Geef maar toe: Wanneer een pagina op een website je vraagt om een privacybeleid te ondertekenen, scroll je zonder te lezen langs alle tekst en ga je meteen naar het selectievakje met de tekst: “Ja, ik heb het privacybeleid gelezen en ik accepteer de voorwaarden”.
We maken ons er allemaal schuldig aan.
Hoewel het gemakzuchtig negeren van de kleine lettertjes typisch consumentengedrag is, kunnen bedrijven hun privacybeleid niet met dezelfde laissez-faire houding opstellen.
Als je gegevens van je bezoekers verzamelt, is een privacybeleid voor je website wettelijk verplicht. Die gegevens zijn bijvoorbeeld wanneer een gebruiker zich inschrijft voor een nieuwsbrief, voor het betalen van een artikel of wanneer u informatie verzamelt voor uw analyses.
Hier is het goede nieuws:
Het schrijven van een privacybeleid is niet zo intimiderend als het lijkt.
Een privacybeleid is een algemene verklaring die al je gegevenspraktijken dekt. Als je eenmaal weet hoe je een privacybeleidspagina moet schrijven, zullen jij en je klanten veiliger zijn.
Lees verder om meer te leren:
- Wat een privacybeleid is
- Waarom je een privacybeleid voor je website nodig hebt
- Wat de vereisten voor het privacybeleid zijn
- Hoe schrijf je een privacybeleid?
Dit bericht is bedoeld voor informatieve doeleinden en is niet bedoeld voor juridisch gebruik. Als je meer informatie wilt, neem dan contact op met een juridisch adviseur.
Wat is een privacybeleid?
Een privacybeleid is een verklaring of juridisch document op een website of mobiele app waarin wordt uitgelegd hoe de organisatoren van de website persoonlijke gegevens die door de gebruikers van de website worden verstrekt, verzamelen, opslaan, beschermen en gebruiken.
Deze persoonlijke gegevens kunnen de gegevens van de gebruiker bevatten:
- Naam
- Verjaardag
- Locatie
- Financiële informatie
- Burgerservicenummer
- IP-adressen
Een privacybeleid informeert gebruikers over hoe u hun gegevens beschermt en waarom u er überhaupt om vraagt. Het vertelt gebruikers ook wat hun rechten zijn met betrekking tot de praktijken op uw website.
Een gedegen privacybeleid voor websites schetst hoe een bedrijf aan zijn wettelijke verplichtingen zal voldoen en waarom gebruikers zich veilig zouden moeten voelen om hiermee in te stemmen.
Je beleid moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor bezoekers op elke pagina van je website en mobiele app. Je vindt het meestal onderaan de pagina.
Waarom heb je een privacybeleid nodig?
Privacybeleid is wettelijk verplicht als je persoonlijke gegevens verzamelt. Het dient als bescherming voor je bedrijf en gebruikers.
Je denkt misschien dat je niet hoeft te leren hoe je een privacybeleid voor je website moet schrijven omdat het maar een blog is, maar denk nog eens na. Zelfs websites die niet openlijk om gegevens vragen, verzamelen vaak gegevens via analytics en andere toepassingen.
Services van derden waarvoor een privacybeleid vereist is, zijn onder andere:
- Google Analytics, Google AdSense en Google Play
- Apple App Store
- Plug-ins voor reclame
- E-mail nieuwsbrief diensten
Afgezien van de juridische noodzaak, zal het leren schrijven van een effectief privacybeleid helpen om vertrouwen op te bouwen bij uw gebruikers. Consumenten vertrouwen bedrijven met veilige websites. Een duidelijk websiteprivacybeleid zorgt er ook voor dat u transparant en eerlijk overkomt.
Uw privacybeleid heeft misschien een wereldwijd bereik nodig
Als je zaken doet in het hele land of de hele wereld, moet je beleid rekening houden met de wetten van die regio’s. Er zijn wereldwijd opmerkelijke privacywetten, zoals de Privacy Act van 1988 in Australië of de Personal Information Protection and Electronic Documents Act in Canada.
