Verwacht wordt dat de omzet van de eCommerce detailhandel in de Verenigde Staten tegen het einde van 2023 $ 260 miljard zal bedragen, tegenover $ 232 miljard in het jaar daarvoor. Gezien deze explosieve groei is er geen beter moment om een online bedrijf te starten.

Maar laten we eerlijk zijn: Zelfs als je de beste producten of diensten hebt ontwikkeld, zal je WooCommerce winkel alleen een winkelervaring bieden totdat je een betalingsgateway hebt ingesteld.

Met cyberaanvallen die hun weerga niet kennen, is het opzetten van een veilige betalingsgateway van het grootste belang voor uw succes als ondernemer. De FBI ontving 800.944 klachten over cybercriminaliteit, met een verlies van meer dan 10,3 miljard dollar in 2022.

En met honderden online betalingsverwerkers die maximale veiligheid garanderen, kan het een uitdaging zijn om de juiste betalingsgateway voor je WooCommerce winkel te kiezen.

Deze gids gaat dieper in op wat een WooCommerce betalingsgateway is, hoe het werkt en hoe je betalingen kunt ontvangen na de lancering van je webwinkel.

WooCommerce: Een kort overzicht

WooCommerce is een open-source WordPress plugin waarmee winkeleigenaars artikelen kunnen verkopen op hun websites. Met deze plugin kun je een eenvoudige WordPress website binnen een paar minuten omtoveren tot een professionele online winkel, zelfs als je geen ervaring hebt met coderen.

WooCommerce is momenteel geïnstalleerd op meer dan 6,1 miljoen websites en is daarmee een van de populairste e-commerce extensies ter wereld. Je kunt er nieuwe productlijsten mee toevoegen en andere aspecten van je winkel beheren, waaronder de verwerking van betalingen.

Dus in plaats van het handmatig verwerken van betalingen, kun je dit overlaten aan een betalingsgateway terwijl je je concentreert op andere bedrijfsactiviteiten zoals marketing en klantenwerving. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite, maar het voorkomt ook cyberaanvallen omdat de beste betaaloplossingen ijzersterke beveiligingsmaatregelen implementeren om je website en klantgegevens te beschermen.

Of je nu betalingen wilt accepteren via Discover, American Express, Visa kaarten, PayPal of zelfs in een vreemde valuta, WooCommerce stroomlijnt transacties door je webwinkel aan te sluiten op beveiligde betalingsgateways.

Je betaalt echter wel een percentage van elke transactie als verwerkingskosten. Deze kosten zijn afhankelijk van je locatie en de betalingsgateway die je kiest. Als je bijvoorbeeld WooPayments in de VS gebruikt, betaal je over het algemeen 2,9% + $,30 voor elke transactie.

Hoe werken betalingsgateways?

Een payment gateway is een online betalingsverwerker waarmee jij, de winkelier, betalingen van klanten kunt accepteren. Deze externe bedrijven fungeren als tussenpersoon tussen je webwinkel en de bank van je klant.

Het werkt als volgt: Een klant plaatst een bestelling in je webwinkel en kiest een betaalmethode. Dit kan een betaalkaart, creditcard of een online betalingsverwerker zoals PayPal zijn.

Vervolgens geven ze hun betalingsgegevens door bij het afrekenen en deze gegevens worden automatisch doorgestuurd naar uw betalingsgateway. De gateway controleert bij de uitgevende bank of de betaling is uitgevoerd en zodra alles is bevestigd, autoriseert de gateway een uitbetaling aan jou.

Hoewel dit ingewikkeld lijkt, gebeurt het meestal in slechts een paar seconden.

Kortom, je betalingsgateway:

  • Controleert de factureringsgegevens van de klant.
  • Controleert of de klant voldoende geld heeft om een aankoop te doen.
  • Hiermee wordt de aanvraag goedgekeurd of geweigerd, zodat je winkel een bevestigingsnummer kan uitgeven.
  • Geeft betalingen aan u uit.

