De term “duplicate content” heeft vaak een negatieve bijklank voor nieuwe website-eigenaren.

Zodra mensen beginnen te lezen over wat duplicate content is, beginnen ze soms te geloven dat elk stukje content op hun website Google penalty’s kan opleveren. Hoewel dat niet waar is, veroorzaakt dubbele inhoud wel SEO-problemen.

Het is dus nuttig om te leren:

Wat is dubbele inhoud?

Dubbele inhoud, ook wel identieke inhoud genoemd, verwijst naar inhoud die in meer dan één URL van een website voorkomt. Mensen gebruiken de term om een exacte overeenkomst van de originele inhoud op andere websites aan te duiden.

Matt Cutts van Google zegt dat naar schatting 25-30% van alle webinhoud dubbel is, hoewel het grootste deel daarvan niet misleidend is.

Volgens Google zijn voorbeelden van niet-opzettelijk dubbele inhoud onder andere:

Hoe SEO duplicate content voorkomt

De meeste website-eigenaren weten niet wat duplicate content is, laat staan hoe ze het moeten maken. De meeste dubbele inhoud is niet opzettelijk; het gebeurt gewoon.

Dit zijn enkele van de manieren waarop dubbele inhoud voorkomt:

1. URL-variaties

URL-variaties zijn een voorbeeld van onbedoelde dubbele inhoud. URL-parameters zoals click-tracking en analytics-code veroorzaken deze variaties vaak.

Sessie-ID “s en printerversies veroorzaken ook vaak URL-variaties. Dubbele inhoud ontstaat wanneer elke gebruiker een website bezoekt met een andere sessie-ID dan is opgeslagen in de URL of wanneer meerdere pagina” s met printerversies worden geïndexeerd.

2. Geschraapte inhoud

Als we je zouden vragen wat duplicate content is, is het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt gekopieerde of geschraapte content.

Het is immers inhoud die opzettelijk wordt geplagieerd, en hoewel het een veel voorkomende praktijk is, is het niet de enige reden achter duplicatie.

Je vindt gekopieerde inhoud meestal in blogsecties en productinformatiepagina’s in e-commerce.

3. Verschillende websiteversies

Een andere oorzaak van dubbele SEO-inhoud zijn websites met verschillende versies.

Als je website soortgelijke inhoud heeft op verschillende versies van een pagina, wordt dit beschouwd als duplicate content. Bijvoorbeeld:

  • Websites met en zonder “www”:(bijv. https://www.websitename.com/ en https://websitename.com)
  • Websites met en zonder “https”: (bijv. http://www.websitename.com/ en https://www.websitename.com)

Google straffen voor dubbele inhoud

Mensen die weten wat duplicate content is, proberen dit zo veel mogelijk te vermijden omdat ze denken dat Google een penalty oplegt voor duplicate content. Maar dat is niet waar.

Google heeft al in 2008 gezegd dat het geen straf oplegt voor webpagina’s met dubbele kopij. Hoewel Google geen straf oplegt voor dubbele inhoud, heeft dubbele inhoud wel een negatief effect op SEO.

Dubbele inhoud zorgt ervoor dat zoekmachines in de war raken:

  • Welke inhoud is relevanter
  • Waar moeten linkgegevens zoals vertrouwen, autoriteit of linkwaarde naartoe leiden – moeten ze deze naar de oorspronkelijke pagina leiden of tussen de andere versies houden?
  • Welke versies te rangschikken in de resultatenpagina “s van zoekmachines (SERP” s).

Als de zoekmachines niet weten welke versie ze moeten indexeren, lijdt de website daaronder omdat de zoekzichtbaarheid en de inkomende linkwaarde van elk duplicaat verwatert. De kans dat de website goed scoort, neemt dus ook af.

Hoe vind je SEO dubbele inhoud?

Nu je weet wat duplicate content is, wat de oorzaken ervan zijn en wat de sancties zijn als je duplicate content op je website hebt, is de volgende stap om te controleren of de content op je website duplicaten bevat.

Niemand is veilig. Kleine websites gebruiken het schrapen van inhoud om gezaghebbender over te komen en zoekmachines te laten denken dat zij de originele bron zijn.

Hier zijn enkele manieren om te controleren op dubbele SEO-inhoud:

  1. Gebruik Google om te zoeken naar een stukje tekst van je website. Gebruik aanhalingstekens zodat de zoekmachine zoekt naar de exacte zin.
  2. Gebruik hulpmiddelen zoals Copyscape, Grammarly of Siteliner, die controleren op unieke inhoud ten opzichte van eerder gepubliceerde inhoud.
  3. Controleer Google Search Console om URL-variaties te vinden die mogelijk problemen met dubbele inhoud veroorzaken.
  4. Gebruik de Webmasterhulpprogramma’s van Google om de links naar uw website te controleren. Als je veel verkeer van een bepaalde website ziet, kan het zijn dat iemand de inhoud van je website heeft gesloopt. Je kunt ook een Google Alert aanmaken voor vergelijkbare berichttitels die online zijn verschenen na het publiceren van je inhoud.

Bestaande dubbele inhoud repareren

Als je SEO duplicate content hebt gevonden op jouw website of op die van iemand anders, dan zijn hier een aantal manieren om het op te lossen:

1. Maak een 301-omleiding.

Een 301 redirect, of een permanente redirect, geeft aan dat een URL permanent is verplaatst van de duplicaatpagina naar de originele pagina. Dit is de beste optie als je niet wilt dat de duplicaatpagina toegankelijk is.

Het samenvoegen van afzonderlijke pagina’s met vergelijkbare inhoud op de oorspronkelijke pagina vertelt het algoritme van de zoekmachine dat dit de juiste pagina is om te rangschikken, wat het vermogen van de pagina om goed te scoren positief beïnvloedt.

2. Voeg een Canonieke Link Element toe.

Een andere manier om SEO duplicate content te voorkomen is door een canonical tag toe te voegen (d.w.z. rel = canonical).

Het vertelt zoekmachines dat de huidige webpagina een duplicaat is van de website waarnaar je in de tag hebt gelinkt. Op die manier weten zoekmachines welke website je in de zoekmachineresultaten wilt zien verschijnen.

Om een canonieke tag te gebruiken, voeg je het “rel= canonieke” attribuut toe aan de HTML head van elke duplicaatpagina met de URL van de originele pagina. Vergeet niet de URL tussen aanhalingstekens te zetten.

Bijvoorbeeld: <link rel = “canonical”, href = “https://www.websitename.com/”>

3. Gebruik de Meta Robots NoIndex Tag.

De meta robots no index tag is een stukje code dat je toevoegt aan de HTML head van de pagina en waarmee zoekmachines links op een pagina kunnen crawlen en tegelijkertijd kunnen aangeven dat deze links niet worden opgenomen in hun index.

De metatag is de beste oplossing voor problemen met dubbele inhoud in verband met paginering. Paginering treedt op wanneer soortgelijke inhoud op verschillende pagina “s verschijnt, wat resulteert in meerdere URL” s.

Gebruik de waarde noindex,follow om te voorkomen dat zoekmachines de pagina indexeren:

4. Vraag Content Scrapers om inhoud van hun website te verwijderen.

Stel dat iemand jouw stuk inhoud heeft gesloopt en je hebt hun website gevonden. Voordat je je toevlucht neemt tot extreme maatregelen, zijn er een paar dingen die je kunt doen om het probleem op te lossen.

Stuur eerst een e-mail naar de beheerder of eigenaar van de website en vertel hem of haar dat je jouw inhoud op zijn of haar website hebt gevonden. Ze weten misschien niet dat de inhoud van jou is, dus geef ze het voordeel van de twijfel.

Van daaruit kun je het volgende overwegen:

  • Als het een website van hoge kwaliteit is, vraag hen dan om jou als auteur te vermelden door terug te linken naar jouw website. Je kunt ook aanbieden om een herziene versie van het artikel te schrijven in ruil voor een backlink.
  • Als de website van lage kwaliteit is, vraag hen dan om de inhoud onmiddellijk te verwijderen.

Hoe je dubbele inhoud op de lange termijn kunt voorkomen

Als je eenmaal weet wat duplicate content is en hoe je het kunt vinden, kun je maatregelen nemen om het te voorkomen.

Hier volgen enkele tips om dat te doen:

1. Wees consistent met interne links.

Volg een consistente interne linkstructuur.

Als je https://www.websitename.com/page gebruikt , link dan niet naar verschillende URL-varianten zoals https://www.websitename.com/page/ of https://www.websitename.com/page/index.html.

2. Gebruik topniveaudomeinen.

Als je landspecifieke inhoud hebt, gebruik dan landcodetopniveaudomeinen (ccTLD’s).

Bijvoorbeeld, https://www.example.com/fr of https://www.fr.example.com zou beter werken dan https://www.example.fr voor inhoud gericht op Frans.

 

3. Minimaliseer Gelijksoortige Inhoud.

Als je veel pagina “s hebt die op elkaar lijken, kun je overwegen de inhoud uit te breiden of alle pagina” s samen te voegen.

4. Stel het voorkeursdomein in Google Search Console in.

Een preventieve maatregel om paginering te vermijden is het gebruik van Google Search Console.

Ga naar Site-instellingen. Wijzig de instellingen onder Voorkeursdomein om te kiezen in welk formaat de URL van uw website moet worden weergegeven.

Een ding om op te merken is echter dat het wijzigen van Google Search Console-instellingen alleen werkt voor Google; er is geen garantie dat het zou werken voor andere zoekmachines.

Google Search Console gebruiken om SEO duplicate content te voorkomen

5. Een DMCA-badge toevoegen.

Bescherm je website tegen dubbele SEO-inhoud met DMCA-badges

Een DMCA-badge is een beschermingszegel dat voorkomt dat contentschrapers content op je website kopiëren. DMCA stelt dat ze gratis een takedown zullen uitvoeren als je de badge op je website hebt.

Laatste gedachten: Wat dubbele inhoud is + 9 stappen om het te repareren en te vermijden

Als je hard werkt aan het optimaliseren van je inhoud, kan het vervelend zijn om problemen met dubbele inhoud tegen te komen. Hoewel Google heeft bevestigd dat het websites niet bestraft voor dubbele inhoud, draagt het wel negatief bij aan SEO.

Nu je weet wat duplicate content is en hoeveel ervan niet opzettelijk is, kun je de tips gebruiken om SEO-problemen met duplicate content op te lossen en te voorkomen.

Omgaan met dubbele inhoud kan vervelend zijn, maar dat hoeft niet bij je webhostingprovider. Meld je aan voor een Bluehost webhostingplan vandaag.

  • Machielle is een contentliefhebber met een passie voor het overbruggen van de kloof tussen publiek en merken door middel van impactvolle storytelling. Machielle heeft door de jaren heen ook op tientallen WordCamps gesproken.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops