Kunstmatige intelligentie (AI) heeft niet alleen een grote invloed gehad op de techindustrie, maar op de hele wereld. In minder dan een jaar sinds ChatGPT naar de beurs ging en generatieve AI begon te exploderen, is de technologie extreem wijdverspreid geworden.
AI is zover gevorderd dat het een grote invloed heeft op het maken van inhoud, kunst en schrijven – en het heeft de potentie om een revolutie teweeg te brengen in hoe we WordPress gebruiken.
Wat als je binnen een paar seconden een overzicht van een artikel zou kunnen maken of ideeën voor een merkonderwerp zou kunnen krijgen, hulp zou kunnen krijgen met CSS of PHP of 24/7 hulp bij e-commerce zou kunnen bieden wanneer je menselijke supportmedewerkers slapen?
AI biedt bijna onbeperkte mogelijkheden en je kunt het gebruiken om je WordPress ervaring te verbeteren.
Maar AI stelt het platform ook voor een aantal unieke uitdagingen.
Laten we eens kijken naar de uitdagingen en mogelijkheden van AI voor WordPress en hoe gebruikers de technologie gebruiken.
AI en WordPress
WordPress en AI zijn zo met elkaar verweven dat je ze gewoon niet uit elkaar kunt houden.
Toen AI in de jaren 2010 en 2020 steeds geavanceerder werd, gingen plugin-ontwikkelaars gelijk op met het maken van plugins die konden leren en zich konden aanpassen. WordPress gebruikers vertrouwen al meer dan een decennium op AI, van het vangen van spam commentaren tot het verbeteren van de zoekmachine optimalisatie (SEO) van hun website.
Het is duidelijk dat naarmate generatieve AI populairder wordt, het een even grote rol zal blijven spelen in het ecosysteem van WordPress. En makers van WordPress-thema “s en -plugin” s zullen, samen met het kernteam van WordPress, AI-gestuurde functies blijven gebruiken.
De impact van AI op WordPress
AI heeft een zeer lange geschiedenis. Maar sinds de jaren 2010 zijn machine learning, neurale netwerken en grote taalmodellen steeds geavanceerder geworden.
ChatGPT van OpenAI ging eind 2022 naar de beurs en ging snel viral, waardoor het de snelst groeiende consumentenapp aller tijden werd. Sindsdien heeft AI enorme vooruitgang geboekt, met name op het gebied van taal en het genereren van beelden.
Ondertussen is AI al meer dan tien jaar een belangrijk onderdeel van WordPress.
Je hebt het in actie gezien als je populaire plugins zoals Akismet, Jetpack of Yoast gebruikt. Het vermogen van spamfilters om verdachte opmerkingen te detecteren of de leesbaarheidsanalyse van SEO-plugins zijn goede voorbeelden van kunstmatige intelligentie.
Maar nu generatieve AI zijn hoogtepunt bereikt, is het mogelijk om het op verrassende nieuwe manieren te gebruiken. Je hebt misschien al een heleboel “AI-aangedreven” WordPress plugins gezien.
Automattic, het moederbedrijf van WordPress, heeft bijvoorbeeld de Jetpack AI Assistant uitgebracht. En zelfs het kernteam van WordPress houdt rekening met de mening van gebruikers over de beste manier om AI in WordPress zelf te implementeren.
Hoe kan AI worden gebruikt om WordPress te verbeteren?
AI wordt met de dag groter en heeft invloed op iedereen, van ontwikkelaars tot contentmakers, van de grootste bedrijven tot individuele bloggers.
Laten we eens kijken hoe gebruikers in 2024 profiteren van AI om het werken met WordPress tot een nog betere ervaring te maken.
Inhoud maken
AI heeft veel geavanceerde toepassingen, zoals het analyseren van bedrijfsgegevens op hoog niveau. Maar een gebied dat snel is toegenomen in het gebruik door het publiek is generatieve AI, met name NLP-modellen (Natural Language Processing) zoals ChatGPT. Deze tools kunnen tekst van hoge kwaliteit genereren die bijna niet te onderscheiden is van menselijke spraak.
AI-generatie kan op verschillende manieren worden gebruikt door WordPress contentmakers. Je kunt bijvoorbeeld:
- Doe ideeën op voor relevante, merkonafhankelijke inhoud.
- Maak een artikeloverzicht of vraag hulp bij het opstellen.
- Doe sneller onderzoek door vragen te stellen of lange onderzoeksartikelen samen te vatten.
- Genereer direct aansprekende titels, samenvattingen, marketinge-mails, bijschriften voor sociale media en hashtags.
- Gebruik AI-gestuurd proeflezen en grammaticacontrole om de duidelijkheid, stijl en leesbaarheid te verbeteren.
- Genereer plaatshouderafbeeldingen voor artikelen.
- Maak een moodboard of test snel merk-/logo-ideeën uit.
- Vul een testwebsite met plaatshoudertekst.
Hoewel het publiceren van volledige artikelen geschreven door AI over het algemeen wordt afgekeurd, is het een handig hulpmiddel dat je kan helpen unieke, authentieke inhoud te creëren.
WordPress ontwikkeling
Webontwikkeling is een gebied waar generatieve AI op grote schaal is toegepast. Ontwikkelaars van WordPress-plugins en -thema’s gebruiken AI om te helpen bij het programmeren en schrijven zelfs hele stukjes code.
Hier zijn maar een paar voorbeelden:
- Gebruik AI-gegenereerde code om snel een prototype te maken van een potentieel idee.
- Review en refactor code om te voldoen aan programmeerstandaarden, sneller te werken en beter leesbaar te zijn.
- Krijg eenvoudige uitleg en verduidelijking over verwarrende concepten of functies.
- Bugs of zwakke plekken in de beveiliging identificeren.
- Assisteren bij het vertalen van code tussen verschillende talen en frameworks.
- Genereer nauwkeurige codedocumentatie.
Zelfs niet-ontwikkelaars kunnen AI gebruiken om kleine wijzigingen aan te brengen in de functionaliteit van hun WordPress website zonder te leren coderen.
Personalisatie en gebruikerservaring
AI wordt al op grote schaal gebruikt om gebruikerservaringen te personaliseren en het wordt steeds beter. Dit type AI analyseert gebruikersgedrag en kan bezoekers een soepelere, relevantere ervaring geven.
De meest voorkomende vorm van AI-ondersteunde personalisatie zijn aanbevelingen voor inhoud, zoals gerelateerde berichten of voorgestelde producten.
Sommigen gaan nog een stap verder en introduceren promoties op maat of veranderen de gebruikersinterface van de hele website of app (zoals de inhoud of locatie van een oproep tot actie) op basis van het gedrag van een bezoeker.
AI-vertaling en lokalisatie is een ander gebied dat blijft groeien. Vertaaltools die je website automatisch kunnen vertalen zijn geavanceerd en contextbewust geworden.
Ondersteuning
AI-chatbots bestaan al een tijdje, maar in de afgelopen decennia reageerden ze vaak niet coherent en waren ze over het algemeen inferieur aan menselijke support agents.
Tegenwoordig kan een AI-chatbot in veel opzichten gelijkwaardig zijn aan mensen. Hoewel dit de behoefte aan menselijke werknemers niet wegneemt, kunnen deze chatbots een verscheidenheid aan taken uitvoeren. Ze kunnen bijvoorbeeld:
- Handelen eenvoudige vragen af, waardoor uw menselijke team wordt ontlast.
- Houd je bezig met geautomatiseerde taken zoals planning en reserveringen.
- 24/7 ondersteuning bieden wanneer agenten niet beschikbaar zijn.
Dit heeft vooral gevolgen voor kleine bedrijven die misschien niet genoeg werknemers kunnen aannemen om 24 uur per dag ondersteuning te bieden aan internationale gebruikers.
Er is ook AI-moderatie, die je commentaren, forums en andere openbare gebruikersgebieden kan bevrijden van giftigheid en spam.
SEO
Een gebied waar generatieve AI WordPress al aanzienlijk heeft beïnvloed, is SEO. AI heeft daar al een belangrijke rol gespeeld, maar is alleen maar krachtiger geworden.
Veel grote SEO-plugins hebben al AI-assistenten geïmplementeerd die nieuwe technologie gebruiken om artikelen en pagina’s te optimaliseren. Dit zijn onder andere Rank Math, SEOPress en AIOSEO.
Met deze AI-functies kun je:
- Gebruik zoekwoordenonderzoek om de meest relevante zoekwoorden te vinden en gebruik ze in je tekst.
- Optimaliseer inhoud voor zoekmachines.
- Genereer automatisch metabeschrijvingen en titels, blurbs voor sociale media en hashtags.
