Voor grafisch ontwerpers en andere professionals die met visuele media werken, zijn portfolio’s een geweldige manier om ontwerpvaardigheden en werkervaring te laten zien aan potentiële klanten.
Hoewel er verschillende manieren zijn om een portfolio te maken, zijn er maar weinig zo veelzijdig en boeiend als een goede grafisch ontwerp portfolio website.
In deze gids leer je waarom je een portfoliowebsite zou moeten hebben, hoe de beste eruit zien, hoe je er zelf een kunt bouwen en een aantal tips om er een effectief middel van te maken om nieuwe klanten aan te trekken.
Welke soorten portfolio’s worden aanbevolen voor grafisch ontwerpers?
- Gedrukte catalogus portfolio’s
- Digitale catalogus portfolio’s
- Portfolio’s sociale media
- Portfolio’s voor de banenmarkt
- Persoonlijke website portfolio’s
Er is één optie die boven de rest uitstijgt. Het maken van een persoonlijke website is vaak de beste manier; hieronder bekijken we de voor- en nadelen van elke route en hoe ze zich verhouden tot het gebruik van een websiteportfolio.
Gedrukte catalogi
Dit zijn fysieke boeken die er in verschillende vormen en maten kunnen zijn. Elke pagina van het boek bevat afdrukken van hoge kwaliteit van je ontwerpwerk. Ze bieden klanten een unieke tactiele ervaring. Catalogi in dit formaat zijn meestal een nicheoptie gericht op een artistiek of ambachtelijk publiek.
Voor gedrukte catalogi heb je geen internetverbinding of elektronisch apparaat nodig. Je portfolio is echter beperkt tot mensen die fysiek toegang hebben tot het boek. Het afdrukken en mailen van een exemplaar van je portfolio naar elke potentiële klant kan al snel duur worden.
Als je een fysiek kantoor hebt waar je leads ontmoet, probeer dan een of twee catalogi af te drukken en laat potentiële klanten er doorheen bladeren voordat ze het boek terugsturen. Op deze manier zijn gedrukte catalogi efficiënt en onderscheidend en zorgen ze voor een gedenkwaardige ervaring.
Digitale catalogi
Deze werken hetzelfde als gedrukte catalogi, maar dan opgeslagen in een computerdocumentformaat zoals PDF of EPUB.
Digitale catalogi hebben pagina’s met samengestelde afbeeldingen van je beste werk, maar je hebt een digitaal apparaat zoals een smartphone of pc nodig om ze te bekijken. Dit lost het dilemma op van het afdrukken van kopieën van je portfolio voor elke klant. Het is gratis om onbeperkt e-mails te sturen met het digitale document als bijlage.
Dit formaat werkt echter het beste voor een specifiek soort grafisch ontwerp. Grootschalige projecten zien er mooier uit op ware grootte, niet verkleind naar de grootte van een documentpagina. Afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen ook leiden tot documenten met enorme bestandsgroottes die moeilijk te delen zijn.
Sociale media
Je kunt sociale mediaplatforms, zoals Instagram en Twitter, gebruiken als portfolio omdat je daar visuele content kunt plaatsen en delen met anderen op het platform.
Sommige andere sociale platforms, zoals Behance en Dribbble, zijn speciaal ontworpen voor kunstenaars om hun werk te laten zien.
Hoewel deze platforms je mogelijk veel zichtbaarheid kunnen geven, kunnen inhoudelijke beperkingen de kwaliteit van je werk en hoe het wordt geïnterpreteerd beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld geen interactief webdesign op LinkedIn of Facebook plaatsen zonder de interactiviteit te verliezen.
De meeste sociale mediaplatforms hebben beperkingen voor de grootte van afbeeldingen en video, waardoor je gedwongen wordt mediabestanden van lagere kwaliteit te posten die je ontwerpstijl mogelijk niet nauwkeurig overbrengen.
Vacatures
Online vacaturesites zoals Fiverr en Upwork werken ook als portfolio voor freelance grafisch ontwerpers. Dat komt omdat je als kunstenaar op deze platforms alleen werk kunt krijgen als je je digitale ontwerpvaardigheden kunt laten zien.
Het voordeel van het maken van een portfolio op deze manier is dat het ook een platform is om potentiële klanten aan te trekken. Je hebt echter te maken met veel andere ontwerpers die het platform gebruiken om te solliciteren naar dezelfde ontwerpprojecten als jij.
Goede redenen om een grafisch ontwerp portfolio website te maken
Of je nu op zoek bent naar het beste medium om het verhaal van je kunstwerk te vertellen – of je bent een bedrijfseigenaar die de mogelijkheden van je grafisch ontwerp wil laten zien, hier is waarom je een grafisch ontwerp portfolio website zou moeten hebben:
Meer presentatiemogelijkheden
Een website gebruiken voor je grafisch ontwerp portfolio is als het bouwen van een huis vanaf de grond. De website is jouw stuk onroerend goed online; je bent volledig vrij om je art direction toe te passen en een boeiend verhalend medium te bouwen.
Dit is vooral belangrijk omdat mensen de neiging hebben om indrukken over een merk te vormen op basis van hun interacties met de website. 50% van de consumenten is het er zelfs mee eens dat het ontwerp van de website van een bedrijf belangrijk is voor hun merkperceptie.
De meeste andere platforms bieden gebruikers niet dezelfde flexibiliteit met betrekking tot de manier waarop je je inhoud weergeeft.
Meer controle over uw inhoud
Naast de flexibiliteit die webhosting met zich meebrengt, heb je ook controle over een deel van de onderliggende infrastructuur die je website aandrijft. Dit omvat minimaal het webhostingplatform en het contentmanagementsysteem (CMS).
Je hebt toegang tot tools om de structuur van je website te beheren, back-ups te configureren, de beveiliging te verbeteren en je inhoud te optimaliseren. Dit betekent dat je je hele portfoliowebsite kunt herontwerpen wanneer je maar wilt en dat je er zeker van kunt zijn dat niets van je werk verloren gaat in het proces.
Afhankelijk van je hostingpakket kun je al deze functies zelf beheren of het aan je hostingprovider overlaten om het volgens jouw instructies af te handelen.
Samenvoegen met andere platforms
Het is een goed idee om meerdere platforms te gebruiken voor je portfolio, omdat je zo een breder publiek bereikt. Bovendien is een website de perfecte centrale hub voor al die verschillende platforms, zodat alle contacten met je merk leiden naar wat jij wilt.
Probeer inhoud te delen op uw sociale media-accounts zodra deze op uw website is gepubliceerd en vice versa – toon sociale-mediabetrokkenheid op uw website. Een portfolio op je website kan digitale catalogi bevatten. Het is haalbaar om betaal- en verzendopties te bieden voor degenen die fysieke exemplaren willen.
Ook al je andere portfolioplatforms moeten teruglinken naar je website.
Ga nog een stapje verder door gebruik te maken van websiteanalyseprogramma’s zoals Jetpack om je verkeersbronnen bij te houden en te zien welke platforms je het meest helpen.
Zorg voor gemakkelijke toegang
Een ander voordeel dat websites hebben ten opzichte van de meeste andere platforms is dat ze toegankelijk zijn voor bijna alle digitale communicatieapparaten die tegenwoordig worden gebruikt. Dit betekent smartphones, tablet computers, desktop PC “s, laptops en zelfs sommige smart home apparaten zoals TV” s.
Zolang het een webbrowser en internetmogelijkheden heeft, heeft het toegang tot je website. Bezoekers hoeven geen account aan te maken of apps te downloaden om je portfolio te bekijken.
Maar om bezoekers op deze verschillende platforms en schermformaten een goede kijkervaring te bieden, moet je portfolio website een responsive design gebruiken.
Potentieel voor extra inkomen
Je kunt eenvoudig een e-commerce winkel op je website bouwen zodat klanten afdrukken van je ontwerpwerk kunnen bestellen. Of je kunt een online leerportaal toevoegen waar bezoekers van je website zich kunnen inschrijven en ontwerpcursussen kunnen volgen.
Een website gebruiken voor je portfolio opent onbeperkte mogelijkheden om je werk te gelde te maken. Deze veelzijdigheid is handig voor ontwerpstudio’s en freelancers die inkomstenbronnen willen.
Hoe maak je een grafisch ontwerp portfolio
- Regel een domeinnaam en een hostingplan
- Ontwerp en personaliseer je website
- Upload je werk en organiseer het
- Maak webpagina’s met extra nuttige informatie
- Publiceer je portfolio website
Het maken van een website is een eenvoudig proces waarvoor je geen computerdiploma of kennis van webontwikkeling nodig hebt. Volg deze vijf stappen en je hebt snel een website die perfect is voor het portfolio van een grafisch ontwerper.
Regel een domeinnaam en een hostingplan
Deze twee activiteiten worden meestal tegelijkertijd uitgevoerd omdat de meeste webhostingbedrijven ook domeinnaamregistratie aanbieden.
