten superieure functionaliteit of is je bedrijfsmodel duurzamer.
Wat het ook is, vermeld het en leg het uit. Breid in wezen het concurrentievoordeel uit dat je hebt genoemd in het deel “bedrijfsbeschrijving” van je plan.
Als je klaar bent, gebruik dan een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) om je bevindingen samen te vatten.
6. Leg je verkoop- en marketingstrategie uit
Zakelijk succes hangt af van meer dan alleen het hebben van een geweldig product of een geweldige dienst. Het gaat er ook om dat mensen het product of de dienst kennen en er gemakkelijk aan kunnen komen.
In het gedeelte marketing- en verkoopstrategie van je ondernemingsplan leg je uit hoe je producten en diensten potentiële klanten zullen bereiken en hoe je hen zult overtuigen om ze te kopen.
Begin met het beschrijven van je verkoopproces, dat wil zeggen de weg die je producten afleggen om bij de eindgebruikers te komen. Zullen klanten bijvoorbeeld direct via je website of e-commerce platform kopen, via derde partijen of persoonlijk in een fysieke omgeving? Rechtvaardig je keuzes.
Beschrijf vervolgens je marketingstrategie – dat wil zeggen, de marketingkanalen die je wilt gebruiken om je merk en producten te promoten.
Ga je je richten op digitale marketingmethoden zoals social media marketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en e-mailmarketing of gebruik je traditionele methoden zoals tv en radio? Nogmaals, onderbouw je keuzes en leg uit waarom de gekozen marketingmethoden ideaal zijn voor je producten en doelgroep.
In dit gedeelte van je ondernemingsplan moet je ook je strategieën voor klantenbinding en klantenbehoud toelichten. Bespreek loyaliteitsprogramma’s, feedbackmechanismen, ondersteuning na verkoop en alle andere initiatieven die je van plan bent te gebruiken om ervoor te zorgen dat klanten bij je merk blijven en terugkomen voor meer. Het kost tenslotte meer om klanten te werven dan om klanten te behouden.
7. Zorg voor financiële prognoses
In het gedeelte over de financiële projectie gaat je ondernemingsplan van theorie naar wiskunde.
Markeer de belangrijkste financiële mijlpalen die je bedrijf wil bereiken, inclusief inkomsten, uitgaven en winst voor de komende 3-5 jaar. Je kunt je prognoses opdelen in maand- of kwartaalsegmenten voor het eerste jaar en vervolgens jaarlijks voor de daaropvolgende jaren.
Om nauwkeurigheid en geloofwaardigheid te garanderen, moet je je prognoses baseren op grondig marktonderzoek, historische gegevens en realistische aannames. Maak gebruik van de verschillende bronnen voor marktonderzoek die tot je beschikking staan, zoals Google Trends, Statista en het Bureau of Labor Statistics.
Als je een bestaand bedrijf hebt, zorg dan voor financiële overzichten zoals winst-en-verliesrekeningen, balansen en kasstroomoverzichten van de afgelopen een of twee jaar om je prognoses te onderbouwen.
8. Doe en motiveer je financieringsaanvraag
In dit deel van het ondernemingsplan maak je je sterk voor financiële steun om je onderneming te starten of uit te breiden. Beschrijf expliciet het bedrag dat je nodig hebt.
Belangrijke opmerking: het is niet genoeg om alleen maar een getal te noemen; je moet dit bedrag ook rechtvaardigen met duidelijke argumenten en berekeningen. Hoe ben je op dit getal gekomen en waarom is dat specifieke getal essentieel voor het succes van je bedrijf?
Beschrijf ook het tijdsbestek voor je financieringsbehoeften. Gaat het bijvoorbeeld om een eenmalige kapitaalinjectie of om een reeks investeringen verspreid over een bepaalde periode? Wanneer heb je de fondsen nodig, met andere woorden, is er een deadline?
Geef een uitgebreid overzicht van hoe je het geld wilt gaan gebruiken. Zal het geld bijvoorbeeld worden gebruikt om grondstoffen te kopen die essentieel zijn voor de productie? Zijn ze bestemd voor de aankoop van apparatuur en machines of voor operationele kosten zoals rekeningen, huur en salarissen?
Als het geld naar verschillende segmenten van je bedrijf gaat, geef dan aan hoeveel elk segment krijgt.
9. Sluit af met een bijlage
Maak je ondernemingsplan af met een bijlage. Gebruik deze sectie om andere relevante informatie of materialen te geven die niet in de voorgaande secties zijn opgenomen, maar waarvan je denkt dat ze belangrijk zijn voor een meer holistisch begrip van je bedrijf. Je kunt hier ook speciale informatie toevoegen die wordt gevraagd door kredietverstrekkers of investeerders.
Items die je kunt toevoegen zijn licenties, vergunningen, bankafschriften, zakelijke (of persoonlijke) kredietgeschiedenis en cv’s van belangrijke werknemers.
Veelgemaakte fouten bij het maken van ondernemingsplannen
Hier zijn enkele veelgemaakte fouten die ondernemers en eigenaren van kleine bedrijven maken bij het schrijven van ondernemingsplannen die je moet vermijden.
Het missen van kritieke informatie: Het weglaten van kritieke onderdelen of details kan potentiële investeerders met onbeantwoorde vragen achterlaten, wat je kansen om de financiering te krijgen die je nodig hebt, kan schaden.
Slechte presentatie: Typefouten, grammaticafouten en een slechte opmaak kunnen afleiden van de kernboodschap in je ondernemingsplan en ervoor zorgen dat je onprofessioneel, nalatig of gewoon onvoorbereid overkomt.
Onrealistische prognoses: Te optimistische financiële prognoses kunnen rode vlaggen veroorzaken bij investeerders en kredietverstrekkers. Zorg ervoor dat je prognoses of aannames gebaseerd zijn op gedegen onderzoek om vertrouwen te wekken.
Weglaten van belangrijke risico “s: Elke zakelijke onderneming heeft risico” s. Ze negeren of verdoezelen is nog een rode vlag voor investeerders. Door ze in je ondernemingsplan aan te pakken, toon je transparantie, maar laat je ook zien dat je voorbereid bent om ermee om te gaan.
Zwak marktonderzoek of analyse van de concurrentie: Een businessplan zonder degelijke marktgegevens of een duidelijk inzicht in de concurrenten zal belanghebbenden waarschijnlijk niet overtuigen van de levensvatbaarheid van je bedrijf. Neem de tijd om grondig marktonderzoek en concurrentieanalyse uit te voeren.
Laatste gedachten: Hoe schrijf je een ondernemingsplan?
Het ontwikkelen van een ondernemingsplan is een belangrijke stap op weg naar het starten van een bedrijf. Het dient als brug tussen je bedrijfsidee of visie en de concrete acties die nodig zijn om het te realiseren. Hopelijk heeft deze gids je de nodige hulpmiddelen en tips gegeven om een succesvol ondernemingsplan op te stellen.
De volgende logische stap na het opstellen van je ondernemingsplan is het maken van een website. In het huidige digitale tijdperk is een professionele online aanwezigheid cruciaal om een breder publiek te bereiken, je producten te laten zien en je geloofwaardigheid te vergroten.
Bluehost is een marktleider op het gebied van webhosting en biedt een reeks budgetvriendelijke WordPress hostingpakketten op maat voor alle verschillende soorten bedrijven. Elk van onze plannen wordt geleverd met ultrasnelle snelheden, eersteklas beveiliging en 24 uur per dag klantenservice.
Met het juiste businessplan en een bijpassende dynamische website van Bluehost ben je goed op weg om je stempel te drukken op de zakenwereld.
Een ondernemingsplan schrijven: Veelgestelde vragen
De tijd die nodig is om een ondernemingsplan te schrijven varieert afhankelijk van de complexiteit van je bedrijf en het onderzoek dat erbij komt kijken. Voor een standaard klein bedrijf duurt het enkele dagen tot enkele weken. Voor grotere, complexere bedrijven kan het maanden duren. Investeer zoveel tijd als nodig is om nauwkeurigheid en grondigheid te garanderen.
Je kunt absoluut je eigen ondernemingsplan schrijven – veel eigenaren van kleine bedrijven en ondernemers doen dat zelfs. Er zijn talloze hulpmiddelen, bronnen en sjablonen die je kunnen helpen om het makkelijker te maken. Toch kan het vragen om feedback of het raadplegen van professionals voor bepaalde onderdelen, zoals financiële projecties, helpen om de nauwkeurigheid en algehele kwaliteit van je plan te verbeteren.
Als je op zoek bent naar externe financiering, dan is een ondernemingsplan inderdaad noodzakelijk. Als je de onderneming zelf financiert, is een ondernemingsplan niet verplicht, maar wel sterk aanbevolen. Uiteindelijk dient je businessplan als een routekaart voor operationele en strategische beslissingen en kan het een belangrijke rol spelen bij het behalen van succes.