- Automatisch alt-tekst voor afbeeldingen genereren.
- Inhoud, zoals blogberichten of producten, automatisch taggen en categoriseren.
Hoewel deze functies al lang aanwezig zijn, heeft moderne AI ze effectiever en impactvoller gemaakt.
Beveiliging en gegevensanalyse
Tot slot heeft AI de beveiliging van websites en gegevensanalyse beïnvloed, zo niet helemaal gevormd.
Beveiliging maakt al lange tijd gebruik van AI om webverkeer te analyseren om verdacht gedrag en pogingen tot kaping te identificeren. Deze AI kan nieuwe malware detecteren op basis van veelvoorkomende patronen door te leren van malwarevoorbeelden.
Generatieve modellen kunnen ook de robuustheid van beveiligingssystemen testen door echte bedreigingen te simuleren.
Een betere beveiliging maakt het moeilijker voor hackers om je WordPress site te kapen. Bovendien wordt verdacht verkeer of verdachte verzoeken geblokkeerd voordat ze er doorheen glippen.
Data-analyse heeft ook generatieve AI gebruikt om te anticiperen op toekomstige trends en datagestuurde beslissingen te nemen.
Deze modellen kunnen afwijkingen en uitschieters detecteren, visualisaties genereren, synthetische datasets maken om te testen en afwijkende gegevens opschonen.
De uitdagingen van het gebruik van AI
De opkomst van AI heeft spannende mogelijkheden met zich meegebracht, maar ook veel uitdagingen. Deze variëren van ethische kwesties tot problemen met de AI-modellen zelf.
Laten we eens kijken naar een paar van deze uitdagingen.
Ethische en juridische overwegingen
Hoewel generatieve AI een baanbrekend hulpmiddel is, zijn er enkele ethische kwesties.
AI-modellen zoals ChatGPT worden getraind op een enorme dataset aan informatie, die onvermijdelijk auteursrechtelijk beschermd materiaal bevat. Wanneer het tekst, code of afbeeldingen genereert, bestaat de kans dat de output direct of gedeeltelijk geplagieerd is.
Dat betekent dat je mogelijk illegaal auteursrechtelijk beschermd materiaal gebruikt op je website.
Sommige mensen hebben hun bezorgdheid geuit over het bestaan van deze modellen, vooral met AI-gegenereerde afbeeldingen. Kunstenaars hebben AI-ontwikkelingsprogramma’s aangeklaagd omdat ze hun kunstwerken gebruikten om modellen te trainen zonder compensatie of toestemming van de oorspronkelijke kunstenaars.
Het is niet altijd duidelijk wie de eigenaar is van AI-gegenereerde content en of AI-outputs auteursrechtelijk beschermd kunnen worden. Omdat generatieve AI zo nieuw is, zijn er nog maar weinig rechtszaken geweest. In één zaak oordeelde een rechter in de VS dat AI-gegenereerde kunst niet auteursrechtelijk beschermd is.
Publieke perceptie
De gemakkelijke toegang tot modellen zoals ChatGPT, die content kunnen genereren – inclusief volledige artikelen – met minimale vragen, heeft geleid tot een stortvloed aan content van lage kwaliteit online. NewsGuard, een waakhond voor de geloofwaardigheid van nieuws, heeft meer dan 450 door AI gegenereerde nieuwswebsites geïdentificeerd.
Deze websites kunnen onjuiste, misleidende of onzinnige informatie bevatten, je tijd verspillen, verkeerde informatie verspreiden en zelfs echte websites overschaduwen.
Mensen kunnen boos worden als je onverantwoordelijk AI-inhoud schrijft, vooral zonder te melden dat je dat doet of mensen opzettelijk misleidt over de authenticiteit ervan.
In een onderzoek werd AI zeer goed ontvangen op medisch en wetenschappelijk gebied, maar de respondenten waren niet zo enthousiast over door AI gegenereerde inhoud, vooral niet over schrijven. 45% zei dat het gebruik van AI om nieuwsartikelen te schrijven “geen vooruitgang” is, waarmee het veruit de meest negatief ontvangen categorie is.
Het gebruik van AI om te helpen bij kleine taken is volkomen acceptabel. Aan de andere kant wordt het publiceren van ongewijzigde AI-gegenereerde copywriting of code, vooral op misleidende manieren, zelden goed ontvangen.
Misleidende en onjuiste informatie
Een groot probleem met AI is dat de code en informatie die het genereert onjuist of bevooroordeeld kan zijn. Daarom is het essentieel om alles wat AI creëert te verifiëren.
AI staat er ook om bekend dat ze informatie verzinnen, ook wel “hallucinaties” genoemd. Als je bijvoorbeeld vraagt om een lijst met boeken, kan het model met onbestaande titels komen of auteurs verkeerd toewijzen.
Het is dus van vitaal belang dat AI-gegenereerde inhoud op feiten wordt gecontroleerd om te voorkomen dat gebruikers worden misleid of in verwarring worden gebracht.
Daarnaast is de kans groter dat ontwikkelaars die AI-assistenten gebruiken onveilige code genereren. Het gebruik van AI-gegenereerde programmering zonder te weten wat je doet, kan leiden tot buggy code vol beveiligingslekken.
AI kan tijd besparen en helpen bij je creatieve proces, maar als je het te veel gebruikt als sluiproute, kan dat tot problemen leiden.
Andere problemen met AI
De opkomst van AI heeft nog veel meer problemen met zich meegebracht, waaronder:
- AI-gestuurde personalisatie kan zorgen oproepen over de privacy en verzameling van gebruikersgegevens. Het trainen van AI op privégegevens kan een juridisch en ethisch probleem vormen. Bovendien kan het veel tijd en moeite kosten om te voldoen aan wetten zoals de GDPR.
- Het aanpassen van AI voor niet-technische gebruikers en werknemers heeft een aanzienlijke leercurve.
- AI implementeren op je website kan een uitdaging zijn, hoewel WordPress plugins kunnen helpen (meer daarover hieronder).
- Het implementeren van AI kan duur zijn en het uitvoeren ervan op je servers kan de prestaties sterk beïnvloeden.
- Het gebruik van AI voor klantenservice in plaats van mensen kan ethische vragen oproepen.
Hoewel AI moeilijk te implementeren kan zijn op grote schaal, gebruiken veel WordPress gebruikers het al om te helpen bij dagelijkse taken.
AI-tools voor WordPress
- Bluehost WonderSuite: Hier bij Bluehost hebben we onlangs onze AI-aangedreven onboarding suite en website builder uitgebracht, zodat je je WordPress website in enkele minuten kunt opzetten.
- CodeWP: Een codegenerator die gebruikmaakt van AI-technologie, geoptimaliseerd voor WordPress en WooCommerce ontwikkelaars.
- WordLift: Deze SEO-plugin helpt bij het optimaliseren en verrijken van je inhoud om gebruikersbetrokkenheid op te bouwen.
- AI Engine: Een uitgebreide AI-assistent die dienst doet als chatbot, contentgenerator en SEO-tool, alles in één.
- Tidio: Deze live chat plugin gebruikt ook AI chatbots om automatisering aan je website toe te voegen.
- Voicer: Deze AI-plugin zet tekst om in spraak en is compatibel met veel grote plugins, waaronder page builders.
WordPress ontwikkelaars hebben de AI trend snel opgepikt. Er zijn verschillende baanbrekende plugins verschenen – zowel gratis als pro-versies – en veel grote plugins zijn bijgewerkt met AI-assistenten.
Laatste gedachten: De toekomst van WordPress en AI
Sinds AI het internet heeft gerevolutioneerd, is WordPress altijd bijgebleven. Het is ongelooflijk wat sommige plugins voor elkaar kregen toen geavanceerde AI nog in de kinderschoenen stond.
En naarmate AI zich blijft ontwikkelen, zal WordPress zeker meegroeien.
Generatieve AI heeft verschillende juridische en ethische vragen opgeworpen, dus het is essentieel om het op een verantwoorde manier te gebruiken.
Maar als je ze op de juiste manier gebruikt, kunnen AI-tools een grote hulp zijn. Ze kunnen je WordPress-ervaring verbeteren, van het genereren van artikelideeën tot het op een gebruiksvriendelijke manier uitleggen van programmeerconcepten, en dat alles terwijl je tegemoet komt aan de behoeften van je websitebezoekers. Er zijn al veel AI-assistent plugins opgedoken en het is spannend om te zien hoe ver WordPress ontwikkelaars zullen gaan.
Wil je zelf een WordPress AI tool uitproberen? Probeer WonderSuite van Bluehost. Wij helpen je een hostingpakket te kiezen en je website sneller en intuïtiever dan ooit op te zetten.