Het succes van elke website hangt af van het bereiken van de juiste mensen en het geven van de inhoud waar ze naar op zoek zijn. Maar om dat te kunnen doen, moet je een aantal essentiële gegevens weten over wie je site bezoekt en wat ze daar doen. Het gebruik van Google Analytics met WordPress kan daarbij helpen. Deze gratis tool van Google verzamelt gedetailleerde gegevens over het verkeer en het bezoekersgedrag op je website om je te helpen slimme marketingbeslissingen te nemen die de doelen van je site bevorderen – en het is eenvoudig in te stellen en te gebruiken met onze WordPress hosting.

Waarom uw site Analytics nodig heeft

Of je nu een WordPress site maakt voor een persoonlijke blog, een e-commerce site voor je kleine bedrijf of de complexe website van een groot bedrijf, het doel is om verkeer binnen te halen. Je kunt je site ook gebruiken om je inhoud te delen en om bezoekers te binden die vaste lezers, klanten en cliënten worden. Om deze doelen te bereiken, moet u alle elementen van uw site optimaliseren met uw doelgroep in gedachten. Marketingstrategieën, zoals het opbouwen van een e-maillijst, je site vriendelijk maken voor zoekmachines en mobiel-responsief maken, kunnen helpen, maar zonder trackinggegevens kan het moeilijk zijn om te weten welke van je tactieken werken.

Om het soort inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers dat de richting van een persoonlijke of zakelijke website kan bepalen, kunnen WordPress gebruikers kiezen uit een verscheidenheid aan gratis en betaalde analytics plugins en tools zoals Kissmetrics en SE Ranking die verschillende aspecten van de prestaties van een site meten. Maar Google Analytics is toonaangevend, met volledig gratis, uitgebreide en aanpasbare rapportage over [alle aspecten van de prestaties van je site].

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een hulpprogramma voor websiteanalyse van Google, de kracht achter “s werelds meestgebruikte zoekmachine en belangrijkste beoordelaar van websiterankings. Zodra u een Google Analytics-account hebt geactiveerd en de trackingcode aan de pagina” s van uw website hebt toegevoegd, kan Google Analytics gegevens vastleggen van elke bezoeker aan uw site, volgens de parameters die u instelt.

Wat Google Analytics bijhoudt

Wie bezoekt de site

Google Analytics kan zeer gedetailleerde informatie over websitebezoekers verzamelen, zoals hun locatie, taal, de browser die ze gebruiken, of ze op uw website terecht zijn gekomen via organische zoekopdrachten of via een betaalde advertentie en zelfs of hun computer toepassingen zoals Adobe’s Flash player ondersteunt.

Het gedrag van bezoekers op de site

Google Analytics kan gegevens bijhouden over welke pagina’s een bezoeker opent, hoe lang ze op de site blijven en op welke links ze klikken. Met Analytics kunnen site-eigenaren ook het “bouncepercentage” van hun site zien – het percentage bezoekers dat de site voor het eerst verlaat en nooit meer terugkeert.

Hoe bezoekers omgaan met de inhoud van de site

Google Analytics kan ook laten zien of bezoekers op een bepaalde oproep tot actie reageren met de gewenste reactie, zoals het klikken op een knop of het achterlaten van een e-mailadres.

Tijden waarop mensen op bezoek komen

Google Analytics onthult de heetste uren van de site – de tijden en tijdzones waarop de meeste mensen op de site zijn. Dit kan gebruikers helpen om te beslissen wanneer ze nieuwe inhoud moeten publiceren of posts moeten plannen om piekverkeer in andere tijdzones te bereiken.

Verkeersbronnen

Google Analytics kan ook alle verkeersbronnen van een site weergeven, zoals zoekmachines, verwijzende links van andere sites en directe links. Dit kan belangrijke inzichten opleveren voor site-eigenaren die beslissingen moeten nemen over waar te adverteren, welke sociale sites te gebruiken om de merkbekendheid te vergroten en met welke beïnvloeders in contact te treden.

Naast deze standaard statistieken biedt Google Analytics gebruikers ook de mogelijkheid om andere soorten tracking toe te voegen, zoals in-page analytics voor e-commerce of specifieke marketingcampagnes. Gebruikers kunnen de analytics instellen die ze willen volgen in de Google Analytics-accountinstellingen.

Het instellen van Google Analytics voor elke WordPress site is snel en gratis, met opties voor WordPress gebruikers van elk niveau.

Hoe Google Analytics instellen met WordPress

Om aan de slag te gaan met Google Analytics voor WordPress heb je een gratis Gmail account nodig. Als je Gmail nog niet gebruikt, meld je dan aan voor een account voordat je analytics gaat instellen. Selecteer vervolgensAnalytics uit de lijst met beschikbare Google-services in je account.

Om analytics-tracering in te stellen voor de website van uw keuze, moet u “Website” selecteren op het instellingenscherm en vervolgens de naam en URL invoeren onder “Eigenschap”. Dit vertelt Google Analytics welke site bijgehouden moet worden. Klik vervolgens op de knop “Traceer-ID verkrijgen”. Google genereert een unieke traceercode die u kunt toevoegen aan elke websitepagina die u wilt volgen. Kopieer deze code om hem aan uw site toe te voegen. Zodra deze tracking-ID is geïnstalleerd, kan Google deze pagina’s doorzoeken op relevante gegevens.

De tracking-ID aan uw website toevoegen

Of je nu een beginner bent die geen ervaring heeft met het werken met sitebestanden, of een ervaren gebruiker die vertrouwd is met het manipuleren van code, er is een methode om de Google Analytics-trackingcode toe te voegen aan elke WordPress-website.

Een plug-in gebruiken

Voor nieuwe gebruikers of iedereen die gewoon hunkert naar gemak, is er een Google Analytics plugin zoals Google Analytics+ en MonsterInsights ontwikkeld om Google Analytics te ondersteunen. Deze onmisbare WordPress plugins zijn beschikbaar in de WordPress plugin directory, maar ook bij veel externe ontwikkelaars, en voeren taken uit zoals het instellen van de tracking ID en het aanpassen van je instellingen direct vanuit de plugin zelf.

Om Google Analytics via een plugin te installeren, selecteer en installeer je de Google Analytics WordPress plugin van je keuze op je site en maak je verbinding met je Google Analytics account om de installatie te voltooien. Plak je tracking-ID in de plugin en wacht een paar uur totdat Google met het bijhouden begint. Analytics voor alle opgegeven pagina’s zal worden gerapporteerd op je Google Analytics dashboard.

De tracking-ID handmatig instellen

Als je vertrouwd bent met het werken met code en de bestanden van je site, kun je ook je tracking-ID kopiëren en deze rechtstreeks in het bestand “functions.php” in de map “wp-content” van de site plakken. Zodra de tracking-ID daar is geïnstalleerd, wordt deze aan elke pagina toegevoegd, zodat Google gegevens van de hele website kan verzamelen.

Nadat uw tracking-ID actief is geworden, kunt u alle gegevens die van uw site zijn verzameld bekijken op het dashboard van uw Google Analytics-account. Selecteer gewoon de tabbladen voor het type gegevens waarin u geïnteresseerd bent of stel extra statistieken in via de Geavanceerde opties.

Of u nu een lezerspubliek voor uw blog wilt opbouwen, klanten naar uw online winkel wilt lokken of wereldwijd naamsbekendheid wilt opbouwen, het installeren van analytics is een belangrijke marketingstrategie. Google Analytics met WordPress is gratis, veelzijdig en eindeloos schaalbaar en levert alle statistieken die belangrijk zijn voor je site.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops