Een “Contact”-pagina is waarschijnlijk een van de meest over het hoofd geziene pagina “s op een website. Het is tenslotte de homepage en productpagina die mensen als eerste zien, toch? En het voelt zeker leuker, spannender om aan de homepage of productpagina van je bedrijf te werken. Je mist echter een geweldige kans om in contact te komen met je potentiële klanten als je je contactpagina verwaarloost. Om een geweldige website te maken, moet de kwaliteit van pagina” s zoals “Contact” net zo goed zijn als die van je homepage. En dit geldt vooral voor kleine bedrijven. In dit artikel bespreken we de verschillende elementen die een contactpagina moet hebben. Daarna leer je hoe je een geweldige contactpagina in WordPress kunt maken.

Waarom heb je een contactpagina nodig?

Het is heel eenvoudig – op de contactpagina kunnen mensen contact met je opnemen. Misschien hebben ze vragen over de kenmerken van je product of over je levering? Of hebben ze ergens hulp bij nodig? Of soms willen ze je zelfs complimenteren of bedanken voor je bedrijf. Wat de reden ook is, ze moeten jouw informatie kunnen vinden om contact met je op te nemen.

Bezoekers kunnen met jou en je merk communiceren via alle sociale media en communicatiekanalen die je aanbiedt. Je kunt ook rechtstreeks met ze praten via dergelijke kanalen, maar veel van deze tools werken buiten je WordPress website om. Tegelijkertijd weet je social media personeel misschien niet alle antwoorden die bezoekers nodig hebben. In sommige gevallen nemen bezoekers liever persoonlijk contact met je op en als je ze een manier geeft om dat te doen, kan dat leiden tot nieuwe relaties en kansen.

Dit is vooral belangrijk voor freelancers, dienstverleners en eigenaren van kleine bedrijven die voor hun bedrijf afhankelijk zijn van direct contact met potentiële klanten. Door bezoekers van je website te laten zien hoe ze je kunnen bereiken, kun je laten zien dat er echte mensen achter de website zitten en je online ruimte veranderen in een kanaal voor tweerichtingscommunicatie. En voor kleine bedrijven is het bieden van een goede gebruikerservaring wat potentiële klanten aanmoedigt om zaken met u te doen.

Welke informatie moet je op je contactpagina zetten?

Je contactpagina is uniek voor je bedrijf. Elk bedrijf doet het een beetje anders. Het kan verleidelijk zijn om gewoon een e-mailadres en een telefoonnummer op te geven. Dit is echter precies de luie aanpak die je niet moet volgen.

In het algemeen kun je beginnen met een welkomstwoord en uitleggen waarom een bezoeker contact met je moet opnemen, maar ook hoe je kunt helpen om de problemen van je bezoekers op te lossen. Het hoeft niet lang te zijn, een paar korte zinnen zijn voldoende.

Laten we zeggen dat je op maat gemaakte portemonnees voor mannen maakt. Aan het begin van je pagina kun je zeggen: “Welkom! Heb je een vraag over onze portemonnees? Stel ze hier”. Vervolgens kun je ze doorverwijzen naar een contactformulier om met je te communiceren.

Wat betreft de informatie die je hier moet plaatsen, sommige informatie is essentieel, terwijl sommige informatie leuk is om te hebben. Kies de informatie die nodig is voor je bedrijf.

De essentiële informatie

1: Een welkomstbericht voor deze pagina en een call-to-action om bezoekers uit te nodigen contact met je op te nemen.

2: Je zakelijke telefoonnummer als je dat hebt.

3: Je zakelijke e-mailadres. Je kunt zelfs een paar e-mailadressen opnemen voor verschillende doeleinden, zoals een adres voor feedback en een adres voor zakelijke klanten. Een belangrijk punt om op te merken is dat het niet voor alle bedrijven verplicht is om deze informatie op te nemen in het contactgedeelte. Als je bedrijf heel kleinschalig is, vind je het misschien makkelijker om de communicatie via andere kanalen te laten verlopen, zoals sociale media.

5: Je adres als je een fysieke winkel of kantoor hebt. Je kunt ook gewoon je postbusadres opgeven als je geen fysieke winkel hebt.

6: Uw openingstijden. Hoe laat werk je? Hoeveel dagen per week? Werk je ook op feestdagen? Zorg ervoor dat je je werktijden snel bijwerkt voor het geval er wijzigingen zijn.

7: Link naar je sociale mediakanalen, zodat bezoekers weten waar ze je op sociale media kunnen bereiken.

Andere interessante informatie die je echt moet overwegen

1: Neem een kaart op in je pagina, zodat mensen gemakkelijk kunnen zien waar je bedrijf is gevestigd.

2: Een contactformulier waar mensen direct hun gegevens kunnen invullen (waarover later meer).

3: Laat bezoekers je blog lezen door een call-to-action toe te voegen en links naar je posts op te nemen.

4: Een uitleg over hoe je omgaat met contactverzoeken.

5: Sommige websites plaatsen hier ook informatie over hun klantenservice, inclusief live chat.

6: Je handelsregistratie of andere certificeringen die je hebt. Dit is om mensen te laten weten dat je bedrijf legaal is. Dit kan bijvoorbeeld je inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel zijn.

7: Je zou zelfs een korte bedrijfsquote of bedrijfsmotto kunnen opnemen als het gaat om het afhandelen van verzoeken van klanten. Je kunt bijvoorbeeld aan het begin van de pagina een banner plaatsen met je bedrijfsmotto en dan een call-to-action opnemen om bezoekers uit te nodigen contact op te nemen.

Afhankelijk van waar je bedrijf over gaat, kan sommige van deze informatie absoluut essentieel zijn. Een contactformulier is bijvoorbeeld een essentieel element voor heel wat bedrijven, maar niet voor allemaal. Stel dat je verhuisservices aanbiedt, dan is een contactformulier waarschijnlijk een must-have. Maar als je een kleine café-eigenaar bent, dan is een contactformulier in jouw geval misschien overbodig.

Wat maakt een goede contactpagina?

Kun je je herinneren hoeveel contactpagina’s je bent tegengekomen die er verouderd uitzagen terwijl de rest van de website er mooi opgepoetst uitzag? Schrik je potentiële klanten niet af met een middelmatige contactpagina. De kans is heel groot dat ze overwegen zaken met je te doen als ze je contactpagina opzoeken. Ze zijn misschien nog aan het nadenken, dus help ze bij het maken van hun beslissing.

Gebruik deze kans om ze hoger in je verkooptrechter te krijgen door communicatie uit te wisselen en antwoorden te geven op hun vragen. Je kunt mensen zelfs imponeren en motiveren om zaken met je te doen als je je contactpagina goed gebruikt.

Een goede contactpagina moet zijn functie vervullen en een goede indruk achterlaten bij de bezoekers:

1: Er moeten call-to-actions zijn die bezoekers uitnodigen om contact met je op te nemen.

2: De contactinformatie moet duidelijk, gemakkelijk te lezen en te vinden zijn. Daarnaast moeten bezoekers je contactpagina gemakkelijk kunnen vinden. Een aantal goede plaatsen om de “contact”-sectie te plaatsen zijn de onderste voettekst, het bovenste navigatiemenu of de navigatiebalk aan de zijkant.

3: Als je een contactformulier invult, stuur je bezoekers dan door naar een “bedankt”-pagina/scherm om ze te laten weten dat je hun informatie hebt ontvangen. Het is vervelend voor je bezoekers om een contactformulier in te vullen en vervolgens doorgestuurd te worden naar een willekeurige pagina, waardoor ze verward achterblijven.

4: Media zoals afbeeldingen en illustraties zijn hier niet nodig. Maar heb je ooit een goede contactpagina zonder afbeeldingen gezien? Gebruik schitterende fotografie en illustraties om je bezoekers te stimuleren en esthetische elementen aan je pagina toe te voegen. Kies afbeeldingen die je merkpersoonlijkheid uitdrukken en weergeven waar je bedrijf voor staat.

5: Ontwerp, ontwerp, ontwerp! Je hoeft het zeker niet ingewikkeld te maken, want een eenvoudige lay-out kan prima werken (dat zie je in enkele voorbeelden hieronder). Een briljant paginadesign maakt altijd een goede indruk op je bezoekers. Het zorgt ervoor dat je informatie en media mooi worden weergegeven, waardoor ze gemakkelijker te lezen zijn. Alle informatie, tekst en afbeeldingen moeten goed op elkaar afgestemd zijn. De juiste schaal is belangrijk voor mobiele gebruikers, vooral als je een contactformulier hebt.

6: Laat zien dat je behulpzaam probeert te zijn in je copywriting en teksten. Dit is nog een goede gelegenheid om een band op te bouwen met je bezoekers, vooral voor kleine bedrijven. Laat ze weten dat je bereid bent om ze te helpen.

Waarom een contactformulier gebruiken op je contactpagina?

Een van de belangrijkste redenen om een contactformulier te hebben is om spam te verminderen en je website beveiligd te houden. Misschien laat u uw “naakte” e-mailadres op de contactpagina staan en denkt u dat alleen de mensen die contact met u willen opnemen deze informatie nodig hebben. Dit is echter verre van de waarheid.

Spammers kunnen deze e-mailadressen snel oppikken en toevoegen aan hun mailinglijsten. Het resultaat: je inbox wordt overspoeld met spam, scams en potentiële malware. Je kunt zelfs je website kwijtraken als je niet voorzichtig bent met spam e-mails. Een contactformulier helpt dit probleem te verminderen, omdat uw zakelijke e-mail verborgen blijft, terwijl de verzoeken van bezoekers als e-mails worden gegenereerd en rechtstreeks naar uw inbox worden gestuurd.

Niet alleen dat, maar het hebben van een contactformulier brengt ook andere voordelen met zich mee, zoals:

1: Het maakt het makkelijk voor bezoekers om direct contact met je op te nemen.

2: Met dit soort formulieren kun je aangeven wat voor soort informatie je van bezoekers wilt verzamelen en kun je ze precies laten weten wat ze moeten doen om jou te bereiken.

3: Hiermee kun je taken delegeren aan de juiste persoon/het juiste team. Je collega’s die bij de klantenservice werken, krijgen bijvoorbeeld direct een e-mail als een bezoeker een formulier invult. Sommige bedrijven laten bezoekers zelfs aangeven over welk onderwerp ze de bedrijven willen bereiken. Hierdoor kan de juiste persoon/personen antwoorden geven, waardoor het communicatieproces sneller en efficiënter verloopt.

4: Je website ziet er professioneler uit.

5: Het maakt het mogelijk om je gegevens te integreren met andere handige tools zoals e-mailmarketingproviders.

6: Je kunt er je aanvragen mee bijhouden. Contactformulieren zijn ook bijzonder handig als je bedrijf een speciaal CRM-systeem heeft.

7: Je kunt je e-mailreacties automatiseren. Als je je contactformulier goed hebt ingesteld, stuurt het automatisch antwoordmails naar bezoekers die je formulier hebben ingevuld, zodat ze weten dat je hun vragen hebt ontvangen.

Een contactformulier toevoegen in WordPress

Met sommige WordPress thema’s kun je een speciale contactpagina maken, samen met een contactformulier. Veel van deze thema’s zijn echter premium thema’s, wat betekent dat je moet betalen om ze te gebruiken. Je kunt ook handmatig een contactformulier maken in WordPress, maar dit is zeker geen beginnersvriendelijke aanpak. Je hebt enige kennis van codering nodig om het op deze manier te doen.

In plaats daarvan kun je een plugin gebruiken om een contactformulier in te stellen. Er zijn tal van plugins om uit te kiezen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Natuurlijk geven de betaalde plugins je meer vrijheid en meer opties om mee te spelen. Maar je kunt ook de gratis plugins uitproberen om te zien hoe ze werken. In deze post gebruiken we WPForms, een van de populairste plugins voor het bouwen van contactformulieren.

Om WPForms te installeren ga je, zoals bij elke plugin, naar de backend van je WordPress. Ga in je linker zijbalk naar Plugins en Nieuw toevoegen. Zoek naar “WPForms” in de zoekbalk en klik op Installeren. Nadat je de plugin hebt geïnstalleerd, verandert de knop “Installeren” in “Activeren”. Je moet de plugin activeren voordat je hem kunt gebruiken, dus ga je gang en klik op de knop.

WPFormulieren verschijnt als optie in uw linkernavigatiemenu. Om een nieuw formulier te maken, klik je op WPForms -> Nieuw toevoegen.

Een contactpagina maken

Je kunt kiezen uit verschillende eenvoudige sjablonen. Zodra je een sjabloon hebt gekozen, is het tijd om de velden in je formulier aan te passen. Klik op Opslaan als je klaar bent met bewerken.

Een contactpagina maken

Om het formulier aan je contactpagina toe te voegen, ga je naar je contactpagina. Als je er nog geen hebt, maak dan een nieuwe pagina om je formulier aan toe te voegen en stel de slug in op “contact” of “contactpagina”. Klik op de + knop in je bovenste navigatie en zoek dan naar het WPForms blok. Sleep dat naar je pagina en selecteer het formulier dat je zojuist hebt gemaakt. Er zijn eigenlijk nog meer stappen die je moet nemen om een goed contactformulier op te zetten, die je hier kunt vinden. Nadat je je contactformulier hebt gemaakt, moet je een aantal tests uitvoeren om te zien of je formulier goed werkt. Dit is hoe je dat kunt doen.

Een contactpagina maken

Speel met de blokopties om een mooie lay-out te maken voor je contactpagina. Zodra je de pagina hebt gemaakt, is het tijd om hem toe te voegen aan je navigatiemenu. Ga naar de achterkant van je WordPress, in het linker navigatiemenu, ga naar Uiterlijk > Menu. Selecteer uw contactpagina in de lijst met pagina’s en voeg deze toe aan het gewenste menu. Gefeliciteerd, u hebt zojuist uw contactpagina gemaakt en geïndexeerd op uw website!

Een contactpagina maken

Wat inspiratie voor je contactpagina

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een goede contactpagina. Ze bevatten allemaal verschillende elementen die een goede contactpagina vormen. Gebruik deze als inspiratie om de jouwe te maken. En vergeet niet het ontwerp en de informatie te kiezen die geschikt zijn voor jouw bedrijf en jouw branche.

1. Headspace

Headspace biedt cursussen voor mensen die willen beginnen met mediteren. Ook hier wordt het kleurenschema van het bedrijf duidelijk gepresenteerd, samen met de mascotte van het bedrijf. Er is een duidelijke lijst met e-mails voor verschillende contactdoeleinden, wat het makkelijker maakt voor de verschillende belanghebbenden die met Headspace werken.

2. Brandaffaire

Brandaffair is een creatief bureau uit Roemenië. Alles aan deze contactpagina schreeuwt dat het bedrijf in de creatieve sector zit. Niet alleen het algehele ontwerp is uniek, maar ook de manier waarop het bedrijf het contactformulier weergeeft.

3. Moz

Moz biedt SEO-tools en SEO-services voor zowel marketeers als bedrijven. De contactpagina van het bedrijf heeft het kleurenschema van het merk. In plaats van het contactformulier hier te plaatsen, kiest Moz ervoor om een knop op te nemen die bezoekers naar het formulier brengt, waardoor de pagina netter wordt.

4. Cutea

Cutea is een bubbeltheewinkel in Nederland. Voor een kleine winkeleigenaar kan je contactpagina net zo eenvoudig zijn als die van Cutea. Omdat het een kleine winkel is, hebben de eigenaren besloten om geen e-mailadres op te nemen in dit contactgedeelte. Dat is ook prima, want misschien willen ze alleen sociale media gebruiken als communicatiekanaal.

Laatste gedachten over hoe je een contactpagina maakt

Een goede contactpagina maken is niet moeilijk. Het zal niet te veel van je tijd in beslag nemen. Verwaarloos je contactrubriek niet omdat je te gefocust bent op andere pagina’s van je website. Als je een indrukwekkende website wilt, dan moet de kwaliteit van elke pagina bij elkaar passen.

Je hoeft alleen maar te zorgen voor een briljant paginadesign en de essentiële informatie voor je bedrijf hier op te nemen. En als je een contactformulier toevoegt, zorg er dan voor dat je het goed test voordat je het implementeert. Besteed wat zorg en aandacht aan je contactpagina en wie weet krijg je wel meer telefoontjes en e-mails van potentiële klanten!

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops