De pandemie van 2020 versnelde de digitale transformatie, waardoor meer gebruik werd gemaakt van e-commerce en apps voor videoconferenties. Nu we op weg zijn naar een post-pandemische situatie, kunnen we een nog snellere digitalisering en toepassing van technologie verwachten.

Een goed voorbeeld: in 2010 waren er 210 miljoen websites. Elf jaar later is dat aantal gestegen tot 1,8 miljard.

Als je vertrouwt op je zakelijke website om de toekomst in te gaan, moet je opvallen in deze overvolle ruimte.

Inzicht in het gedrag en de verwachtingen van klanten en het bijspijkeren van webdesigntrends om klanten op uw website te houden zijn cruciaal – net als het maken van een gebruiksvriendelijke website.

Dit is wat je zult leren:

Wat een gebruikersvriendelijke website is en waarom het belangrijk is

Kenmerken van een gebruikersvriendelijke website

Een website gebruiksvriendelijk maken

Laatste gedachten: Heb jij een gebruikersvriendelijke website?

Wat een gebruikersvriendelijke website is en waarom het belangrijk is

Een gebruiksvriendelijke website maakt het gebruikers gemakkelijk om informatie op te zoeken via elk apparaat. Omdat je website gebruiksvriendelijk is, besteden gebruikers meer tijd aan interactie met je website, wat uiteindelijk resulteert in conversies.

Het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van websites heeft meerdere voordelen, waaronder:

Verhoogt SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van websiteverkeer. Hoewel er veel SEO-factoren zijn, benadrukken zoekmachines het belang van gebruiksvriendelijkheid van websites door updates uit te rollen zoals Google’s nieuwe Page Experience update.

Volgens Google Search Central kan de paginabeleving voor webpagina’s met een vergelijkbare relevantie veel belangrijker zijn voor de zichtbaarheid bij zoekopdrachten, wat betekent dat het creëren van een positieve gebruikerservaring bijdraagt aan SEO.

Verhoogt de tijd die op de website wordt doorgebracht

Een traag ladende website zorgt ervoor dat gebruikers snel vertrekken, waardoor het bouncepercentage toeneemt. Wanneer zoekmachines merken dat gebruikers niet vinden wat ze nodig hebben op uw website, duwen ze uw website verder naar beneden op de resultatenpagina’s van zoekmachines.

Geloofwaardigheid

Volgens een rapport van Stanford beoordeelt 75% van de mensen de geloofwaardigheid van een bedrijf aan de hand van het webdesign. Webdesign is niet allesbepalend voor een gebruiksvriendelijke website, maar het speelt er wel een rol in.

Reputatie en klantloyaliteit

Websitebezoekers vormen een mening over je website in 50 milliseconden (0,05 seconden) en 94% van die eerste indrukken zijn designgerelateerd.

57% van de klanten zegt dat ze een slecht ontworpen website niet zullen aanbevelen en dat ze door een slechte website-ervaring minder geneigd zullen zijn om interactie te hebben met die website.

Verbetert de verkoop

Als je ervoor kunt zorgen dat meer klanten meer tijd op je website doorbrengen, zullen ze waarschijnlijk converteren. Dit is het overzicht:

Mobiele e-commerce is goed voor 72,9% van de totale e-commerceverkoop. Maak een gebruiksvriendelijke website om marktaandeel te veroveren
Afbeelding bron

Kenmerken van een gebruikersvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke websites hebben vaak de volgende kenmerken:

  • Snelle laadtijd van pagina’s. Een traag ladende website is een van de belangrijkste redenen waarom bezoekers een website verlaten zonder zich te engageren. Gebruikers zijn gewend om snel informatie te krijgen. Een traag ladende website drijft ze naar de concurrent.
  • Gemakkelijk navigeren. Gebruikers en zoekmachines moeten informatie snel kunnen vinden. De lay-out van de pagina moet intuïtief zijn en mag geen informatie verbergen.
  • Toegankelijk voor alle mensen en apparaten. Meer dan de helft van de wereldbevolking heeft toegang tot het internet via zijn mobiele telefoon. Daarnaast heeft een op de vier mensen in de Verenigde Staten een vorm van handicap. Een gebruiksvriendelijke website kan alle doelgroepen bereiken die verschillende soorten apparaten gebruiken en volgt de richtlijnen voor toegankelijkheid.

Een website gebruiksvriendelijk maken

  1. Vraag om feedback van klanten
  2. Geef prioriteit aan toegankelijkheid
  3. Kies een responsief ontwerp
  4. Website structuur aanpassen
  5. Optimaliseren voor snelheid
  6. Ontwerp een visueel aantrekkelijke website
  7. Test uw website

Dit zijn zeven manieren om een gebruiksvriendelijke website te maken. Laten we ze elk in meer detail bekijken.

1. Vraag om feedback van klanten

Feedback verzamelen van klanten helpt bij het maken van een gebruiksvriendelijke website. Als je een e-commerce website hebt, stuur klanten dan een follow-up e-mail waarin je vraagt naar hun vermogen om te navigeren en te communiceren met de website.

Stel specifieke vragen die hen vragen om hun ervaring in detail te beschrijven. Je kunt ook de tool UserTest.io proberen, die gebruikers om feedback vraagt over onder andere websiteontwerp, -inhoud en -functionaliteit.

2. Toegankelijkheid als prioriteit stellen

Een miljard mensen in de wereld heeft een of andere handicap. Als je je website niet hebt geoptimaliseerd voor toegankelijkheid, mis je veel potentiële bezoekers, verkoop en SEO-voordelen.

Verbeter de toegankelijkheid van je website en maak een inclusieve website door de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0) te volgen.

3. Kies een responsief ontwerp

Een responsive WordPress website is een must-have in de huidige markt omdat deze zich kan aanpassen aan alle schermformaten. Er zijn veel voordelen aan responsieve websites, zoals een betere laadsnelheid van de website en een betere SEO.

Het duurt slechts enkele seconden om een van de vele responsieve WordPress-thema’s te kiezen en te installeren.

4. Website structuur herstellen

Website structuur (of website architectuur) is een aspect van webdesign dat verwijst naar hoe website informatie is georganiseerd.

Een van de resultaten van een goede websitestructuur is een goede navigatie. Hoe makkelijker het is voor zowel gebruikers als zoekmachines die je website crawlen om informatie te vinden, hoe beter dat is voor SEO.

De homepage is vaak het eerste wat bezoekers zien als ze je website bezoeken. Hierop moet al het essentiële staan, zoals je “Over”-pagina, contactinformatie en links naar je sociale-mediaprofielen.

De startpagina moet ook verwijzen naar alle belangrijke pagina’s en vice versa, zodat uw bezoekers terechtkomen op de pagina’s die u wilt en Google laat zien dat deze pagina’s belangrijk zijn.

5. Optimaliseren voor snelheid

Eén op de twee bezoekers verwacht dat een website in twee seconden of minder laadt. De impact van de laadsnelheid van pagina’s is zo groot dat Google er ook een SEO-rankingfactor van heeft gemaakt.

Wist je dat, naast het verwijderen van grote bestanden die je website kunnen vertragen, ook je webhostingplan een rol speelt bij de snelheid van je website? Kies een betrouwbare hostingprovider en bekijk deze oplossingen voor trage websites om te zien hoe je de bruikbaarheid van je website kunt verbeteren.

6. Ontwerp een visueel aantrekkelijke website

Websiteontwerp is subjectief; wat werkt in de ene branche is misschien niet geschikt voor de andere. Er zijn echter een aantal webdesignpraktijken die u kunt toepassen, zoals:

  • Onderbreek de inhoud met pakkende visuals.
  • Foto’s van hoge kwaliteit gebruiken.
  • Een bijpassend kleurenschema kiezen.
  • Zorg voor voldoende witruimte.
  • Leesbare lettertypen kiezen.

7. Test uw website.

Een van de belangrijkste aspecten van de bruikbaarheid van websites is testen. Het is niet omdat jij en je netwerk je website kunnen gebruiken, dat je doelgroep ook weet hoe dat moet.

Test je website voor en na het implementeren van deze tips om te zien of er verbeteringen zijn. Pas waar nodig aanpassingen aan.

Laatste gedachten: Heb jij een gebruikersvriendelijke website?

Onderscheid je van andere websites op het internet door een gebruiksvriendelijke website te maken op basis van de best practices van het internet. Een positieve gebruikerservaring stimuleert SEO, geloofwaardigheid, loyaliteit en verkoop.

Houd potentiële klanten in gedachten wanneer u uw websites ontwerpt – vergeet niet dat u websites maakt die zij kunnen gebruiken en waarvan zij kunnen genieten.

Start je gebruiksvriendelijke website door je aan te melden voor een Bluehost pakket vandaag nog.

  • Devin is Senior Event Marketing Manager voor het merk Bluehost. Hij is onze brand steward voor alles wat met Bluehost en WordPress te maken heeft. Je zult hem altijd Bluehost zien steunen op WordCamps over de hele wereld!

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Up to 61% off on hosting for WordPress websites and online stores