Heb je onlangs iets gekocht bij een print-on-demand service? Het is mogelijk dat je dat hebt gedaan zonder dat je het doorhad. Duizenden T-shirts, woonartikelen en unieke producten worden elke dag verkocht via print-on-demand sites, of POD.
De wereldwijde markt voor afdrukken op aanvraag werd in 2021 geschat op 4,91 miljard dollar en zal tegen 2030 naar verwachting groeien tot 39,87 miljard dollar.
De wereldwijde print-on-demand markt werd in 2021 gewaardeerd op $4,91 miljard en zal naar verwachting groeien tot $39,87 miljard in 2030.
Als je een creatief persoon bent, lijkt het starten van een POD-bedrijf met je eigen aangepaste producten misschien een no-brainer. Maar navigeren door alle print-on-demand bedrijven op de markt kan verwarrend zijn. Welke moet je kiezen? Welke producten moet je verkopen?
Vandaag bespreken we hoe POD werkt en waar je op moet letten bij het kiezen van een bedrijf. Bovendien bespreken we enkele van de beste print-on-demand bedrijven van dit moment.
Hoe werken print-on-demand sites?
Websites voor afdrukken op aanvraag werken door je alleen producten te laten maken nadat je een verkoop hebt gedaan. In plaats van tonnen voorraad aan te houden die misschien niet verkoopt, maak je aanpasbare mockups waaruit klanten kunnen kiezen.
Met andere woorden, je kunt ontwerpen maken voor telefoonhoesjes, hoodies of zelfs stickers, en het artikel wordt pas gemaakt als het verkocht is.
Dit is de algemene procesindeling van drukken op aanvraag – of wat er achter de schermen gebeurt:
- Producten ontwerpen: Als je een digitale kunstenaar of fotograaf bent, maak je zelf het productontwerp. Anders kun je een freelancer inhuren voor deze taak.
- Ontwerpen uploaden: Je uploadt het ontwerp naar de website van de printing-on-demand service. Je kunt dan mockups maken van hoe de afgewerkte producten eruit zullen zien.
- Producten aanbieden: Je maakt een shortlist van de beste mockups en biedt ze te koop aan via je website, sociale-mediapagina of een marktplaats.
- Artikelen maken: Zodra een klant een product van de lijst koopt, maakt het bedrijf dat product.
- Product verzenden: De POD-service verzendt het product naar de locatie van de klant.
Op deze manier betaal je pas voor de inventaris als er een bestelling wordt geplaatst. Dit maakt POD-producten zeer geschikt voor kleine bedrijven of ondernemers die hun kosten laag willen houden. Hoewel je winstmarge per artikel lager kan zijn, is er minder risico verbonden aan deze voorraadbeheerstrategie.
Je kunt POD ook beschouwen als een soort dropshipping, behalve dat je meer betrokken bent bij het maken van het artikel dat je verkoopt. Net als bij dropshipping heb je geen controle over de verzendtarieven of de basisprijs van je inventaris, dus je moet je uiteindelijke productprijs aanpassen om rekening te houden met die kosten.
Hoe begin je een website voor drukwerk op aanvraag?
Een geweldige manier om een drukwerk-op-aanvraagbedrijf op te zetten is door je eigen website te beginnen. Hier beheer je je eigen online winkel, plaats je afbeeldingen van hoge kwaliteit en maak je contact met klanten.
1. Registreer uw domeinnaam
Als je al een bedrijfsnaam hebt, kun je die als domeinnaam registreren bij een domeinregistrar. Als je nog geen bedrijfsnaam hebt, kies dan een bedrijfsnaam die jou en je toekomstige merk het beste beschrijft.
2. Meld u aan bij de juiste webhost
Je moet mockups van producten laten zien om je klanten te verleiden. En die mockups moeten snel laden, want uit een onderzoek van Portent uit 2022 blijkt dat B2C eCommerce websites die in één seconde laden 2,5x meer conversie hebben dan websites die in vijf seconden laden.
Om snelle laadtijden te garanderen, moet je je aanmelden bij een webhost die voor e-commerce geoptimaliseerde hosting biedt. Bluehost biedt ook functies zoals verlanglijstjes, productfiltering en cadeaubonnen, dus je bent helemaal klaar voor tevreden klanten.
3. Bouw uw website
Zodra je je domeinnaam en webhost hebt gekozen, kun je beginnen met het bouwen van je website. We raden aan om WooCommerce te gebruiken om je website te bouwen, omdat dit 38,55% van alle e-commerce platforms aanstuurt en de meeste POD-serviceproviders ondersteunt.
