Je kent het oude gezegde: De eerste indruk is de laatste. Dat geldt ook voor webdesign. Door het ontwerp van uw website uniek, fris en relevant te maken, maakt u een eerste indruk die potentiële klanten dwingt lang genoeg te blijven om te converteren.

Uit een onderzoek bleek zelfs dat 94% van de eerste indrukken van gebruikers over een website te maken heeft met het ontwerp. Op zijn beurt heeft de mening van een consument over een website grote invloed op zijn eerste mening over een merk.

De verwachtingen van het publiek op het gebied van webdesign zijn in de loop der jaren geëvolueerd. Om ervoor te zorgen dat je website er aantrekkelijk uitziet voor een modern publiek, is het implementeren van de nieuwste trends op het gebied van websiteontwerp een must. In deze gids wordt uitgelegd welke verouderde webdesigntrends je moet vermijden en wat je in plaats daarvan moet implementeren.

Is je website verouderd?

Je website is verouderd als hij niet reageert op mobiele apparaten, niet snel genoeg laadt, niet visueel aantrekkelijk is, geen inhoud van hoge kwaliteit bevat, niet compatibel is met verschillende browsers en geen robuuste beveiligingsfuncties heeft. Laat op basis van deze waarschuwingssignalen meerdere mensen relevante onderdelen van je website testen en geef feedback over de effectiviteit.

Controleer om te beginnen of er tekenen zijn dat je website verouderd is door de volgende vragen te overwegen:

  • Zijn er aantrekkelijke afbeeldingen op uw homepage? Mensen zijn ingesteld op visuele content. Door visuals te gebruiken die uw bezoekers aanspreken, kunt u een aantrekkelijke ervaring creëren waardoor ze blijven surfen.
  • Is uw website mobielvriendelijk? Met wereldwijd 6,92 miljard mobiele gebruikers is het cruciaal om een responsive design te gebruiken, zodat je mobiele publiek met gemak door je website kan navigeren.
  • Laadt uw website snel genoeg? Websites die binnen een seconde laden, converteren ook 2,5 keer meer dan websites die binnen vijf seconden laden – het bewijs dat het optimaliseren van je website voor snelheid een prioriteit zou moeten zijn.
  • Is je website compatibel met verschillende apparaten en browsers? Mensen hebben meerdere apparaten met internetverbinding en verwachten een soepele navigatie op al deze apparaten. Verbeter de compatibiliteit van je website om tegemoet te komen aan de verschillende voorkeuren van je publiek.
  • Is je website beschermd tegen beveiligingsrisico’s? Cyberbedreigingen gaan nergens heen. Geef prioriteit aan robuuste beveiligingsfuncties om de gegevens van je gebruikers te beschermen en vertrouwen te kweken.
  • Produceert je website inhoud van hoge kwaliteit? Als je wilt dat je bezoekers blijven, publiceer dan inhoud die onderhoudend, relevant en nuttig voor ze is.
Zes criteria om te beoordelen of je website verouderd is.

Verouderde websiteontwerpen om te vermijden

  • Adobe Flash.
  • Overmatig gebruik van stockfoto’s.
  • Automatisch afspelende carrousels.
  • Agressieve pop-ups.
  • Video’s automatisch afspelen.
  • Inhoud boven de vouw houden.
  • Hamburger menu’s op desktop websites.
Zeven verouderde websitetrends die je overboord moet gooien.

Laten we tot de kern van de zaak komen. Dit zijn de verouderde trends op het gebied van websiteontwerp die je moet laten voor wat ze zijn.

1. Adobe Flash

Er was een tijd, namelijk in de jaren ’90 en het begin van de jaren 2000, dat Flash-websites helemaal in waren. Als je een blog, game of portfoliowebsite bezocht, was het onvermijdelijk dat er een animatie op je scherm verscheen, aangedreven door Flash. Zelfs YouTube stapte in 2005 op de Flash-bandwagon.

Maar naarmate de jaren verstreken, stapelden de problemen zich op. De cyberveiligheid van Flash werd een strijdtoneel in 2007 toen hackers onophoudelijk kwetsbaarheden uitbuitten; Adobe liep voortdurend achter de feiten aan met updates.

Toen besloot Apple de ondersteuning van Flash voor de iPhone volledig stop te zetten. YouTube volgde dit voorbeeld en koos voor het betrouwbaardere HTML5. Google Chrome sprong in 2017 op de HTML5-trein. En eind 2020 trok Adobe definitief de stekker uit Flash.

Waarom de overstap naar HTML5? Nou:

  • Je hebt geen plugin nodig om het te gebruiken.
  • Het is open source.
  • Het heeft minder rekenkracht nodig.
  • Het is mobielvriendelijker.

De laatste nagel aan de doodskist: Flash-elementen zijn niet te crawlen. Tegenwoordig geven de meeste merken SEO de hoogste prioriteit om beter te scoren in Google. Als je concurreert voor dat organische verkeer, is het beter om Flash te vermijden.

Momenteel neigen website-eigenaren naar open webtechnologieën, die sneller, veiliger en energiezuiniger zijn.

2. Overmatig gebruik van stockfoto’s

Het gebruik van afbeeldingen in je webdesign doet wonderen voor statistieken zoals de tijd op de pagina en de doorklikratio – maar alleen als je goede afbeeldingskeuzes maakt.

Opvallende stockfoto’s worden gezien als eentonig en weinig inspannend, wat een domper zet op het enthousiasme van je bezoekers.

Als je wilt dat je doelgroep de aandacht trekt, gebruik dan aangepaste afbeeldingen die relevant, on-brand en uniek zijn.

Overweeg het inhuren van een grafisch ontwerper met gevoel voor visuele verhalen. Zij zullen je merkidentiteit effectief in je aangepaste afbeeldingen verwerken. Een betaalbaar alternatief is het gebruik van een grafische bezorgservice zoals DesignPickle.

Anders kun je proberen om zelf visuele middelen te maken. Gebruik een contentcreatietool zoals Canva, PicMonkey of Adobe Creative Cloud.

3. Automatisch afspelen carrousels

Een carrousel instellen om automatisch af te spelen lijkt een efficiënte en aantrekkelijke manier om je aanbod te laten zien. Maar de initiële aantrekkingskracht heeft een aantal nadelen.

Roterende sliders zijn niet het beste voor de gebruikerservaring en navigatie. Ten eerste, omdat de dia’s constant veranderen, zullen afgeleid of scrollende gebruikers sommige items niet zien die ze graag hadden gezien.

Ten tweede proberen kijkers soms lang naar een dia te kijken, om deze vervolgens weg te schuiven. Gebruikers hebben het gevoel dat de schuifregelaars te snel of te langzaam bewegen, en persoonlijke voorkeuren variëren.

Ten slotte, als een bezoeker besluit om een van de dia’s te bekijken, kan hij gedwongen worden om door een diavoorstelling zonder duidelijke organisatie te bladeren.

Er is ook iets waar website-eigenaren zich bewust van moeten zijn: Automatisch roterende carrousels dragen bij aan langzamere laadtijden van pagina’s.

Overweeg deze alternatieven voor een effectievere manier om je aanbod onder de aandacht te brengen:

  • Een statische heldenafbeelding met een sterke oproep tot actie: Kies voor een enkele, impactvolle afbeelding in combinatie met korte, duidelijke aanwijzingen voor de lezer.
  • Inhoud emmers: Organiseer je inhoud in verschillende secties voor eenvoudige navigatie en een overzichtelijke presentatie.
  • Een rasterindeling: Presenteer je inhoud in een gestructureerd raster om je bezoekers een uitgebreider beeld te geven van je aanbod.

4. Agressieve pop-ups

Pop-ups zijn een effectief verkoopinstrument. Maar als ze agressief worden gebruikt, onderbreken ze en brengen ze de gebruikerservaring in gevaar.

Stel je voor dat je naar een fysieke winkel gaat en bij elk gangpad te maken krijgt met een opdringerige verkoper die je vraagt om iets te kopen. Het resultaat ligt voor de hand.

Hetzelfde geldt voor je website. Bombardeer bezoekers met opdringerige pop-ups en ze verlaten je website sneller dan je “afrekenen” kunt zeggen.

Dat wil niet zeggen dat pop-ups slecht zijn. Het gemiddelde conversiepercentage van pop-ups is zelfs 11,09% – echt geweldige kansen voor een website-element. Gebruik pop-ups dus, maar zorg er wel voor dat ze de gebruikerservaring verbeteren via doordachte strategieën.

Probeer het volgende:

  • Klik pop-ups: Als je twijfelt, kies dan voor een popup die wordt geactiveerd wanneer gebruikers op een gunstige knop klikken. Volgens onderzoek van Wisepop presteren pop-ups die op een klik reageren het best met een enorme marge.
  • Pop-ups op smartphones vermijden: Gebruikers melden dat pop-ups irritanter zijn wanneer ze surfen op een mobiel apparaat. Het is het niet waard om mobiele gebruikers boos te maken.
  • Pop-ups met intentie om af te sluiten: Je kunt pop-ups instellen die worden geactiveerd als de muis van de gebruiker naar de exit- of terugknop beweegt. Dat is jouw moment om ze een aanbod te doen dat ze niet kunnen weigeren.
  • Maak pop-ups gemakkelijk te sluiten: Over weigeren gesproken, het is cruciaal dat je pop-ups implementeert die gebruikers gemakkelijk kunnen afsluiten of minimaliseren. Het is beter dat mensen gewoon weigeren dan dat ze gefrustreerd raken en alsnog weigeren.
  • Scroll-getriggerde pop-ups: Je kunt pop-ups instellen die worden geactiveerd wanneer gebruikers een bepaald percentage van de pagina naar beneden scrollen. Scrollen duidt op interesse, wat een goed teken is om relevante inhoud of aanbiedingen aan te bieden.

Als algemene regel geldt dat je pop-ups bezoekers een pad moeten bieden naar iets lonends en waardevols.

5. Video’s automatisch afspelen

Moet je video’s instellen op automatisch afspelen? Het klinkt als een goed idee om een stap weg te nemen die de gebruiker zou moeten nemen. Maar wat het eigenlijk wegneemt is de agency van de kijker. Een websitebezoeker heeft misschien niet de tijd of interesse om de video meteen te bekijken.

Autoplay-video’s kunnen ook storend zijn, vooral wanneer gebruikers in een rustige omgeving browsen, zich proberen te concentreren op geschreven inhoud of naar iets anders luisteren.

Meer nog, consumenten zijn er nu aan gewend om zelf te bepalen wat ze kijken en wanneer ze dat doen. Laat de bezoekers van je website dus vooral zelf bepalen wanneer ze geïnteresseerd en beschikbaar genoeg zijn om je video te bekijken.

Als je autoplay-video’s gaat gebruiken, geef ze dan een verleidelijk en duidelijk visueel signaal dat aangeeft dat de inhoud binnenkort wordt afgespeeld.

6. Inhoud boven de vouw houden

In de context van webdesign verwijst “boven de vouw” naar elk deel van uw website dat wordt weergegeven zonder naar beneden te scrollen. In de tijd dat websites er eeuwig over deden om te laden, was het slim om alles wat belangrijk was binnen dit gebied te houden; sommige gebruikers zouden niet blijven hangen tot de delen eronder werden weergegeven.

Nu de gemiddelde webpagina op desktops in 2,5 seconden wordt geladen, zijn gebruikers eerder bereid om een homepage of landingspagina verder te verkennen.

In plaats van de ontwerpelementen van je website helemaal bovenaan te proppen en je publiek te overweldigen, kun je de verticale scroll-ervaring in je voordeel gebruiken door geleidelijk een meeslepend merkverhaal te vertellen.

Gebruik met name de bovenkant van de pagina om je waardepropositie te communiceren en laat gebruikers verder scrollen. Hoe meer je mensen betrokken houdt, hoe groter de kans dat ze onder de vouw converteren.

Hoe je effectief inhoud onder de vouw gebruikt.

7. Hamburger menu’s op desktop websites

Hamburger menu’s worden meestal aangegeven met een drie-balk symbool in de hoek van een website of mobiele app.

Bij gebruik op mobiele apparaten zijn ze een uitstekende manier om schermruimte te besparen. Op kleinere schermen met beperkte ruimte splitsen hamburgermenu’s de inhoud van een website handig op in verteerbare categorieën.

In 2012 verschenen er hamburgerpictogrammen op veel desktopwebsites. Wat was de algemene consensus? TechCrunch deed verslag van het fenomeen door hamburgerpictogrammen “de duivel” te noemen.

Gezien het feit dat hamburger-menu’s de vindbaarheid halveren, is het moeilijk om het daar niet mee eens te zijn. Om de navigatie voor desktopgebruikers vlotter te laten verlopen, kun je navigatiemenu’s bovenaan je webpagina’s maken en aanpassen.

Als je wilt dat je merk concurrerend blijft in een overvolle markt, pas je webdesign dan aan aan de nieuwe standaarden.

Verouderde trends op het gebied van webdesign overboord gooien is een goed begin. Implementeer de best practices voor websiteontwerp voor de zekerheid en je hebt een geweldig uitziende website die conversies stimuleert en je merk onderscheidt van de concurrentie.

Voor het beste resultaat kies je voor de op maat gemaakte website ontwerpdiensten van Bluehost. Je zult genieten van ons team van professionele WordPress website ontwikkelaars en digitale marketing experts die je website bouwen, zodat jij je kunt richten op het verbeteren van je merk.

Veelgestelde vragen over verouderd website-ontwerp

Hoe beïnvloedt verouderd webdesign de gebruikerservaring?

Een verouderd websiteontwerp belemmert de gebruikerservaring door trage laadtijden, slechte navigatie, aangetaste functionaliteit en onaantrekkelijke afbeeldingen.

Waarom is het belangrijk voor websites om op de hoogte te blijven van ontwerptrends?

Op de hoogte blijven van ontwerptrends vergroot je geloofwaardigheid, betrekt gebruikers en bevordert een positieve merkindruk – allemaal sleutelfactoren om een publiek aan te trekken en te behouden terwijl technologie en klantverwachtingen evolueren.

Wat zijn enkele effectieve strategieën om een verouderd websiteontwerp bij te werken?

Richt je als algemene strategie op het verbeteren van de gebruikerservaring. Maak navigatie eenvoudig voor bezoekers door een strak en intuïtief ontwerp te implementeren. Omarm visuele storytelling via relevante afbeeldingen met duidelijke branding. Vermijd het gebruik van website-elementen die de aandacht van de kijker wegnemen, zoals flash-animaties en agressieve pop-ups.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Up to 61% off on hosting for WordPress websites and online stores