Wanneer iemand een website wil maken, moet hij de domeinnaam registreren. Ze reserveren het adres (of de URL) op het internet voor een bepaalde periode. Wanneer ze een domein registreren, worden ze toegevoegd aan de domeinregistratiegeschiedenis.

Als je wilt leren hoe je de eigenaar van een website kunt vinden, dan zijn er genoeg online bronnen die je daarbij kunnen helpen.

Lees verder om erachter te komen:

  • Hoe vind ik de eigenaar van een website?
  • Hoe de domeinregistratiegeschiedenis van een website opzoeken

Waarom u de eigenaar van een website zou willen vinden

Een domein willen kopen is de meest voorkomende reden om te leren hoe je de eigenaar van een website kunt vinden. Stel, je begint je eigen website en je zoekt op URL-beschikbaarheid of op Bluehost-domein, maar het domein dat je wilt is al bezet.

Je kunt de eigenaar van het domein of de website vinden en contact opnemen met die persoon om te zien of hij of zij bereid is het domein aan jou te verkopen.

Er zijn nog een paar andere redenen waarom je de eigenaar van een domein of website zou willen vinden. Misschien wil je om een andere reden contact opnemen met de eigenaar van de website, bijvoorbeeld omdat je een vraag hebt over de inhoud of het ontwerp.

En tot slot wil je misschien de eigenaar van een website opzoeken als je denkt dat de inhoud of het bedrijf twijfelachtig is.

Welke reden je ook kiest, er zijn verschillende strategieën die je kunt gebruiken om de eigenaar van een website of de geschiedenis van de domeinregistratie op te zoeken.

Zijn de domeineigenaar en de website-eigenaar hetzelfde?

In de meeste situaties zijn de domeineigenaar en de website-eigenaar dezelfde. Maar technisch gezien hoeft dat niet het geval te zijn. Dus, wie is de eigenaar van een domein?

Bedrijven zijn een goed voorbeeld om naar te kijken. Een zakelijke website maakt deel uit van het bedrijf, dat eigendom kan zijn van een partnerschap of vennootschap. Domeinen worden echter meestal geregistreerd op naam van één individu.

Wanneer een domein wordt geregistreerd, worden er verschillende contactpersonen voor vermeld. Dit zijn Registratiehouder, Beheerder, Technisch en Facturering. De contactpersoon Registrant is de wettelijke eigenaar van het domein.

Als je een bureau hebt ingehuurd om je website te bouwen, kan iemand van het personeel het domein hebben geregistreerd. Als het niet onder uw contactgegevens staat, bent u niet de wettelijke eigenaar van de website.

En tot slot behouden domeinregistratiediensten soms het eigendom van je domein. Als ze u kosten in rekening brengen voor het beheer van uw domein, zoals het bijwerken van MX- of A-records, dan is dat een goed teken dat u niet de wettelijke eigenaar van uw domein bent.

Als je echter de domeineigenaar vindt, zal het gemakkelijk zijn om de website-eigenaar te bereiken en vice versa.

Laten we eens kijken naar vijf bewezen manieren om erachter te komen wie de eigenaar van een website is.

De eigenaar van een website vinden

  1. Zoeken op de website
  2. Geschiedenis domeinregistratie controleren
  3. Neem contact op met een domeinmakelaar
  4. Gebruik zoekmachines of sociale media
  5. Zoek een e-mailadres gekoppeld aan het domein
  6. De website doorzoeken

Zoeken op de website

Als je wilt weten hoe je de eigenaar van een domein kunt vinden, begin dan bij de website. De website zelf kan een nuttige bron van informatie zijn.

Als het domein is geregistreerd, maar de website nog niet live is, ga dan naar stap twee en bekijk de geschiedenis van de domeinregistratie.

Als er echter een website is, zijn hier enkele plaatsen waar je een website-eigenaar kunt vinden:

  • Contact pagina
  • Over pagina
  • Voettekst website
  • Privacybeleid

Afhankelijk van de website-eigenaar kunnen ze hun contactgegevens toegankelijk maken. Websites met professionele cv’s hebben vaak contactgegevens, net als verkoopwebsites.

Als de eigenaar van de website echter geen contactgegevens vermeldt op de contact- of over-pagina, zijn er een paar andere plaatsen waar je kunt kijken.

Scroll eerst naar beneden naar de voettekst van de website. Hier kun je zien wie de eigenaar is van het auteursrecht en soms kun je zien welk bureau de website heeft gemaakt. Beide kunnen je in de richting van de eigenaar van de website wijzen.

Tot slot kunt u de pagina met het privacybeleid controleren. Als een website gebruikersinformatie verzamelt, is het wettelijk verplicht om een privacybeleid te hebben.

Hoe helpt de privacybeleidspagina je?

Het privacybeleid moet contactgegevens bevatten voor privacykwesties. Vaak gaat het om het e-mailadres of fysieke adres van de persoon die eigenaar is van de gegevens op de website.

Als je op geen enkele andere pagina contactinformatie kunt vinden, kijk dan eens naar het privacybeleid.

Domeinregistratie Geschiedenis

Helaas kan een zoekactie naar beschikbaarheid, zoals een WordPress domeinzoekactie of Instant Domain Search, je alleen vertellen of een domeinnaam bezet is of niet. Het vertelt je niet wie de eigenaar is.

Om een eigenaar te vinden, kunt u de geschiedenis van de domeinregistratie doorzoeken.

Domeinregistratiegeschiedenis staat ook bekend als WHOIS-geschiedenis omdat het alle WHOIS-records verzamelt die aan een domein zijn gekoppeld, beginnend bij de eerste registratie.

Beschouw de geschiedenis van domeinregistraties als de oude manier waarop boeken in de bibliotheek werden bijgehouden. Elk boek bevatte een lijst van alle mensen die het eerder hadden uitgeleend. Hetzelfde geldt voor domeinnamen, behalve dat alles online staat.

Registratie en eigendom van domeinnamen worden beheerd door de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Als onderdeel van de ICANN-domeinregistratie moeten WHOIS-records worden aangemaakt, waarin de domeineigenaren worden geïdentificeerd en hun contactgegevens worden vermeld.

Het goede nieuws is dat WHOIS-records openbaar worden gemaakt. ICANN vereist wettelijk dat deze contactgegevens worden gedeeld. Het is dus vrij eenvoudig om de eigenaar van een URL op te zoeken.

Om de eigenaar van een website te vinden aan de hand van de domeinregistratiegeschiedenis, moet u een WHOIS-zoekopdracht uitvoeren.

Als het domein is geregistreerd, vind je daar de contactgegevens.

De eigendomsgeschiedenis van het domein helpt u bij het vinden van de juiste contactpersoon voor vragen over het domein of de website.

Sommige domeinproviderservices bieden echter privéregistratie aan. Dit betekent dat de domeinprovider wordt vermeld als de registrant, zodat de individuele eigenaar een zekere mate van anonimiteit kan behouden.

Als er geen contactinformatiegedeelte is en er geen e-mailadres of telefoonnummer bij de registratiehouder staat, is het domein waarschijnlijk particulier geregistreerd.

Er zijn nog steeds manieren om de eigenaar van een website te vinden als een domein privé is geregistreerd.

Je kunt ook zien wanneer het domein afloopt. Als de domeinregistrant geen automatische verlenging heeft, is er een kans dat het domein beschikbaar is nadat de vervaldatum is verstreken.

Een zoekopdracht naar verlopen domeinen helpt je om nieuw beschikbare domeinnamen te vinden.

Neem contact op met een domeinmakelaar

Als je zoekopdracht naar de geschiedenis van domeinregistratie geen resultaten heeft opgeleverd, kun je misschien informatie krijgen van een domeinbroker. Domeinmakelaars zijn personen die de verkoop van een domeinnaam faciliteren.

Sommige makelaars werken namens domeinkopers en hun diensten omvatten het vinden van domeineigenaren als onderdeel van het koop- en verkoopproces. Maar domeinmakelaars brengen kosten in rekening voor deze diensten.

We raden alleen aan om een domeinbroker te gebruiken als je het domein dat je onderzoekt uiteindelijk wilt kopen.

Je kunt een lijst met makelaars gebruiken om de juiste makelaar voor jou te vinden.

Zoekmachines en sociale media

Een andere manier om informatie te vinden is door speurwerk op internet. Als een bedrijf een website heeft, kun je onderzoek doen naar werknemers op Linkedin en andere sociale mediaplatforms.

Om een domeineigenaar te vinden, kun je het beste op zoek gaan naar iemand van de IT- of marketingafdeling. Deze personen zijn waarschijnlijk het meest betrokken bij het beheer van de website.

Als je op LinkedIn naar een specifieke functietitel wilt zoeken, kun je de geavanceerde zoekfilters gebruiken. Zoek eerst naar de bedrijfspagina en klik dan op See all employees in de header-sectie.

Vervolgens kun je op de pagina met zoekresultaten op Alle filters klikken.

In het veld met de titel kun je afdelingsgerichte trefwoorden invoeren, zoals marketing of IT. Je kunt ook functiespecifieke trefwoorden proberen, zoals webmaster of beheerder.

Het kan met vallen en opstaan zijn om de juiste persoon te vinden.

Als je eenmaal de juiste persoon hebt gevonden, probeer dan rechtstreeks contact met hen op te nemen via sociale media of Linkedin. Anders kun je een zoekmachine of verkooptool gebruiken om te zien of ze online contactgegevens hebben.

Een e-mailadres gekoppeld aan het domein zoeken

Wanneer de geschiedenis van domeinregistratie en sociale media falen, kun je het domein gebruiken om een e-mailadres voor contact te zoeken. Wanneer iemand een domein registreert, kan hij ook e-mailadressen aanmaken met die domeinnaam.

In plaats van [email protected] kun je bijvoorbeeld [email protected] gebruiken.

Als je domeineigenaar het domein heeft gebruikt om een contact-e-mail te maken, kun je dit opzoeken met online tools.

Hunter.io is een hulpmiddel voor verkoopprospectie dat helpt bij het vinden van contactgegevens op basis van een domein-URL. Voer gewoon het domein in waarnaar je zoekt en je krijgt een lijst met bijbehorende e-mails.

Diensten zoals Hunter.io raden de indeling van het e-mailadres en sturen vervolgens een e-mail om te zien of deze terugkaatst.

Hunter geeft je een beperkt aantal gratis zoekopdrachten, maar het kan zijn dat je een account moet aanmaken.

Deze service zal niet elke e-mail beschikbaar hebben. Over het algemeen werkt het beter met zakelijke domeinen dan met persoonlijke domeinen.

Als je een e-mailadres kunt vinden, heb je nu iemand met wie je contact kunt opnemen om te informeren naar de eigenaar van het domein.

Laatste gedachten

Er zijn verschillende redenen waarom je de eigenaar van een website zou willen achterhalen. Het goede nieuws is dat de geschiedenis van de domeinregistratie openbaar is op het internet.

Domeinproviders hebben echter ingezien dat sommige van hun klanten privé of anoniem willen blijven. Het vinden van een website-eigenaar is dus niet altijd eenvoudig.

Met een beetje graaf- en speurwerk zou je de eigenaar van een domein moeten kunnen vinden, of op zijn minst een contactpersoon die je in de juiste richting kan wijzen.

Houd er rekening mee dat het feit dat je de domeineigenaar hebt gevonden, niet betekent dat je het domein ook kunt kopen. Het is altijd het beste om meerdere ideeën voor domeinnamen te bedenken voor je bedrijf.

Als je meer wilt weten over het maken van een website en een jaar lang een gratis domein wilt, bekijk dan de webhostingpakketten van Bluehost.

  • Tiffani is een Content en SEO Manager voor het merk Bluehost. Met meer dan 10 jaar ervaring in alle facetten van content- en merkmarketing, streeft ze ernaar om concepten uit merkmarketing te combineren met boeiende inhoud door de lens van SEO.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Schrijf een reactie

Up to 61% off on hosting for WordPress websites and online stores