Als het uw doel is om organisch verkeer naar uw bedrijfswebsite te leiden – en wie denkt daar vandaag niet aan? – je moet goede SEO-praktijken implementeren. Hoe beter uw SEO, hoe hoger uw site zal scoren op de resultatenpagina van zoekmachines (SERP). En hoe dichter u bij de bovenkant van pagina één komt, hoe meer mensen uw product, dienst of blog zullen vinden.
Voordat ik je tips en trucs geef voor het verbeteren van SEO op je WordPress site, laten we beginnen met een kort SEO-overzicht.

Wat is SEO en waarom zou het u iets kunnen schelen?

SEO is een acroniem voor ‘zoekmachineoptimalisatie’. Google gebruikt een complexe algoritmereeks om site-inhoud, pagina-elementen, tags en sitebeschikbaarheid te beoordelen – naast tientallen andere elementen – om te beslissen welke websites het meest relevant zijn voor de zoekopdracht van een zoeker. Als u wilt dat mensen u vinden, moet u ervoor zorgen dat de Googlebot die op internet crawlt, niet alleen uw site vindt, maar ook tevreden is met wat hij ziet. Wanneer Google uw WordPress-bedrijfssite niet kan vinden, wordt u niet geïndexeerd en heeft u geen enkele kans om op de eerste pagina terecht te komen. In dit geval is de enige manier voor mensen om uw website te vinden, als ze de URL of bedrijfsnaam kennen.
Gelukkig wordt WordPress geleverd met ingebouwde functionaliteit om die bots tevreden te stellen. De functies van het platform leiden de zoekmachine letterlijk door individuele berichten, pagina’s en categorieën, waardoor het eenvoudig wordt om informatie over uw onderneming te verzamelen – en uw SERP’s te vergroten. Belangrijke SEO-tools helpen u organische zoekers te geven en Google wat ze zoeken.

Tips, trucs en hulpmiddelen om uw ranking te verbeteren

Bekijkwat Google ziet met de feature-rijke plugin Yoast. Het biedt onmiddellijke analytische feedback op uw inhoud, zodat u snel ontdekt of de plaatsing van zoekwoorden voldoet aan de best practices, afbeeldingen correct zijn getagd en uw berichten een gunstige leesbaarheidsbeoordeling hebben. Het geeft je ook een voorbeeld om te zien hoe je in de SERP’s wordt weergegeven en of je focuszoekwoord voorkomt in de titel, inhoud en metabeschrijving.
Optimaliseer al uw afbeeldingen met alt-tags (U ziet dit veld wanneer u het afbeeldingsbestand uploadt). Afbeeldingen van hoge kwaliteit op uw bedrijfswebsite verbeteren niet alleen de klantervaring, maar Google houdt ook rekening met afbeeldingen bij het indexeren. Aangezien computers alleen woorden lezen, moet u ervoor zorgen dat Google uw foto’s kan vinden met trefwoordrijke titels. U zult hoger scoren als u uw afbeelding een naam geeft ” womens-purple-sandel” dan wanneer u standaard bestandsnamen zoals “IMG0002309” gebruikt.
Vermijd dubbele inhoud. Controleer uw site om er zeker van te zijn dat elke URL unieke inhoud bevat, omdat u wordt gestraft als dezelfde inhoud meer dan eens wordt gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld niet dezelfde productbeschrijving op de pagina’s voor ‘damesschoenen’, ‘blauwe damesschoenen’ of ‘damesschoenen’.
Gebruik WordPress-categorieën strategisch. Net als tags helpen categorieën je bij het ordenen van gerelateerde berichten. Ze geven lezers ook aanwijzingen over de inhoud van artikelen en maken het voor bezoekers van de site gemakkelijk om relevante berichten over vergelijkbare onderwerpen te vinden. Tags zijn volledig optioneel (hoewel we je niet aanraden om je af te melden), maar categorieën zijn vereist in WordPress. Meer informatie over de Verschil tussen categorieën en tags op deze WordPress pagina. In overeenstemming met het schoenthema kunnen de categorieën ‘schoeisel’ en ‘damesschoenen’ zijn en de labels ‘blauw’ en ‘slip-on’.
Creëer effectieve permalinks. Onderzoek bevestigt Dat hoewel cijfers in de titel van een bericht lezers verleiden om door te klikken om een artikel te lezen, ze geen rol spelen in het rangschikkingsalgoritme voor uw bedrijfswebsite. Houd je slakken dus kort – bij voorkeur vijf woorden of minder. Als je inhoud plaatst met de titel ’10 trending schoenstijlen voor de zomer’, verkort je je permalink tot ’trending-schoenstijlen-voor-zomer’. Vergeet niet om koppeltekens te gebruiken en geen onderstrepingstekens, aangezien Google een onderstrepingsteken beschouwt als een uitbreiding van het woord en dit kan de bots in verwarring brengen en de pagerank verminderen.
Maak gebruik van relaties (maar alleen in deze context!). Het is belangrijk om een mooie, functionele website te bouwen, maar je moet ook je online relaties beheren om de concurrentie voor te blijven. Koppelen geeft je dat voordeel. WordPress biedt je kant-en-klare functionaliteit, zoals blogrolls en pingbacks, om je te helpen verbindingen tot stand te brengen. Pingbacks stellen de auteur van een artikel of persbericht op de hoogte van het artikel waarnaar u op uw site hebt gelinkt. Trackbacks geven een auteur aan dat je haar werk hebt genoemd, zelfs als je geen directe link hebt opgenomen. Het is belangrijk om deze vermeldingen en links in de gaten te houden, zodat u weet welke externe inhoud uw positie beïnvloedt. Google houdt rekening met deze relaties bij het overwegen hoe ‘populair’ uw bedrijf is op internet bij zoekers, branchegenoten en concurrenten.
Kies verstandig uw webhostingpartner. Als uw bedrijfswebsite niet beschikbaar is, kan Google u niet vinden, en als u niet kunt worden gevonden, kunnen uw pagina’s niet worden geïndexeerd. Investeren in een betrouwbare hostingservice is een cruciaal onderdeel van het stimuleren van organisch zoekverkeer. Bluehost biedt hostingplannen die zijn geoptimaliseerd voor WordPress-gebruikers .
Maak een sitemap in XML. Maak het gemakkelijk voor Bing, Google, Yahoo en andere zoekmachines om uw bedrijfspagina’s te crawlen met een sitemapgenerator. Plaats gewoon uw volledige URL in het tekstvak, selecteer het best passende antwoord op drie vragen en wacht terwijl de generator uw geoptimaliseerde sitemap maakt.
Schrijf effectieve titels en metatags. Als het schrijven van effectieve titels en metatags moeilijk voor je is, zul je dol zijn op het Platinum SEO Pack plug-in, waarmee u pagina’s kunt optimaliseren en inhoud kunt plaatsen voor SEO. En het genereert automatisch metatags om ervoor te zorgen dat uw inhoud wordt geïndexeerd door de zoekmachines.
Stop met het vullen van zoekwoorden. Naar de top van de pagina’s met organische zoekresultaten stijgen zal niet gebeuren als uw zoekwoorden niet op natuurlijke wijze passen in de context van de inhoud van uw website. Weersta de drang om telefoonnummers, geografische informatie en onhandige trefwoordreeksen op te nemen die geen waarde toevoegen aan uw berichten. Er zijn veel tools voor het genereren van zoekwoorden die goed werken met WordPress. U kunt ook zeer relevante zoekwoorden genereren uit uw eigen gegevens, en het artikel leidt u ook door dat proces.
Hoe verbeter je je SEO?

  • Bluehost is a leading web hosting solutions provider specializing in WordPress. Trusted by over 5 million WordPress users, Bluehost simplifies the process of building, growing, and managing successful websites and online stores on WordPress. Our comprehensive suite of WordPress solutions combines expert guidance, powerful tools and unmatched expertise for effortless website creation.
    Since 2003, Bluehost has been offering reliable domain name registration and website hosting services, helping users establish a strong online presence. Seamlessly integrated with WordPress, our hosting solutions deliver exceptional reliability, speed and security.

Meer informatie over Redactionele richtlijnen van Bluehost

Longest running WordPress.org recommended host.

Save up to 75% on hosting for WordPress websites and online stores. Try risk-free with our 30-day money-back guarantee.

Tot 75% korting op hosting voor WordPress websites en webshops