Je kunt beginnen met het bouwen van je online winkel door onze stapsgewijze instructies voor het bouwen van je e-commerce winkel te volgen.
Kies een thema dat geschikt is voor WooCommerce en voeg een paar pagina’s toe, zoals je homepage, about en een paar productpagina’s. Veel thema’s worden nu geleverd met kant-en-klare sjablonen, dus je hoeft alleen maar je eigen afbeeldingen te uploaden en de tekst aan te passen.
Als je tegen problemen aanloopt, kun je het ontwerp van je website natuurlijk ook uitbesteden. We zijn er om je te helpen!
Maar heb ik een website nodig? Kan ik niet gewoon een marktplaats zoals Etsy of Amazon gebruiken?
Je kunt altijd beide doen, maar houd er rekening mee dat marktplaatsen meestal een paar kosten in rekening brengen voor elke verkoop. Etsy rekent momenteel bijvoorbeeld $0,20 voor elk item dat je in je winkel plaatst. Dit komt bovenop de 6,5% transactiekosten en verwerkingskosten voor elke verkoop.
Met een website heb je minder kosten voor elke verkoop, plus je hebt meer controle over je productvermeldingen. Jij bepaalt het soort foto “s of video” s dat je wilt toevoegen.
Je hebt ook directe controle over je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je kunt eenvoudig linken naar andere producten die jij hebt gemaakt in plaats van naar je concurrenten, zoals een marktplaats dat zou doen.
Beste printing-on-demand sites
Of je nu kiest voor een website of een marktplaats, je volgende stap is het kiezen van een drukwerk-aanvraagbedrijf. Om je te helpen beslissen, hebben we een aantal van de beste print-on-demand bedrijven op de markt verzameld.
Hieronder vindt u een korte beschrijving van elke service, welke producten deze biedt en hoe eenvoudig het is om deze met uw website te laten werken.
1. Afdrukken
Printify heeft meer dan 4 miljoen verkopers op zijn platform. Het biedt momenteel een breed scala aan producten, meer dan 800 om precies te zijn! Je kunt werken met teddyberen en ornamenten naast de meer gangbare T-shirts en draagtassen.
Printify heeft een gebruiksvriendelijk platform waar je je ontwerpen kunt uploaden of direct op de website een ontwerp kunt maken met de mockup generator. Je kunt ook rechtstreeks verbinding maken met de WordPress-plugin van Printify.
Printify is technisch gezien een printplatform dat je verbindt met meerdere printbedrijven, daarom biedt het zoveel producten aan. Dit betekent echter ook dat de kwaliteit en levertijd kan variëren afhankelijk van de producten die je selecteert, dus houd daar rekening mee bij het kiezen van een printer.
Elke printprovider van Printify geeft aan waar het vandaan verzendt en verkopers kunnen hun ervaringen met Printify bekijken. Dus met een beetje onderzoek kun je klanten een naadloze ervaring bieden.
Waardering van klanten: 4,7 van 5 sterren op Trustpilot
2. Shirtee.Cloud
Shirtee.Cloud richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, op POD T-shirts, maar biedt ook accessoires en kantoorbenodigdheden aan. Het bedrijf is gevestigd in Europa en heeft in 2022 meer dan 500.000 producten verzonden, waardoor het een van de kleinere printopties op deze lijst is.
Shirtee.Cloud ziet af van een eigen storefront en richt zich op het creëren van een service die naadloos integreert met WooCommerce, Amazon en vele andere populaire verkoopplatformen. Je koppelt je Shirtee.Cloud account eenmaal aan je WooCommerce en bestellingen worden automatisch doorgestuurd naar de magazijnen van Shirtee.Cloud.
Shirtee.Cloud biedt ook retourbeheer tegen betaling, maar de productcatalogus van ongeveer 50 artikelen is misschien wat beperkt. Het is echter een goede optie voor gebruikers die een gebruiksvriendelijke integratie willen.
Klantenbeoordelingen van Shirtee.Cloud: 4.5 van 5 sterren op Trustpilot
3. Afdrukken
Printful heeft naar eigen zeggen meer dan 61,4 miljoen artikelen geleverd sinds 2013. Momenteel biedt dit POD-bedrijf meer dan 330 producten die je direct op je website kunt koppelen met de WooCommerce-plugin.
Naast een eenvoudig te gebruiken integratie biedt Printful een aantal unieke producten, zoals trendy badmode en geborduurde schorten. Je kunt ook je mockups aanpassen en werken zonder minimale bestelgroottes. En Printful maakt het gemakkelijk om direct via sociale media te verkopen.
Je moet er wel rekening mee houden dat de verzendtijden bij Printful vaak iets langer zijn. Voor veel artikelen staat 6-9 werkdagen om de goederen bij je klanten in de VS te krijgen.
Waardering van klanten: 4.3 van 5 sterren op Trustpilot
4. Zazzle
Zazzle heeft sinds de lancering aan meer dan 30 miljoen klanten in meer dan 194 landen geleverd. Het werkt samen met meer dan 900.000 creatieven, van grote bedrijven tot onafhankelijke ontwerpers met hun eigen merken.
Zazzle biedt honderden verschillende kwaliteitsproducten om mee te werken, zoals uitnodigingen voor bruiloften, feestartikelen en zelfs skateboards.
Hoewel Zazzle een aantal unieke aanbiedingen heeft, vergt het een beetje werk om het aan je WordPress website te koppelen. Het heeft geen WooCommerce integratie of een officiële plugin, maar je kunt wel een van de onofficiële WordPress plugins gebruiken.
Maar als je jezelf beschouwt als een gemiddelde of gevorderde WordPress gebruiker, dan kun je Zazzle integreren via de API.
Klantbeoordelingen van Zazzle: 4,6 van 5 sterren op Trustpilot
5. Gelato
Gelato is een populair Europees print-on-demand bedrijf dat zich richt op een meer ethische benadering van POD. Het bedrijf beweert dat 87% van zijn bestellingen lokaal wordt gemaakt door ontwerpen af te drukken op de locatie die het dichtst bij de klanten ligt, waardoor ook de verzendtijden worden verkort.
Gelato maakt haar producten in meer dan 32 landen en biedt honderden bedrukkingsopties voor kleding met transparante en eenvoudig te begrijpen prijzen.
Nadat je je ontwerpen hebt geüpload, kun je ze gaan verkopen op je website met de WooCommerce-integratie van Gelato. Je kunt aangepaste producten ook rechtstreeks via het platform verkopen voor extra exposure.
Hoewel veel beoordelaars Gelato’s nadruk op milieuvriendelijke en biologische opties geweldig vinden, zijn sommige producten alleen verkrijgbaar in bepaalde landen. Kortom, de catalogus van Gelato kan beperkt zijn vanwege de productienormen.
Klantenreviews van Gelato: 4,7 sterren van 5 op Trustpilot
6. Sellfy
Sellfy heeft een community van ongeveer 60.000 makers en is daarmee een van de kleinere print-on-demand bedrijven op onze lijst. Het biedt naast POD ook digitale producten aan en heeft een iets ander prijsmodel.
Sellfy rekent niet alleen een vooraf bedrag voor elk artikel, maar ook een maandelijks bedrag in ruil voor het hosten van je ontwerpen op het platform. Alles is cloudgebaseerd, dus je hebt overal toegang tot je ontwerpen en je winkel.
Je kunt Sellfy ook koppelen aan WordPress, maar het heeft momenteel geen WooCommerce integratie. Het is iets lastiger om te gebruiken, maar het verkopen van zowel digitale als fysieke producten op één platform zou voor sommige gebruikers een voordeel kunnen zijn.
Waardering van klanten voor Sellfy: 2,7 van de 5 sterren op Trustpilot, hoewel de beoordelingen op dit moment nog beperkt zijn.
7. Gooten
Gooten is een POD-bedrijf dat een “transformationele benadering” van de branche nastreeft. Het claimt een foutenpercentage van minder dan 2% te hebben en heeft 95% van zijn bestellingen op tijd verzonden.
De productcatalogus van Gooten heeft meer dan 150 artikelen die over de hele wereld worden verzonden, van muurkunst tot mokken. Het biedt veel details over elk artikel waarop het kan printen en laat zien welke kleuren, stoffen en printprocessen het gebruikt voor elk artikel.
Gooten is meer gericht op B2B en vraagt je om contact op te nemen met het verkoopteam in plaats van gewoon een account aan te maken. Het is dus misschien niet de beste keuze voor particulieren met zeer kleine bestellingen.
Waardering van klanten: 3,8 sterren van 5 op Trustpilot
Waarop letten bij het kiezen van een POD-bedrijf
Bij het kiezen tussen print-on-demand bedrijven komen een aantal factoren om de hoek kijken.
Prijsmodel
De prijs van elk item, samen met de verzendkosten, zijn je belangrijkste kosten voor elk verkocht goed. En dat hangt af van welk artikel je wilt verkopen
Kies er dus een paar uit en vergelijk de kosten van de verschillende platforms. Zorg ervoor dat je op elk platform naar exact dezelfde stijl kijkt.
Printkwaliteit
Over het algemeen moet je een afweging maken tussen kwaliteit en prijs, en het kan zijn dat je moet experimenteren om de beste combinatie voor jou te vinden.
Lees recensies over de afdrukkwaliteit van specifieke producten en printers.
Locatie van klanten
Overweeg waar je klanten zich bevinden. De verzendtijd kan erg verschillen per land en platform, dus als je een groot publiek hebt in Australië, wil je voorrang geven aan een service die daarheen verzendt voor een redelijke prijs.
Een groot voordeel van het gebruik van je eigen website is dat je kunt zien waar je bezoekers vandaan komen. Overweeg om een aangepast google analytics dashboard in te stellen voor je winkel om te weten waar je potentiële klanten vandaan komen.
Je zou ook een drukkerijpartner moeten overwegen die kan verzenden vanaf een locatie in de buurt om de verzendkosten en -tijd laag te houden. Als je bijvoorbeeld veel klanten in Europa hebt, is Gelato misschien een goede keuze.
Maar als je een wereldwijd publiek wilt bedienen, zorg er dan voor dat je prioriteit geeft aan de VS, aangezien dit land een marktaandeel van 30,5% heeft.
Kan ik geld verdienen met POD?
Ja, dat kan. Maar het is aan jou. Bij het vaststellen van de prijs van je producten moet je rekening houden met al je kosten. Je kunt je prijzen gedeeltelijk baseren op de huidige markt, maar zorg ervoor dat je jezelf niet tekort doet.
Als een T-shirt uit het middensegment bijvoorbeeld $8,50 kost en je hebt $3,50 verzendkosten, dan moet je de prijs van je T-shirt verhogen tot $12 om quitte te spelen.
Als een T-shirt uit het middensegment je $8,50 kost en je hebt $3,50 verzendkosten, dan moet je de prijs van je T-shirt verhogen tot $12 om quitte te spelen.
Vergeet niet om ook waarde te hechten aan je eigen ontwerp. Als je in de eerste plaats een grafisch kunstenaar bent en T-shirts maakt met jouw ontwerp, moet je de tijd en moeite die het je heeft gekost om elk T-shirt te maken waarderen.
Laatste gedachten: 7 beste print-on-demand bedrijven voor je WordPress site
Druk op aanvraag is een groeiende sector die nog steeds veel mogelijkheden biedt voor ondernemers. Je kunt uitbreiden naar nieuwe soorten merch zonder dat je veel overheadkosten hoeft te maken of veel voorraad hoeft aan te houden. Veel artiesten en ondernemers hebben zelfs helemaal zelf succesvolle POD-bedrijven opgebouwd.
Hoewel er veel print-on-demand bedrijven zijn om uit te kiezen en verschillende producten om te vergelijken, hoeft het maken van een e-commerce website waar u uw artikelen verkoopt niet moeilijk te zijn.
Met Bluehost’s WooCommerce hosting kun je je winkel in een mum van tijd opzetten. Door je eigen online winkel te runnen, heb je meer controle over je kosten, ontwerpen en marketing.
Afdrukken op aanvraag is een bedrijfsmodel waarbij producten zoals t-shirts, mokken en posters pas worden geproduceerd nadat een klant een bestelling heeft geplaatst. Dit maakt het mogelijk om op een meer kosteneffectieve en efficiënte manier aangepaste of nicheproducten te verkopen zonder dat er grote voorraden nodig zijn.
Wanneer een klant een bestelling plaatst in een online winkel, wordt het product afgedrukt en geleverd door een externe drukkerij. De verkoper of winkeleigenaar houdt geen fysieke voorraad bij en betaalt alleen voor het afdrukken van het product en de verzendkosten zodra er een verkoop heeft plaatsgevonden.
Print on demand-diensten bieden een breed scala aan producten, waaronder kleding (t-shirts, hoodies, hoeden), accessoires (telefoonhoesjes, draagtassen), interieurdecoratie (posters, canvasprints) en meer. De beschikbaarheid van producten kan per POD-aanbieder verschillen.
Ja, afdrukken op aanvraag is een kosteneffectieve oplossing voor kleine bedrijven en individuele verkopers. Omdat je niet vooraf hoeft te investeren in inventaris, heb je niet het risico van onverkochte producten. Je betaalt alleen voor productie- en verzendkosten als er een verkoop is, waardoor het een meer toegankelijke optie is voor degenen die beginnen met een beperkt budget.