Het vestigen van uw merk is een van de belangrijkste dingen die u als ondernemer kunt doen. Uw merk is tenslotte waar uw doelgroep van zal houden, zich mee zal identificeren en zal volgen. Hier zijn de vijf manieren om uw merk te vestigen en de klantloyaliteit te bevorderen waar elk klein bedrijf naar hunkert.
Leer je doelgroep kennen
Voordat u nadenkt over hoe u uw merk wilt positioneren, is het van vitaal belang om te weten wie uw publiek is. Dit omvat het leren over pijnpunten, begrijpen wat uw klanten leuk vinden en erachter komen wat hen drijft. Er zijn een paar verschillende manieren om dit te doen, zoals het houden van een enquête of het houden van focusgroepen. Naarmate u doorgaat met het verzamelen van gegevens en meer te weten komt over uw doelgroep, kunt u uw merk verfijnen.
Richt je op pijnpunten en behoeften
Experts suggereren dat een van de beste manieren om een succesvol merk en marketingstrategie te ontwikkelen, is om je te richten op pijnpunten van klanten in plaats van alleen maar te praten over hoe cool je product of dienst is.
Neem het merk Reading With RIKbijvoorbeeld. Lezen met RIK is een product dat kinderen stimuleert om te lezen. Bij elk leesstimuleringspakket (RIK) hoort een bekend kinderboek. Naarmate jonge lezers verder komen in het boek, openen ze pakketten met prijzen die hen gemotiveerd houden en het begrip vergroten.
Het is een geweldig product. Maar wat nog beter is, is het vermogen van het merk om zich te richten op de pijnpunten van zijn publiek door middel van zijn marketingstrategie. Reading With RIK introduceert het productNiet door te praten over hoe cool het is, maar door het primaire pijnpunt van de ouders aan te pakken: “Ik kan mijn kind niet aan het lezen krijgen.”
Verkoop- en marketingexperts beweren dat mensen een product niet kopen omdat ze het leuk vinden, maar omdat het een pijnpunt verlicht. Houd dit in gedachten bij het ontwikkelen van uw merk.
Focus op één merkboodschap
Hoewel uw product veelzijdig kan zijn, zou uw merk dat niet moeten zijn.
Nadat u uw marketinggegevens hebt bekeken, kiest u een logo, thema, stem, persoonlijkheid, slogan en marketingstrategie die het hoofdidee achter uw merk beknopt en nauwkeurig overbrengen.
Neem bijvoorbeeld Nike. De producten van het bedrijf zijn gediversifieerd en nuttig voor een breed scala aan mensen, maar als je aan het merk denkt, is de kans groot dat je automatisch denkt aan het logo en de slogan ‘just do it’. Alle marketinguitingen van het bedrijf zijn opgebouwd rond dit ene idee. Als gevolg hiervan kan Nike gemakkelijk in contact komen met zijn publiek om schoenen en kleding te verkopen.
Ga op sociale media
Wist je dat 74 procent van de Amerikaanse Consumenten gebruiken een vorm van sociale media? Social media marketing is een van de beste manieren om de stem van uw merk te versterken.
In een recent artikel belichtte AdWeek 10 van de topmerken sociale media in hun voordeel gebruiken. Een merk dat bijzonder goed resoneert met zijn publiek op sociale media is Netflix. Het bedrijf doet geweldig werk door contact te maken met zijn publiek, pijnpunten aan te pakken en te verlichten en inhoud te creëren die leuk en ontspannen is.
Laat je persoonlijkheid zien
Vergeet niet om de unieke persoonlijkheid van uw merk te laten zien. Je marketingt voor echte mensen die echte gevoelens hebben en genieten van het verplaatsen van inhoud. Dit is een van de redenen waarom mensen net zo uitkijken naar Super Bowl-advertenties als naar de eigenlijke game. Wanneer u uw merk ontwikkelt, wees dan niet bang om uw persoonlijkheid te benadrukken.
Voor meer informatie over het bouwen van een effectief merk, lees “3 sleutelfactoren om de kernboodschap van uw merk te verbeteren.”