De afgelopen jaren is het winkelen voor de feestdagen veranderd. Online winkelen is populairder dan ooit. Het zal geen verrassing zijn als kinderen de Kerstman vergeten en in plaats daarvan melk en koekjes achterlaten voor de vertrouwde bezorger. Gelukkig kan deze trend een kans zijn voor e-commercebedrijven om hun aanwezigheid te versterken en hun conversie te verhogen. Dus als je wilt weten hoe je je webwinkel kunt voorbereiden op de feestdagen, lees dan snel verder!
Maar als je winkel ongeorganiseerd is, kan dat ook rampzalig zijn. Dus voorkom hoofdpijn en bereid je winkel nu voor! Zo kun je de vruchten plukken van de belangrijkste bestedingsperiode van het jaar.
In deze post leer je meer over:
- De vooruitzichten voor de feestdagen
- Eerste stappen om uw e-commercewinkel voor te bereiden
- De kritieke gebieden van je website die je moet optimaliseren
- Promotie-ideeën voor de feestdagen
- Hoe je de resultaten van de feestdagen kunt gebruiken om je voor te bereiden op volgend jaar
Online winkelen
Vorig jaar steeg de verkoop tijdens de feestdagen met 3,5% tot 211,70 miljard dollar aan webverkopen in november en december. Dit is een langzamere groei dan de afgelopen jaren, maar het laat nog steeds zien dat mensen het grootste deel van hun vakantieaankopen online doen.
Toch wordt verwacht dat de vakantieverkopen in 2023 weer zullen groeien. Deloitte kondigde aan dat de omzet van e-commerce naar schatting met 10,3% tot 12,8% zal groeien, wat een geweldig jaar zou kunnen betekenen voor online winkels.
Voorspellingen voor de feestdagen in 2023
Om je webwinkel voor te bereiden op de feestdagen, is het goed om naar de trends voor dit jaar te kijken. Voorspellingen voorspellen dat het vakantiewinkelseizoen van 2023:
- Toename van mobiel winkelen
- Een toename in sociale handel
- Hogere vraag naar snelle bestellingen
Ten eerste raken consumenten steeds meer vertrouwd met mobiel winkelen, wat betekent dat hun normen stijgen. Daarom is het slim om je winkel te optimaliseren voor online en mobiel winkelen.
Hetzelfde geldt voor social commerce, ook wel bekend als winkelen via sociale mediaplatforms. De aantrekkingskracht? Social commerce vermindert de frictie tussen ontdekking en conversie. Met andere woorden: het vereenvoudigt het kooptraject. Op dit moment heeft ongeveer 76 procent van de consumenten in de VS een product gekocht dat ze in een bericht op sociale media hebben gezien. En de verwachting is dat dit aantal in 2025 bijna verdrievoudigd zal zijn. Shopify stelt zelfs dat winkelen via sociale media de belangrijkste strategie voor bedrijven wordt om klanten te werven en te behouden.
De derde op de lijst spreekt voor zich. Nu online winkelen zo populair is, beginnen mensen gewoon meer te verwachten. Een daarvan is de verwachting dat hun bestellingen binnen 48 uur of minder worden uitgevoerd.
Eerste stappen om je webwinkel voor te bereiden op de feestdagen
Leer van het verleden
Dit is een voor de hand liggende maar belangrijke stap. Verzamel zoveel mogelijk van de feestdagen van vorig jaar. Had je genoeg voorraad? Verloor je klanten door een gebrek aan klantenservice? Zorg ervoor dat je niet twee keer dezelfde fouten maakt.
Hoewel het al bijna drie jaar geleden is, was de pandemie in 2020 een goed leermoment voor online winkels. Vooral wat betreft verzendtijden. In 2020 kunnen pakketten maanden vertraging oplopen. En nu online winkelen zo populair is als nu, is het misschien slim om je producten ruim van tevoren te bestellen om vertragingen te voorkomen.
Kies uw vakantie
Je kunt niet altijd overal zijn, en dat geldt ook voor je webwinkel. Kies de feestdagen waarvoor je wilt optimaliseren en doe het dan goed. Misschien wil je liever groots uitpakken voor Small Business Saturday dan concurreren met de giganten op Cyber Monday. Of misschien wil je net voor Black Friday een aantal nieuwe artikelen lanceren.
Zorg voor een plan dat bij je winkel past. Beoordeel je publiek en bepaal op welke data zij het meest actief zullen zijn. Wees je er bovendien van bewust dat mensen eerder gaan winkelen voor feestdagen zoals Chanoeka en Kerstmis. Dus misschien moet je die uitverkoop van 23 december nog maar eens overwegen.
Inventaris controleren
Als je voorbereid wilt zijn op de feestdagen, is het essentieel om je voorraad op orde te brengen. Maak een overzicht van je toeleveringsketen en neem contact op met leveranciers om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
Beoordeel wat je hebt en wat je nodig hebt en maak een plan om aan je verkoopprognoses te voldoen. Overweeg om artikelen toe te voegen die in het teken staan van de feestdagen of om een seizoensgebonden draai te geven aan je bestaande voorraad.
Zorg er ook voor dat je een efficiënte manier hebt om je voorraad bij te houden. Klanten zullen niet blij zijn als ze een product in hun winkelwagentje hebben en later merken dat het uitverkocht is.
Site-functie versterken
Een van de belangrijkste voorbereidingen: Zorgen dat je website goed draait. Gebruikers willen een soepele winkelervaring tijdens de feestdagen, dus zorg ervoor dat je website een toestroom van verkeer aankan. Vermijd grote veranderingen aan het web en voer een snelheidscontrole uit, want klanten willen websites die snel laden.
Hoe snel? Nou, uit onderzoek van Think with Google blijkt dat één tot drie seconden laadtijd de kans dat gebruikers de pagina verlaten met 32% kan verhogen. Dat aantal springt omhoog naar 90% na vijf seconden. Dit geldt ook voor uw mobiele site. Uit een experiment van Google bleek dat deelnemers die te maken kregen met trage websites snel gefrustreerd raakten.
Denk aan vakantieconversie en retentie
Het online winkelseizoen voor de feestdagen is een geweldige tijd om te focussen op conversie en retentie. Een heleboel potentiële klanten zullen je website bezoeken. Je wilt dat ze iets kopen en terugkomen voor meer.
De eerste indruk is belangrijk. Het duurt ongeveer 50 milliseconden, dus 0,05 seconden, voordat klanten een mening vormen over uw site. De harde waarheid: als het ze niet bevalt, gaan ze weg. Maar het ontwerp van uw website is slechts één onderdeel van de beslissing van een klant om op uw site te blijven. Als uw website een vreemde menu-indeling heeft of een online winkel die onmogelijk te navigeren is, zullen gebruikers ook snel vertrekken. Evalueer dus uw klantervaring (misschien door het ze gewoon te vragen). Zorg er vervolgens voor dat uw website gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en waardevol is voor uw klanten.
Tip: Overweeg het aanbieden van een loyaliteitsprogramma en/of exclusieve aanbiedingen voor klanten die zich inschrijven voor uw mailinglijst. Moedig hen aan om uw ledencoupon te gebruiken om meer cadeaus in uw winkel te kopen of om het hele jaar door terug te komen.
Promotie-ideeën voor de feestdagen
– Versier je winkel met feestdagen
– Wijzig je SEO-strategie dienovereenkomstig
– Werk je website bij met vakantiecontent en blogs
– Maak een e-mailcampagne om te profiteren van grote koopzondagen
– Breng vakantieaanbiedingen en -aanbiedingen onder de aandacht
– Organiseer wedstrijden en weggeefacties met een vakantiethema
– Wees creatief en laat de persoonlijkheid van je merk zien
– Tel de feestdagen af om mensen eraan te herinneren om te winkelen
– Bied cadeausuggesties en -lijsten aan om je producten te promoten
– Geef je sociale media-inhoud een vakantieachtige draai en maak je website aantrekkelijker. posts shoppable
– Beloon trouwe klanten en abonnees met exclusieve aanbiedingen
En tot slot: Veel plezier met het maken van je vakantiecontent!
Tip: Gebruik een checklist! We weten dat het veel is om te verwerken, dus hier is een lijst met tips die voor jou zijn samengesteld om het gemakkelijker te maken om je voor te bereiden op de hectische feestdagen.
Optimaliseren voor eenvoudiger afrekenen en verzenden
– Maak afrekenen één pagina
– Laat afrekenen met gasten toe
– Vraag maar één keer om dezelfde informatie
– Accepteer meerdere betalingsmethoden
Het achterlaten van een winkelwagentje is een andere factor die je in de gaten moet houden. Het Baymard Institute ontdekte dat wereldwijd 70,91% van de aankopen niet werd voltooid. Implementeer e-mails voor het achterlaten van aankopen om klanten terug te lokken. Houd er rekening mee dat klanten kunnen afzien van een aankoop als er onverwachte verzendkosten zijn.
Bovendien is gratis verzending een winstgevende keuze als je het kunt aanbieden. Het Baymard Institute ontdekte ook dat 48% van de online shoppers hun winkelmandje achterlaten als de verzendkosten te hoog zijn.
Als het haalbaar is, kun je ook cadeauverpakkingen aanbieden of je zendingen verpakken met een persoonlijk briefje. Deze details kunnen je onderscheiden van andere verkopers. Zelfs het toevoegen van een feestelijke kleur aan je verzenddozen kan een leuk tintje geven voor de feestdagen.
Sterke klantenservice bieden
In de “customer-first” wereld van vandaag is het cruciaal om je klanten een geweldige klantenservice te bieden. Waarom? Omdat uit onderzoek is gebleken dat 48% van de consumenten geen zaken meer doet met een bedrijf na een slechte ervaring met de klantenservice. Aan de positieve kant is maar liefst 89% van de klanten eerder geneigd een nieuwe aankoop te doen na een positieve ervaring met klantenservice.
Conclusie: Een goede klantenservice is belangrijk om je webwinkel volledig te hebben voorbereid op de feestdagen. Naar onze mening is de beste verdediging een goede aanval. Vul uw website dus met informatie en een uitgebreide FAQ. Anticipeer op eventuele vragen van klanten en beantwoord ze in uw content.
Je kunt ook overwegen om iemand in te huren die zich uitsluitend richt op klantenservice. Zij kunnen bijvoorbeeld e-mails beantwoorden en snel reageren. Het aanbieden van een live chat is ook een leuke functie voor klanten.
Spoel je retourbeleid door
Je zult veel vragen krijgen over je retourbeleid. Vooral tijdens de feestdagen, wanneer mensen cadeaus krijgen die ze al hebben of die ze niet leuk vinden. Om verwarring te voorkomen (zowel voor de klant als voor jezelf), moet je zorgen voor duidelijke richtlijnen en een gemakkelijk te begrijpen beleid.
Het kan echter goed zijn om tijdens de feestdagen wat flexibeler te zijn met je retourbeleid. Onthoud wat we eerder hebben besproken: Een goede klantenservice garandeert bijna dat mensen terugkomen.
Goed om te weten: Het meeste rendement komt in het nieuwe jaar.
Maak een plan voor na de vakantie
Je denkt misschien: Ik dacht dat dit een gids was om je voor te bereiden op de feestdagen, niet erna. En je hebt gelijk. Maar het is goed om na te denken na de chaos van de feestdagen; een stap die gemakkelijk wordt vergeten omdat de feestdagen erg stressvol kunnen zijn.
Plan dus een moment in om de verkopen te beoordelen! En vergeet niet te kijken naar de andere elementen van je e-commercewinkel, zoals:
– Paginaverkeer
– Meest gestelde vragen
– Conversiepercentage
– statistieken over het achterlaten van het winkelwagentje
– Snelheid van de website
– Hoogste winst op welke dagen
Met deze informatie kun je een plan maken dat je ook na de feestdagen helpt.
Conclusie
Aangezien klanten dit jaar de meeste vakantieaankopen online zullen doen, is het goed als je voorbereid bent. Hoe? Door een plan te maken en maanden van tevoren je to-do lijst af te vinken. Zorg ervoor dat je aan de eisen van je klanten voldoet, optimaliseer je winkel door je afrekenproces te evalueren, verfijn je retourbeleid en klantenservice en blijf op de hoogte van je voorraad. Versterk je vakantiepromoties door kortingen te creëren, cadeaulijsten te schrijven en sociale mediacontent voor de feestdagen te maken.
En tot slot: Laat je werk niet saboteren door trage laadtijden. Zoals we al eerder zeiden, houden klanten niet van wachten. Dus versterk je Ecommerce website met een betrouwbare host. Bekijk vandaag nog de hostingpakketten van Bluehost!
Schrijf een reactie