Uw domeinnaam is het adres van uw website op internet – het is ook een belangrijk onderdeel van uw merkidentiteit. Kies daarom een domeinnaam die aanslaat bij uw doelgroep en die uw bedrijf of persoonlijke merk gunstig positioneert.
Om het juiste hostingpakket te kiezen, moet je nadenken over het ideale resultaat van je portfoliowebsite. Stel vragen als:
- Hoeveel ruimte heb ik nodig?
- Welk platform zal ik gebruiken om mijn website te bouwen?
- Wat is mijn budget?
- Welke extra functies moet de website hebben?
Door wat onderzoek te doen voordat je beslist, kies je een hostingoptie die voldoet aan je behoeften tegen een betaalbare prijs.
Als je een beperkt budget hebt en niet veel ruimte of extra functies nodig hebt, kun je een gedeeld hostingpakket van Bluehost nemen dat begint bij $2,65 per maand.
Je website bouwen en personaliseren
Nadat je de hosting en domeinnaam voor je website hebt uitgezocht, kun je beginnen met het bouwen van je website zodat deze voldoet aan je visie van een ideale online portfolio.
Het bouwen van je website met WordPress splitst het proces op in eenvoudige stappen, zodat je je kunt concentreren op elk aspect van de website. Lees hier hoe je aan de slag gaat met ’s werelds populairste websitebouwer:
Installeer eerst WordPress. Als je een WordPress hostingpakket van Bluehost gebruikt, wordt de nieuwste versie vooraf voor je geïnstalleerd.
Kies vervolgens een thema dat past bij het ontwerp van je website. Je kunt template-elementen van het thema aanpassen – inclusief lettertypestijlen, kleurenschema’s en logo-ontwerp – zodat ze overeenkomen met je huisstijl.
Plugins voegen functionaliteit toe aan je website. Raadpleeg specifiek een gids met de beste portfolioplugins en installeer je favoriete plugins.
Upload je werk en organiseer het
Je website moet een portfoliopagina hebben die gemakkelijk toegankelijk is voor bezoekers vanaf de homepage en het navigatiemenu.
Zodra het basisframe van je grafisch ontwerp portfolio website klaar is, kun je beginnen met het uploaden van je projecten en de portfolio plugin gebruiken om ze weer te geven op je website.
Elk item in je portfolio moet een tekstbeschrijving hebben die het verhaal vertelt en kijkers de context geeft die ze nodig hebben om je werk te begrijpen. Vergeet niet om je uploads te groeperen in categorieën en notities toe te voegen om elke sectie uit te leggen.
Aangezien dit visuele ontwerpen zijn, moet je bij het uploaden letten op de resolutie en kwaliteit van je inhoud. Streef naar een afbeeldingsresolutie die er goed uitziet op je scherm – en vermijd veel grotere bestanden omdat onnodig grote bestanden een website, browser of internetverbinding kunnen vertragen.
Maak webpagina’s met extra nuttige informatie
Je ontwerpen zijn het middelpunt van je portfoliowebsite, maar ze moeten niet de enige inhoud op je website zijn.
Je portfolio-website voor grafisch ontwerp moet het volgende bevatten:
- Een about page met een beschrijving van je achtergrond, professionele ervaring, vaardigheden, ontwerpproces en andere belangrijke informatie die mensen context geeft over jou.
- Een contactinformatie waarmee bezoekers weten hoe ze contact met je kunnen opnemen. Het moet een zakelijk e-mailadres en social media handles bevatten, plus eventuele werkgerelateerde telefoonnummers en fysieke adressen.
- Een pagina met casestudy’s – de perfecte schriftelijke aanvulling op je visuele content, waarin je je aanpak voor het oplossen van ontwerpproblemen en het behalen van resultaten uitlegt.
- Een blogpagina vol artikelen waar je je gedachten over trends in grafisch ontwerp deelt.
- Een pagina met testimonials met feedback van klanten die tevreden zijn over het werk dat je voor hen hebt gedaan.
Als je de functionaliteit van de website wilt uitbreiden om een e-commerce winkel of een andere functie te ondersteunen, dan is dit de plek waar je dat doet.
Publiceer je portfolio website
Zodra alle vereiste grafische inhoud is geüpload en je de extra inhoud hebt gemaakt die je website structuur geeft, hoef je alleen nog maar het publiek toegang te geven.
Om nog een stap verder te gaan, kun je website marketingtechnieken onderzoeken om ervoor te zorgen dat je portfolio het juiste verkeer krijgt.
Tips voor een effectieve grafisch ontwerp portfolio website
Je online aanwezigheid lanceren is een geweldige eerste stap. Hier zijn enkele website portfolio tips die je kunt gebruiken om een echt geweldig grafisch ontwerp portfolio te maken.
Geef je website persoonlijkheid
Je grafisch ontwerp zou niet het enige moeten zijn waaruit je kwaliteitsproductie blijkt. Je website moet ook dienen als canvas voor je creativiteit.
Voel je vrij om te experimenteren met de lay-out, typografie en het UI-ontwerp tot je opvallende resultaten krijgt die je merk goed weergeven.
Stel een oproep tot actie in
Geef websitebezoekers de aanmoediging om een specifieke actie te ondernemen na interactie met je inhoud, zodat hun tijd op je website iets oplevert.
Probeer een knop of formulier waarmee gebruikers contact met je kunnen opnemen voor werk. Je kunt ook een landingspagina maken met een inschrijfformulier om je in te schrijven voor grafisch ontwerplessen. Nog een ander idee, link naar een online winkel waar ze merch kunnen kopen.
Optimaliseren voor zoekmachines
SEO best practices verbeteren uw online zichtbaarheid, wat leidt tot meer werk voor uw bedrijf.
Besteed daarom tijd aan het verbeteren van het UI/UX-ontwerp van je website. Doe regelmatig zoekwoordenonderzoek en creëer relevante content op basis van je bevindingen.
Als je niet zeker weet hoe je dit moet aanpakken, vraag dan hulp. Bluehost biedt professioneel SEO management van een team van experts die je website kunnen optimaliseren voor de beste verkeersresultaten.
Maak je website responsive
Mobiele apparaten zijn goed voor meer dan 58% van het websiteverkeer, dus het bouwen van een website die geweldig werkt op telefoons zou een prioriteit moeten zijn.
Het belangrijkste is om een ontwerpthema te kiezen dat responsive is, wat betekent dat het kan worden aangepast aan verschillende schermformaten. Op die manier zorg je ervoor dat je inhoud prachtig is, ongeacht het apparaat van je potentiële klanten.
Houd uw website veilig
In de VS werden alleen al in 2022 meer dan 422 miljoen mensen getroffen door datalekken. De eenvoudigste manier om te voorkomen dat je website het slachtoffer wordt van pogingen tot datalekken is kiezen voor een veilig hostingplatform.
Een goed voorbeeld is het Choice Plus WordPress hostingpakket van Bluehost, dat wordt geleverd met een gratis SSL certificaat, dagelijkse website back-ups en malware scanning.
Als je best practices voor websitebeveiliging toepast, kun je erop vertrouwen dat je portfoliowebsite veilig is en dat je publiek erop kan vertrouwen dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn.
Grafisch ontwerp portfolio voorbeelden om van te leren
Koppel alles wat je hebt geleerd aan deze portfolio-voorbeelden voor grafisch ontwerp.
Jessica Hische heeft een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines; de blurbs vermelden haar populaire werken en de niches waar ze het meest bekend om staat.
Jason Little heeft ervoor gezorgd dat zijn website responsive is. Op kleinere schermen wordt het aantal portfolio-items per rij geleidelijk verminderd.
Naast het opvallend kunstzinnige websiteontwerp van Lotta Nieminen kunnen gebruikers zien dat de website is versleuteld met een SSL-certificaat van Let’s Encrypt.
De website van Leo Natsume heeft ondanks de spaarzame elementen een enorm karakter. Zelfs alleen al een uniek lettertype en een doordachte lay-out maken duidelijk hoe Leo is.
Deze website voor Stefan Sagmeister is zo eenvoudig dat de knop Contact fungeert als een uitvoerbare oproep tot actie.
Laatste gedachten: Hoe bouw je een portfolio-website voor grafisch ontwerpers?
Er zijn maar weinig platforms die grafisch ontwerpers de volledige vrijheid geven om hun creativiteit te tonen; dat is wat zo aantrekkelijk is aan portfolio websites. Het beste deel is dat het gemakkelijker dan ooit is om er een te maken die bij jouw visie past.
De eerste stap is het kiezen van de juiste hostingpartner en het juiste platform om op te bouwen. WordPress hostingpakketten van Bluehost geven je een gratis domeinnaam, betaalbare hosting, gratis aangepaste WordPress thema’s en 24/7 ondersteuning. Dit is alles wat je nodig hebt om vandaag nog te beginnen met het opbouwen van je grafisch ontwerp portfolio.