Soorten WooCommerce betaalgateways

Enkele van de populairste WooCommerce betalingsgateways.
Afbeelding bron

WooCommerce biedt verschillende opties voor het accepteren van betalingen. Het beste deel is dat je je niet hoeft te binden aan slechts één betalingsgateway. Je kunt kiezen uit de beste WooCommerce betaalgateways, waaronder WooPayments, Stripe, Square en PayPal.

Betaalgateways worden gegroepeerd in twee grote categorieën: klassieke en moderne gateways. Laten we elke optie bekijken om je te helpen beslissen wat het beste werkt voor jouw online bedrijf.

Klassieke poorten

Bij klassieke gateways moet je een verkopersaccount aanmaken om betalingen te kunnen accepteren. In deze categorie hanteren betalingsverwerkers strenge verificatiemethoden om te bevestigen dat je een legitiem bedrijf runt.

Klassieke betalingsgateways brengen redelijke transactiekosten in rekening, dus ze zijn ideaal voor grote bedrijven die kosteneffectiviteit belangrijk vinden terwijl ze grote volumes transacties verwerken.

Populaire klassieke gateways zijn Authorize.net en Worldpay. De meeste eigenaars van e-commercebedrijven geven de voorkeur aan Authorize.net omdat deze eChecks en alle grote creditcards accepteert.

Moderne poorten

In tegenstelling tot klassieke betaalgateways, hoef je bij moderne gateways geen verkopersaccount aan te maken. Deze gateways zijn ontworpen om zo handig mogelijk te zijn, dus vereenvoudigen ze het aanmeldingsproces, zodat beginners minder gedoe hebben met het instellen van betaalmethoden.

Moderne gateways rekenen relatief hogere transactiekosten dan klassieke gateways. Als je een grootschalige webwinkel hebt met veel transacties, kunnen deze kosten snel oplopen en ten koste gaan van je winst. Moderne gateways zijn dus ideaal voor kleinere bedrijven die minder transacties verwerken.

Het is belangrijk om te weten dat elke betaaloplossing unieke functies biedt, dus één gateway kan meer geschikt zijn voor een bepaald type transactie. Als je je WooCommerce afrekenpagina wilt optimaliseren voor meer conversies, moet je een betaaloplossing kiezen die het beste aan je behoeften voldoet.

Hoe kies je de juiste betaalgateway voor je WooCommerce winkel?

Op dit punt heb je waarschijnlijk besloten of je een moderne of klassieke betalingsgateway wilt gebruiken. Toch kan het kiezen van een specifieke betalingsverwerker een uitdaging zijn, omdat er talloze opties op de markt zijn.

Om je te helpen de juiste beslissing te nemen, zijn hier enkele factoren die je in overweging moet nemen bij het kiezen van een betalingsgateway voor je WooCommerce winkel.

Gebruiksgemak

Uw klanten willen een gemakkelijk te gebruiken betaalgateway. Een gateway met een steile leercurve kan leiden tot verlaten winkelwagentjes en minder verkopen.

Het gebruiksgemak van de gateway moet ook voor jou gelden. Je wilt een gateway waarmee je naadloos kortingen kunt aanbieden, abonnementen kunt aanpassen en geld kunt teruggeven als dat nodig is. Als je betaalgateway te pietluttig is, kun je je prijzen misschien niet zo vaak aanpassen als je wilt en dat heeft invloed op je vermogen om je aan te passen aan de dynamiek van de markt.

Beschikbare betalingsmethoden

Je wilt dat je klanten meerdere betaalopties hebben bij het afrekenen. Hoe meer opties je aanbiedt, hoe groter je kans op een verkoop.

Als je betaalgateway verschillende betaalmethoden ondersteunt, zorgt dit ervoor dat klanten de opties van hun voorkeur kunnen vinden en hun transacties kunnen voltooien. Zorg er dus voor dat de betaalgateway die je kiest de handigste betaalmethoden ondersteunt en klanten in elke valuta laat betalen.

Integratie met tools van derden

Kies een betalingsgateway die kan worden geïntegreerd met tools van derden, zoals CRM (Customer Relationship Management), analyse- en marketingtools.

Dergelijke compatibiliteit stroomlijnt de bedrijfsactiviteiten en versnelt de omzetgroei. Als je hulp nodig hebt bij het vinden van een betaalgateway die aan deze vereisten voldoet, lees dan klantbeoordelingen door om er zeker van te zijn dat de gekozen gateway goed werkt met andere tools.

Beveiliging

Klanten zullen alleen op je website winkelen als ze zich veilig genoeg voelen om hun factuurgegevens te verstrekken. Kies een betalingsgateway die ervoor zorgt dat de gevoelige gegevens van je klanten veilig zijn voor ongeautoriseerde toegang. Denk hierbij aan creditcardnummers, factuuradressen en andere persoonlijke gegevens.

Om maximale veiligheid te garanderen, moet de gateway die je kiest voldoen aan wettelijke normen zoals de General Data Protection Regulation (GDPR) en de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS). Door een veilige gateway te kiezen, geef je je klanten gemoedsrust wanneer ze op je website winkelen.

Eenmalige betalingen of abonnementen

Afhankelijk van de aard van je bedrijf moet je misschien eenmalige betalingen instellen of klanten wekelijks, maandelijks of jaarlijks automatisch laten betalen. Als je een op abonnementen gebaseerd bedrijf hebt, kies dan een betaalgateway waarmee je terugkerende betalingen kunt instellen.

Hoewel de meeste populaire gateways abonnementen toestaan, biedt elk van hen iets andere functies, dus je moet de optie kiezen die het best aan je behoeften voldoet.

Transactiekosten

Elke betalingsgateway brengt andere transactiekosten in rekening en sommige kunnen zelfs setupkosten in rekening brengen. In sommige gevallen hangt dit af van de locatie, zowel die van jou als die van je klanten.

Als je WooCommerce winkel zich bijvoorbeeld in Canada bevindt, rekent WooPayments 2,9% + $0,30 voor elke lokale transactie. Maar als een klant uit Australië een aankoop doet, betaal je de basiskosten, 1,5% voor de internationale transactie en 2% voor het omrekenen van valuta.

Stripe rekent dezelfde 2,9% + $0,30 per transactie voor Canadezen, maar de internationale transactiekosten zijn slechts 0,8% + 2% voor buitenlandse valuta. Als je kosten wilt besparen, is het verstandig om rond te kijken en de meest betaalbare gateway voor je winkel te vinden.

Hoe betalingen verwerken met WooCommerce

Het configureren van je online bedrijf om betalingen te accepteren is een vrij eenvoudig proces. Zodra je de gateway van je voorkeur hebt gekozen, kun je deze tutorial volgen om te beginnen met het accepteren van betalingen op je WooCommerce website.

1. WooCommerce installeren en activeren

Log in op je WordPress admin dashboard en navigeer naar Plugins.

Navigeer naar je WordPress Plugins.

Typ “WooCommerce” in de zoekbalk en tik op de knop Nu installeren.

Installeer de WooCommerce-plugin voor WordPress.

Enkele populaire betalingsgateways verschijnen op je scherm. Je kunt de gateways van je voorkeur meteen installeren of dit op een later moment doen.

De Stripe en PayPal betaalgateways voor WooCommerce.

Na de installatie van WooCommerce zal je WordPress dashboard een WooCommerce tabblad weergeven. Klik op het nieuwe tabblad om te beginnen met het configureren van je betaalmethode.

2. Producten toevoegen aan je winkel

Bouw je catalogus op door nieuwe producten toe te voegen aan je online winkel. Navigeer naar WooCommerce > Home > Producten toevoegen om te verkopen > Producten toevoegen.

Voeg een product toe aan je WooCommerce-winkel.

Zodra je op de knop Producten toevoegen hebt geklikt, word je doorgestuurd naar een nieuwe pagina waar je productgegevens moet invullen.