Hier is het goede nieuws:
Wereldwijd is de belangrijkste vereiste dat websites een privacybeleid hebben, dat duidelijk wordt weergegeven en dat up-to-date wordt gehouden. Maar als u veel zaken doet in andere landen, wilt u hun specifieke privacywetgeving controleren.
Hier zijn er een paar die van invloed kunnen zijn op jouw bedrijf.
CalOPPA in de Verenigde Staten
De California Online Privacy Protection Act(CalOPPA) van 2003 is van toepassing op inwoners van Californië. Dus als je bedrijf zaken doet met Californiërs, moet je ervoor zorgen dat het privacybeleid van je website voldoet aan de normen.
De specifieke normen van CalOPPA hebben betrekking op:
- Dat het privacybeleid of een link ernaar op de startpagina van de website moet staan
- Hoe de website omgaat met “Do Not Track”-verzoeken
- Informatie over het gebruik van derden die via de website gebruikersgegevens verzamelen
GDPR in de Europese Unie
General Data Protection Regulation(GDPR) is een gegevensbeschermingswet van de Europese Unie (EU) voor iedereen die zaken doet in EU-landen.
Om te voldoen aan GDPR moet het privacybeleid van je website voldoen aan standaarden zoals:
- Gegevens op een ethische manier verwerken
- Gebruikers informeren over de acht rechten die ze hebben onder de GDPR
- Gegevens niet langer bewaren dan nodig
Insluiten: https://www.youtube.com/watch?v=acijNEErf-c
Wat gebeurt er als je geen goed privacybeleid hebt?
In het verleden hebben bedrijven die de wetten op het privacybeleid overtraden of hun methoden voor het verzamelen van gegevens niet grondig bekendmaakten, te maken gehad met talloze boetes en juridische gevechten.
Google en YouTube zullen bijvoorbeeld 170 miljoen dollar betalen voor het schenden van de privacywetgeving voor kinderen en het verzamelen van informatie zonder toestemming van de ouders. Google heeft ook problemen gehad in verschillende landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje.
Andere bedrijven, zoals Delta Airlines, stapten naar de rechter om hun boete voor het overtreden van CalOPPA aan te vechten. Delta won de zaak, maar veel kleinere bedrijven hebben niet de middelen om een dergelijke strijd aan te gaan.
Voorkom potentiële crises. Bescherm uzelf en uw gebruikers door te leren hoe u een privacybeleid schrijft.
Vereisten voor privacybeleid website
- Je bedrijfsnaam en contactgegevens
- Welke gegevens u verzamelt
- Hoe u gegevens verzamelt
- Waarom je gegevens verzamelt
- Hoe gebruikers zich kunnen afmelden
- Hoe uw gegevens worden gedeeld met derden
- Hoe lang u de gegevens bewaart
- Hoe u de verzamelde gegevens beschermt
- Wat de geschillenbeslechtingsprocedure is
- Wat gebeurt er als uw bedrijf van eigenaar verandert?
Dit is geen volledige lijst voor het privacybeleid van uw website en sommige items kunnen afwijken.
Je grootste prioriteit bij het opstellen van een privacybeleid is grondig zijn. Gegevens worden niet alleen verzameld wanneer gebruikers hun informatie vrijwillig invoeren. Je moet een lijst maken van alle soorten gegevens die je verzamelt, inclusief informatie die wordt verzameld via cookies of geolocatiegegevens.
Wanneer je beschrijft hoe je de informatie gebruikt, kan het makkelijk zijn om het voor de hand liggende over het hoofd te zien.
Maar de reden waarom je gegevens verzamelt, moet je opnemen in je privacybeleid, zoals:
- Marketingdoeleinden
- Inhoud verbeteren
- Gebruikers op de hoogte stellen van updates voor je bedrijf
- Lopende analytics
- Reclamedoeleinden
Het privacybeleid van je website moet betrekking hebben op de levensduur van de gegevens, vanaf het moment dat je ze voor het eerst verzamelt tot wat er daarna mee gebeurt. Er moet ook in staan hoe u gegevens veilig bewaart en hoe lang u ze gebruikt.
Wanneer je aan het brainstormen bent over hoe je een privacybeleid moet schrijven, vergeet dan niet de oorspronkelijke bedoeling: het beschermen van gebruikersgegevens. Laat je gebruikers weten dat je hun privacy belangrijk vindt en dat je hun gegevens veilig wilt houden.
Je privacybeleid moet ook goed zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk zijn op je website en mobiele app.
Toestemming krijgen van de klant is ook essentieel. Vergeet niet om een stap toe te voegen waarin de klant bevestigt dat hij het privacybeleid heeft gelezen en begrepen. Doe dit in elke situatie waarin je gegevens van je gebruiker vraagt, zoals wanneer ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief of hun gegevens invoeren bij het afrekenen.
Andere overwegingen met betrekking tot privacybeleid
Afhankelijk van het publiek op je website of de diensten van derden die je gebruikt, moet je misschien het privacybeleid voor je website aanpassen.
COPPA (Children’s Online Privacy Protection Rule)
Een privacybeleid voor websites gericht op kinderen moet voldoen aan de Children’s Online Privacy Protection Rule (COPPA). Deze regel houdt onder meer in dat toestemming van de ouders moet worden gevraagd voor kinderen jonger dan 13 jaar. Veel websites hebben een aparte pagina met privacybeleid om de richtlijnen te beschrijven.
Cookies
Je kunt ook een apart cookiebeleid overwegen voor alle informatie die via cookies wordt verzameld. Dit geldt vooral als uw bedrijf zaken doet in de EU, omdat daar strengere regels gelden.
Diensten van derden
Verschillende diensten van derden vereisen ook een privacybeleid voor websites. Google Analytics vereist bijvoorbeeld een privacybeleid om te voldoen aan de servicevoorwaarden, waaronder het vragen om toestemming voor het gebruik van cookies.
Een privacybeleid schrijven
- Onderzoek de specifieke vereisten voor uw bedrijf, afhankelijk van het publiek, de regio en de gebruikte services van derden
- Maak jezelf vertrouwd met het beleid van vergelijkbare sites, maar plagiaat niet
- Stel zelf een beleid op of gebruik een gratis generator of sjabloon op internet
- Neem de extra voorzorgsmaatregel van het inhuren van een advocaat om het te bekijken
Als juridisch jargon intimiderend aanvoelt, kun je ervoor kiezen om duidelijke, heldere taal te gebruiken voor je privacybeleid.
Kopieer en plak het beleid van een andere website niet. U kunt een vergelijkbare structuur gebruiken of ideeën van anderen overnemen, maar u moet uw privacybeleid aanpassen aan uw website.
Hoewel generatoren en sjablonen nuttig en nauwkeurig kunnen zijn, moet je voorzichtig zijn. Je moet leren hoe je een websiteprivacybeleid schrijft dat voldoet aan de vereisten voor jouw bedrijf. Een jurist ernaar laten kijken kan u in de toekomst hoofdpijn besparen.
Houd uw privacybeleid up-to-date
Naarmate je bedrijf groeit en evolueert, zal je polis dat waarschijnlijk ook doen. Vergeet niet om je polis regelmatig bij te werken. Als je polis jaren verouderd is, zal dat niet veel vertrouwen wekken bij nieuwe klanten.
Als je de manier waarop je gegevens verzamelt verandert of een nieuwe dienst gebruikt, moet je je plan bijwerken. En zelfs als je geen wijzigingen aanbrengt, is het in je belang om je beleid minstens één keer per jaar te herzien en de datum bij te werken.
Als u het privacybeleid van uw website wijzigt, vergeet dan niet gebruikers op de hoogte te stellen van de wijziging en hen te vragen hun toestemming te verlengen.
Een privacybeleid is wettelijk verplicht voor alle websites die gebruikersgegevens verzamelen. Hierin moet staan hoe u die gegevens beheert, opslaat, beveiligt en gebruikt.
Een volledig privacybeleid voor websites en mobiele apps is een zakelijke noodzaak die je niet kunt negeren.
Hoe u een privacybeleid voor uw website schrijft, hangt af van waar uw klanten wonen en welke diensten u op uw website gebruikt. U kunt het zelf schrijven, een generator gebruiken of juridisch advies inwinnen.
Klaar om een website te maken die veilig is voor je klanten? Bekijk vandaag nog de hostingpakketten van Bluehost.