Globale kop
5 Mins Gelezen

15 manieren om Google Analytics aan te passen

Home Blog Websites 15 manieren om Google Analytics aan te passen

Google Analytics is een gebruiksvriendelijke analysetool die u voorziet van inzichtelijke gegevens om het verkeer op uw website te volgen. Met Google Analytics-rapporten kunt u bijhouden wie uw website bezoekt en hoe lang ze blijven. U kunt ook zien of ze terugkeren naar uw website.

Toch moet u Google Analytics aanpassen om het volledige potentieel ervan te benutten. We bekijken 15 manieren om dit te doen.

1. Pas aan hoe u uw gegevens bekijkt

Google Analytics biedt meerdere methoden om gegevens te bekijken. Naast de basisindeling voor tabellen en lijngrafieken, kunt u Google Analytics aanpassen om geavanceerde gegevensvisualisatie mogelijk te maken.

Als u uw Google Analytics-account koppelt aan Google Data Studio, kunt u uw gegevens analyseren aan de hand van geavanceerde diagrammen en diagrammen. Data Studio biedt staafdiagrammen, cirkeldiagrammen en geo-kaarten.

Met Google Data Studio kunt u uw Google Analytics-gegevens visualiseren

De verkenningsfunctie van Google Analytics 4 helpt u diepgaande gegevensinzichten af te leiden. U kunt gebruikersgroepen analyseren op basis van gedragsstatistieken. Het verkenningsmenu bevat ook opties voor het vergelijken van gebruikerssegmenten en het diepgaand analyseren van een gebruiker.

2. Maak een aangepast dashboard

Het aanpassen van uw Google Analytics-dashboard helpt bij eenvoudige webanalyse

Door uw dashboards aan te passen, kunt u de statistieken die voor u het belangrijkst zijn, allemaal op één plek bekijken. Kies de metrische gegevens die u wilt zien en organiseer ze op een manier die voor u logisch is.

U kunt Google Analytics aanpassen om cruciale statistieken te bekijken, zoals:

  • Totaal verkeer
  • Bron van het verkeer
  • Duur van de sessie
  • Bounce percentage
  • Omrekeningskoers

3. Importeer een dashboardsjabloon

Als u geen zin heeft om uw eigen aangepaste dashboards te maken, kunt u er een importeren uit een breed scala aan Google Analytics-dashboardsjablonen.

Hier zijn een paar populaire aangepaste sjablonen:

4. Gebruik meer dan één dashboard

Je hebt veel geweldige aanpasbare dashboards in Google Analytics. Je hoeft er geen te kiezen. U kunt afzonderlijke aangepaste dashboards gebruiken om verschillende soorten gegevens te controleren.

U kunt meerdere dashboards gebruiken om het volgende te controleren:

  • Website verkeer
  • Resultaten van sociale media en digitale marketing
  • Paginaweergaven en zoekwoordprestaties

5. Voeg aangepaste widgets toe

Vergeet bij het aanpassen van uw dashboards niet om naast basisstatistieken ook aangepaste taarten, tabellen of tijdlijnwidgets op te nemen. U kunt maximaal 12 widgets hebben in elk van uw Analytics-dashboards.

6. Stuur dashboardstatistieken naar e-mail

Als u wilt bijhouden hoe de statistieken op uw dashboards in de loop van de tijd veranderen, stuurt u ze regelmatig naar uw e-mail.

U kunt Google Analytics-gegevens exporteren als PDF en plannen dat deze met specifieke tussenpozen per e-mail worden verzonden.

7. Maak aangepaste rapporten

Met aangepaste rapporten van Google Analytics kunt u diepgaande inzichten genereren in uw online bedrijf. U heeft verschillende soorten rapporten in Google Analytics, zoals:

  • Acquisitierapporten die alle bronnen van uw websiteverkeer laten zien
  • Gedragsrapporten die laten zien hoe uw bezoekers omgaan met uw website
  • Conversierapporten waarmee u uw verkeers- en marketingdoelen kunt bijhouden

8. Aangepaste rapporten importeren

Net als bij aangepaste dashboards kunt u bepaalde typen aangepaste rapporten importeren. Door de aangepaste rapportsjablonen te gebruiken, kunt u tijd besparen.

Bekijk de populaire sjablonen voor aangepaste rapporten.

9. Maak geplande rapporten

Zodra u hebt besloten welke rapporten u nodig heeft, kunt u deze automatisch maken. U kunt het maken van aangepaste rapporten plannen en de resultaten via e-mail ontvangen.

10. Datumbereiken aanpassen

Wanneer u een statistiek of rapport bekijkt dat is gegenereerd door Google Analytics, kunt u de datums instellen waarvoor u de gegevens wilt hebben. Met aangepaste perioden kunt u zowel korte- als langetermijnresultaten bekijken. U kunt ook gegevens uit twee perioden vergelijken.

11. E-commerce tracking instellen

Tracking van e-commerce helpt u inzicht te krijgen in uw omzetgegevens

Als u een e-commercewebsite heeft, kunt u met de e-commercetracking van Google Analytics uw inkomstengegevens vastleggen.

U kunt Google Analytics aanpassen om key performance indicators (KPI’s) voor e-commerce vast te leggen, zoals:

  • Gemiddelde orderwaarde
  • Tijd om te kopen
  • Inkomsten per verkeersbron

12. Koppel Google Analytics aan Google AdSense

If you have a Google AdSense account, you can link it to Google Analytics to monitor your revenue from Google Ads.  

Er zijn veel voordelen aan het koppelen van de accounts. Het helpt u:

  • Identificeer de inkomstengenererende pagina’s op uw website
  • Bepaal locaties waar het grootste deel van uw inkomsten vandaan komt
  • Herken de zoekwoorden die de hoogste omzet genereren

13. Bewaak conversies

Afhankelijk van het doel van uw website kunnen conversies plaatsvinden wanneer een gebruiker een aankoop doet, zich registreert voor een account of een formulier invult voor meer informatie over een product of service.

Met Google Analytics kunt u een reeks acties definiëren die een doel vormen en uw prestaties ten opzichte daarvan controleren met behulp van de functie Doelen .

14. Stel andere doelen

Naast het monitoren van conversies kun je de doelfunctie van Google Analytics ook voor andere doeleinden gebruiken. U kunt uw prestaties meten op de volgende gebieden:

  • Paginaweergaven
  • Downloads
  • Aanmelden via e-mail

15. Waarschuwingen aanpassen

Door waarschuwingen in te stellen, kunt u problemen met uw website identificeren

U kunt meldingen van Google Analytics ontvangen over verschillende gebeurtenissen die van invloed zijn op de prestaties van uw website. U kunt bijvoorbeeld een aangepaste waarschuwing maken wanneer uw dagelijkse websiteverkeer onder een bepaalde drempel komt.

Aangepaste waarschuwingen helpen u om op de hoogte te blijven van de problemen met de website en deze snel op te lossen.

Laatste gedachten: 15 manieren om Google Analytics aan te passen voor betere inzichten

Google Analytics rolt voortdurend nieuwe functies uit om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je een nieuwe optie opmerkt, speel er dan mee om te zien of het iets is dat je kunt gebruiken.

Het aanpassen van deze tool voor maximale effectiviteit kan een uitdaging zijn als Google Analytics nieuw voor u is. U kunt Google Analytics-plug-ins voor WordPress proberen. Als je professionele hulp nodig hebt, bekijk dan vandaag nog de beheerde WordPress-services van Bluehost.

  • Tiffani is Content en SEO Manager voor Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar concepten van merkmarketing te combineren met boeiende content door de lens van SEO.

Meer informatie Bluehost redactionele richtlijnen
Alles bekijken