Geef je nieuwe product een naam.

Op deze pagina kun je een productnaam toevoegen, afbeeldingen van hoge kwaliteit uploaden, een overtuigende beschrijving schrijven, je prijzen instellen en andere relevante informatie over het product toevoegen. Op dit punt moet je aangeven of je een eenvoudig product of een product op abonnementsbasis toevoegt.

Productgegevens toevoegen.

Met WooCommerce kun je je productgegevens bijwerken, dus je kunt altijd teruggaan en ze bewerken.

3. Kies je thema

Pas je WordPress site aan met een thema dat de persoonlijkheid van je merk weerspiegelt. WooCommerce biedt verschillende thema’s waaruit je kunt kiezen.

Kies je thema.

En als je je website bij Bluehost host, zijn er talloze aanpasbare thema’s en sjablonen om mee te werken. Bluehost WonderSuite biedt uitgebreide tools waarmee je elk onderdeel van je WooCommerce website kunt aanpassen, van de product lay-outs tot de afrekenpagina.

4. Betaalgateways instellen

WooCommerce raadt meestal de betalingsoplossing WooPayments aan. Hoewel je deze gateway niet hoeft te gebruiken, is hij vooraf geïntegreerd met veel populaire betaaldiensten, waaronder digitale portemonnees zoals Apple Pay en Google Pay. Het is ook gebouwd in samenwerking met Stripe, dus betalingen via WooPayments worden verwerkt via Stripe.

WooPayments accepteert alle populaire betalingsopties.

Je kunt WooPayments installeren of een andere betalingsverwerker selecteren. In beide gevallen wordt je vervolgens gevraagd om een andere gateway te selecteren.

Voeg meerdere betalingsgateways toe aan je online winkel.

Je kunt PayPal Betalingen, Amazon Pay, Klarna en meer met één klik inschakelen. Elke gateway heeft zijn eigen vereisten en prijsstructuur, waar je rekening mee moet houden voordat je een keuze maakt.

5. Deel details over je bedrijf

Zodra je een betaalgateway hebt geïnstalleerd, moet je wat gegevens over je bedrijf delen.

Nadat je een betaalgateway hebt geïnstalleerd, moet je je account configureren.

Om te beginnen klik je op de knop Verbinden onder “Je WooPayments-account configureren”. Je wordt doorgestuurd naar een formulier voor het instellen van een zakelijke account waar je relevante informatie over je bedrijf kunt invullen.

Controleer je persoonlijke gegevens om WooCommerce-betalingen te accepteren.

Om het proces af te ronden, moet je je persoonlijke gegevens opgeven, waaronder je bankrekeningnummer, waarmee je lokale betalingen kunt ontvangen. Nadat je het formulier hebt ingediend, zal de betalingsgateway je informatie bekijken voordat ze je account goedkeuren.

Op dit punt ben je misschien klaar met het instellen van betalingen, maar zorg ervoor dat je de best practices volgt voordat je het afrekenproces voor je e-commerce winkel afrondt.

Best practices voor het accepteren van WooCommerce betalingen

Nadat je de gateway van je voorkeur hebt ingesteld, kun je beginnen met het accepteren van WooCommerce betalingen. Door de juiste betalingsgateway te kiezen, bied je klanten een veilige manier om transacties op je website te voltooien. Maar als je de verkoop wilt stimuleren en klanttevredenheid wilt garanderen, zijn hier enkele best practices die je kunt implementeren.

Zorgen voor naleving van de regelgeving

Er zijn verschillende betalingsgateways beschikbaar, maar ze zijn niet allemaal gelijk. Zorg ervoor dat de gateway die je kiest PCI-compliant is. Dit betekent dat de gateway voldoet aan alle normen van de betaalkaartenindustrie om klantgegevens te beschermen.

Dit helpt je authenticiteit op te bouwen in je niche, wat uiteindelijk de klantloyaliteit verhoogt. Grote creditcardbedrijven zoals Stripe en Square zijn PCI-DSS gecertificeerd en voldoen ook aan andere industrienormen.

Het afrekenproces vereenvoudigen

Een overzichtelijk en handig afrekenproces stimuleert conversies en helpt je om een probleemloze winkelervaring voor je klanten te creëren. Voeg geen onnodige stappen of meerdere pagina’s toe, omdat klanten dan in de war kunnen raken en hun winkelwagentje kunnen verlaten. Blijf bij het belangrijkste.

Over het algemeen hoeven klanten niet al hun persoonlijke gegevens in te vullen als ze een betaalformulier invullen. Om een naadloze winkelervaring te creëren, moet je streven naar een betaalpagina met minder formuliervelden.

Verduidelijk uw restitutiebeleid

Geef duidelijk aan wat je restitutiebeleid is, zodat klanten de juiste verwachtingen hebben wanneer ze in je webwinkel winkelen. Overweeg om je beleid op een speciale pagina voor terugbetalingen te zetten en hiernaar te linken op de afrekenpagina. Zo hebben klanten toegang tot alle informatie die ze nodig hebben voordat ze een betaling doen.

Als je zowel fysieke als digitale goederen aanbiedt, heb je misschien twee aparte restitutievoorwaarden nodig. De meeste digitale goederen worden niet terugbetaald, maar veel fysieke goederen wel, dus leg dit goed uit aan je klanten.

Prestatiecijfers bijhouden

Houd de prestaties van je winkel bij. WooCommerce heeft een rapportagefunctie waarmee je kunt zien hoeveel van je klanten hun aankopen afronden en kunt meten hoeveel restitutieverzoeken je ontvangt over een bepaalde periode.

De meeste betalingsgateways integreren met SEO-tools en andere WooCommerce-plugins, zodat je niet alleen kunt meten hoe je winkel presteert op het gebied van verkoop, maar ook hoe je winkel het doet vanuit marketingoogpunt.

Gebruik meerdere betalingsgateways

Uit een onderzoek van PayPal uit 2022 bleek dat 59% van de online shoppers hun winkelmandje achterlieten omdat de betaalmethode van hun voorkeur niet beschikbaar was. Het gebruik van meerdere betaalgateways is dus een slimme zet als je de conversie wilt verhogen.

Laten we zeggen dat je besluit je aan te melden bij WooPayments. Deze gateway accepteert digitale portemonnee- en creditcardbetalingen. Er is echter één belangrijke online betalingsoptie die niet wordt geaccepteerd: PayPal.

Om dit op te lossen, kun je overwegen om WooPayments te installeren naast een betalingsgateway waarmee klanten via PayPal kunnen betalen.

Laatste gedachten: Hoe betalingen accepteren op WooCommerce websites

Uitzoeken hoe je WooCommerce betalingen kunt accepteren kan moeilijk lijken als je nieuw bent in eCommerce. Het is echter een snel en eenvoudig proces – als je het eenmaal onder de knie hebt.

Om je kansen op een verkoop te vergroten, kies je een betaalgateway die compatibel is met je e-commerce platform en handig is voor je klanten. Overweeg om meerdere gateways te installeren voor een extra voordeel – klanten krijgen een reeks betalingsopties om uit te kiezen.

Hoewel je klantgegevens kunt beschermen door een PCI-compliant gateway te kiezen, krijg je maximale veiligheid als je een webhost kiest die prioriteit geeft aan jouw veiligheid.

WooCommerce hosting bij Bluehost bevat alles wat je nodig hebt om een professionele website te bouwen. Met een gratis SSL-certificaat en een gratis domein voor het eerste jaar, kun je besparen op kosten terwijl je een veilige online winkel lanceert.

  • Devin is Senior Event Marketing Manager voor het merk Bluehost. Hij is onze brand steward voor alles wat met Bluehost en WordPress te maken heeft. Je zult hem altijd Bluehost zien steunen op WordCamps over de hele wereld!

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops