Ben je bekend met het “omkatten” van activa? Misschien heb je tv-programma’s gezien over het opkopen van vervallen huizen, ze restaureren en met winst verkopen.
Domeinen omwisselen werkt op dezelfde manier.
Dit eenvoudige en potentieel lucratieve bedrijfsmodel is een geweldige aanpak voor kleine ondernemers en particulieren die extra diensten willen aanbieden aan hun klanten en tegelijkertijd hoge opstartkosten willen vermijden.
Domein flipping wordt steeds populairder, wat niet verrassend is als je bedenkt hoe groot de markt is. Uit het Global Domain Report 2023 van InterNetX blijkt dat er in september 2022 meer dan 160 miljoen registraties waren voor domeinen die eindigen op .com.
Veel ondernemers profiteren van de enorme vraag naar domeinen door deze relatief toegankelijke en beginnersvriendelijke praktijk te beoefenen.
Dat gezegd hebbende, domein flipping vereist nog steeds een strategische aanpak en daarom hebben we een stap-voor-stap handleiding samengesteld die je zal helpen om je domein flipping bedrijf van de grond te krijgen.
Daarnaast bieden we een aantal strategieën die je zullen helpen om je domeinportfolio te laten groeien en je winst te maximaliseren.
Domein flipping uitgelegd
Domain flipping is een eenvoudig proces. Om een domein te flippen, koop je eerst een domein en verkoop je het door voor een hogere prijs.
Ondanks de relatieve eenvoud van deze praktijk, zijn er andere bedrijfsactiviteiten voor nodig, zoals het zoeken naar goede domeinopties bij domeinverkopers, het taxeren van domeinen, het vinden van de juiste kopers, het vermarkten van je domeinen en het overdragen van gekochte domeinnamen aan klanten.
Voordat je je verdiept in de stap-voor-stap details van het omwisselen van domeinen, moet je bepalen of deze aanpak geschikt is voor jou.
Domain flipping kan een geweldige optie voor je zijn als je beschikt over onderzoeksvaardigheden, het vermogen om zoekwoord- en markttrends in de gaten te houden, extra tijd om kopers te vinden en geduld.
Hoe domeinen omwisselen
1. Onderzoek ideeën voor domeinnamen
2. Trenddomeinextensies controleren
3. Zoeken naar domeinnamen
4. Domeinnamen beoordelen
5. Koop de meest waardevolle domeinen
6. Bepaal een prijsstrategie
7. Beslis hoe en waar u domeinen gaat verkopen
8. Domeinnaamlijsten maken en plaatsen
9. WHOIS bijwerken voor uw domeinen
10. Richten op en verkopen aan kopers van hoge kwaliteit
11. Veilig domeinen verkopen en overdragen
1. Onderzoek ideeën voor domeinnamen
Ideeën bedenken voor domeinnamen kan in het begin een hele opgave lijken. Er is een oneindig aantal namen en combinaties die je zou kunnen proberen – maar welke zullen uiteindelijk winstgevend zijn?
Een manier om te beginnen is door te kijken wat je concurrenten doen. Door te zoeken naar domeinflippers op Google en hun aanpak te analyseren, kun je inspiratie opdoen, kennis opdoen over welke strategieën hen helpen succesvol te zijn en inzicht krijgen in welke aanpak niet werkt.
Je kunt ook tools zoals Ahrefs gebruiken om te zoeken naar trefwoordideeën. Trefwoorden met een hoog zoekvolume duiden op een hoge mate van interesse, dus domeinen met die trefwoorden zullen waarschijnlijk aantrekkelijker zijn voor kopers.
Het bijhouden van domeinverkopen met sites als NameBio is ook een goede manier om ideeën voor domeinnamen op te doen. Deze platforms kunnen u vertellen welke soorten domeinen voor hogere prijzen worden verkocht, die u kunt gebruiken om uw eigen domeinaankopen te informeren.
2. Trenddomeinextensies controleren
Als u domeinnamen onderzoekt, moet u trends en unieke TLD’s (topleveldomeinen) bijhouden. TLD’s zijn de extensies aan het einde van een URL, zoals .com,.org,.gov of .io. Hoewel er vanaf 2023 bijna 1500 TLD’s bestaan, worden er maar een paar regelmatig gebruikt.
U kunt controleren welke TLD’s momenteel een hoog winstpotentieel hebben met bronnen zoals InterNetX of Statista, die diepgaande statistieken bieden over hoe domeinextensies presteren.
De bevindingen van InterNetX benadrukken bijvoorbeeld:
- Sommige nieuwe algemene TLD “s (gTLD” s) zijn in opkomst, waaronder .xyz en .online.
- GeoTLD “s kunnen populair zijn, zoals .asia en .africa, maar ook TLD” s voor steden, zoals .berlin.
Landcode-TLD “s (ccTLD” s) zijn ook een optie, waaronder .uk, .ga of .ml.
3. Zoeken naar domeinnamen
Het zoeken naar concurrerende domeinnamen is waarschijnlijk het lastigste deel van het domein-flipping proces. Bij het leren flippen van domeinen en het zoeken naar de beste opties, helpt het om inspiratie op te doen bij een domeinnaamgenerator.
Ga op zoek naar potentieel waardevolle en hoogwaardige domeinen, omdat deze hogere winsten zullen opleveren. De waarde van domeinen varieert sterk, maar waardevolle domeinen hebben meestal:
- Hoge bezoekersaantallen, wat duidt op een grote vraag: Sommige domeinen worden vaak bezocht, waardoor ze veel aantrekkelijker zijn voor bedrijfseigenaren die klanten willen bereiken, hun merk willen vestigen en een drukbezochte website willen bouwen.
- Structuur met één woord: Korte en bondige domeinen zijn over het algemeen winstgevender. Ze worden pakkend, vergroten de geloofwaardigheid, helpen bij de merkherkenning en laten minder ruimte over voor invoerfouten.
- Relevante trefwoorden: Sommige domeinen integreren zoekwoorden die gerelateerd zijn aan een type product, dienst, website of locatie. Dit zijn beschrijvende domeinen en ze bieden winstpotentieel voor een bedrijf, dat u er op zijn beurt meer voor zal betalen.
- Brandingpotentieel: Merkbare domeinen zijn korte URL-segmenten die memorabel, pakkend en “verzonnen” zijn in plaats van beschrijvend. Ze bevatten geen specifieke trefwoorden maar een unieke lettercombinatie die later als merk kan worden gebruikt. Denk aan Google.com, Etsy.com en Bing.com – voordat hun overeenkomstige bedrijven bestonden.
- Backlinks: Een domein met reeds bestaande backlinks zal om verschillende redenen waardevoller zijn dan een domein zonder backlinks, waaronder de SEO-autoriteit ( Search Engine Optimization ).
- Een goede geschiedenis: Bestaande of verlopen domeinnamen met een gunstig verleden hebben meestal meer waarde dan nieuwe domeinen. U kunt de domeinhistorie bepalen met tools zoals URLTrends en WhoisRequest.
Je moet ook teruggrijpen naar je bevindingen uit de onderzoeksfase, omdat de domeinwaarde ook afhankelijk is van de context. Bijvoorbeeld, een domein als ai.io was misschien niet waardevol voor de geboorte van kunstmatige intelligentie, maar is nu beslist waardevol.
4. Domeinnamen beoordelen
Nadat je hebt gecontroleerd of een domein beschikbaar is, kun je de waarde ervan bepalen met een taxatietool zoals EstiBot.
Meet de autoriteit van de domeinnaam op basis van Ahrefs “s backlink checker en Moz” s domain authority tool. Gebruik vervolgens tools als URLTrends en WhoisRequest om de geschiedenis te evalueren.
5. Koop de meest waardevolle domeinen
Op basis van al je onderzoek tot nu toe, welke domeinen lijken het meest waardevol? Als je eenmaal hebt gekozen, zorg er dan voor dat je ze koopt bij hoogwaardige domeinregistrars zoals Bluehost.
Elk platform dat je gebruikt moet betrouwbaar, transparant en veiligheidsgericht zijn. Het moet ook 24/7/365 klantenservice bieden. Op die manier beperk je vertragingen tot een minimum als je registratie vastloopt. Als er 24 uur per dag ondersteuning beschikbaar is, kan iemand je snel weer op weg helpen met je domein-flipping reis.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een goede klantenservice van uw domeinregistrar u helpt de best mogelijke service aan uw klanten te bieden.
6. Bepaal een prijsstrategie
Er zijn veel manieren om uw nieuw verworven domeinnamen te verkopen. U kunt deelnemen aan domeinveilingen, domeinen tegen een vaste prijs aanbieden of uw eigen aanbiedingen versturen.
Veilingen met flexibele prijzen hebben meer kans om hogere winsten op te leveren, terwijl domeinen met een vaste prijs meer kans hebben om snel verkocht te worden. De prijsbepalingsmethode “maak een bod” kan fluctueren in de resultaten.
Als je eenmaal je prijsmethode hebt gekozen, overweeg dan om winstverhogende strategieën te gebruiken, zoals:
- Charme prijzen: Deze op psychologie gebaseerde strategie houdt in dat je prijzen kiest die eindigen op het cijfer negen in plaats van nullen. Volgens Konigle is aangetoond dat deze tactiek conversies en merkherkenning verhoogt.
- Op kosten gebaseerde prijzen: Deze wijdverbreide methode houdt in dat de kosten voor het maken van een product worden berekend en dat daar vervolgens een comfortabele winstmarge aan wordt toegevoegd. Prijsbepaling op basis van kosten is een gestroomlijnde, eenvoudige manier om een standaard toeslag voor je domeinen vast te stellen.
- Marktgebaseerde prijsstelling: Deze strategie is gebaseerd op wat concurrenten vragen voor verwante producten. Kijk naar de marktprijzen voor vergelijkbare domeinen en geef de jouwe dezelfde prijs.
7. Beslis hoe en waar u domeinen gaat verkopen
Om domeinen te verkopen kun je gebruik maken van domeinnaam marktplaatsen zoals Flippa en Sedo.
Bij het kiezen van een marktplaats of veilingsite moet je rekening houden met factoren zoals commissiepercentage, noteringskosten, verkeerscijfers, gebruikerservaring, klantbeoordelingen en de vele extra functies die worden aangeboden.
Voorbeelden van extra functies zijn gebruiksvriendelijke controlepanelen, meldingen en domeinverhuisservices.
Je kunt ook in zee gaan met een domeinmakelaar, een professional die je helpt kopers te vinden en de verkoop vergemakkelijkt. Deze makelaars vragen een commissie, maar kunnen het zeker waard zijn, vooral als je veelgevraagde domeinnamen hebt. Vind er een via Sedo’s Domain Brokerage Service.
8. Domeinnaamlijsten maken en plaatsen
Als je geen domeinbroker gebruikt, moet je de domeinen op de door jou gekozen verkoopplatforms plaatsen. Om een geoptimaliseerde domeinlijst te maken, kun je:
- Gebruik banneradvertenties: Het opnemen van banneradvertenties in je aanbiedingen helpt de aandacht te trekken, leidt kopers door naar andere domeinen in je portfolio en vergroot je autoriteit als domeinverkoper.
- Neem relevante geografische trefwoorden op: Als je domeinen verkoopt die aantrekkelijk zijn voor lokale bedrijfseigenaren of potentiële kopers in een specifiek gebied, zorg er dan voor dat je aanbieding de namen van relevante regio’s, steden of landen bevat.
- Maak beknopte beschrijvingen: Houd domeinbeschrijvingen eenvoudig en kort, en neem alleen de belangrijkste informatie op. Kijk naar je doelgroep en koperpersona om te bepalen welke details je moet vermelden.
- Laat uw betrouwbaarheid zien: Voeg goede klantbeoordelingen toe, geef duidelijke en nauwkeurige informatie, presenteer prijzen transparant en laat eventuele beveiligingsspecificaties voor uw domeinen zien.
- Maak een geparkeerd domein: Maak een esthetisch aantrekkelijke landingspagina met een link naar de domeinvermelding.
Nu is het tijd om de advertenties te plaatsen. Als u een platform van hoge kwaliteit hebt geselecteerd, zou dit proces eenvoudig moeten zijn. Meestal wordt u alleen gevraagd om uw advertentie-informatie in te voeren, uw prijsmethode te selecteren en een tijdsperiode te definiëren voor elke domeinveiling of aanbieding.
9. WHOIS bijwerken voor uw domeinen
WHOIS is een openbare directory die wordt beheerd door de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers(ICANN). Hierin wordt informatie opgeslagen over wie verantwoordelijk is voor welke domeinnamen. Meer specifiek kunt u zelf uw identificatie- en contactgegevens doorgeven samen met uw domeinnaamregistraties.
Het bijwerken van WHOIS voor je domeinen is geen noodzaak en sommige domeinflippers houden deze informatie liever privé. Maar door deze stap uit te voeren wordt het voor geïnteresseerde kopers gemakkelijker om contact met je op te nemen, wat een stap dichter bij de verkoop is.
10. Richten op en verkopen aan kopers van hoge kwaliteit
Creëer een koperpersona die je ideale klant vertegenwoordigt. Stel je bijvoorbeeld voor dat je domein aantrekkelijk zou zijn voor eigenaren van IT-bureaus die gespecialiseerd zijn in webapps en actief zijn in de buurt van Dallas, Texas. Nadat je meer details aan de persona hebt toegevoegd, geef je hem de naam “Techy Teddy” om hem beter te onthouden.
Het creëren van deze koper persona zal helpen wanneer u op zoek bent naar bedrijven of personen die geïnteresseerd kunnen zijn in het kopen van uw domein. Vergelijk elke potentiële koper met Techy Teddy en het zal duidelijk zijn op welke prospects je je moet richten.
Maar hoe ga je achter die leads aan? Richt je op potentiële klanten met strategieën zoals:
- Sociale-mediamarketing: Volgens HubSpot’s 2023 State of MarketingReport is korte videocontent – die voornamelijk wordt gemaakt en gedistribueerd via sociale media – de strategie die de meeste prioriteit heeft bij marketeers in 2023.
- Contentmarketing: Focussen op het creëren van content waarbij de mens centraal staat, is van cruciaal belang voor de positie in zoekmachines zoals Google. Je kunt dit doen door inhoud af te stemmen op een koperpersona en je autoriteit op dit gebied aan te tonen.
- E-mailmarketing: Uit Semrush’s The State of Content Marketing: 2023 Global Report blijkt dat klantbetrokkenheid via e-mail momenteel de op één na populairste metriek is om het succes van content te meten.
Boven alles moet je de sterke punten van je domeinen laten zien, vooral als ze betrekking hebben op je koperpersona. Laat bijvoorbeeld zien hoe jouw domein precies voordeel kan opleveren voor Techy Teddy’s IT-bedrijf in plaats van de algemene voordelen van domeinnamen.
11. Veilig domeinen verkopen en overdragen
Als je prijsstrategie het toelaat, probeer dan te onderhandelen tot de hoogste prijs waarvan je vermoedt dat de koper die zou betalen.
Als ze eenmaal klaar zijn om een aankoop te doen, sluit de deal dan met een verkoopovereenkomst voor domeinen waarin de voorwaarden staan beschreven. Deze documentatie legt vast:
- De relevante gegevens van het domein, zoals de registratiedatum.
- De contactgegevens van de koper en verkoper.
- De verkoopprijs.
- Het proces van de overdracht van het domein.
Dit formulier is handig om oplichting te voorkomen, de autoriteit van de verkoper te behouden, juridische problemen te voorkomen en de tevredenheid van beide partijen te garanderen.
Zodra een koper je domein koopt en je de overeenkomst voltooit, moet je hem een kopie geven voor zijn administratie.
Om het risico op oplichters te verkleinen en kopers vertrouwen te geven in het hele proces van domeinoverdracht, kun je gebruikmaken van een escrow-service – een veilige overdracht waarbij je eigendom veilig wordt opgeslagen bij een derde partij totdat de betaling is bevestigd.
Nu je elke stap in het flippen van individuele domeinen hebt overwogen, laten we eens kijken hoe je je portfolio en je winstmarge kunt laten groeien.
Hoe je een goede domeinportfolio opbouwt en winst maximaliseert
Hier zijn een paar strategieën die je zullen helpen de vruchten te plukken van domain flipping:
Geef prioriteit aan traditionele domein-TLD’s
Zoek naar alledaagse, traditionele TLD “s zoals .net en .com, aangezien deze TLD” s het meest herkenbaar zijn.
Volgens gegevens verzameld door W3Techs is .com het populairste TLD, aangezien het wordt gebruikt door 47,8% van alle websites wereldwijd. Als u dus .com-domeinnamen zoekt, zult u waarschijnlijk gemakkelijker kopers vinden.
Kies een niche
Sommige domeinflippers kiezen liever een baan en blijven daarin. Dit wordt ook wel het kiezen van een niche genoemd.
Die niche kan gebaseerd zijn op:
- Een bepaalde TLD – bijvoorbeeld gespecialiseerd in de verkoop van .net-domeinen.
- Een categorie trefwoorden binnen een onderwerp, zoals creditcards met reisbeloningen.
- Een specifiek type website, zoals e-commerce kledingmerken.
Met dit niveau van focus ontwikkel je expertise in je niche en, met oefening, leer je hoe je domeinnamen kunt herkennen die populair zullen zijn bij kopers.
Breid je domeinportfolio strategisch uit
Aan de andere kant geven sommige domeinflippers de voorkeur aan diversificatie door een gevarieerde portefeuille op te bouwen.
Je kunt dit doen door een reeks domeinen in verschillende niches op te pikken – zoals URL “s met hoge waarde voor nieuwe technologiesites, verlopen domeinnamen met backlinks en domeinen met TLD” s die trending zijn.
Het hebben van een gediversifieerde portfolio helpt je te beschermen tegen onverwachte veranderingen in de industrie die ervoor zorgen dat bepaalde soorten domeinen in waarde dalen.
Koop domeinnamen die al bezet zijn
Je kunt een overgenomen domeinnaam kopen in plaats van een beschikbaar nieuw domein. Hoe? Door te onderhandelen met de eigenaars om actieve domeinen te verwerven.
Doe het perfecte domeinbod door de waarde van het domein nauwkeurig in te schatten en vervolgens een bedrag voor te stellen dat lager is dan je maximale budget, maar hoog genoeg om in overweging te worden genomen.
Probeer een defensieve domeinstrategie
Deze winstgevende domein-flipping strategie is erop gericht om merken of bedrijven te verdedigen tegen hun concurrenten.
Een voorbeeld van een defensieve domeinstrategie is het flippen van domeinen met typefouten, spelfouten of meervouden van een populaire merknaam. Merken zijn vaak geïnteresseerd in het kopen van deze domeinen, zodat concurrenten en fraudeurs ze niet kunnen gebruiken.
Laatste gedachten: Domeinnamen kopen en verkopen
Domain flipping is net als het opknappen van een huis of een kledingstuk, behalve dan dat je het vanuit je luie stoel kunt doen. Het kan de perfecte manier zijn om geld te verdienen als je bereid bent om tijd en moeite te steken in marktonderzoek en het volgen van trends, en vervolgens strategische aan- en verkopen uit te voeren.
Nu je weet hoe je domeinnamen kunt omwisselen, kun je beginnen met het opbouwen van een klein bedrijfje, de service aan klanten aanbieden of een lucratieve bijbaan opbouwen.
Een manier om je domein-flipping bedrijf te laten opvallen is met een mooie en responsieve website.
Bij Bluehost bieden we shared hostingpakketten die zowel kosteneffectief als rijk aan functies zijn, zodat je alles krijgt wat je nodig hebt om je zakelijke site snel van de grond te krijgen.
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over hoe een samenwerking met Bluehost uw domein-flipping bedrijf vooruit kan helpen.
Hoe domeinen omwisselen: Veelgestelde vragen
U kunt domeinen verkopen voor centen tot miljoenen dollars. De verkoopprijs hangt volledig af van de perceptie van de koper van de waarde van een domein, die wordt bepaald door verschillende contextuele factoren die bepalen hoeveel winst het domein kan opleveren.
Merkbare, memorabele en korte domeinen zijn meestal waardevoller. Domeinen met een robuuste en positieve geschiedenis, SEO autoriteit, relevante zoekwoorden en veel verkeer worden ook gewaardeerd. U kunt de waarde van domeinen controleren met taxatietools zoals EstiBot.
U kunt kwaliteitsdomeinnamen kopen bij domeinregistratiehouders zoals Bluehost en deze doorverkopen via online marktplaatsen zoals Flippa. Je kunt ook domeinen verkopen via particuliere domeinmakelaars.
Helaas is er geen manier om een domeinnaam permanent te bezitten. Maar u kunt kiezen voor lange-termijn domein “eigendom” periodes als de registrar dit toestaat en herinneringen instellen om uw registratie te verlengen zodra die periode voorbij is.
Ja, het is legaal om domeinnamen te kopen en te verkopen. Dit bedrijfsproces is volledig legitiem, zolang je maar voorzichtig bent met het vermijden van cybersquatting wanneer u domeinnamen gebruikt die lijken op zinnen met een handelsmerk of auteursrecht.